הוט HOT
צילום: David King

קנס קטן של 2 מיליון שקל לחברת הוט - לא ניתקה לקוחות למרות שביקשו

הרשות להגנת הצרכן: "צרכנים לא נותקו מהשירות במשך חודשים רבים, אפילו 6 חודשים ממועד בקשת הביטול"; מדובר כמובן בקנס נמוך מאוד. קנסות כאלה לא באמת ימנעו מחברות לנסות את 'שיטת מצליח' - אבל לרגולטור אין שיניים, החוק לא מאפשר לו להטיל קנסות משמעותיים
נתנאל אריאל | (4)

חברת הוט, ספקית הטלויזיה בכבלים וכן שירותי האינטרנט והטלפון הסלולרי, תיקנס בסכום של 2.09 מיליון שקל, כך החליטה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, זאת מכיוון שהוט לא ניתקה צרכנים משירותי החברה למרות שביקשו זאת ממנה במפורש. היא גם הפעילה, לדברי הרשות "השפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים". ברשות מסבירים כי הוט חייבה את הצרכנים גם אחרי שביקשו ממנה לבטל את ההתקשרות, מנעה מלקוחות את זכותם לביטול עסקה טלפוני וחייבה צרכנים ללא ידיעתם על שירותי תקשורת שלא התבקשו. כוונת החיוב נשלחה למנכ"לית החברה טל גרנות גולדשטיין. להוט יש 45 ימים כדי להגיב על החלטת הרשות. 

אבל אם כך, אחרי כאלה האשמות חריפות, למה לתת קנס מצחיק של 2 מיליון שקל בלבד? זה לא מדגדג את המחזור של הוט ובוודאי לא ירתיע לא אותה ולא חברות אחרות מלהמשיך במדיניות הבעייתית. הבעיה היא שלרגולטור אין שיניים - המדינה לא מאפשרת לו לתת קנסות גבוהים ומרתיעים, ולכן הרשות נאלצת להסתפק בקנסות שהם אולי מפחידים אנשים רגילים מהשורה, אבל לא חברות גדולות במשק.

בכל מקרה, לדברי הרשות, החקירה החלה בעקבות קבלת מאות תלונות מצרכנים כנגד החברה. החברה אמורה להקפיא את החיוב של הלקוח תוך שני ימי עסקים מעת הפנייה, כאשר במקביל הוט אמורה לפנות אליו מ'שימור לקוחות'.

לדברי הרשות, צרכנים רבים ביקשו לבטל את התקשרותם מול החברה במועד כלשהו במהלך מחזור החיוב, אך החברה לא פעלה לביטול ההתקשרות במועד הקבוע בחוק [תוך 3 ימי עסקים ממועד בקשת הביטול] החברה המשיכה לחייב את הצרכנים לאחר מועד בקשת ביטול העסקה למרות בקשתם המפורשת להתנתק מהשירות, וחייבה את הצרכנים ללא ידיעתם על שירותי תקשורת שלא התבקשו על ידם.

על פי הרשות, בחקירה נמצאו צרכנים אשר לא נותקו מהשירות במשך חודשים, רבים מהמקרים לא נותקו במשך 2 עד 6 חודשים ממועד בקשת הביטול, המקרה החמור ביותר היה אי ניתוק של למעלה מ- 7 חודשים ממועד בקשת הביטול.

כך למשל, מפרטים ברשות, ז.ל התקשרה באמצעות הטלפון לחברה על מנת לבטל חיוב עבור שירותי טלוויזיה. בשיחה עם נציג החברה נמסר לה כי אין אפשרות וכי היא יכולה לעשות זאת באמצעות אתר החברה בלבד. החברה לא אפשרה ללקוחה לבטל את העסקה באמצעות שיחה טלפונית וזאת בניגוד לחוק.

ע.ר רכש חבילת שירות אינטרנטי מהחברה. לאחר כשבעה חודשים גילה ע.ר כי בנוסף לחיוב עליו ידע, חויב עבור שירותי טלוויזיה בעלות של 98.99 שקל בחודש, שירות שלא התבקש על ידו. החוק אוסר על אספקת נכס לצרכן בתשלום שלא על פי בקשתו המפורשת, והדבר מהווה השפעה בלתי הוגנת.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "תופעת מניעת הניתוק ומשיכתו לאורך זמן הינה תופעה שהרשות נלחמת בה ביד קשה. במקרה של חברת הוט, מדובר בתיק רחב היקף, הכולל מתלוננים רבים, לגביהם נמצא כי החברה הפרה את החוק בכך שלא ניתקה אותם תוך 3 ימים מהיום שביקשו להתנתק, כפי שהחוק דורש, ואף השהתה את זמן הניתוק לחודשים ארוכים. בנוסף, החברה הטעתה בכך שסירבה לקבל בקשת ניתוק בשיחה טלפון וטענה שניתן להגיש בקשת ניתוק באמצעות האתר בלבד. הרשות תמשיך ותפעל בנחישות ליישום החוק ולהגנה על זכויות הצרכנים הצרכנים."

 

סעיפי חוק הגנת הצרכן לפיהם החברה נמצאה מפרה: סעיף 3(ב)(8) – איסור אספקת נכס לצרכן בתשלום שלא על פי בקשתו המפורשת של הצרכן, מהווה השפעה בלתי הוגנת. סעיף 13ד(ג) – חוזה בעסקה מתמשכת יסתיים בתוך שלושה ימי עסקים מיום שנמסרה הודעה על ביטול. סעיף 14ט(א) – העוסק יאפשר לבטל את העסקה בהודעת ביטול שימסור לו הצרכן בכל אחת מהדרכים המפורטות להלן: בעל-פה, בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקסימיליה, באינטרנט.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אורי 17/11/2022 13:00
    הגב לתגובה זו
    עלפי ההתנהלות של החברה הזו אין לה זכות קיום כחברה מסחרית
  • 3.
    שלמה 17/11/2022 11:58
    הגב לתגובה זו
    הוט מובייל קנתה את מירס....לפני 27 שנים חברת מירס עשתה מבצע 3 שיחות בחינם משהו כזה.בעיקר התקשרתי לאימא להגיד להשהכול בסדר בצבא אם משכורת של 300₪.בחשבונית התברר שחייבו אותי כרגיל..לא שלמתי שקל ולא השלם ועד היום שולחים הגנבים מכתבים..
  • 2.
    יוסי 17/11/2022 11:11
    הגב לתגובה זו
    כי עבריינים תפסו את הכיסא. הוט חברה עבריינית. גנבו ממני 1000 שקל
  • 1.
    אז שכל כמה ימים יתנו להם קנס מחדש (ל"ת)
    מ 17/11/2022 11:06
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה

מצד אחד - ביטוח לאומי קפדן מאוד מול הציבור עד כדי שלפעמים מטרטר ומקשה ולא מקבל תביעות מוצדקות;  מצד שני - יש אנשים שמצליחים לגנוב מיליונים רבים מביטוח לאומי 

עמית בר |

פרקליטות מחוז מרכז הגישה כתב אישום רחב היקף נגד שלושה נאשמים שנחשדים בביצוע הונאה מתוחכמת ומתמשכת כלפי המוסד לביטוח לאומי. על פי כתב האישום, בין השנים 2020 ל-2023 הצליחו הנאשמים להוציא במרמה כ-2.6 מיליון שקל באמצעות הגשת תביעות נכות מזויפות, רובן בתחום האוטיזם.

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

הנאשמות המרכזיות, אודליה צריקר (46) מיוקנעם עילית ולנה שומינוב (40) מחולון, פעלו באמצעות שתי חברות שבבעלותן. השתיים פנו להורים לילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, הציגו עצמן כמסייעות מקצועיות לקבלת קצבאות, וביקשו מהם ייפוי כוח ומסמכים רפואיים. בהמשך, כך נטען, זייפו מסמכים רפואיים ואישורים מקצועיים, במטרה להציג מצגי שווא שלפיהם הילדים סובלים ממגבלות תפקודיות והתפתחותיות קשות בהרבה מהמציאות.

החקירה העלתה כי במקרים מסוימים השתמשו הנאשמות במסמכים אמיתיים שנערכו על ידי מומחים רפואיים ושינו בהם פרטים, ובמקרים אחרים יצרו מסמכים מזויפים לחלוטין תוך שימוש בחתימות של רופאים מבלי שידעו על כך. את המסמכים המזויפים הגישו לביטוח לאומי כדי לקבל אישורי זכאות לקצבאות נכות.

במרכז כתב האישום עומד גם קונסטנטין זרך (40), בן זוגה של שומינוב, שהתחזה לרופא בשם "קוסטה מור". לפי הנטען, זרך נפגש עם ילדים והוריהם, הציג עצמו כמומחה לניתוח התנהגות ואבחון, סיפק הנחיות והנפיק מסמכים ששימשו את הנאשמות בהגשת התביעות. בנוסף, הוא עצמו הגיש תביעה כוזבת לקבלת קצבת נכות, במסגרתה קיבל כ-134 אלף שקל.


הוציאו 13 מיליון שקל במרמה - קיבלו עמלה של 2.6 מיליון שקל