סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות

סיברוואן מגייסת מאלחנדרו וינשטין בפרמיה של 58%; מה וינשטין יודע ולמה הוא מהמר על סייברוואן?

סייברוואן מצפה למחצית שנייה טובה מהראשונה, בינתיים המזומנים נשרפים והיא חוזרת לגייס - הפעם בהנפקה פרטית

אלחנדרו וינשטיין, משקיע בחברות בתחום הבריאות ודירקטור בסיפיה ויז'ן משקיע 1.5 מיליון דולר ב סייברוואן 0% בתמורה ל-17%. מדובר על עסקה בפרמיה של 57% על המחיר בשוק ועל רקע זה, מניית סייברוואן מזנקת ב-13% לשווי של 20 מיליון שקל (בקופה היה לה נכון לסוף יוני סכום כפול, כנרה שכעת בין 20 ל-30 מיליון שקל - הערכה).

וינשטיין אולי בונה על השבחה ואולי בונה על כך שיקבל נח גדול מהפעילות (כ-17%) ויהיה לו את הכוח לפעול לשיתוף פעולה ואולי מיזוג עם סיפה ויז'ן שפועלת בתחום דומה.

סייברוואן שפיתחה מערכת למניעת הסחות דעת בנהיגה היא כישלון מהדהד וסימן לגאות הלא רציונלית בתחום ההנפקות בשנת 2020. מאז גייסה לראשונה בתל אביב מנייתה ירדה ב-97%.  אז היא גייסה 26 מיליון שקל מהציבור לפי שווי של 86 מיליון שקל. אחר כך, היא ניסתה למכור למשקיעים ומשקיעים פוטנציאלים בוול סטריט את הסחורה, רק ששם היו יותר קפדניים והסכימו לקבל אותה לפי שווי של 10 מיליון דולר ועם גיוס של כ06 מיליון דולר. וזה למרות שהנהלתה הצהירה על כוונה לגייס לפי שווי של מעל ל-100 מיליון דולר.

לסייברוואן הכנסות שוליות – קצב של מיליון שקל בשנה והפסד בקצב של מעל 20 מיליון בשנה. לחברה 20 מיליון שקל מזומנים בסוף יוני ונראה שכעת, בהנחה של אותו קצב שריפת מזומנים, בקופה יש כ-25-30 מיליון שקל.

המשקיע החדש, וינשטיין הוא ממייסדי קרנות ההון סיכון Bensile ו-OTV (ראשי תיבות של Olive Tree Ventures) שלהן החזקות בתחום הבריאות והרפואה.

סייברוואן נמצאת בשליטת יעקב (יענקל'ה) טננבאום ובניהול של אור גלבוע. עד היום התקינה החברה את המערכות שלה בקצת מעל 1,000 כלי רכב. נכון לסוף חודש אוגוסט, יש לה עוד 600 הזמנות להתקנת המערכת. היא חתמה על מספר הסכמים - מול טמפו, נובולוג, FLEX, בזק וסלקום ובנוסף, היא מטמיעה את המערכות בשלוש מועצות אזוריות בישראל: חרמון, מטה אשר ומטה יואב. על רקע הפוטנציאל אמר לאחרונה אורי גלבוע, מנכ"ל החברה כי החודשים האחרונים היו פעילים במיוחד - "אנחנו רואים עניין חזק מאוד בחדשנות שלנו. אנו מצפים למחצית שנייה חזקה.

"האסטרטגיה שלנו היא בדרך כלל להתחיל עם ניסויים בקנה מידה קטן עם הלקוח, במטרה לחדור עוד יותר לתוך המקומי שלהם ציי רכב במטרה לטווח ארוך יותר להרחיב בסופו של דבר את העסקים שלנו לצי של חברת האם שלהם ברחבי העולם. ההתקנות שלנו עד כה היו בעיקר עם אותם שחקנים מקומיים ואנו מאמינים שזהו קצה הקרחון של השוק הניתן להתייחסות שלנו. זה מייצג פוטנציאל משמעותי מאוד לצמוח ולהגדיל את בסיס הלקוחות שלנו, ככל שאנו מתקרבים להשקת פתרון הדור 2.0 שלנו, הצפוי בשבועות הקרובים, שישווקו ברחבי העולם".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רפי 15/12/2022 18:12
    הגב לתגובה זו
    קורא מכאן לשר התחבורה הבא של ישראל לממן ולחייב את כל הרכבים בישראל בהתקנת מערכת סייבר וואן שתפחית בצורה משמעותית את תאונות הדרכים הקשורים לשימוש בפלאפונים בזמן נהיגה.
  • 2.
    atuk19 13/12/2022 13:04
    הגב לתגובה זו
    שואל את כל מחזיקי המניה הזו. האם רצתם להתקין המערכת ברכב שלכם? או שהמודל העיסקי הוא להתקין אותה רק אצל נהגי משאיות , אוטובוסים, צבא שלא ממש רוצים במערכת וימצאו דרך לעקוף אותה. זו השאלה שהייתי שואל את ויינשטיין. שמת ברכב שאתה נוהג בו? אם יש לא נהג - לא חוכמה ומעיד על כך שהמערכת מוגבלת לנהגי בוס.
  • 1.
    משקיע לשעבר 12/12/2022 17:40
    הגב לתגובה זו
    המנכל אורי גלבוע הוא בעל חוש הומור, אם הוא צופה עתיד מזהיר לחברה.... החברה נהנית מ 1 מיליון שקל הכנסות, ורק המנכל עולה 2.5 מיליון בשנה. אז מה איכפת לו שהחברה בדרך לפשיטת רגל ??? העיקר להעביר עוד חודש
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):