אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

מאסק מנסה להרגיע: רכישת טוויטר תטיב עם טסלה אך לא פירט איך

אילון מאסק מנסה להרגיע את משקיעי טסלה לאחר שהמניה ירדה ב-30% מאז השלמת רכישת טוויטר 
אלירן אלישע | (1)
אילון מאסק, הבעלים והמנכ"ל של יצרנית המכוניות החשמליות טסלה TESLA INC , צייץ היום בטוויטר : "אני אוודא שבעלי המניות של טסלה ייהנו מטוויטר לטווח ארוך" כלומר שרכישת טוויטר תיטיב עם טסלה ואולי טוויטר תתמזג עם הפעילות של טסלה.   מאסק השלים השנה את רכישת טוויטר במחיר של 54 דולר למניה, אחרי סאגה בתהליך הרכישה שבו חזר בו מכוונה לרכוש את טוויטר בשל "נתונים לא נכונים" על משתמשים מזוייפים. טוויטר בתגובה תבעה אותו בבית המשפט שהוא מחויב להשלים את העסקה או לשלם את הקנס שהוסכם מראש על יציאה מהחוזה.  לפני תחילת הדיונים בבית המשפט, מאסק כהרגלו הפתיע את כולם וצייץ שהוא מוכן לחזור לרכוש את טוויטר באותו מחיר שסוכם מראש, בתנאי שטוויטר תמשוך את התביעה. אחרי הרכישה, בכירים בטוויטר פוטרו או התפטרו וכך מאסק לקח עליו הרבה מהסמכויות, מה שהדאיג את משקיעי טסלה שניהול טוויטר יגזול מזמנו של מאסק. המשקיעים כרגע אינם מסכימים עם ההשקפה של מאסק ושלחו את טסלה לירידות של 30% מאז רכישת טוויטר. מאסק אז תירץ את הרכישה כמשהו שמשתלב עם החזון הכולל בניית אפליקציית-על, אך הוא לא פירט מה זאת האפליקציה ואילו שירותים היא תציע אך ההערכות הן שזה יהיה בסגנון של האפלקצייה הסינית WeChat שבבעלות טנסנט TENCENT HOLDINGS .   מאסק אינו פירט איך הוא רואה את השילוב בין הפעילויות של טוויטר וטסלה, אך יש אנליסטים שמערכים שתהיה אינטגרציה בין שתי הפעילויות ע"י שימוש בניסיון של טוויטר עם פרסומות ומודעות ממוקדות. למשל, הפעילות של טוויטר יכולה להשתלב בפלטפורמת ההפעלה של טסלה, המציעה לנהגים חוויה דומה כמו גוגל מפות שמציעה חנויות ומקומות בידור בסביבה הקרובה. רוס גרבר, ראש בית השקעות Gerber Kawasaki Wealth Management המוכר כתומך ותיק של טסלה, הציע לדירקטוריון טסלה למנות מנכ"ל זמני עד שמאסק יסיים לנהל את טוויטר בשל האתגרים שעומדים בפני טסלה ובראשם המצב המאקרו כלכלי והחששות  שהולכים למיתון. אנליסט גולדמן זאקס, מארק דילייני, חתך את מחיר היעד של טסלה מ-305 דולר למחיר של 235 דולר למניה כאשר הוא מצביע על ניהול טוויטר כגורם הראשי לירידות. כמו כן הוא מציין שניהול הרשת החברתית גורר הרבה באז סביב מאסק מה שגורם לתדמית שלו להיות שנויה במחלוקת בפני קהלים שונים - דבר שפוגע בתדמית של טסלה שבאופן אוססיטיבי מקושרת למאסק.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 15/12/2022 07:47
    הגב לתגובה זו
    לטסלה אין סוכנים ואין הוצאות פרסום . לטסלה יש פרסום עקיף סמוי ע"י מאסק ורשת של אנשי יחסי ציבור .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.