רק 23% מההנפקות מאז 2018 נסחרות מעל המחיר בהנפקה (ואנחנו שמרנים)
מדד הנאסד"ק ירד ב-28% השנה. מדד ה-S&P500 במינוס 20%, ואילו הדאו ג'ונס ירד בקרוב ל-13%. מובילה את הירידות היא כמובן האנג סנג בהונג קונג שהתרסקה ב-35% בעיקר בגלל מניות הטכנולוגיה הסיניות. מדד הדאקס הגרמני מחק 19%, הקאק הצרפתי 14%, ומדד הפוטסי הבריטי והניקיי היפני ירדו רק ב-6%.
הירידות החדות האלו הם כלום לעומת הצניחה במחירי ההנפקות. מניות הנפקות החלום של השנים האחרונות ירדו הרבה יותר. כך, חברות השילוח כמו Uber ו-DoorDash, הן רק שתיים מהרבה מאוד חברות שמפסידות והמניות שלהן צונחות. אם בשנים הקודמות, במהלך הבועה, המשקיעים היו באופוריה, כאשר כל מטאטא ירה ופגע, אז כעת המצב הפוך - בזמן של נפילות בשווקים המשקיעים נזכרים שבעצם המטרה של חברות זה להרוויח והם מחפשים את זה עכשיו.
קרן הסל רניסנס (סימול: IPO) מהווה מדד מתאים לשוק ההנפקות מכיוון שהיא מחזיקה בעיקר בהנפקות שהתבצעו בשלוש השנים האחרונות. המדד מחק 50% מערכו מתחילת השנה לשער של כ-29 דולר, הרבה יותר גרוע מאשר הירידה של 28% במדד הנאסד"ק.
במהלך חמש השנים האחרונות, סיפקה הקרן תשואה שנתית של 1.5% לכל משקיע בקרן, הרבה מתחת למדדים. הסנופי לשם השוואה הניב למשקיעים תשואה שנתית של כ-9.2% בחמש השנים האחרונות.
- קבוצת רפק רוצה להנפיק את 'רפק אנרגיות מתחדשות'; מה השווי הצפוי?
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נפילה של 95% בהיקף הכספים שגייסו החברות השנה - שיא שלילי של עשור
סכום הכסף שהכניסו החברות בהנפקות בשנה האחרונה עומד על בקושי 6.7 מיליארד דולר, נפילה של 95% לעומת 142 מיליארד דולר בשנה שעברה. גם אחרי שתוסיפו את ה-860 מיליון שקל מובילאיי שחוזרת להיסחר היום, בעקבות הנפקתה ע"י אינטל עדיין היקף הגיוסים בהנפקות בשנה החולפת צפוי להיות הנמוך ביותר בעשור האחרון.
היקף ההנפקות בשנה שעברה הרקיע שחקים בעקבות כמות הכסף הזול שנתנו הממשלות השונות ברחבי העולם בצורת מענקים במהלך מגפת הקורונה וזאת על מנת לייצב את השוק ולמנוע מיתון ברחבי העולם – הבעיה היא שהן לא הצליחו למנוע משבר אלא רק לדחות אותו. הבועה לא התפוצצה בשנה שעברה והיא מתפוצצת השנה בקול גדול, כאשר גם האינפלציה משתוללת (הדפסתם כסף בלי הכרה, מה חשבתם שיקרה? שלא תהיה אינפלציה?)
אם נרצה ממש לסנגר על המונפקות החדשות הללו אפשר להגיד שאותן חברות לא ידעו שהן לא כזו מציאה גדולה, או היו עמוק בתוך הבועה של עצמן ולא הבינו שזה לא המצב. אם נפרגן להן קצת פחות אפשר גם להגיד שחלקן הלא קטן כנראה ידע שהחברות לא שוות כל כך הרבה אבל בחרו במודע להטעות את המשקיעים שלהן (ועל הדרך לשלשל לכיסם של המייסדים ושל החברה מיליארדי דולרים) כאשר נתנו לעצמן הערכות שווי מופרזות, הן ביחס לשווי האמיתי שלהן, הן ביחס למכירות, הן ביחס לצמיחה – וכמובן ביחס לרווחים, שאצל חלקן עדיין לא מגיעים.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
רוב המונפקות החדשות בתשואה שלילית מאז ההנפקה
על פי רנסנס, שסקרה את חמש ההנפקות המובילות בכל אחת מחמש השנים האחרונות, מתוך 25 מניות 15, כלומר -60%, נסחרות כעת בהפסד על ההנפקה. המפסידות הגדולות הן כאמור Uber ו-DoorDash, אך גם חברת הרשת החברתית Snap, ויצרנית הרכב החשמלי Rivian. מנגד, עם החברות שעלו ניתן לציין את Airbnb, חברת הענן Snowflake וחברת שיתוף התמונות Pinterest.
בשוק הספאקים המצב גרוע, שם החברות יצאו לציבור תוך שהן עוקפות את ההנפקה המסורתית שמחייבת תשקיף לרשות ניירות ערך (ה-SEC) ואת החתמים. מתוך 18 החברות שנבדקו, רק 2 חברות נמצאות מעל המחיר בהנפקה. נבדקו רק הגדולות, אבל דווקא הקטנות ובינוניות ויש בינהן המון ישראליות פשוט נשחטו - גם ירידה של 90% היא אפשרית וגם יות ר- ראו את אוטנומו, היפו, קלטורה ועוד.
על פי הבדיקה של חברת המחקר - מבין כל ההנפקות הראשוניות לציבור (IPO) מאז 2018, רק 23%, קצת פחות מרבע, נסחרות נכון לעכשיו מעל המחיר בהנפקה. השאר? נסחרות עמוק בטריטוריה האדומה. צריך גם לומר, מדובר בתוצאות שמרניות כיוון שהן מתבססות על מחיר ה-IPO הראשוני, ולא על מחיר הסגירה ביום המסחר הראשון, למרות שעל פי רוב המניות הללו זינקו ביום הראשון, רק שאתם כמשקיעים קטנים לא באמת הייתם יכולים להיכנס לפני יום המסחר הראשון (ההנפקות נסגרו מראש מול המוסדיים) וליהנות מהעליות הללו.
מי אולי מעניינות?
אבל האם בתוך כל ערימת המניות הגרועות הללו יש גם כאלה שמעניינות עכשיו? התשובה תפתיע אתכם אבל האנליסטים טוענים שדווקא בתימחורים האלו יש השקעות מעניינות.
ייתכן שדווקא מניה כמו רובינהוד, אולבירדס Allbirds, ריביאן, ופושמארק מעניינות כעת. הן נסחרות כעת במחיר גבוה יותר ממה שנסחרו בתחילת השנה. פושמארק טיפסה מאז הנפילה בקרוב ל-70%, זאת לאחר שהסכימה להימכר לחברה דרום קוריאנית.
ומה הופך אותן למעניינות? העובדה שחלקן נסחרות קרוב למזומן שיש להן בקופה. אולבירדס, שנסחרת במחיר של 3.46 דולר למניה מפסידה כמובן כסף אבל מציגה מאזן של דולר אחד למניה נטו, ושווי של כ-2.5 דולר למניה, בעיקר אודות לתחום מכירת הנעליים של החברה. שווי השוק שלה עומד על כ-500 מיליון דולר – זול יחסית לחברות אחרות בשוק, מה שמגדיל את הפוטנציאל שלה להירכש על ידי אחת החברות הגדולות יותר. מי יודע, אולי נייקי או ניו באלנס, אם הן יבחרו להתמקד בקיימות למען איכות הסביבה.
- 1.אציק 27/10/2022 05:42הגב לתגובה זוזה פשוט גנבה צריך לבדוק צאת החברות לא יכל להיות שערך החברה מקבל פי 20 מי שווי זה לא הוגן
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
