יחצ
צילום: נדיג בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון

בכמה בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית בשבוע הבא? מה יהיו ההשלכות?

המשק הישראלי נמצא כרגע במצב טוב ביחס לעולם, מה שאמור להקל על החלטת העלאת הריבית של בנק ישראל ביום שני הקרוב, אך האם הוא יהסס לנקוט בהעלאה חדה, ויותר חשוב מכך - האם הוא יכול להרשות זאת לעצמו?
מתן קובי | (25)

בשבוע שעבר העלה הבנק המרכזי בארה"ב את הריבית בפעם השלישית ברציפות ב-0.75% ושלח את השווקים למטה בחזרה לשפל השנתי שלהם. בעקבות העלאת הריבית הדולר הגיע לשיא של 20 שנה אל מול מטבעות העולם ואותו הדבר תקף, גם לגבי ישראל - הדולר הרציף נסחר כעת בתמורה ליותר מ-3.5 שקל לדולר אחד. עם הפיחות של השקל, המלחמה באוקראינה, משבר האנרגיה באירופה והחששות ממיתון, בנק ישראל לא יכול להישאר אדיש. ביום שני הקרוב הבנק ימשיך להעלות את הריבית מהרמה הנוכחית של 2%, וההתלבטות כעת היא בין העלאה של 0.5% ל-0.75%, מדוע דווקא שיבחר בהעלאה חדה? האינפלציה השנתית בארץ בחודש אוגוסט הגיעה לקצב שנתי של 4.6%, שיפור לעומת 5.2% בחודש יולי, אך האינפלציה עדיין רחוקה מאוד מהיעד של בנק ישראל (1-3% בשנה). בנק ישראל לא פועל בחלל ריק. לאחר נתוני האינפלציה בישראל ב-15 בחודש, העריכו האנליסטים כי העלאת הריבית הבאה של בנק ישראל תעמוד על בין 0.5% ל-0.75%, אך הרבה קרה מאז: המלחמה באוקראינה רק מחריפה, הפד' העלה שוב את הריבית בצורה חדה ואפילו ה-OECD הוריד את תחזיות הצמיחה העולמיות. לבנק ישראל ברור כעת כי למרות הירידה בקצב האינפלציה בחודש אוגוסט, המצב המאקרו-כלכלי לא טוב בכלל וכי עליו להגן על המשק הישראלי מפני מה שעתיד לבוא, מה שמאוד תומך בהעלאה נוספת של 0.75% - להמשיך להעלות את הריבית בקצב מהיר כדי להוריד את האינפלציה לפני שיהיה מאוחר מדי. המשק בארץ עדיין חזק, התעסוקה גבוהה ונראה כי העלאות הריבית עד עכשיו לא פגעו בצורה חריפה מדי בעסקים. בנוסף לכך, חודשי ספטמבר ואוקטובר ידועים בתור חודשים עם אינפלציה גבוהה יותר בממוצע לאור ההוצאות של משקי הבית בחגים על ארוחות, חופשות או קניות, משמע האינפלציה כנראה לא תרד באותו הקצב שראינו בחודש אוגוסט. יש לציין כי אחד הגורמים שכן יגנו על ישראל בצורה משמעותית בחודשים הקרובים לעומת שאר העולם הוא מאגרי הגז: העולם המערבי כבר עכשיו מרגיש את התלות הגדולה שלו בגז הרוסי, בעיקר אירופה וגרמניה בפרט. בחורף הקרוב מחירי האנרגיה צפויים להרקיע ברוב העולם אך הודות למאגרי הגז של ישראל, למשק בארץ אין ממה לחשוש מהעליות הללו, כאשר רכיב האנרגיה הוא לרוב מאוד גדול ומשמעותי בנתוני האינפלציה. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מעריך כי המנוע העיקרי שיגרום להעלאה של 0.75% הוא העלאות הריבית בארה"ב, באירופה ובשאר העולם, בזמן שהדולר ממשיך להתחזק. קליין מעריך כי כלל האירועים העולמיים שקורים מסביבנו יובילו לצמיחה עולמית ומקומית נמוכות משמעותית בשנה הבאה, עם סיכוי גדול כי אירופה תגיע למיתון וארה"ב תרשום צמיחה אפסית. בסופו של דבר בהראל מעריכים כי נראה עדכון כלפי מטה בתחזיות של בנק ישראל לנתוני הצמיחה לשנה. אם בנק ישראל יחליט בכל זאת להעלות את הריבית רק ב-0.5% הוא לוקח סיכון גדול. מצד אחד האינפלציה בארץ אכן נמוכה מאוד ביחס לשאר העולם, אך אם הוא לא יפעל במהירות, כלל האירועים שאנחנו רואים בעולם עלולים לגרור מדינות רבות למיתון, אשר ישפיעו בצורה ישירה על ישראל. ככל שהבנק יחכה יותר כך הסיכון לפגיעה גדולה יותר במשק גדל גם הוא, בנוסף לכך שעדיין לא ראינו סימנים לירידה ברורה ועקבית של האינפלציה - יש סיכוי שההבדל של 0.25% בהעלאה הקרובה הוא זה שיעזור לספק את הסימנים הללו.

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    ל 30/09/2022 17:53
    הגב לתגובה זו
    ‏תגיד לי אתה שפוי אתה רוצה למוטט את האנשים את האזרחים אנחנו לא מרוויחים 1,000,000 שקל כמוך
  • 18.
    אחד ויחיד 30/09/2022 08:00
    הגב לתגובה זו
    אנשי הצווארון השבעים והמדושנים שלא רואים ברעבונם של אחרים..הבורא עתיד לסגור איתכם חשבון על שלישים ועל רביעים דור שני שלישי ורביעי יסבול מבינכם...סופכם להיות נבל. קֹרֵ?א דָגַר? וְלֹ?א יָלָ?ד עֹ??ֶה עֹ??ֶר וְלֹ?א בְמִ?ְ?ָ?ט ?ַחֲצִ?י יָמָו? יָמָיו? יַעַזְבֶ??? ?בְאַחֲרִית?? יִהְיֶ?ה נָבָֽל: (ירמיהו פרק יז פסוק יא)
  • 17.
    האחד 29/09/2022 23:20
    הגב לתגובה זו
    כלכלה של דור ישן ריבית לא תשנה דבר רק תכביד על האזרחים כאשר הגורמים לאינפלציה הם חיצוניים העלאת ריבית תפיל את המשק.
  • 16.
    דחופ להעלות ל 3% (ל"ת)
    בר 29/09/2022 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    זולינס רון 29/09/2022 10:41
    הגב לתגובה זו
    מבטיח השם להוריד הכל לטמיון לטובת עם דל ואביון
  • 14.
    חצי אחוז (ל"ת)
    אוהד 28/09/2022 23:34
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    כלכלן 28/09/2022 19:07
    הגב לתגובה זו
    הנגיד צריך להיות חכם בימים אלו האור שוטינג והעלאות על אוטמט שהצפי ל12 חודש קדימה נמצא בתוך טווח האינפלציה יגרמו נזק רב מתועלת על הנציג למתן את העלייה הצפויה ולהגדיר מהי ריבית שיווי המשקל הארוך שהוא מתכנן למשק הישראלי לפחות לשנה הקרובה השליפות והניציות לא עושה טוב לכלכת ארהב אירופה ובריטניה לשמחתינו יש לנו מרווח זמן להפקת לקחים
  • 12.
    רפול 28/09/2022 18:15
    הגב לתגובה זו
    אני מניח שהכתב ללא משכנתא. אני גם לא.למה לדפוק את הצעירים?מה קרה? היו כבר מיתונים קשים לא נעים אבל חוזרים לפרופורציות. נוסעים לחו"ל רק פעם בשנה, מחליפים רכב כל חמש שנים. אחרי זה נמשיך להתפרע.
  • 11.
    מדד האינפלציה בארץ זה בולשיט אחד גדול...הרבה יותר מ10% (ל"ת)
    עובדים עלינו 28/09/2022 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 28/09/2022 15:59
    הגב לתגובה זו
    מה חשבתם שיקרה ?אנשים היום מרגישים עשירים בגלל שקנו בית לפני 10 שנים ולכן מרשים לעצמם לנסוע על מרצדס.וולקאם 1929ככל שידחו את העלאת הריבית ככה זה יהיה יותר כואב.
  • 9.
    העלאת הריבית אסון 28/09/2022 14:47
    הגב לתגובה זו
    אמיר ירון מעתיק את השטויות שפאוול עושה, זה לא אומץ ולא שכל, זה פשע נגד העם ונגד הכלכלה.
  • ההפך הם היו צריכים לעשות את זה כבר ב2011 (ל"ת)
    רועי 28/09/2022 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    האינפלציה בירידה 28/09/2022 14:35
    הגב לתגובה זו
    מחירי הסחורות וההובלה ימית חזרו לשערים של לפני מלחמת אוקראינה, העלאות הריבית המוגזמות ייגרמו למיתון בכל העולם. יש לצמצם את העלאות הריבית ל0.25% בלבד ואחכ להמתין בסבלנות
  • 7.
    שער דולר גבוהה מצויין ליצואנים ולמקומות עבודה (ל"ת)
    גי אר 28/09/2022 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    נו מה השאלה תראו את הדולר, רק 0.75% (ל"ת)
    אלי 28/09/2022 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כלכלן 28/09/2022 14:02
    הגב לתגובה זו
    הדולר ואז יהיה אפשר להשתמש בשטרות בישראל לנגב את הישבן כי נייר טואלט יעלה יקר יותר.
  • 4.
    רשע 28/09/2022 13:57
    הגב לתגובה זו
    צריך רק להגביל מי שלוקח משכנתא ל-500 אלף שקל לכל היותר
  • טוב 30/09/2022 08:38
    הגב לתגובה זו
    ומה הוא יקנה? צריף??
  • 3.
    רועי 28/09/2022 13:19
    הגב לתגובה זו
    איך אומרים כל הדרכים מובילות לתהום אם הוא יחליט לא להעלות בריבית ולשמר עוד קצת את בועת החובות התוצאה תיהיה ריסוק השקל...ואם הוא יבחר בדרך שניה ויעלה ריבית בחדות הוא יפוצץ את בועת החובות בקיצור הולך להיות ממש מענין.....עכשיו הגיע הזמן לאכול את הדייסה שבשלו בשבילנו 12 שנה ...ריבית אפס במשך 12 שנים זה פשע נגד האנושות מחקתם את מעמד הביניים
  • 14 שנה. 2008 עד 2022 (ל"ת)
    יובל 28/09/2022 19:05
    הגב לתגובה זו
  • נכון לגמרי 28/09/2022 14:08
    הגב לתגובה זו
    כל כך הרבה כסף חילקו לדתיים בנוסף לזה שגנבו הבכירים לעצמם עד שעכשיו אוכלים את מה שב12 שנה בישל נתניהו אם האוצר ואחרי הבחירות נקווה שנתניהו לא יגיע ל60 חלילה
  • 2.
    כלכלן 28/09/2022 13:15
    הגב לתגובה זו
    על חשבון כולנו
  • יהודי 29/09/2022 01:54
    הגב לתגובה זו
    אנטישמים בסוף נכחדים מהעולם
  • אתה קללן לא כלכלן. (ל"ת)
    אביתר 28/09/2022 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיעלה בכמה שיותר!!! (ל"ת)
    בנצי 28/09/2022 12:44
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.