רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

ביקור פלוסי יפגע בתעשיית הבטריות לרכבים חשמליים בארה"ב?

יצרנית הבטריות לרכבים חשמליים הגדולה בעולם מעכבת את ההחלטה על מיקום להקמת מפעל הבטריות שלה בארה"ב על רקע הביקור, האם המהלך יפגע בתעשיית הרכב האמריקאי או שדווקא יהיה ירייה ברגל של סין?
גיא טל | (5)

ביקור יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בטיוואן עלול  לפגוע בתעשיית ייצור הבטריות לרכבים חשמליים בארצות הברית. סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי חברת CATL הסינית מעכבת את ההחלטה על  בחירת האתר לבניית המפעל החדש לייצור בטריות המתוכנן לקום בארצות הברית. 

חברת Contemporary Amperex Technology (CATL) אולי פחות מוכרת מפורד או טסלה, אבל מדובר ביצרנית הבטריות החשמליות הגדולה בעולם, ובעצם היא בורג חשוב בכל הטרנספורמציה של תעשיית הרכב העולמית לחישמול מהיר. פורד לדוגמה דווחה ביולי כי CATL תספק לה בטרריות מבוססות ליתיום או בטריות LFP שהן זולות יותר אך פחות יעילות. 

כיום סין היא  היצרנית הגדולה בעולם של בטריות לרכבים חשמליים, וכן רוב החומרים לייצור בטריות לרכבים חשמליים מיוצרות בסין. סין גם מובילה במכירת הרכבים החשמליים בעולם והיא בנתה יכולות ייצור מרשימות בתחום. 

ייתכן שזהו עיכוב שאינו קשור, או עיכוב זמני, ויתכן גם שסין יורה לעצמה ברגל אם תנסה להשתמש בענייני הייצור ככלי פוליטי ולפגוע באמינותה כספק למוצרים חיוניים. במערב מנסים להגדיל את נתח השוק בתחום. חברות כמו פורד, GM וטסלה משקיעות מיליארדי דולרים בבניית יכולת ייצור של בטריות. רוב הפעילות מתבצעת בשיתוף פעולה עם יצרניות בטריות וותיקות כמו LG או SK. צעדים כאלה מצד סין עלולים לגרום למערב שעליו להסתמך פחות על סין וליצור יכולןות ייצור עצמאיות, בדומה למה שקורה בתחום האנרגיה מול רוסיה. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרון 06/08/2022 09:14
    הגב לתגובה זו
    מדוע פנסיה רגילה היא בגיל כ70 ופוליטיקאי שיכול לחרוץ גורלות אינו מוגבל בשנים??
  • 4.
    לילי 06/08/2022 06:57
    הגב לתגובה זו
    המשבר באוקראינה נולד לצורך כלכלי - העלאת מחירי סחורות . סין הבינה שהמערב פגיע ומנצלת את המשברים לכוון סחורה קריטית להשתלטות על שווקים במערב .
  • 3.
    הצחקתם בגדול 06/08/2022 00:27
    הגב לתגובה זו
    אין להם ממהה ליצר
  • 2.
    אמיר 05/08/2022 20:27
    הגב לתגובה זו
    יש מילה בעברית:סוללות,הסינים שולטים בעולם הרכבים החשמליים,עקפו את האמריקאים
  • 1.
    שי 05/08/2022 20:24
    הגב לתגובה זו
    הממשל ישקיע בסוללות כשם שעשה עם השבבים. ארה"ב מבינה שמוצרים חיוניים חייבים ליצר בבית
BYD
צילום: BYD

חשבתם שטסלה היא הכי גדולה? סין, שוק ה-EV הגדול ביותר, בחרה ב-BYD

יצרנית הרכב החשמלי הגדולה ביותר בסין כמעט הכפילה את נתוני מסירות המכוניות לעומת המסירות לפני שנה; גם בישראל BYD עושה חיל ותופסת את המקום השני אחרי טסלה
דור עצמון |
נושאים בכתבה BYD טסלה

שוק הרכב החשמלי הסיני עדיין בצמיחה וזה טוב לכל יצרני ה-EV. סין, אחרי הכל, היא השוק הגדול בעולם לרכבי רכב חשמליים. אבל ה-EV המוביל הסיני BYD BYD COMPANY LTD ADR צומח הרבה יותר מהר מהשוק כך שהצורך להתחרות ב-BYD אינו כל כך טוב עבור יצרניות EV אחרות. BYD פרסמה אתמול כי מכרה 209,467 מכוניות נוסעים חשמליות (EV) בחודש אפריל, עלייה של 1.6% מ-206,089 מכוניות שנמסרו במרץ ועלייה של כמעט 100% מ-105,475 מכוניות שנמסרו באפריל 2022. מתחילת השנה מכרה BYD כ-757,384 מכוניות חשמליות, עלייה של כ-94% משנה לשנה. המכירות של רכבי סוללה חשמליים (BEVs), הסתכמו באפריל ב-104,364 יחידות, עלייה של 1.6% מ-102,670 שנמכרו במרץ ועלייה של כ-82% מ-57,403 שנמסרו באפריל 2022. BYD השנה מכרה 369,011 רכבי BEV עד כה השנה, עלייה של כ-84% לעומת התקופה המקבילה של 2022. יתרת מכירות הרכבים החשמליים של BYD הן היברידיות פלאג-אין. מניית BYD יורדת מעט במסחר בהונג קונג אך התוצאות שלה נראות מוצקות והיא עדיין בעלייה של 20% מתחילת השנה. אנליסט של סיטי, ג'ף צ'ונג, חזר על דירוג הקנייה שלו וכינה את מניית BYD כבחירה המובילה שלו. מחיר היעד של צ'ונג הוא 602 דולר הונג קונגי למניה, אפסייד מדהים של 160% מהרמות האחרונות. עם זאת, צ'ונג הוא אחד האנליסטים השוריים ביותר בוול סטריט, כאשר מחיר יעד האנליסטים הממוצע של מניית BYD הוא כ-338 דולר הונג קונגי למניה. השוק הסיני חשוב עבור כל יצרניות ה-EV והמשקיעים רוצים לראות ביקוש חזק. התוצאות מ-BYD היו מעודדות וגם הראו שהחברה עדיין תופסת נתח. המכירות שלה צומחות הרבה יותר מהר משאר השוק. נתוני אפריל המלאים אינם זמינים עדיין, אך מכירות ה-BEV בסין צמחו בכ-12% משנה לשנה ברבעון הראשון. אחד המשקיעים הידועים ב-BYD הוא וורן באפט - המשקיע המהולל נכנס להשקעה בחברה עוד בשנת 2008 כשרכש 225 מיליון מניות בעבור 230 מיליון דולר. מאז 2008 מניות החברה עלו בכפי 40 אך באפט העדיף לממש רווחים כשברקשייר האת'ווי מחזיקה כעת פחות מ-155 מיליון ממניות החברה. לפני שמונה חודשים הושקה תחרות אמיתית לטסלה עם כניסת BYD לארץ. החברה השיקה את דגם ATTO 3 במחיר של כ-165 אלף שקל. טווח הנסיעה הרשמי הוא 420 קילומטר, והמכוניות נמכרות בקצב מרשים - 1,800 רכבים בחודש. עד כה נמכרו כ-10,000 רכבים. אתמול התפרסמו גם המסירות של NIO, XPeng ו-Li Auto שהיו טובות, אך ללי-אוטו היה חודש בולט בהשוואה לשתיים האחרות. בסך הכל, השלושה מסרו 39,418 כלי רכב, לעומת 38,203 כלי רכב שנמסרו במרץ. הצמיחה הייתה טובה, אבל וול סטריט חיפשה קרוב יותר ל-43,000 יחידות ביחד. המשלוחים החודשיים הגיעו לשיא בדצמבר 2022 עם 48,000 יחידות, אך התמריצים לרכישת רכבים חשמליים בסין הסתיימו בדצמבר, ותרמו לצניחה במסירות בתחילת השנה.