שבבים
צילום: צילום מתוך אתר חברת Texas Instruments

גולדמן זאקס: המלצת מכירה לאינטל; הרווח שלה ייחתך בחצי

להערכת גולדמן זאקס, תחזיות הרווח של חברות השבבים גבוהות מדי; מצפים לירידה ברווחים ובמחירי המניות

משה כסיף | (14)

מניית טיוואן סמיקונדוקטור הכתה את התחזית ומנייתה עלתה ביום שישי וסיפקה רוח גבית לתחום השבבים. בגולדמן זאקס סבורים שזו היתה הזדמנות לממש את מניות השבבים. 

האנליסט של גולדמן זאקס, טושיה הארי, חתך את תחזיות הרווח של חברות השבבים לשנת 2023. לדבריו, אף אחת מהחברות אינה חסינה מפני האטה עולמית. נהפוך הוא - הציפיות הן דווקא שכלל החברות הפעילות בתחום ימשיכו להיות בלחץ עד שההערכות בוול סטריט יצביעו על ירידה בסיכונים בתחום. אמנם גם אנליסטים אחרים חתכו את תחזיות הרווחים שלהם, אבל הארי חושב שהתוצאות בפועל תהיינה נמוכות הרבה יותר מהתחזיות. ההערכות המעודכנות שלו לשנת 2023 הן שהתוצאות של מניות השבבים תהיינה נמוכות ב-22% ביחס לקונצנזוס וב-27% מתחת לקונצנזוס במניות של יצרני הציוד למחשבים והמוליכים למחצה.

כבר במהלך חודש מרץ, קיצץ הארי בהערכות הרווח של החברות המדוברות. אבל כעת הוא משוכנע שאין די בקיצוצים הללו. גם בשל התחזית המאקרו כלכלית להמשך. כלכלני גולדמן זאקס הפחיתו משמעותית את תחזיות הצמיחה שלהם לתוצר המקומי הגולמי "כיוון שאינפלציה מתמשכת הניעה ומניעה  את הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית בקצב מהיר יותר מהצפוי".

להערכתו, טכנולוגיות ששימשו את הצרכנים במהלך התקופה הארוכה של עבודה מהבית, חוות כעת ירידות חדות ורצופות בהכנסות. הארי הוסיף ואמר שהתחזיות הן שחברות שבבים הקשורות יותר לשווקים שאינם צרכניים כמו הענן, מרכזי הנתונים והתעשייה ייהנו ככל הנראה מרוח גבית. עם זאת, זה רק עניין של זמן עד שגם תחומים אלה יראו סימנים של ירידות בביקוש.

הקיצוצים בתחזיות לגבי חברות השבבים היו מרחיקי לכת. הארי צופה ירידה בביקוש למחשבים אישיים וכן למרכזי נתונים. ולפיכך הוא חתך את התחזיות שלו עבור חברת אינטל INTEL CORPORATION ואנבידיה NVIDIA COR .הוא הפחית בחדות את התחזית שלו גם עבור יצרניות של  שבבים תעשייתיים לכלי רכב.

ומה עם הסמארטפונים

בהתאם למגמה הכללית, גם התחזיות עבור יצרניות השבבים לסמארטפונים קורבו QORVO סקייוורקס SKYWORKS SOLUTIONS נחתכות. ואולם לא רק הן לבדן תיפגענה. גם יצרניות כונני הדיסקים, מפיצים של מחשבים וטלפונים וספקי ציוד נלווה, נמצאות בסיכון לאור ההאטה הצפויה.

ההורדה האגרסיבית בתחזיות משליכה גם לגבי התחזיות של הארי לרווח למניה. על פי התחזית שלו, הרווח למניה של אינטל יצנח ב-46% בשנת 2023, ואילו הרווח למניה של טקסס אינסטרמנטס יצנח ב-21%.

קיראו עוד ב"גלובל"

על מנת להתמודד היטב עם התוצאות הצפויות, הארי מציע למי שכבר בחרו להשקיע בשבבים, להתמקד בחברות שהערכות השווי שלהן מציעות איזון חיובי בין סיכונים לתגמולים פוטנציאליים. הוא מעניק דירוג קנייה לחברות המייצרות התקנים אנלוגיים/ לגבי מניית אינטל, טקסס אינסטרומנטס, אבנט וקוהו COHU INC, הוא שמר על המלצת מכירה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    Sassi6 18/07/2022 05:54
    הגב לתגובה זו
    ובכל זאת, אם המלצת המכירה עדיין לא מגולמת במחיר המניה, אז יש מצב לירידה נוספת של 30-40% ממה שנותר
  • 11.
    אנאליטור 17/07/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
    המניה ירדה 40% במכפיל 6 הולכת להינות מהשקעות עתק של ארהב בחברות פנים. תוך מס שנים היא תהיה מהחברות שבבים המובילות בעולם . נסחרת במחיר מגוכך ..
  • 10.
    דודו 17/07/2022 14:08
    הגב לתגובה זו
    הנהלת החברה פועלת היטב ,עשתה ועושה צעדים נכונים בתקןפה האחרונה ובונה את השוק שלה גם בהבה מאוד תחומים נוספים.
  • 9.
    YL 17/07/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    דאג לעצמו
  • 8.
    אם מדברים על אינטל אז שיצלמו מעגל מודפס שלהם ולא של TI (ל"ת)
    אמינות בפרסום 17/07/2022 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    חבל שהם לא קוראים את שלמה גרינברג (ל"ת)
    שרלטנים 17/07/2022 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עכשיו אני בטוח שהמדד בדרך לתיקון למעלה (ל"ת)
    פז 17/07/2022 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רואה חשבון 17/07/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    כשהם ממליצים על מכירה הם קונים את העודפים בשוק במחירי סוף עונה ואחרי זה מפציצים עם המלצת קנייה חזקה ואוספים את הרווח מהסוחרים הפריאיירים שמכרו להן להם בזול ועכשו יקנו מהם ביוקר. טכניקה קלאסית ידועה ומתורגלת שלהם.
  • 4.
    גם אני אנליסט בשקל 17/07/2022 10:13
    הגב לתגובה זו
    כנראה השוק כבר לוקח בחשבון את מרבית החדשות הרעות. מתי לשם שינוי תהיה המלצת מכירה לפני מהלך ירידות גדול ולא אחרי?
  • 3.
    א-ב 17/07/2022 09:40
    הגב לתגובה זו
    כדאי מאד להצמיד לכל חוו"ד של אנליסט שעור הצלחה של 10 התחזיות האחרונות שלו. היה מצוין אם היו מציינים שעור הצלחה של בתי השקעות. יתכן וכך היו נמנעים נזקים אדירים לצבור המשקיעים במיוחד באגרות החוב המדורגות אך גם במניות ובסקטורים ככלל.
  • Sassi6 18/07/2022 05:45
    הגב לתגובה זו
    שיהיו חברות דירוגים לתחזיות ההצלחות של האנליסטים, וגם שיהיו אנליסטים לתחזיות ההצלחות של חברות הדירוגים
  • 2.
    איך תמיד לפני המסחר יש כתבות שליליות? (ל"ת)
    ביזפורטל 17/07/2022 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בדרך כלל ממולץ לעשות הפוך מההמלצות (ל"ת)
    אנונימי 17/07/2022 09:23
    הגב לתגובה זו
  • לרון 17/07/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    במקרה אינטל,מנייה שמזמן אמרתי שאני בלי המלצה מעדיף AMD ואם היא יורדת....נהדר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.