אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

האם מנית טסלה עומדת לפני שוק שורי? יש הסבורים שכן

"הירידה הפתאומית האחרונה של 40% עד 60% בזמני ההמתנה להזמנות חדשות משקפת רק נורמליזציה של צבר ההזמנות"; לטסלה יש כעת ארבעה מפעלי הרכבה שיכולים לייצר, אולי, 2.5 מיליון יחידות בתוך כמה שנים
דור עצמון | (7)
נושאים בכתבה טסלה שוק שורי

מניית טסלה TESLA INC קיבלה העלאה במחיר היעד והבעת אמון של שני אנליסטים שאופטימיים לגבי המניה. ובכל זאת, החדשות החיוביות הללו לא עוזרות למניה במה שנראה כיום קשה בשווקים.

המסחר במניות יורד בעקבות כמה הערות זהירות של ג'נרל אלקטריק GENERAL ELECTRIC ותוצאות רבעוניות איומות של פדקס FEDEX שנחשפו מוקדם היום. הצרות לטווח הקצר של השוק לא מרתיעות את את אלו שעדיין צופים שוק שורי עבור טסלה.

האנליסט העמנואל רוזנר מבנק דויטשה העלה היום את יעד המחיר שלו למניית טסלה ל-400 דולר מ-375 דולר. "אנחנו מעלים את הערכות הרווח הגולמי שלנו לשנת 2023 עבור טסלה", כתב רוזנר בדו"ח שלו. רוזנר רואה את העלויות יורדות והייצור עולה במפעלים החדשים של טסלה בגרמניה ובטקסס.

בנוסף, רוזנר רואה את שיעור הרווח הגולמי של טסלה מגיע ל-30%. ב.מ.וו הגמנית למשל, צפויה לייצר שיעור רווח גולמי של כ-18% ב-2023. לכן הוא מעניק למניית של טסלה המלצת קניה. כך גם האנליסט של New Street Research, פייר פראגו, שמחיר היעד שלו עומד על 530 דולר. ביום שישי כתבה פראגו דו"ח מחקר המתייחס לחשש חדש בקרב המשקיעים בטסלה: ירידה בזמני ההמתנה למכוניות טסלה חדשות, מה שעלול לאותת על היחלשות הביקוש.

עם זאת, פראגו לא מודאג מהביקוש. "הניתוח שלנו מצביע על כך שהירידה הפתאומית האחרונה של 40% עד 60% בזמני ההמתנה להזמנות חדשות משקפת רק נורמליזציה של צבר ההזמנות, לאחר האצה בצבר במחצית הראשונה", כתב האנליסט. "אפילו כאשר ההזמנות גדלות בהתמדה, עלייה לא סדירה בכושר הייצור פירושה שזמני ההמתנה יישארו תנודתיים".

במובן אחד, שני האנליסטים הם צופים שוק שורי מאותה סיבה: הגדלת היכולת. טסלה הוסיפה שני מפעלים חדשים בשנת 2022, האחד ליד ברלין והשני באוסטין, טקסס. לטסלה יש כעת ארבעה מפעלי הרכבה שיכולים לייצר, אולי, 2.5 מיליון יחידות בתוך כמה שנים. לעומת זאת, בוול סטריט מעריכים כי יכולת הייצור תעמוד על כ-1.5 מיליון יחידות ב-2022.

אלו שני הערות שוריות משני אנליסטים שחוזים שוק שורי. אבל עדיין, לא כולם אופטימיים לגבי החברה. בעוד ש-55% מהאנליסטים הסוקרים את טסלה מעניקים למניה שלה המלצת קניה, כ-20% נותנים המלצת מכירה. יעד מחיר האנליסטים הממוצע של מניית טסלה הוא כ-300 דולר, בדיוק כפי שהיא נסחרת כעת, ורק הזמן יגיד אם אלו הצופים שוק שורי או אלו הצופים שוק דובי צודקים לגבי המניה מכאן.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אבנר 19/09/2022 01:05
    הגב לתגובה זו
    מניה מסוכנת
  • 5.
    מוטי 18/09/2022 03:10
    הגב לתגובה זו
    טסלה מרוויחה 30אחוז מכל רכב שהיא מוכרת וחברות רכב מרוויחות שמונה אחוז ועל רכב חשמלי חלק מפסידות התחרות של טסלה היא ברכב המנועי לא בחשמלי שם יש מקום לכולם גם אפל היום שולטת רק ב17אחוז מהשוק והיא חברה מצוינת טסלה תגיע בעזרת השם לעשר אחוז מהשוק שזה עשר מליון מכוניות בשנה וזה אומר פי עשר מהיום
  • 4.
    דודו 17/09/2022 10:41
    הגב לתגובה זו
    יש לחברה בעיה במציאת חלופות לייצור הסוללות. יש את איילון מאסק הבלתי יציב שיכול לאסק את החברה על פי החלטותיו הילדותיות. אם למשל מחר הוא לא מתעורר בבוקר ( חלילה וחס) הכל יתמוטט. אי אפשר לבנות חברה על גחמות של מנהל שנוי במחלוקת .
  • 3.
    לילי 17/09/2022 10:19
    הגב לתגובה זו
    כל חברות הרכב נכנסות לרכב חשמלי , בנוסף לחברות חדשות . נכון להיום טסלה מובילה תלוי כמה שנים יעברו עד שהרווחיות תרד .
  • נכון, אבל טסלה היא אפל של המכוניות (ל"ת)
    שלומי 17/09/2022 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כ 17/09/2022 07:44
    הגב לתגובה זו
    לקנות קו מנחה ב 12/9/22 בסכום כזה זו לא תמימות?לא שאלת והתייעצת באתר?
  • 1.
    בן 16/09/2022 23:07
    הגב לתגובה זו
    לא רענון, לא שינוי, לא כלום. נראית כמו מכונית שנתקעה עם העיצוב בשנות ה 2000. כמה שעדר יכול להיות עדר...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.