מירי רגב ארנון בר דוד
צילום: דוברות ההסתדרות

הסכם השכר החדש ברכבת - העובדים ניצחו, ומה עם אזרחי ישראל?

עובדי הרכבת ייהנו מקביעות לעוד 16 שנים, והעלאת שכר נאה (בהתאם לנוהג הפסול - הוותיקים נהנים יותר כמובן). אבל השאלה האמיתית היא האם השביתות והמחלות המוזרות ברכבת יסתיימו והאם אזרחי ישראל יקבלו סוף סוף רכבת אמינה שעומדת בזמנים
נתנאל אריאל | (14)

חגיגיות נרשמה היום במשרדי ההסתדרות כאשר פעם נוספת ההסתדרות הצליחה לנצח את המדינה ולהשיג שיפור שכר לעובדים, בלי לתת תמורה ממשית למדינה - השאלה החשובה היא האם אחרי הסכם השכר העובדים יהיו מחויבים יותר לתת שירות טוב לאזרחי ישראל - בלי מחלות מסתוריות כשלא מתחשק להם לבוא לעבודה, בלי עיכובים ברכבות, יותר עמידה בזמנים - בקיצור שירות לקוחות כמו בכל חברה נורמלית.

עובדי הרכבת ייהנו מתוספות שכר "רוחבית" של 5.25% בשכר וחלקם גם מ-6.25%. המשמעות היא כמובן שהוותיקים יקבלו העלאה גבוהה יותר, מעצם זה שהשכר שלהם גבוה יותר מראש - ללא כל קשר לביצועים שלהם, או לשאלה אם הם תורמים יותר לחברה ובעיקר לציבור הנוסעים, מאשר העובדים החדשים יותר.

מעבר לכך - העובדים יקבלו קביעות עד שנת 2039, כלומר ל-16 שנים נוספות, וזאת כאשר הסכם השכר עצמו נחתם רק ל-4 שנים ושבעה חודשים. קביעות פירושה שגם אם עובד הוא עובד גרוע אי אפשר לפטר אותו, הוא יכול 'לחמם' את הכיסא בלי צורך לעבוד - ואי אפשר לעשות לו כלום. כך מתנהל המגזר הציבורי בישראל כבר שנים רבות, ומשרד האוצר נכשל פעם אחר פעם בשינוי המצב, גם בגלל פוליטיקאים פופוליסטיים שמקדמים את טובת המקורבים על פני טובת כל הציבור הישראלי.

איך עובדים יכולים לפגוע בציבור הרחב? במקרה של הרכבת ממש בקלות. העובדים אומרים שהם חולים, וגם כאן הרי התמריץ מעוות ומעודד את ההתחלות המסתורית - בשוק הפרטי אדם לא מקבל משכורת על היום הראשון שבו הוא חולה, ובימים השני והשלישי מקבל רק 50% מהשכר, אבל במגזר הציבורי מקבלים שכר מלא החל מהיום הראשון של המחלה. ואם כך - מדוע בעצם לא להיות חולה כל פעם שלא מתחשק ללכת לעבודה?.

אז אחרי 4 שנים של שביתות, ועובדים שמחליטים פתאום לא לבוא לעבודה, נחתם הסכם שכר חדש שכולל כאמור תוספת שכר "רוחבית" ל-3,800 עובדי הרכבת פלוס עוד 600 עובדים בחוזה אישי (בהודעה החגיגית נאמר שיש 3,700 עובדים. לאן נעלמו השאר?) וכן על "גמישות ניהולית, קידום פרוייקט החשמול, מנגנון לביטחון תעסוקתי עד 2039 ועל הסדרה של שורת נושאים שהיו במחלוקת".

ההסכם נחתם יחד עם שרת התחבורה מירי רגב, מ"מ הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו״ר רכבת ישראל עו״ד משה שמעוני, מנכ״ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר ויו"ר ועד העובדים גילה אדרעי. 

על פי ההודעה הרשמית, "העובדים ייהנו מביטחון תעסוקתי עד 2039 במסגרת פרויקט חשמול הרכבת, ובמקביל הוסדרו מנגנונים לניוד עובדים עקב המעבר לחשמל תוך שמירה על זכויותיהם, רווחתם ושכרם. עבור עובדים שעבודתם נפגעה עקב החשמול (מתדלקים, מנהלי תחנות דלק ועוד) יופעל מנגנון ביטחון שכר מיוחד, ועובדים שנפגעו בשכרם בשנתיים האחרונות בצל עבודות החשמול יזכו לפיצוי בהתאם להסכם".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כל המעורבים חוגגים כמובן את ההסכם, בין אם הם ניצחו (ועד העובדים) או נוצחו (המדינה). שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, לטובת שיפור הפריון וחיבור הפריפריה למרכז. ההסכם עם עובדי הרכבת יבטיח את העמידה של הרכבת באתגרים הגדולים, מעבר לרכבת חשמלית, הטעמת מערכות בטיחות והבטחת הרציפות בהפעלת הרכבת ובכך - לשיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל".

שרת התחבורה, מירי רגב: "זה יום שמח שמביא עמו בשורה. בעיניי, ועד עובדי הרכבת מהווה דוגמה לצורה שבה ועד עובדים צריך להתנהל: מצד אחד דאגה לעובדים ומצד שני התקדמות לעתיד טכנולוגי. ללא ההובלה שלך, אדוני יו"ר ההסתדרות, שרואה את חשיבות המשק הישראלי, רואה את הציבור ושם את העובדים במרכז – לא היינו פה היום. נמשיך ביחד לטפל בעוד סוגיות בתחבורה הציבורית. תודה לכל המעורבים ובשעה טובה".

מ"מ הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין: "ההסכם שנחתם חשוב ליציבות יחסי העבודה בחברת הרכבת ושיפור השירות לאזרחים. ההסכם מצעיד את החברה לעידן הרכבות החשמליות, יטמיע מערכות בטיחות, וישפר משמעותית את הגמישות הניהולית בחברה. תודה לצוות המקצועי שליווה - טלי אוברמן, שקד קסטלמן, ועו״ד נועם ריף".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "היחסים ברכבת ישראל ידעו עליות ומורדות, ולכן אני שמח על המעמד הזה שהוא בשורה של ממש לעובדים שבזכותם אזרחי ישראל זוכים לתחבורה ציבורית טובה יותר, יודעים היום שלמסירותם הרבה יש תגמול משמעותי יותר. ההסכם החדש, בצל השינויים ותנופת החשמול של רכבת ישראל, מעניק לא רק אופק תעסוקתי לעובדים ושכר טוב יותר, אלא מחזק את תשתיות המדינה ומחבר מרכז ופריפריה. אני מאמין שהודות להסכמות היום, נזכה לשיתוף פעולה פורה גם בעתיד, ולפריחתה של רכבת ישראל שתנוע קדימה".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בושה איך תמיד נגד עובדים נגד קביעות כאילו זה עובדי 04/02/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
    בושה איך תמיד נגד עובדים נגד קביעות כאילו זה עובדים שמרוויחים מיליונים זה עובדים פשוטים בדכ שמרוויחים שכר לא גבוהה ועם יוקר המחיה בטוח לא מצליחים לגמור את החודש אין לי כוח תורמים הרבה יותר ממך עיתוני קפיטליסט שמגבב שטויות
  • 11.
    מיכאלי כשרה נסעה הרבה באוטבוסים בבני ברק ומאה שערים (ל"ת)
    יותם 03/02/2023 21:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ע. 03/02/2023 17:21
    הגב לתגובה זו
    כי הרכבת המקרטעת היא כמעט כל היום מאסף! למה אני צריך לעצור במזכרת בתיה? ישוב קטנטן קרוב לתל אביב כשלכל התושבים בו יש רכב. אולי יש להם פרוטקציה ולנו בבאר שבע אין.
  • 9.
    ע. 03/02/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
    כי הרכבת המקרטעת היא כמעט כל היום מאסף! למה אני צריך לעצור במזכרת בתיה? ישוב קטנטן קרוב לתל אביב כשלכל התושבים בו יש רכב. אולי יש להם פרוטקציה ולנו בבאר שבע אין.
  • 8.
    עובד רכבת 03/02/2023 01:12
    הגב לתגובה זו
    פשוט בושה של הסכם , סכום התוספת הוא סכום קבוע לכולם , למה קוראים לזה תוספת של 5.25 אחוז ?זה ההסכם אחרי כל השנים?
  • 7.
    תתביישי לך!!!! (ל"ת)
    03/02/2023 00:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עובד רכבת 02/02/2023 20:56
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד הכי קל זה לרשום ערמה של שטויות ולהציג אותה כמציאות!!!!אז בוא נציג את המציאות1. בשנת 2016 נחתם הסכם שכר במגזר הציבורי בוא קיבלו 7.9% תוספת לשכר- ועד הרכבת לא קיבל את ההסכם וניהל משא ומתן שהסתיים היום לאחר 5 שנים כלומר לא רק שלא קיבלנו 7.9% כמו כלל המגזר הציבורי קיבלנו 30% פחות וגם זה 5 שנים אחרי שאר המגזר הציבורי2. התוספת היא שיקלי -465 ₪ (המהווים 5.25% מעלויות השכר של הרכבת) כך שהותיקים לא מרוויחים יותר מהצעירים, להיפך באחוזים בעלי השכר הנמוך מקבלים תוספת גבוהה יותר3.גם היום לכלל עובדי הרכבת בעלי ותק של 3 שנים יש קביעות כך שכלום לא השתנה ולא מבחינת הקביעות-מדובר בבטחון תעסוקתי לאלו שתפקידם יתייתר כתוצאה מהמעבר מדיזל לחשמל (מתדלקים מכונאי קטרים וכו')בקיצור כרגיל מכפישים את העובדים תוך סילוף המציאות!!!
  • עובד הרכבת עובד עלינ 03/02/2023 09:27
    הגב לתגובה זו
    אם מעלים לכולם שכר של 5.25% זה אומר שמי שהשכר שלו 10000 מקבל 10525 (עוד 525 שקל) אבל מי שהשכר שלו גבוה יותר נגיד 20000 יקבל כבר 21050 (עוד 1050 שקל). אז מאיפה אתה מביא את הקשקוש הזה שדווקא בעלי השכר הנמוך מקבלים יותר? זה שאתה עובד ברכבת לא אומר שמותר לך לשקר!
  • M 02/02/2023 22:23
    הגב לתגובה זו
    מזל שיש גוגל כי ישר קפץ ההסכם שכר שניתן לכם ב- 2017 יום לפני הבחירות בהסתדרות שכל עובד מקבל 2000 שח בונוס ותוספת של 500 שח במשכרת. את זה לא טרחת לציין.
  • 5.
    עושה שכל 02/02/2023 20:17
    הגב לתגובה זו
    שנה וחצי שיוקר המחייה משתולל, משכנתא קופצת כל חודש, שקל נפל, ריבית רצחנית! ואף זה אף מילה לקלקלן ליברמן! ממשלות פיצו אזרחים באלפי אירו על היקרויות! ואצלנו? כלום! עכשיו נזכר לעשות קמפיין "די" שנה וחצי של דיייייייי
  • 4.
    האינפלציה והריבית בשוק מעידים שהתוספת סבירה לשירות יציב (ל"ת)
    יותם 02/02/2023 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    האם בר דוד נותש את הכיכר ? מחט קטנה בבלון ....?- (ל"ת)
    יותם 02/02/2023 18:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אופיר 02/02/2023 18:13
    הגב לתגובה זו
    אין פלא שהסכמי שוחד מסוג זה נחתמים במהירות ובהצלחה כזו גדולה
  • 1.
    החיים 02/02/2023 18:11
    הגב לתגובה זו
    ביבי לא הפסיק לתקוף ולהסית נגד הממשלה עד אתמול והיום ממש מדיניות סוציאליסטית זה ראש ממשלתנו אלוף העולם בדיבורים והסתה אפס מאופס במעשים להרוס הוא יודע מצויין
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

צה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.