אפסייד בטסלה - רשת של עמדות הטעינה; האם היא תרחיב את השימוש לרכבים אחרים?
טסלה TESLA INC היא עבור משקיעים רבים הרבה יותר מסתם חברה לייצור מכוניות חשמליות. נוסף על מכונית הטסלה עצמה, החברה פועללת בתחום הסולארי ובתחום הסוללות. בנוסף, אחד הנכסים המשמעותיים של טסלה היא גם תוכנת הנהיגה האוטונומית שלה.
נכס נוסף שלא מקבל מספיק זרקור הוא רשת הטעינה המהירה לרכבים חשמליים. מדובר ברשת הגדולה ביותר בארצות הברית. למעשה, החברה מוכרת גם כלי רכב חשמליים וגם את הדלק (במקרה הזה הטעינה של הרכב באמצעות חשמל) המניע אותם. אפשר לומר שטסלה מחזיקה את המקל בשני קצותיו - גם מוכרת רכבים וגם מספקת להם את הטעינה. תיאורטית, זה קצת כמו מצב היפותטי שבו ליצרנית הרכב ג'נרל מוטורס, למשל, היו גם תחנות דלק בבעלותה.
רשת הטעינה של טסלה ותוספת הערך הפוטנציאלית שלה למניה
לרשת העמדות הקיימת של טסלה לטעינת רכבים יש ערך גבוה עבור החברה. האנליסט של גולדמן זאקס, מארק דלייני, תוהה האם טסלה צריכה לפתוח את העמדות שלה גם לרכבים חשמליים של חברות אחרות. צעד כזה יכול, ללא ספק, לייצר לה רווחים משמעותיים. לדעתו של דלייני, צעד כזה עשוי להעלות את מחיר המנייה ב-32 דולר, שהם כ-5% ממחיר המניה הנוכחי.
בארצות הברית יש עמדת טעינה אחת לכל 80 או 90 רכבי טסלה. באופן כללי, יש בכל רחבי ארצות הברית בערך עמדת טעינה אחת לכל 10 כלי רכב חשמליים, שזה בערך 136,000 עמדות, כך על פי נתוני משרד האנרגיה בארצות הברית. ברוב המכריע של העמדות ניתן למצוא מטענים איטיים. לעומת זאת, לטסלה יש כ-25,000 עמדות לטעינה מהירה. כתוצאה, היא שולטת ביותר מ-50% מנתח השוק בתחום. רק על מנת לסבר את העין – בכל רחבי ארצות הברית יש כ-115,000 תחנות דלק, וגם 1.2 מיליון משאבות, שזאת בערך משאבה אחת לכל 200 כלי רכב. לשם השוואה - בישראל יש רק מספר מצומצם של עמדות לטעינה מהירה. עם זאת, מספר עמדות הטעינה הפרטיות נמצא בתהליך עקבי של עלייה. כמעט כל מי שרוכש רכב חשמלי דואג להתקין בבית שלו, או בחניה שלו, עמדת טעינה.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתחשב בגודל ובצמיחה של רשת עמדות הטעינה של טסלה, פתיחה שלה לשימוש לכלל הרכבים החשמליים, עשויה להניב כמה יתרונות הן עבור טסלה עצמה והן עבור המשקיעים שלה, כך לדברי דלייני. לדעתו, צעד כזה עשוי להגביר את המעבר של מספר גדל והולך של משתמשים לכלי רכב חשמליים. בנוסף, הוא יכול גם לסייע לטסלה להגדיל את נתח השוק שלה. למשל - היא יכולה לתת לבעלי רכבים מתוצרתה תמחור טוב יותר על הטעינה, מזה שיינתן לכלי רכב חשמליים אחרים שמשתמשים ברשת שלה. דלייני סבור שיש להניח כי תשתית טעינה רחבה יותר, תקל גם על מכירת כלי רכב חשמליים שאינם טסלה. פתיחת עמדות הטעינה של טסלה תייצר לה יותר מכירות ותשפר את תזרים המזומנים שלה.
החסרונות בפתיחת עמדות הטעינה של טסלה לשימוש כלל הרכבים החשמליים
אל מול היתרונות הברורים שצוינו, לפתיחת רשתות הטעינה של טסלה לרכבים חשמליים של חברות אחרות יש גם חסרונות אפשריים. עם החסרונות ניתן למנות ניצול יתר של הרשת, מה שאומר שלקוחות ייאלצו להמתין זמן ארוך יותר לטעינה. בעלי רכבי טסלה לא ממש יתלהבו מהרעיון שבכל עצירה לטעינה, הם ייאלצו להמתין מאחורי שורה של כלי רכב חשמליים שאינם טסלה. עם זאת, מדובר בסיכון היפותטי שיבוא לידי ביטוי, אם בכלל, רק בהמשך הדרך. נכון להיום, רשת עמדות הטעינה של טסלה מנוצלת בכ-5% עד 10% בממוצע במהלך היום, ובאחוזים גבוהים יותר בזמני שיא ובאזורים מסוימים, כך כותב דלייני בדו"ח שלו מ-29 ביוני. "אנו מאמינים" כותב דלייני, "שבמיקומים רבים, טסלה תוכל לפתוח את רשת עמדות הטעינה שלה ולייצר שולי רווח מצטברים גבוהים".
נתון נוסף שיש לקחת בחשבון, הוא שטסלה מתכננת להוסיף הרבה יותר עמדות טעינה. "הרשת של טסלה הוכפלה ב-18 החודשים האחרונים, ואנחנו מתכננים לשלש אותה בשנתיים הקרובות", אמר סגן נשיא בכיר להנעה ואנרגיה, אנדרו בגלינו, באוקטובר האחרון. משמעות הדבר עשויה להיות תוספת של 25,000 עמדות בארה"ב, ותוספת ניכרת של עמדות טעינה בכל רחבי העולם עד 2024.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
דלייני מעניק למניית טסלה דירוג "קנייה", וקובע יעד מחיר של 1,000 דולר למניה. יעד המחיר שלו הוא בערך 115 דולר גבוה מיעד המחיר הממוצע של האנליסטים, שעומד על 885 דולר למניה בקירוב.
- 3.אבנר 08/07/2022 16:56הגב לתגובה זושחוץ מהמפעל בסין, שאר המפעלים מפסידים... לא הבנתי נכון או שיש אינטרס להסתיר?
- משקיע כבר עשור בטסלה 11/07/2022 08:42הגב לתגובה זובקרוב מאוד יהפכו להיות מאוד מאוד רווחיים, לטסלה יש ROIC הכי גבוה בתעשייה ומתקרב למספרים של יצרני מוליכים למחצה.
- בת אל 08/07/2022 21:15הגב לתגובה זוכנראה שהוא בלונג.
- 2.זה כבר נפתח לכלל הרכבים בכמה מדינות אירופה (ל"ת)משקיע 08/07/2022 11:58הגב לתגובה זו
- 1.אפסייד חזק - בעמדת קנייה. חזקה 08/07/2022 11:32הגב לתגובה זואפסייד חזק - בעמדת קנייה. חזקה

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
