גף בזוס
צילום: יוטיוב

תרומה של 124 מיליארד דולר - ג'ף בזוס מצטרף לוורן באפט וביל גייטס

בזוס הודיע כי יתרום את רוב כספו עוד בחייו. התרומות העיקריות למאבק בשינוי האקלים

מייסד ובעל השליטה באמזון, ג'ף בזוס, מתכנן לתרום את רוב כספו המוערך ב-124 מיליארד דולר עוד במהלך חייו. כך אמר בזוס בראיון  ל-CNN. לדבריו רוב הכסף יועבר למאבק בשינויי האקלים. זו הפעם הראשונה שבזוס מודיע מה הוא מתכנן לעשות בכספו וזה אפילו מגיע בהפתעה.

בשנים האחרונות בזו קיבל עקיצות ונזיפות רבות על כך שלא חתם על שבועת הנתינה שהיא הבטחה של מאות מהאנשים העשירים בעולם לתרום את רוב עושרם למטרות צדקה.

 

בזוס מצטרף לעשירים הגדולים בעולם שהודיעו כי יתרמו את רוב כספם - וורן באפט וביל גייטס. השניים ידועים זה שנים רבות בתרומות רבות דרך קרנות שבבעלותן. 

ג'ף בזוס הקים את אמזון בשנת 1994 והפך אותה מרעיון על נייר לחברת הקמעונאות הגדולה בעולם. בתחילת הדרך זו היתה חנות אינטרנטית למכירת ספרים אבל מאז היא הפכה למפלצת ענק שמוכרת הכל.

בזוס רכש ב-2013 את העיתון "וושינגטון פוסט", ויש לו גם חברה שעוסקת בהטסת אנשים לחלל. הוא הקים בעבר מיזמים פילנתרופיים, בעיקר קרן סביבתית למאבק בשינויי האקלים, אבל זה היה בקנה מידה נמוך ובהשקעות נמוכות יחסית להונו. ההודעה כעת על השקעת ענק-תרומת ענק בתחום האקלים היא בשורה טובה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אין אני לא בנוי לקרוא טוקבקטים של קונספירטורים (ל"ת)
    לכו להשתיל שכל 20/01/2023 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תמים 15/11/2022 21:27
    הגב לתגובה זו
    הוא עושה כמו ביל גייטס השטן פותחים ארגוני צדקה מטעמם כדי לברוח מתשלום מס
  • 7.
    מילי 15/11/2022 20:37
    הגב לתגובה זו
    אלה הגרועים שהאנושות ידעה. וכשאני כותב גרועים אני מתכוון לגרועים מהכי גרועים שכולים לכם בראש.
  • עדן 25/12/2022 21:28
    הגב לתגובה זו
    אם לא יתרמו תגידו למה חזיר. אם הם תורמים זה בטח מזימה משותפת.אי אפשר להתמודד עם טפשות.
  • 6.
    או. חיכיתי שככה יעשה. הוא מהמזהמים הגדולים, אבל מעשה יפ (ל"ת)
    מרים 14/11/2022 19:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ציוני7 14/11/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    טעות. זורק כספך לריק. שינויי האקלים אינם תלויים באנושות. הכל פוליטיקה וכסף.
  • 4.
    עזרא 14/11/2022 16:55
    הגב לתגובה זו
    ג'ף בזוס הודיע שיתרום את רוב הונו שמוערך ב 124 מיליארד דולר עוד במהלך חייו. רוב הכסף יועבר למאבק בשינוי האקלים, הבעיה היא שיש לו חברה שעוסקת בהטסת אנשים עשירים לחלל, שזה אומר זהום סביבתי ושריפת כמות עצומה של דלק פחמני שמליוני מכוניות שורפות בשנה. כמו כן הוא מוכר המון זבל שאינו דרוש למיליארדי אנשים ודוחף את הצרכנות העולמית וסוחט את משאבי כדור הארץ מעל ומעבר ליכולת לספק מבלי לפגוע בכדור הארץ. אז מצד אחד הוא עשה ועושה מיליארדים עי הרס הפלנטה ומצד שני תורם חלק מהונו לתיקון ההרס. עדיף שלא יהרוס מלכתחילה, אבל זה מה יש.
  • 3.
    בן 14/11/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    חחחח
  • 2.
    דובי 14/11/2022 16:16
    הגב לתגובה זו
    מבריחים מזומנים במזוודה לקפריסין
  • 1.
    ואיפה עשירי ארצנו? (ל"ת)
    דוגמה נהדרת 14/11/2022 15:09
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.