ג'נרל מוטורוס
צילום: ג'נרל מוטורוס

ג'נרל מוטורס תשקיע 918 מיליון דולר במנועי V-8 חדשים ורכיבי EV

ג'נרל מוטורס מתכננת להשקיע כמעט מיליארד דולר בארבעה מפעלים בארה"ב כדי לתמוך בייצור רכיבים לכלי רכב חשמליים והדור הבא של מנועי ה-V-8 שלה; זהו אות לכך שהחברה תמשיך להסתמך על כלי רכב המונעים בגז בעתיד הנראה לעין; GM הודיעה שהיא מתכננת להציע מערך מונע חשמלי בלבד עד 2035
דור עצמון |

ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS מתכננת להשקיע כמעט מיליארד דולר בארבעה מפעלים בארה"ב כדי לתמוך בייצור רכיבים לכלי רכב חשמליים (EV), כמו גם את הדור הבא של מנועי הגז V-8.

ההשקעה של 918 מיליון דולר, עליה הכריזה GM, היא למרות תוכניותיה של יצרנית הרכב להציע בלעדית רכבי צרכנים חשמליים עד שנת 2035. זוהי הדוגמה האחרונה ליצרניות רכב עתיקות יומין כמו GM שנאלצות לאזן את מערך הרכבים הנוכחי שלהן עם רכבים חשמליים מתפתחים. "המחויבות שלנו היא לעתיד ה-EV, אין ספק בכך", אמר ג'רלד ג'ונסון, ראש הייצור העולמי של GM. "אנחנו יודעים אם יש לזה אופק, יש הרבה לקוחות של מנועי בעירה פנימית שאנחנו לא רוצים להפסיד".

רוב ההשקעה - 579 מיליון דולר - יוקדש להכנת מפעל Flint Engine Operations של GM במישיגן עבור משפחת הדור השישי של יצרנית הרכב של מנועי גז V-8. המנועים מוטמעים בחלק מהמוצרים הרווחיים ביותר של יצרנית הרכב, כמו טנדרים ורכבי שטח בגודל מלא. GM אמרה שהעבודות במתקן פלינט יתחילו מיד, מה שאותת לכך שהדור הבא של מנועי V-8 נמצא באופק. יצרנית הרכב סירבה לפרט על לוחות הזמנים, הביצועים ופרטים אחרים של המנועים.

כמו החברה, מנהיגים לצד איגוד עובדי הרכב המאוחדים (UAW) הדהדו את הצורך בהשקעות הן בתפעול מסורתי והן ברכבי רכב חשמליים. "האם החשמל יגיע מחר? האם בעוד 10 שנים? אתה עדיין צריך את הבעירה הפנימית עד שהטכנולוגיה תשתכלל עבור רכבי החשמל", אמר סגן נשיא UAW החדש, מייק בות'. נשיא UAW ריי קארי, אמר שהאיגוד מברך על השקעה בשני התחומים עם מעבר התעשייה והעובדים בה. "אנחנו רוצים שתהיה לנו הזדמנות לוודא שהפעולות הקיימות מתבססות", אמר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

הלמ"ס: כלי רכב חשמליים נוסעים בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב אחרים

עוד עולה כי כ-88.2% מבעלי כלי רכב פרטיים חשמליים טוענים אותם בעמדה ביתית בתדירות גבוהה; כ-30.2% טוענים בעמדה ציבורית מהירה וכ-13.5% טוענים בעמדה ציבורית איטית
דור עצמון |

מספר כלי הרכב החשמליים בישראל עלה באופן ניכר בשנתיים האחרונות והגיע לכ-95,800 כלי רכב בסוף שנת 2023, מתוכם כ-90,300 כלי רכב פרטיים. מתוך סך כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו לכביש בשנת 2023, 18.6% היו כלי רכב חשמליים, כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מהממצאים עולה כי כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע 57 ק"מ ביום (20,850 ק"מ לשנה), ואילו כלי רכב פרטיים מסוגי הנעה אחרים (בנזין, סולר, היברידי וגז) שגילם עד 3 שנים, נסעו כ-40 ק"מ בממוצע ביום (14,600 ק"מ לשנה). כלומר, כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב פרטיים אחרים מאותה קבוצת גיל. ניתן להסביר את התופעה בכך שרכישת רכב חשמלי כדאית יותר לאנשים שנוסעים יותר. שימוש בעמדות טעינה לפי סוג 88.2% מבעלי הרכב החשמליים מדווחים שהם טוענים את רכבם בעמדת הטעינה הביתית שלהם לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-2.8% דיווחו שהם טוענים בעמדה הביתית לעיתים רחוקות. 9% ענו אף פעם לא/ לא רלוונטי. כלומר, לכ-9% מבעלי הרכב החשמליים, ככל הנראה אין עמדת טעינה ביתית. 30.2% דיווחו שהם טוענים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות לעיתים קרובות או מדי פעם. כלומר, העובדה שלרוב בעלי רכב חשמליים יש עמדה ביתית, לא מייתרת את הצורך בטעינה בעמדות ציבוריות מהירות. 13.5% משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות לעיתים קרובות או מדי פעם. 13.9% טוענים במקום העבודה לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-8.8% טוענים בעמדה ביתית אחרת (משפחה/ שכן/ מכר) לעיתים קרובות או מדי פעם. הזמינות והתקינות של עמדות טעינה ציבוריות 43.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות מדווחים שכאשר הם מגיעים לעמדת היא בדרך כלל תקינה ופנויה. 39.8% אומרים שהעמדה בדרך כלל תקינה אך תפוסה, ו-16.8% אומרים שהיא לא פעילה/תקולה. 39.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, מדווחים שכאשר הם מגיעים לעמדה היא בדרך כלל תקינה ופנויה, 51.0% אומרים שהיא תקינה אך תפוסה וכ-9.6% אומרים שהעמדה לא פעילה/תקולה. כלומר מי שמחפש עמדה מהירה, רוב הזמן נתקל בעמדה תפוסה, ועליו לחכות עד שהיא תתפנה. מחסור בעמדות טעינה ציבוריות 64.5% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, 28.4% חושבים שקיים מחסור בשני סוגי העמדות הציבוריות ו-4.2% חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות איטיות. רק 2.9% חושבים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות. מקום המגורים של בעל הרכב ניתוח נתוני הסקר לפי מקום המגורים של בעל הרכב החשמלי, מצביע על שונות בהרגלי טעינה ותפיסות בחלק מהמדדים. ביישובים שבהם עד 20,000 תושבים, רק ל-2.9% מבעלי רכב חשמלי אין עמדת טעינה ביתית. לעומת זאת, ביישובים שבהם 50,000-20,000 תושבים ל-10% אין עמדה ביתית, וביישובים שבהם יותר מ-200,000 תושבים ל-14.4% אין עמדה טעינה ביתית. כלומר, ככל שהיישוב גדול יותר, שיעור בעלי הרכב החשמלי עם עמדת טעינה ביתית נמוך יותר. מבין המשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות, אחוז הסוברים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות נע בין 1.7% (באזור יהודה והשומרון) ל-3.3% (מחוזות ירושלים ותל אביב). כ-61.8% מהמתגוררים במחוז חיפה חושבים שיש מחסור בעמדות ציבוריות מהירות, באזור יהודה ושומרון 70.2% ובמחוז ירושלים 68.0%.