נחמה? האינפלציה היא 5% בשנה, אבל המוצרים בסופר התייקרו ב-2% בלבד
עליית המחירים מורגשת מאוד בישראל, אבל זה לא אומר שבקניה השבועית משלמים הרבה יותר. האינפלציה בישראל עומדת על 5.1% נכון לנתוני חודש אוקטובר, כלומר בסך הכל המחירים התייקרו בשיעור הזה. אבל זה לא אומר שמשלמים בסופרמרקט 5% יותר על הקניות. מחיר סל המוצרים הממוצע עומד כעת על 971 שקלים, בעוד לפני שנה, בנובמבר 2021 המחיר הממוצע של הסל עמד על 951 שקלים, כלומר עליה של 20 שקלים בשנה, או 2% בלבד, בהשוואה לחודש אוקטובר האחרון מדובר על עליה של 4 שקלים. בחנויות זהות מדובר על עליה של 32 שקלים בשנה.
יש בעיה מסוימת בנתונים של המועצה לצרכנות, שכן הסל משווה בין המחירים של מוצרי משקאות קלים כמו תפוזינה, קוקה קולה ועוד. אלה מוצרים שבתחילת השנה האחרונה המחיר שלהם קפץ בעקבות הטלת מס הסוכר. אז במועצה לצרכנות מציגים זינוק של 32% במחירים (כ-2 שקלים יותר למוצר) אבל מדובר בתוספת מס, ולא בהעלאת מחירים של הרשתות.
צריך גם לזכור שסל המוצרים הוא לא סכום הקניה השבועי של משפחה אלא מייצג סל של מוצרי בסיס כמו 68 מוצרים מקטגוריית חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון - אבל זה לא אומר שרוכשים את כל אלה בכל שבוע (למשל - לא בכל שבוע רוכשים ציוד טואלטיקה ונקיון). המדד גובש ע"י הלמ"ס ומשרד הכלכלה והתעשייה ב-2018, כדי לאפשר השוואה טובה יותר בין רשתות המזון.
בכל מקרה, על פי הנתונים הרשת הזולה ביותר בחודש נובמבר הייתה רמי לוי שיווק השקמה, עם סל במחיר של 863 שקלים (ובאינטרנט - 876 שקלים), מעליו שופרסל ויוחננוף עם מחירים של 910-918 שקלים, מגה עם 921, ינותן ביתן וביתן מרקט עם 926 שקלים ואחר כך ויקטורי עם 948 שקלים.
- כמה עולים שירותי הסעות פרטיים?
- בדיקה לשבועות: המחירים התייקרו ב-7.4% - האם קרפור זולה יותר? לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרשתות היקרות יותר הן חצי חינם עם 979 שקלים, טיב טעם עם 986 שקלים, מגה בעיקר עם 995 שקלים, סופר ברקת עם 1,000 שקל, פרשמרקט עם 1,016 שקלים, זול ובגדול 1,032, אלונית עם 1,056 והיקרה ביותר - ובפער משמעותי - היא סופר יודה עם סלו מוצרים במחיר של 1,171 שקלים.
פערים במחירים:
הפער בין רמי לוי ובין סופר יודה עמד בחודש נובמבר על 36% שהם 308 שקל, הפער בינו ובין הממוצע הוא 13% או 108 שקלים.
הפער בין הרשת היקרה לזולה ביותר ברשתות ה"דיסקאונט" עומד על 7%, או 62 שקל. הזולה היא כאמור רמי לוי עם 863 שקלים, יוחננוף עם 911 שקלים, שופרסל דיל וגם ויקטורי עם 918 שקלים, ויינות ביתן עם 925 שקלים.
בין חנויות האונליין - פער המחירים בין הרשת היקרה לזולה עומד על 8% שהם 72 שקל. רמי לוי באינטרנט עם 876 שקלים, שופרסל און ליין עם 910 שקלים, יינות ביתן און ליין עם 939 שקלים ורשת ויקטורי און ליין עם 948 שקלים.
- לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם
- הלוואות בין פרטיים: האם המודל שביקש לאתגר את המערכת הפיננסית עדיין רלוונטי?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אקסלנס משיקה חשבון מסחר עצמאי לילדים
הנה רשימה של מוצרים שהתייקרו ורשימה של מוצרים שהמחיר שלהם הוזל (לשים לב - חלק מהמוצרים התייקרו בעיקר בגלל מס הסוכר)
- 5.מאיפוא הבאת את הנתונים??? המוצרים עלו בהרבה יותר! (ל"ת)פטתי!!! 12/12/2022 14:26הגב לתגובה זו
- 4.lol 05/12/2022 18:37הגב לתגובה זוהבצים הלחם הבשר החלב ועוד יקרים בעשרות אחוזים לעומת אירופה ואמריקה
- בגלל 06/12/2022 17:43הגב לתגובה זובשל הוצאות הבטחון,שאינם קיימות במדינות אירופה-דבר שהולך להשתנות בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה
- 3.סל הקניות התייקר מאוד ולא משנה איך תציג את זה. (ל"ת)דניאל 05/12/2022 10:51הגב לתגובה זו
- 2.אורנה 05/12/2022 10:35הגב לתגובה זוהמחירים קפצו בלמעלה מ 40%!!! גבינה עלתה לפני שנה 10 ש"ח. עכשיו- 14.5 ש"ח (45%). לחם אחיד עלה 5 ש"ח. עכשיו עולה 6.5 ש"ח! מי משלם לכם על השקרים?
- אורנה כלאם פאדי 05/12/2022 18:07הגב לתגובה זובחייאת אורנה. כדאי לדעת את העובדות...
- 1.חיים 05/12/2022 10:28הגב לתגובה זותעשו בדיקה לא רק בסופרים ותגלו שמסעדות ןמקומות בילוי העלו מחירים מעל 10% רק בחודשים האחרונים. אני לא מבין למה כל פעם שאני בא לבלות, מגלה שהמחירים קפצו. זה קרה כשהאינפלציה הייתה אפס וזה ממשיך לקרות גם היום. אנו צריכים ללמוד להחרים את העסקים האלה ששוחטים אותנו
- ברק שמואלביץ 05/12/2022 18:07הגב לתגובה זואם לא נקנה במסעדות הם יורידו מחירים. אבל נמשיך לקנות שם ולהתבכיין כמה יקר פה
- מישהו מכריח אותך לחיות? אז נפסיק מסעדות, בילויים ...? (ל"ת)מה הקשר? 12/12/2022 14:27

לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם
מדוע הריבית הנקובה היא רק קצה הקרחון
של המחיר האמיתי, כיצד עמלות ומנגנוני הצמדה מייקרים את ההחזר בפועל, ואיך תוכלו להשוות בצורה מושכלת בין הצעות מהגופים המלווים כדי להימנע מהפתעות
העלות הראשונה - עמלת פתיחת תיק
המרכיב הראשון שמשפיע על כדאיות ההלוואה הוא עמלת פתיחת התיק או דמי הטיפול. מדובר בסכום הנגבה מראש במועד העמדת האשראי. בעוד שבמערכת הבנקאית עמלות אלו לרוב מוגדרות בתעריפונים מפוקחים (כך למשל, עמלת פתיחת תיק משכנתא עומדת על 360 ש"ח נכון לשנת 2025),
בגופים חוץ בנקאיים המודל שונה משמעותית - שם מקובל לגבות עמלה בשיעור מסוים מסך הקרן, לרוב בין 1% ל 3%. המשמעות היא שחיקה מיידית של סכום ההלוואה: לווה המבקש 100,000 ש"ח עשוי לגלות שלחשבונו נכנס סכום נטו של 98,000 שקל בלבד, בעוד שהריבית מחושבת על מלוא הסכום המקורי. זהו למעשה קנס כניסה שמעלה משמעותית את עלות ההלוואה, במיוחד בהלוואות לתקופות קצרות.
מלכודת המדד
עלות נוספת שנוטים לשכוח היא הצמדת הקרן למדד המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה, הלוואה צמודת מדד עלולה להפוך לנטל מתגלגל: גם אם הלווה משלם מדי חודש בחודשו, יתרת החוב שלו עשויה לתפוח בגלל עליית המדד. במצב כזה, הלווה משלם ריבית על סכום שהולך וגדל במקום לקטון, מה שמעלה את העלות הסופית מעבר לתכנון המקורי.
- סקר בנק ישראל: מצוקת אשראי של עסקים קטנים וירידה בביקוש לאשראי לדיור
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכך מצטרפת שיטת החישוב של לוח הסילוקין. רוב ההלוואות מבוססות על לוח שפיצר, שבו ההחזר החודשי קבוע אך הרכב התשלום משתנה: בשנים הראשונות רוב התשלום מופנה לכיסוי הריבית ורק מיעוטו לכיסוי הקרן. המשמעות היא שאם לווה ירצה לפרוע את ההלוואה באמצע התקופה, הוא יגלה שיתרת החוב שלו כמעט ולא הצטמצמה, למרות ששילם סכומים נכבדים מדי חודש. הבנת מבנה לוח הסילוקין קריטית להבנת העלות לאורך זמן.
