ביוגן
צילום: טוויטר
דוחות

ביוג'ן מעלה את תחזית הרווח מכיוון שתרופות לאלצהיימר ודיכאון מרכזות עניין

החברה רשמה ברבעון הרביעי רווח מתואם של 4.5 דולר למניה על הכנסות של 2.54 מיליארד דולר; המשקיעים מצפים להתפתחויות בשתי תוכניות המפתח של החברה: הטיפול "לקמבי" לאלצהיימר ותרופת הדיכאון שלה zuranaolone
דור עצמון |

חברת תרופות והביוטכנולוגיה ביוג'ן BIOGEN IDEC פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2022 לפיהם הכנסותיה הסתכמו ב-2.54 מיליארד דולר, גבוה מהצפי בוול סטריט להכנסות של 2.44 מיליארד דולר.

החברה רשמה רווח מתואם של 4.05 דולר למניה, מעל צפי האנליסטים לרווח מתואם של 3.48 דולר למניה. ביוג'ן גם פרסמה תחזיות לשנת 2023, ואמרה שהיא מצפה לרווח מתואם של בין 15-16 דולר למניה, בעוד שהאנליסטים בשוק צופים רווח של 15.72 דולר למניה.

המשקיעים מצפים להתפתחויות בשתי תוכניות המפתח של החברה: הטיפול "לקמבי" לאלצהיימר ותרופת הדיכאון שלה zuranaolone. ההשקה הצפויה של שתי התרופות השנה היא חיונית לעתיד החברה מכיוון שההיצע שנותר עומד בפני לחץ תחרותי אינטנסיבי. מניית ביוג'ן עלתה ב-33% במהלך 12 החודשים האחרונים, אך ירדה ב-30% מאז יוני 2021.

יצרנית התרופות היפנית Eisai EISAI CO LTD ADR , שאיתה ביוג'ן שיתפה פעולה ב"לקמבי", אמרה בתחילת החודש כי עירויים בחולים החלו ב-3 בפברואר. עם זאת, מסחור מלא לא סביר אלא אם כן המרכזים לשירותי Medicare ו-Medicaid יחליטו כי Medicare תכסה את התרופה. החלטה על כך לא צפויה לפני המחצית השנייה של השנה, לכל המוקדם.

ביוג'ן הודיעה שהיא צופה הכנסות "צנועות בשוק" עבור "לקמבי" השנה, ואמרה כי הוצאות המסחור תהיינה גבוהות מההכנסות של התרופה השנה. Zuranolone, שבו ביוג'ן שותפה עם Sage Therapeutics SAGE THERAPEUTICSINC , עשויה להיות מושקת ברבעון השלישי של השנה אם מנהל המזון והתרופות (ה-FDA) יאשר אותו כטיפול בהפרעת דיכאון מז'ורי ודיכאון לאחר לידה.

מלבד שתי התוכניות הללו, הנכסים של ביוג'ן עומדים בפני תחרות עזה. בכנס משקיעים בינואר, המנכ"ל החדש של החברה, כריסטופר ויהבאכר, כינה את זיכיון הטרשת הנפוצה של ביוג'ן, שהייתה הסלע של החברה במשך שנים, כ"קרחון נמס". מכירות התרופות לטרשת נפוצה של ביוג'ן הסתכמו ב-5.4 מיליארד דולר ב-2022, ירידה מ-6.1 מיליארד דולר ב-2021. המכירות של התרופה לניוון שרירי עמוד השדרה Spinraza שלה הסתכמו ב-1.8 מיליארד דולר בשנה, ירידה מ-1.9 מיליארד דולר ב-2021.

ויהבאכר, אמר כי תפקידו הוא "להחזיר את החברה לצמיחה בת קיימא", הן באמצעות צינור פיתוח התרופות הפנימי של החברה והן באמצעות ההשקות של "לקמבי" ו"זורנולון". "מבחינה אסטרטגית, אנו פועלים להעלות את ביוג'ן למסלול צמיחה בר-קיימא כאשר אנו מבצעים שתי הזדמנויות חשובות לטווח הקרוב עם 'לקמבי' במחלת אלצהיימר וזורנולון בדיכאון, לגוון עוד יותר את סל המוצרים שלנו ולחפש התרחבות באמצעות הזדמנויות אורגניות וחיצוניות, כולל שותפויות חדשות", אמר ויהבאכר. "אני מאמין שיש לנו בסיס איתן לבנות עליו את העתיד של ביוג'ן".

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית ביוג'ן נסחרת תמורת 280.4 דולר המבטא שווי שוק של 40.06 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.