ארסנל כדורגל
צילום: צילום מסך, עמוד הפייסבוק של ארסנל
מונדיאל 2022

המונדיאל בקטאר - מנוע הצמיחה של חברות הימורי הספורט?

איציק יצחקי | (2)

המונדיאל בקטאר, שנכנס עכשיו לחלק המעניין שלו, הוא סיבה מספיק טובה כדי לגרום לסוכנויות ההימורים לחגוג. שלב הבתים הוכיח שהן לא צריכות להתאמץ כדי לגרוף רווחים נאים - הניצחונות של נבחרות כמו יפן, ערב הסעודית ואיראן על מעצמות הכדורגל, הפך את סוכנויות ההימורים לקופה רושמת.

הנה כך, קבוצת הימורי הספורט הבריטית Entain (ETN.UK) אמורה לספק לנו הצצה לעתיד לבוא - אירוע הספורט הנצפה ביותר בעולם אמור להכניס לא מעט כסף לחברה בטווח הקצר. מה יקרה אחרי המונדיאל? היא כנראה תמשיך להרוויח, לא בטוח שבסכומים האלה.

Entain מעסיקה כיום למעלה מ-25 אלף עובדים ב-31 סניפים שונים בחמש יבשות. היא מחזיקה במספר מותגי הימורים וגם מיזם הימורים משותף שמכניס לה לא מעט כסף. בשנה האחרונה ירדה המניה בשיעור של 16%. זה בדיוק שיעור העלייה שלה ב-3 החודשים האחרונים - לקראת המונדיאל. המשקיעים הבינו את הפוטנציאל. עם שווי שוק של מעל 800 מיליון דולר ומחיר של יותר מ-14 ליש"ט למניה, המניה זזה גם בהתאם למתרחש בשוק ההימורים: קליפורניה הצביעה לאחרונה בעד דחיית ההצעה המאפשרות לגליזציה בתחום הימורי הספורט. אז נכון, כיום אפשר להמר ב-31 מדינות שונות וההכנסות מהימורי ספורט רק הולכות ועולות, אבל ברור שאישור לגליזציה בעתיד יקפיץ משמעותית את המניות של חברות ההימורים.

UBS, מעריך כי המחיר של מניית Entain נמוך. האנליסטים של בית ההשקעות מציבים מחיר יעד של 17.7 פאונד, פרמיה של מעל 25%. קונסנזוס האנליסטים גבוה יותר - 18.44 פאונד - פרמיה של מעל 30%. 

החברה, עם שווי שוק של 8.2 מיליארד ליש"ט, צופה שה-Ebitda לשנת 2022 תהיה בין 925 ל-975 מיליון ליש"ט - צמיחה של 5% עד 10%. בשנים הבאות, צפויה צמיחה מואצת, כאשר הערכות אנליסטים צופים 1.06 מיליארד ליש"ט Ebitda ב-2023, 1.16 מיליארד ליש"ט ב-2024 ו-1.25 מיליארד ליש"ט בשנה שלאחר מכן. מכירות החברה, שאמורות לשבור את מחסום 4 מיליארד ליש"ט השנה, צפויות להגיע לרמה של 5 מיליארד ליש"ט עד 2025.

גם מחוץ לארה"ב, החברה צומחת. Entain השלימה את הרכישה של מפעילת המשחקים וספרי הספורט הקרואטית SuperSport בסוף נובמבר וצפויה לסגור את רכישת מותג הימורי הספורט ההולנדי BetCity עד סוף השנה.

ומה יהיה אחרי המונדיאל? אז נכון. המונדיאל מספק גידול בהכנסות, אבל באופן שוטף יש צמיחה בפעילות החברה, כשאירועי ספורט גדולים מגבירים כמובן את ההכנסות. דווקא הצפייה וההערכה לקראת אירועים גדולים, יכולה לספק אפסייד בהמשך. למשל - המונדיאל בעוד ארבע שנים שייערך בשלוש מדינות צפוי להיות אירוע עם גידול משמעותי בהימורי הספורט, אבל זה רחוק. עד אז החברה תהנה מאירועים שוטפים מדי שנה לצד המשך גידול שוטף בהימורי הספורט בעשרות מדינות, וכל זה לצד לגליזציה שעשויה להתפתח ותרחיב את יכולות ההימורים שהחברה מספקת. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אחד שיודע 04/12/2022 15:28
    הגב לתגובה זו
    אתרי ההימורים מרווחים בכל תוצאה פחות או יותר את אותו הסכום. הם משנים את יחסי ההימור בכדי להשוות את ההחזרים למהמרים בכדי לכסות על עצמן. נכון הוא שהמונדיאל הביא להם המון טראפיק וההכנסות המריאו.
  • 1.
    אורי, גבעתיים 03/12/2022 23:19
    הגב לתגובה זו
    גם כאן בארץ יש את הווינר שמכניס יותר במונדיאל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social