דולר אגח אגרת חוב אגרות חוב
צילום: PiggyBand, Unsplash

לא רק בארה״ב; תשואות האג״ח בבריטניה בשיא של 15 שנה

ההידוק המוניטרי ברחבי העולם בעקבות האינפלציה הגואה מפיל את האג״ח והתשואה עליו, מזנקת. בפגישה הבאה של הבנק המרכזי בבריטניה המשקיעים מתמחרים העלאה חסרת תקדים של 1.5%

עומר רוסו | (4)

הליש"ט הבריטי ממשיך להתאושש מהשפל שרשם מול הדולר, כעת, יחס הליש״ט מול דולר עומד על 1.06, והבנק הבריטי חייב לצמצם את הפער. בתגובה, תשואות האג"ח לטווח ארוך בבריטניה מזנקות.

התשואה על האג"ח הבריטי ממשיך לזנק בדומה לתשואות האג״ח בארה״ב, כאשר התשואה על האג"ח ל-30 שנה זינקה לרמתה הגבוהה ביותר מאז 2007. אגרות החוב של בריטניה ממשיכות לרדת בחדות בימים האחרונים לאחר שהממשלה חשפה את חבילת הפחתת המס הגדולה ביותר מזה עשרות שנים כחלק מתוכנית צמיחה.

התכנית הכלכלית החדשה של הממשלה הבריטית כוללת כוללת בתוכה הן הפחתת מסים והן תמריצי השקעות לעסקים, כל זאת כאמור בעבור להגביר את הצמיחה במדינה, במה שמגדירה הממשלה כצעדים המבשרים עידן חדש עבור בריטניה.

תשואת האג״ח של בריטניה ל-30 שנה מזנקת ב-0.24% ל-4.816%, בעוד שתשואת האג״ח ל-10 שנים עלתה גם היא ל-4.367%, הגבוהה ביותר מאז 2008. רק ביום שישי האחרון, אותה תשואה עמדה על 3.5% בלבד. 

"המהירות שבה זינקו תשואות האג״ח בבריטניה הייתה מדהימה; הרבה מעבר למה שקורה במקומות אחרים בעולם", אמר אנליסט מארקטס דוט קום, ניל ווילסון.

מחוץ לבריטניה, תשואות האג"ח העולמיות ממשיכות לזנק, ושוברות שיאים.

התשואה על אג״ח ארה"ב ל-10 שנים עומדת על 3.94%, קרובה ל-4%, תשואה שלא הייתה מאז 2009. תשואות האג"ח הגרמניות ל-10 שנים עלו ב-0.8%, כמו גם תשואות האג"ח היפניות.

ירידת האג"ח היא תוצאה של 2 סיבות. הסיבה הראשונה היא האינפלציה המהירה ביותר מזה 4 עשורים - עליית האינפלציה פוגעת בתשואה הריאלית של אגרות החוב שמנסות להציע תשואה מפתה.  הסיבה השנייה היא גם האינפלציה, שבגללה הבנקים המרכזיים נאלצים להעלות את הריבית בשביל להפוך את הכסף ליקר יותר ולדכא את הוצאות הצרכנים. ובעקבות זאת, תשואות האג״ח מזנקות ומחיר האג״ח נופל. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ט 28/09/2022 08:30
    הגב לתגובה זו
    כל המניות מרוסקות יותר ממחצית מההון בעולם נשרף העשירים והעניים מתרסקים.מי שבחר רק לא טראמפ מקלל את הרגע . ביידן הורס את החלום האמריקאי .
  • 3.
    לרון 28/09/2022 05:33
    הגב לתגובה זו
    כ"כ מהר,אבל בורסות ת מ י ד מגזימות לכן בהיפוך מגמה הטרנד מהיר ואלים
  • 2.
    ברק 28/09/2022 03:33
    הגב לתגובה זו
    הפד הולך להכנע לאינפלציה להפסיק את העלאת הריבית בחודש חודשיים הקרובים ולהתחיל לקנות חובות של מדינות ואג"חים כמו ביפן. אני מניח שהם ינסו לדחות את זה לאחרי הבחירות אמצע אבל תתכוננו למיתון נוראי ולאחריו אינפלציה כמו שלא היתה בחייכם, לדעתי יהיה גם שפל של כמה שנים. התשואות על האג"חים חייבות להיות שליליות על מנת שכל המערכת הפיננסית העולמית לא תקרוס בנטל החובות שלה, אם ראלית או נומינלית, לי נראה שגם ראלית כי כרגע אין לפד כוח פוליטי לעשות שום דבר חוץ מלהציל את שוק האג"חים האמריקני והבינלאומי...
  • 1.
    כמו שאמרתי נסדק עלה ניראה מצויין שורט צים (ל"ת)
    יעקב 27/09/2022 23:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.