מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

פיטורים גם בפייסבוק וגוגל - אבל הן משתמשות בכל מילה חוץ מ'פיטורים'

פייסבוק רוצה לצמצם בחודשים הקרובים 10% מהעלויות שלה, באמצעות פיטורים והתייעלות. גוגל הדרך של שתיהן - לסגור חטיבות ולבקש מהעובדים להגיש מועמדות לתפקידים אחרים בחברה, אבל הן לא חייבות לקלוט אותם שם
נתנאל אריאל | (3)

עוד ועוד חברות מפטרות עובדים בשנת 2022. ההאטה בשוק, הנפילה במחירי המניות, האינפלציה, התייקרות מחיר הכסף כתוצאה מהעלאת הריבית, החשש מהעתיד ועוד גורמים לחברות לפטר עובדים כדי להתייעל ולחסוך בעלויות. 

אבל אם שורה של חברות הודיעו על פיטורים והשתמשו במילה הזו, אז בפייסבוק וגוגל מנסים לעשות את זה בלי להשתמש במילה "פיטורים". פייסבוק דיברה על "קיצוץ בעלויות", הקפאת גיוסי עובדים ואפילו "תיעדוף חסר רחמים" אבל לא השתמשה במילה פיטורים. פייסבוק (או חברת האם שלה מטא) מבקשת 'לארגן מחדש' מחלקות ואומרת לעובדים שלה להגיש מועמדות לתפקידים אחרים בחברה - אבל זה הרי לא אומר שהיא חייבת לקלוט אותם שם.

בפועל, מדובר בצעד שמביא לקיצוץ של כח האדם בחברה תוך כדי תהליך המעבר בין התפקידים - אבל כך לא צריך להשתמש במילה האסורה. פייסבוק רוצה לצמצם את העלויות שלה ב-10% בחודשים הקרובים. חלק מהחיסכון יגיע מקיצוץ תקורות ותקציבי ייעוץ, אבל חלק ניכר יגיע מקיצוץ בכח אדם. נכון לסוף הרבעון השני היו בפייסבוק (מטא) 83.5 אלף עובדים.

הקיצוץ מגיע לאחר שדיווחים שונים הצביעו על כך שמטא מצמצמת את צוות החדשנות שלה, וכי מנהלים בדרגי ביניים בחברה נדרשים 'לדחוף החוצה' ביצועים נמוכים'. בחברה כמובן דוחים את הדברים ואומרים כי הם נותנים לעובדים להגיש זמן לתפקידים אחרים בחברה כדי לא לאבד כישרונות בחברה. "היינו פומביים לגבי הצורך של הצוותים שלנו לעבור לתפקידים ארים כדי לעמוד באתגרים שיש לחברה" אמרו בחברה וציינו כי כבר בחודש יולי אמר המנכ"ל מארק צוקרברג שהחברה תצטרך "להקצות מחדש משאבים" כדי לכוון את סדרי העדיפויות של החברה.

זה חצי נכון - החברה אמרה בעבר אמנם שהיא תפחית את מספר העובדים בצורה של 'שחיקה טבעית' אך לא הצהירה באופן רשמי על פיטורים. הכלל עד כה היה שעובדים שהתפקידים שלהם בוטלו ייצאו ל'הפסקה' אם לא ימצאו עבודה חדשה בתוך החברה בתוך החברה. בפועל זה אומר שיש לעובדים 30 יום כדי למצוא מחלקה חדשה בתוך החברה. זמן קצר למדי. אבל אם עד היום רק עובדים ממש לא טובים שהחברה רצתה להיפטר מהם לא הצליחו להשיג משרות אחרות בתוך החברה - כעת נדמה שגם עובדים עם מוניטין טוב וביקורות טובות מוצאים את דרכם אל מחוץ לחברה.

ומה לגבי גוגל?

בגוגל יש 174 אלף עובדים נכון לסוף הרבעון השני. גוגל כבר נמצאת בהאטה בגיוס גיוסים להמשך השנה אבל כעת נראה שגם היא בדרך לשינוי כיוון אל פיטורים. גוגל למעשה עושה את אותו דבר ומבקשת מעובדים להגיש מועמדות למשרות חדשות אם הם רוצים להמשיך בחברה.

כך למשל, בשבוע שעבר גוגל ביקשה מיותר מ-100 עובדים בחממת סטראט-פים שלה למצוא מקום עבודה חדש בתוך החברה בתוך 90 יום. אצל גוגל בדרך כלל יש לעובדים 60 יום לעשות את זה, אבל זה לא חדש שעובדי הסטארט-אפ מקבלים יותר זמן לכך. בגוגל טוענים כי כמעט כל עובד שרצה להישאר בחברה מצא תפקיד חדש בתוך החברה בתוך ה-60 יום אבל זה כמובן לא אומר שזה יימשך.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי אמר בחודש יולי שגוגל תאט את גיוסי העובדים בהמשך השנה והחודש הוא הוסיף כי הוא רוצה לראות את גוגל הופכת יצרנית יותר ב-20% נוספים, וקרא לעובדים שלו להיות "יצרניים יותר" אך לא הסביר איך ימדוד את השיפור הזה.

מי כן מפטרות ולא מכחישות את זה?

חברת סנאפ (סנאפצ'ט)  SNAP INC אמרה במפורש בשבוע שעבר היא תפטר עובדים. היא הודיעה על קיצוץ של 20% מעובדיה, וזאת לאחר שהגדילה את מספר העובדים שלה ב-65% מאז סוף 2020. "עלינו לצמצם את מבנה העלויות שלנו כדי להימנע מהפסדים מתמשכים משמעותיים", אמר המנכ"ל אוון שפיגל, שגם דיבר על מתן סיוע מצד החברה לעובדים מפוטרים כדי שיוכלו לעזור לעובדים המפוטרים למצוא עבודה מחוץ לחברה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שמטא תמות, מהר ככל הניתן (ל"ת)
    הגיע הזמן 03/10/2022 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ישראלי 26/09/2022 13:14
    הגב לתגובה זו
    אבל בחייכם, תלמדו עברית. להיות יצרנית יותר?
  • 1.
    ההיטק יכול בקלות לפטר 50% ולנותרים לתת 50% מהשכר. (ל"ת)
    דן 22/09/2022 22:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.