מירי רגב ארנון בר דוד
צילום: דוברות ההסתדרות

הסכם השכר החדש ברכבת - העובדים ניצחו, ומה עם אזרחי ישראל?

עובדי הרכבת ייהנו מקביעות לעוד 16 שנים, והעלאת שכר נאה (בהתאם לנוהג הפסול - הוותיקים נהנים יותר כמובן). אבל השאלה האמיתית היא האם השביתות והמחלות המוזרות ברכבת יסתיימו והאם אזרחי ישראל יקבלו סוף סוף רכבת אמינה שעומדת בזמנים
נתנאל אריאל | (14)

חגיגיות נרשמה היום במשרדי ההסתדרות כאשר פעם נוספת ההסתדרות הצליחה לנצח את המדינה ולהשיג שיפור שכר לעובדים, בלי לתת תמורה ממשית למדינה - השאלה החשובה היא האם אחרי הסכם השכר העובדים יהיו מחויבים יותר לתת שירות טוב לאזרחי ישראל - בלי מחלות מסתוריות כשלא מתחשק להם לבוא לעבודה, בלי עיכובים ברכבות, יותר עמידה בזמנים - בקיצור שירות לקוחות כמו בכל חברה נורמלית.

עובדי הרכבת ייהנו מתוספות שכר "רוחבית" של 5.25% בשכר וחלקם גם מ-6.25%. המשמעות היא כמובן שהוותיקים יקבלו העלאה גבוהה יותר, מעצם זה שהשכר שלהם גבוה יותר מראש - ללא כל קשר לביצועים שלהם, או לשאלה אם הם תורמים יותר לחברה ובעיקר לציבור הנוסעים, מאשר העובדים החדשים יותר.

מעבר לכך - העובדים יקבלו קביעות עד שנת 2039, כלומר ל-16 שנים נוספות, וזאת כאשר הסכם השכר עצמו נחתם רק ל-4 שנים ושבעה חודשים. קביעות פירושה שגם אם עובד הוא עובד גרוע אי אפשר לפטר אותו, הוא יכול 'לחמם' את הכיסא בלי צורך לעבוד - ואי אפשר לעשות לו כלום. כך מתנהל המגזר הציבורי בישראל כבר שנים רבות, ומשרד האוצר נכשל פעם אחר פעם בשינוי המצב, גם בגלל פוליטיקאים פופוליסטיים שמקדמים את טובת המקורבים על פני טובת כל הציבור הישראלי.

איך עובדים יכולים לפגוע בציבור הרחב? במקרה של הרכבת ממש בקלות. העובדים אומרים שהם חולים, וגם כאן הרי התמריץ מעוות ומעודד את ההתחלות המסתורית - בשוק הפרטי אדם לא מקבל משכורת על היום הראשון שבו הוא חולה, ובימים השני והשלישי מקבל רק 50% מהשכר, אבל במגזר הציבורי מקבלים שכר מלא החל מהיום הראשון של המחלה. ואם כך - מדוע בעצם לא להיות חולה כל פעם שלא מתחשק ללכת לעבודה?.

אז אחרי 4 שנים של שביתות, ועובדים שמחליטים פתאום לא לבוא לעבודה, נחתם הסכם שכר חדש שכולל כאמור תוספת שכר "רוחבית" ל-3,800 עובדי הרכבת פלוס עוד 600 עובדים בחוזה אישי (בהודעה החגיגית נאמר שיש 3,700 עובדים. לאן נעלמו השאר?) וכן על "גמישות ניהולית, קידום פרוייקט החשמול, מנגנון לביטחון תעסוקתי עד 2039 ועל הסדרה של שורת נושאים שהיו במחלוקת".

ההסכם נחתם יחד עם שרת התחבורה מירי רגב, מ"מ הממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו״ר רכבת ישראל עו״ד משה שמעוני, מנכ״ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר ויו"ר ועד העובדים גילה אדרעי. 

על פי ההודעה הרשמית, "העובדים ייהנו מביטחון תעסוקתי עד 2039 במסגרת פרויקט חשמול הרכבת, ובמקביל הוסדרו מנגנונים לניוד עובדים עקב המעבר לחשמל תוך שמירה על זכויותיהם, רווחתם ושכרם. עבור עובדים שעבודתם נפגעה עקב החשמול (מתדלקים, מנהלי תחנות דלק ועוד) יופעל מנגנון ביטחון שכר מיוחד, ועובדים שנפגעו בשכרם בשנתיים האחרונות בצל עבודות החשמול יזכו לפיצוי בהתאם להסכם".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כל המעורבים חוגגים כמובן את ההסכם, בין אם הם ניצחו (ועד העובדים) או נוצחו (המדינה). שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, לטובת שיפור הפריון וחיבור הפריפריה למרכז. ההסכם עם עובדי הרכבת יבטיח את העמידה של הרכבת באתגרים הגדולים, מעבר לרכבת חשמלית, הטעמת מערכות בטיחות והבטחת הרציפות בהפעלת הרכבת ובכך - לשיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל".

שרת התחבורה, מירי רגב: "זה יום שמח שמביא עמו בשורה. בעיניי, ועד עובדי הרכבת מהווה דוגמה לצורה שבה ועד עובדים צריך להתנהל: מצד אחד דאגה לעובדים ומצד שני התקדמות לעתיד טכנולוגי. ללא ההובלה שלך, אדוני יו"ר ההסתדרות, שרואה את חשיבות המשק הישראלי, רואה את הציבור ושם את העובדים במרכז – לא היינו פה היום. נמשיך ביחד לטפל בעוד סוגיות בתחבורה הציבורית. תודה לכל המעורבים ובשעה טובה".

מ"מ הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין: "ההסכם שנחתם חשוב ליציבות יחסי העבודה בחברת הרכבת ושיפור השירות לאזרחים. ההסכם מצעיד את החברה לעידן הרכבות החשמליות, יטמיע מערכות בטיחות, וישפר משמעותית את הגמישות הניהולית בחברה. תודה לצוות המקצועי שליווה - טלי אוברמן, שקד קסטלמן, ועו״ד נועם ריף".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "היחסים ברכבת ישראל ידעו עליות ומורדות, ולכן אני שמח על המעמד הזה שהוא בשורה של ממש לעובדים שבזכותם אזרחי ישראל זוכים לתחבורה ציבורית טובה יותר, יודעים היום שלמסירותם הרבה יש תגמול משמעותי יותר. ההסכם החדש, בצל השינויים ותנופת החשמול של רכבת ישראל, מעניק לא רק אופק תעסוקתי לעובדים ושכר טוב יותר, אלא מחזק את תשתיות המדינה ומחבר מרכז ופריפריה. אני מאמין שהודות להסכמות היום, נזכה לשיתוף פעולה פורה גם בעתיד, ולפריחתה של רכבת ישראל שתנוע קדימה".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בושה איך תמיד נגד עובדים נגד קביעות כאילו זה עובדי 04/02/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
    בושה איך תמיד נגד עובדים נגד קביעות כאילו זה עובדים שמרוויחים מיליונים זה עובדים פשוטים בדכ שמרוויחים שכר לא גבוהה ועם יוקר המחיה בטוח לא מצליחים לגמור את החודש אין לי כוח תורמים הרבה יותר ממך עיתוני קפיטליסט שמגבב שטויות
  • 11.
    מיכאלי כשרה נסעה הרבה באוטבוסים בבני ברק ומאה שערים (ל"ת)
    יותם 03/02/2023 21:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ע. 03/02/2023 17:21
    הגב לתגובה זו
    כי הרכבת המקרטעת היא כמעט כל היום מאסף! למה אני צריך לעצור במזכרת בתיה? ישוב קטנטן קרוב לתל אביב כשלכל התושבים בו יש רכב. אולי יש להם פרוטקציה ולנו בבאר שבע אין.
  • 9.
    ע. 03/02/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
    כי הרכבת המקרטעת היא כמעט כל היום מאסף! למה אני צריך לעצור במזכרת בתיה? ישוב קטנטן קרוב לתל אביב כשלכל התושבים בו יש רכב. אולי יש להם פרוטקציה ולנו בבאר שבע אין.
  • 8.
    עובד רכבת 03/02/2023 01:12
    הגב לתגובה זו
    פשוט בושה של הסכם , סכום התוספת הוא סכום קבוע לכולם , למה קוראים לזה תוספת של 5.25 אחוז ?זה ההסכם אחרי כל השנים?
  • 7.
    תתביישי לך!!!! (ל"ת)
    03/02/2023 00:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עובד רכבת 02/02/2023 20:56
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד הכי קל זה לרשום ערמה של שטויות ולהציג אותה כמציאות!!!!אז בוא נציג את המציאות1. בשנת 2016 נחתם הסכם שכר במגזר הציבורי בוא קיבלו 7.9% תוספת לשכר- ועד הרכבת לא קיבל את ההסכם וניהל משא ומתן שהסתיים היום לאחר 5 שנים כלומר לא רק שלא קיבלנו 7.9% כמו כלל המגזר הציבורי קיבלנו 30% פחות וגם זה 5 שנים אחרי שאר המגזר הציבורי2. התוספת היא שיקלי -465 ₪ (המהווים 5.25% מעלויות השכר של הרכבת) כך שהותיקים לא מרוויחים יותר מהצעירים, להיפך באחוזים בעלי השכר הנמוך מקבלים תוספת גבוהה יותר3.גם היום לכלל עובדי הרכבת בעלי ותק של 3 שנים יש קביעות כך שכלום לא השתנה ולא מבחינת הקביעות-מדובר בבטחון תעסוקתי לאלו שתפקידם יתייתר כתוצאה מהמעבר מדיזל לחשמל (מתדלקים מכונאי קטרים וכו')בקיצור כרגיל מכפישים את העובדים תוך סילוף המציאות!!!
  • עובד הרכבת עובד עלינ 03/02/2023 09:27
    הגב לתגובה זו
    אם מעלים לכולם שכר של 5.25% זה אומר שמי שהשכר שלו 10000 מקבל 10525 (עוד 525 שקל) אבל מי שהשכר שלו גבוה יותר נגיד 20000 יקבל כבר 21050 (עוד 1050 שקל). אז מאיפה אתה מביא את הקשקוש הזה שדווקא בעלי השכר הנמוך מקבלים יותר? זה שאתה עובד ברכבת לא אומר שמותר לך לשקר!
  • M 02/02/2023 22:23
    הגב לתגובה זו
    מזל שיש גוגל כי ישר קפץ ההסכם שכר שניתן לכם ב- 2017 יום לפני הבחירות בהסתדרות שכל עובד מקבל 2000 שח בונוס ותוספת של 500 שח במשכרת. את זה לא טרחת לציין.
  • 5.
    עושה שכל 02/02/2023 20:17
    הגב לתגובה זו
    שנה וחצי שיוקר המחייה משתולל, משכנתא קופצת כל חודש, שקל נפל, ריבית רצחנית! ואף זה אף מילה לקלקלן ליברמן! ממשלות פיצו אזרחים באלפי אירו על היקרויות! ואצלנו? כלום! עכשיו נזכר לעשות קמפיין "די" שנה וחצי של דיייייייי
  • 4.
    האינפלציה והריבית בשוק מעידים שהתוספת סבירה לשירות יציב (ל"ת)
    יותם 02/02/2023 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    האם בר דוד נותש את הכיכר ? מחט קטנה בבלון ....?- (ל"ת)
    יותם 02/02/2023 18:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אופיר 02/02/2023 18:13
    הגב לתגובה זו
    אין פלא שהסכמי שוחד מסוג זה נחתמים במהירות ובהצלחה כזו גדולה
  • 1.
    החיים 02/02/2023 18:11
    הגב לתגובה זו
    ביבי לא הפסיק לתקוף ולהסית נגד הממשלה עד אתמול והיום ממש מדיניות סוציאליסטית זה ראש ממשלתנו אלוף העולם בדיבורים והסתה אפס מאופס במעשים להרוס הוא יודע מצויין
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?