רכב חשמלי Aiways
צילום: גדי סיארה

המכוניות הסיניות כובשות את כבישי ישראל; הנה כל מה שצריך לדעת

סין הינה מהיצרניות הגדולות בעולם של המכוניות החשמליות שגם מצליחה לעשות זאת בקצב שעומד בביקוש; היצרנים האירופאים, היפנים וקוריאה מייצרים אכן מותגים מעולים לכל הדעות, אך חסרונם טמון בקצב האספקה ובמחירים
דור עצמון | (6)

עם כל הכבוד לממשלת ישראל הנוכחית לנסות לצמצם את כמות כלי הרכב הפרטיים ולנייד את הציבור לתחבורה ציבורית, כרגע זה עוד לא כל כך עובד ונראה שקצב ההזמנות למכוניות פרטיות רק מתגבר. אם עד עכשיו שוק הרכב הישראלי היה די סטנדרטי והורכב מיצרניות הרכב הגדולות והמוכרות בעולם כמו טויוטה, מאזדה, מיצובישי, שברולט או פולקסווגן (רשימה חלקית לחלוטין אך מייצגת), הרי שבשנים האחרונות רואים יותר ויותר חייזרים על הכבישים בישראל. ולמה הכוונה? גם ענקית המכוניות החשמליות טסלה TESLA INC יכולה להיחשב כחייזר משום שהיא אינה ניצבת באותה השורה "הסטנדרטית" של המכוניות בישראל. אבל אל מול הענקית של אילון מאסק מתפתחת תחרות קשוחה ורצינית מצד מדינה פחות שגרתית בענף הרכב של מדינות מודרניות ומערביות כמו ישראל - סין. יצרנית הרכב הסינית BYD הושקה בחודש שעבר לראשונה בישראל וההתעניינות בעיצומה אם כי טרם החלה המכירה. במקביל גם חברת פולסטאר השבדית, המייצרת את מכוניותיה בסין, תתחיל להיכנס לשוק הישראלי כשהיא מתכוונת לערוך תחרות ראש בראש מול טסלה האיקונית. לצד אלו ישנם עוד מותגי רכב המיוצרים בסין כמו MG, AiwaysGeely שכבר נחתו בישראל וכאלו נוספים אשר עתידים להיכנס בשלבים מאוחרים יותר לשוק המקומי. מה נשתנה? מאז תחילת השנה, קצב מכירות המכוניות החשמליות בישראל ושמיוצרות בסין כמעט הכפיל את עצמו בהשוואה לשנים עברו. כאמור, תפוצת מכוניות מתוצר סין אינה רווחת במדינות מערביות בעולם ומכאן שישראל חריגה בנוף. בינואר הקרוב ייכנס לתוקפו המס על רכבים חשמליים שיביא לעלייה ממוצעת של 13 אלף שקל במחיר של כל מכונית. המס, כזכור, מגיעה על מנת לפצות את המדינה מהפסד המס על הדלק שייגרע ממנה עם ההפחתה היחסית של מכוניות מונעות בנזין. על כן, ועד שייכנס המס לתוקף בתחילת השנה, הרי שאנחנו נראה את הביקוש למכוניות חשמליות רק עולה. אז למה דווקא סין? פשוט. סין הינה מהיצרניות הגדולות של המכוניות החשמליות שגם מצליחה לעשות זאת בקצב שעומד בביקוש. היצרנים האירופאים או אלו שמיפן וקוריאה מייצרים אכן מותגים מעולים לכל הדעות, אך חסרונם טמון בקצב האספקה ובמחירים. הייצור הסיני - כמו כל דבר כמובן - זול הרבה יותר מהייצור באותן מדינות. המכשולים שמציב הממשל האמריקאי, שמהווה שוק גדול מאוד עבור יצרני המכוניות, כמו ביטול הטבות המס למכוניות שאינן תוצרת ארה"ב, מביא את היצרנים לחפש שווקים אחרים ולהיטיב עימם. ובכל זאת, גם כאשר המס ייכנס לתוקף בישראל בראשית ינואר, לא צפויה דעיכה של ממש בהזמנות, וגם דעיכה מינורית תיעלם תוך מספר חודשים כי משום שהעולם צועד לכיוון מאוד ברור של זניחת מנועי הבנזין ומעבר לאנרגיה ירקוה יותר - ייקח כמה שנים שייקח. מה היתרונות והחסרונות של הרכבים הללו? לכאורה היתרונות והחסרונות ברורים, אבל בואו נפשט אותם. קודם כל מדובר כמובן באנרגיה נקייה הרבה יותר וזיהום אוויר נמוך מזה של מכוניות הבנזין. העולם כולו נמצא במעבר לאנרגיות מתחדשות וגמילה מנפט, כך שאלו שעוברים כבר עתה למכוניות חשמליות אכן מקדימים את העתיד. ההתבססות על מקור אנרגיה עיקרי אחד - חשמל - מייתרת את התלות בתחנות הדלק והופכת את הטעינה לאפשרית כמעט בכל מקום. אבל מצד שני, מדובר עדיין בחבלי לידה וייתכן שהיתרונות טרם התגברו על החסרונות. המכוניות החשמליות עדיין לא הוכיחו במאת האחוזים כי הם מספקים מענה טוב יותר למכלול המרכיבים של המכוניות המונעות בנזין. אם נקח את טסלה למשל, עדיין נשמעות עדויות לתקלות בין אם מדובר בבלימות פתע או תקלות של הסוללות. לאלו המחפשים חוויית נהיגה ייתכן שדווקא במכוניות הבנזין הם יימצאו אותה. המחירים - מחיר המכוניות אינו זול בהכרח ממכוניות הבנזין וזה בלי קשר למס שיוטל כאמור בינואר בישראל. וכמה יעלה לכם התענוג?

אמש פרסמה שלמה מוטורוס, היבואנית הרשמית בארץ של BYD, את המחירים החדשים של שלושת הדגמים הראשונים שייכנסו לארץ. דגם ה"ATTO 3" יעלה כ-156,500 לרמת גימור "קומפורט" או כ-164,990 לרמת גימור "דיזיין". דגם ה"TANG", רכב השטח של החברה, מתומחר בכ-284 אלף שקל, ואילו דגם ה"HAN", מכונית המנהלים של החברה, מתומחר בכ-300 אלף שקל. דגם ה"ג'יאומטרי C" של Geely נמכר החל מ-139,900 שקל, דגם ה"U5" של Aiways נמכר החל מ-162,500 אלף שקל ודגם ה"EHS PHEV" של MG נושא תג מחיר של 174,370 שקל.  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 09/12/2022 18:01
    הגב לתגובה זו
    שלא מזכירה את עלויות האחזקה הנמוכה של הרכבים החשמליים בהעדר מנוע וגיר עם המון חלקים נעים ועוד שאר מחלות.
  • 5.
    Bond james Bond 23/10/2022 03:56
    הגב לתגובה זו
    זה יקרה יום אחד גם אצלנו. למרות הגורמים שמנסים לחבל בתהליך.
  • 4.
    מוקי 14/09/2022 18:44
    הגב לתגובה זו
    אין על המכונית של nio
  • 3.
    ל 14/09/2022 18:22
    הגב לתגובה זו
    מכונית בעלת מידות גדולות יותר מבחינת חנייה עירונית
  • 2.
    ל 14/09/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
    טסלה והסיניות NIO ואחרות יקרות
  • 1.
    ל 14/09/2022 18:17
    הגב לתגובה זו
    תחנות טעינה שאם תהיינה לא יהיה מספיק "חשמל" והטעינה תיקח הרבה זמן,אין כבישים שיכילו כ"כ הרבה תנועה,אין כסף לקנייה והחזקה כי יש מיתון
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5