אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
פרשנות

סמוטריץ' הפחדן; רוצה לפצל את דיפלומט - שיתחיל בשטראוס ואסם

שר האוצר מכה ב"שק החבטות" של השנה האחרונה - דיפלומט שמנייתה קורסת 12%; הוא רוצה לפרק את דיפלומט ומתעלם מכך שאלו שאחראים על יוקר המחיה הם "שטראוס והחבורה" שגדולים פי 10 מדיפלומט והרווחיות שלהן מגיעה ל-15% בעוד שדיפלומט מרוויחה 5% 

אבישי עובדיה | (47)

אם זה מה שמחכה לנו בקדנציה שלו, זה הולך להיות מאכזב. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בתוכנית אומללה. השר יוזם תוכנית למלחמה ביוקר המחיה כשעיקרה, על פי הדיווחים -  פיצול יבואניות המזון כך שאם יבואנית מחזיקה בנתח שוק גדול היא תיפרד ממותגים. שר האוצר מפחד ללכת על הגדולים, אז הוא מכה שוב ב"שק החבטות" של השנה האחרונה - דיפלומט שמנייתה כעת קורסת 12%.

(האוצר בתגובה לטור זה - דיפלומט היא רק דוגמה. שיהיה ברור. לא מדובר ברפורמה שמתייחסת לדיפלומט בלבד, אלא לכל שוק המזון", מבהירים באוצר בהמשך לביקורת, ויש כאן רמז עבה שענקיות המזון יקבלו פרק נכבד ברפורמה המתוכננת להקלה ביוקר המחייה (לתגובה המלאה))

שר האוצר רוצה לפרק את דיפלומט  ושסטוביץ ו"שוכח" שאלו שאחראים על יוקר המחיה הם תנובה-שטראוס-אסם והיצרנים המקומיים הגדולים. הוא גם שוכח שיוקר המחיה זה לא רק מזון ומוצרים בסופר, זה גם רכבים, ביגוד ועוד. מה עם קרטל הרכב שמוכר לנו ביוקר? ואם כבר לטפל ביוקר המחיה, אז למה לא להפחית את הוצאות הכשרות והמסים הגדולים שהמדינה לוקחת על דלק ועוד? 

שר האוצר צריך לפתוח את הדוח של דיפלומט ולראות שהרווחיות של דיפלומט נמוכה בצורה משמעותית מהרווחיות של שטראוס. אם כבר צריך לפרק מישהו זה את הגורילות, לא את הקטנות, וכן - דיפלומט היא קטנה. 

העובדה ששטראוס היא חברה מקומית שמעסיקה עובדים לא רלבנטית ליוקר המחיה. היא רלבנטית לכוח שלה מול סמוטריץ', אבל אנחנו כציבור צריכים לקנות מוצרים מאלו שמספקים אותם בזול - אם זה מיצרניות בארץ ואם זה מיבואניות. יבואניות זה לא "מוקצה", הן עוזרות להילחם ביוקר המחיה. אלמלא היבוא, המחירים היו גבוהים הרבה יותר. ההיפך - צריך להגביר לגמרי את היבוא, צריך לבטל את הבירוקרטיה והרגולציה הנוקשה ליבוא. 

דיפלומט היא כבר מעל שנתיים חברה ציבורית, הדוחות שלה חשופים מדי רבעון (שלחנו לינק לסמוטריץ'). הדוחות מוכיחים שבעל השליטה והמנכ"ל שלה, נעם וימן, שם פס על המשקיעים, הוא שאב מהחברה משכורת ענקית (רובה מענק הנפקה) ב-2021, שנת ההנפקה (37 מיליון שקל). הוא הרוויח בצדק את הביקורת נגדו. ככה זה כשמשתינים מהמקפצה. אבל אם תנטרלו את ההוצאות האלו (שהן בעיקרן חד פעמיות), תקבלו שדיפלומט מרוויחה תפעולית סדר גודל של 5%, זה בהחלט לא שוד. שטראוס מרוויחה כפול ואפילו פי שלושה (על הקפה). דיפלומט שווה 1 מיליארד שקל, שטראוס שווה פי 10. שטראוס מרוויחה את כל השווי של דיפלומט בשנה וחצי. אין מה להשוות בין השתיים, זה ברור לגמרי איפה נמצא יוקר המחיה ואיך צריך לטפל בו. (הנה טור בעניין הרווחיות של שטראוס מלפני חודש

סמוטריץ' פשוט פחדן. 

תגובות לכתבה(47):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 45.
    מושיק 28/01/2023 18:21
    הגב לתגובה זו
    להבנתי מוצרים מיובאים יקבלו פחות כשרויות... והיצרנים בחו"ל יקבלו פחות עוד יותר גחמות של משגיחי הכשרות
  • 44.
    בני 26/01/2023 17:21
    הגב לתגובה זו
    גם לשטאוס יגיעו אל תדאג
  • 43.
    מדובר בקליק בייט ?? או שהיית רציני (באופן מעוות כלשהו) (ל"ת)
    ברבור שחור 24/01/2023 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 42.
    ברבור שחור 24/01/2023 14:32
    הגב לתגובה זו
    פעם ראשונה שיש מישהו שמוכן לפרק (ועל הדרך לסמן לאחרים) את המנונפולים שעשקו אותנו במשך 3 עשורים....ואתה... יש לך עוד טענות..בקשות...ציונים.... ומה שיותר חמור שבמקום לשבח את המהלך אתה מתחיל לחשב נתוני רווחיות של החברות (שבתור חשבונאי אתה יודע שזה אוויר ואינו מעיד על הכסף שהבעלים גורף) אלו חברות שלא מייצרות כלום ! רק עושקות על הדרך באמצעות בלעדיות... ויזל אנחנו גם בעקבותיך שיהיה ברור. אבישי כרגיל אתה מאכזב וחסר טעם.
  • 41.
    העיקר שמישהו עושה משהו (ל"ת)
    לא חסרים פגעים 24/01/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 40.
    יותם 24/01/2023 00:48
    הגב לתגובה זו
    כבעייה העיקרית המעיקה על מדינת ישראל ולטפל בה.
  • 39.
    יריב 23/01/2023 21:59
    הגב לתגובה זו
    יגיע זמנם של יצרני המזון ושוב, תוציא את הפוליטיקה. אפשר היה לכתוב את דעתך מבלי שסמוטריץ' יצא פחדן
  • 38.
    האם N12 הוא מונופול בשוק פירסום במדיה?איך משפיע על יוקר (ל"ת)
    יותם 23/01/2023 20:35
    הגב לתגובה זו
  • 37.
    גיא 23/01/2023 16:54
    הגב לתגובה זו
    בהגבלה למותג אחד אותו מותג יעלה סתם ביוקר , איך פועלים מסירים בלעדיות לכולם ותלחמו אחד על השני ומי שזול נקנה ממנו פשוט ! ...
  • 36.
    דור 23/01/2023 16:24
    הגב לתגובה זו
    ראינו כמה נזק חזירי דיפלומט גרמו עם העלאת המחירים
  • 35.
    בני 23/01/2023 16:03
    הגב לתגובה זו
    דיפלומט מרווחים מספיק יכולים להרוויח פחות וכן חשוב לשמור על מקומות עבודה בארץ
  • 34.
    למעשה 23/01/2023 15:34
    הגב לתגובה זו
    חוסכת כסף יחסית ליכולת היבוא המקבילה של היבואנים הקטנים
  • גיא 23/01/2023 16:58
    הגב לתגובה זו
    בסופר פארם הוא עולה 50 שח לבילה של 4 יחידות , באמזון 170 שח ל 6 חבילות כולל משלוח אה וכל אריזה 6 מדבקות במקום 4 ,Nexcare Strong Hold Pain Free Removal Bandages For Knee And Elbow, 6 Count
  • 33.
    צריך להתחיל עם קרטל הרכב החמדני. שם זה סכומי עתק ש 23/01/2023 14:57
    הגב לתגובה זו
    צריך להתחיל עם קרטל הרכב החמדני. שם זה סכומי עתק שיכולים ללכת לחיסכון וצריכה של משקי הבית
  • 32.
    חיימון 23/01/2023 14:21
    הגב לתגובה זו
    המשך כך ותפרק את המונופלים לתועלת הציבור וחהורדת יוקר המחיה.אבישי , אני בדרך כלל קורא את כתבותיך ומעריך את דעותיך. הפעם כנראה נתת לדעות הפוליטיות שלך לגבש את עמדותיך. עוד לא ראינו שר אוצר שמיד בהתחלת תפקידו מתחיל לבצע וסמוטריץ הוא הראשון.במקום לתת לו שאפו ענק ולהמליץ לו לפרד את שאר המונופולים , הגדרת אותו פחדן.חבל מאד.טעית בגדול.
  • 31.
    סנקה 23/01/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    לעניות דעתי הם יכולים אפילו להתנער מההכנסות שלהם בישראל שהן פיפס קטן לעומת הכנסותיהם מעסקאות ענק בשווקי העולם (סין, הודו ואירופה).
  • 30.
    סמוטריץ אתה לא שווה התיחסות אתה וחבריך האמסאלמים ו 23/01/2023 14:07
    הגב לתגובה זו
    סמוטריץ אתה לא שווה התיחסות אתה וחבריך האמסאלמים והביתנים עלובי החיים אתם על זמן שאול. ביבי ינפנף אותכם הרבה יותר מהר ממה שנדמה לכם
  • 29.
    מאיר 23/01/2023 14:06
    הגב לתגובה זו
    מה זה: סמוטריץ הפחדן?אולי זו טקטיקה?מי אתה עובדיה?
  • 28.
    אילון 23/01/2023 13:35
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לסמוטריץ, צריך להילחם ביבואנים הבלעדיים שמוכרים לנו במחיר כפול מאירופה, הלוואי שיקרה באמת ולא יגמר ככותרת.
  • 27.
    קודם שיתחיל בהם 23/01/2023 13:01
    הגב לתגובה זו
    סמוטריץ הוא היחידי שיכול עדין לשנות משהו שבענו מההבטחות של ליברמן שלא קיצץ שקל אחד לחרדים רק פיקפק כל היום
  • 26.
    אנונימי 23/01/2023 12:39
    הגב לתגובה זו
    אני מאד מעריכה את כותב הטור , אך הפעם הניתוח שגוי, אין להשוות שיעורי רווחיות של חברה מסחרית כדוגמת דיפלומט לשיעורי הרווחיות של חברה ייצרנית / תעשייתית. רמות הסיכון (התפעולי, העסקי ) וכן היקפי ההשקעות הנדרשים בחברות ייצרניות גבוהות משמעותית ולכן מצדיקות שיעורי רווחיות גבוהים יותר .
  • 25.
    מיכל 23/01/2023 12:32
    הגב לתגובה זו
    אני מאד מעריכה את הכותב ונהנית מטוריו, אך במקרה זה הניתוח שגוי, אין כלל מה להשוות בין שיעורי הרווחיות של חברה יצרנית/תעשייתית לרווחיות של חברה מסחרית . רמות הסיכון וההשקעות הנדרשות הן שונות לגמרי.
  • 24.
    האתר היחיד בלי פחד (ל"ת)
    אוהד 23/01/2023 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    למען יראו ויראו (ל"ת)
    רוני 23/01/2023 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    שרה 23/01/2023 12:22
    הגב לתגובה זו
    אל ביז פורטל, אני עוסקת הרבה שנים בהשקעות וקוראת קבועה שלכם. הכתבה הזאת לא עניינית לא אמינה ורק מתאימה לדעות הפוליטיות של הכתב. גם אתם יודעים ששטראוס ואוסם מפרנסת אלפים רבים של משפחות מכל המגזרים ולכן אין להשוות בינה ובין יבואנים.
  • 21.
    שרה 23/01/2023 12:19
    הגב לתגובה זו
    ללא קשר לדעות הפוליטיות של אבישי, חב' שטראוס מפרנסת הרבה מאד משפחות בישראל לעומת היבואנים. נקווה בהמשך שהוא ינסה גם לטפל ביצרנים מקומיים. בכל אופן, זו הודעה משמחת לכלל האזרחים ובהצלחה לסמוטריץ.
  • 20.
    עומר 23/01/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
    נכנס במי שנמצאת בכותרות ולא במי שמאחורי הקלעים
  • 19.
    נדב 23/01/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    התחיל בהפחדות לגבי מצב המשק, ועובר לכינויי גנאי לשר האוצר.
  • 18.
    פער המחירים ביננו לבין אירופה מגלה שדיפלומט מרוויח 23/01/2023 12:11
    הגב לתגובה זו
    פער המחירים ביננו לבין אירופה מגלה שדיפלומט מרוויחה לפחות 20%
  • 17.
    כועס 23/01/2023 12:00
    הגב לתגובה זו
    תבטלו את הכשרות והמחירים ירדו. אישור כשרות למישחת שיניים...כל התשתיות רכבת אוטובוסים, כבישים עובדים חמישה ימים וחצי. איך לא יהיה פה יקר....
  • 16.
    YL 23/01/2023 11:56
    הגב לתגובה זו
    כ עובדה אנשים נמוכי קומה לאורך כל ההסטוריה היו מסוכנים גם אם היו חכמים נראה ש צריך לאסוף פוטים אסון הכלכלי בדרך
  • 15.
    סמוטריץ עושה נכון 23/01/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    היבואנים גוזלים מהציבור כסף רב בניגוד לתנובה ושטראוס.
  • מיכל 23/01/2023 12:36
    הגב לתגובה זו
    של חברה יצרנית / תעשייתית לשיעורי הרווחיות של חברה מסחרית.
  • 14.
    חכם על חלשים. (ל"ת)
    קשיש 23/01/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    דנית 23/01/2023 11:43
    הגב לתגובה זו
    אפשר להגיד כל מיני דברים על סמוטריץ אבל הוא מהיחידים שבא לשרת את הציבור. כמובן,יש לבדוק האם המהלך מבורך.
  • 12.
    מאיזה פוזיטציה הכותב רושם? התחלה מבורכבת, בהצלחה! (ל"ת)
    אליהו 23/01/2023 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עידו 23/01/2023 11:32
    הגב לתגובה זו
    אבל שטראוס ואולי גם אסם מחזיקות פה ייצור והשניים יבואנים. יכול לחיות עם ריסון ליבואנים חזירים אבל ממש לא בריא להכות ביצרנים ישראליים, לא נשמע לי לעניין בכלל.. סליחה
  • 10.
    פרופסור לכלכלה (ל"ת)
    סמוטריץ 23/01/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    נוסטרדמוס 23/01/2023 11:27
    הגב לתגובה זו
    זה ששטראוס נבל יותר גדול לא אומר שידפלומט צדיקים. בעזרת השם גם תורם של אסם ושטראוס יגיע, כמו שאומרים גם מסע גדול מתחיל בצעד קטן. צעד מבורך.
  • 8.
    לאון 23/01/2023 11:26
    הגב לתגובה זו
    כל מהלך להחלשת המונופולים והגברת התחרות הינו מבורך.. נכון שצריך להחליש גם מונופולים אחרים אהל דיפלומט בהחלט מונופול שחשוב לפרק
  • 7.
    כתבה שכולה דיפלומט (ל"ת)
    אנונימי 23/01/2023 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ממש לוחם צדק 23/01/2023 11:24
    הגב לתגובה זו
    כמה כסף שילמו על הכתבה הזו ?????
  • 5.
    יוני בן שלום 23/01/2023 11:21
    הגב לתגובה זו
    גם סמוטריץ וגם בן גביר הם ... פרובוקטורים מבטן ולידה עסוקים רק ביחסי ציבור
  • 4.
    בתור התחלה גם זה טוב (ל"ת)
    כל התחלה היא טובה 23/01/2023 11:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שינסה לפרק את החברה המרכזית למשקאות - זה כמו לפרק N12 (ל"ת)
    יותם 23/01/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המחבל הפוליטי הפך להיות מחבל כלכלי.המחבל מבסס כלכלת דת. (ל"ת)
    החברה לפרוק מוקשים 23/01/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יודע 23/01/2023 11:16
    הגב לתגובה זו
    לאט לאט חבר, גם אליהם יגיעו - כל מי ששאב מהציבור כסף ייגלה בקרוב שהוא לא חסין. סבלנות.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.