נמל תעופה
צילום: L.Filipe C.Sousa on Unsplash
דעה

על העיוורון - מי אשם בקריסת המערכות בנתב"ג?

איך שגלגל מסתובב לו - חצי שנה אחרי שאביגדור ליברמן שלח עובדים בתחום התיירות להחליף מקצוע, מתברר שהתחום בנסיקה ונתב"ג בקריסה. זה משבר ידוע מראש שהיהירות והזלזול של האוצר העצימו אותו
רונן קרסו | (38)

"..לגבי סוכני הנסיעות ומורי הדרך צריך לומר: תתחילו לשנות מקצוע... גם לפי התחזיות הכי אופטימיות, בשנת 2025 לא רואים אפילו מיליון תיירים", כך אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן, בישיבת הממשלה לא ממש מזמן, ב-12 בדצמבר 2021. החרתה-החזיקה אחריו שרת התחבורה, מרב מיכאלי, שאמרה באותה ישיבה כי "לגיטימי להקריב את ענף התיירות, אבל צריך פיצוי". פיצוי כזה, כמובן, לא אושר בממשלה.

והנה, חצי שנה חלפה, ונתב"ג גדוש נוסעים, ממש עולה על גדותיו. התורים ארוכים, מזוודות לא מגיעות, טיסות מתאחרות, חברות התעופה מבקשות מהנוסעים להגיע ארבע שעות טרם ההמראה, וכוח האדם המצומצם לא עומד בעומס.

קריאה נוספת:

עולם התעופה לא עומד בעמוס

טרלול בשדות התעופה

המשבר הגדול בנתב"ג עצוב, מתסכל, ובעיקר מעיד על ראייה ממשלתית קצרת-טווח. במקום לממן תכנית שימור בכמה עשרות מיליוני שקלים, הקריבו שר האוצר ושרת התחבורה את ענף התיירות והתעופה על מזבח החיסכון התקציבי, ואת המחיר משלמים כיום אזרחי ישראל, והעובדים הכורעים תחת העומס בנתב"ג. כבר באותה עת, כשגל האומיקרון התפשט בארץ, הצענו למשרדי האוצר והתחבורה לנקוט בפעולה שתשמר את העובדים בענף, ותבטיח התאוששות מהירה כאשר יחלוף גם הגל הזה של מגיפת הקורונה, והעולם יחזור, פחות או יותר, לחיים סדירים.

 

ידענו אז את מה שכולם מבינים כיום: ענף התיירות דורש כמות גדולה של עובדים מיומנים, ורבים מהם לא ניתן להכשיר בהתראה קצרה. במהלך שנתיים של עצירת פעילות מצא חלק מהם ענפי תעסוקה חליפיים, והם כבר לא מעוניינים לחזור. אבל את אותם עובדים שעדיין היו בענף, היה ניתן לשמר באמצעות 'המודל הגרמני', במסגרתו העובד מקבל תשלום חלקי מהמדינה לתקופת גישור, על מנת שלא לנתק את הקשר בין העובד ומקום עבודתו.

בכירי האוצר ואגף התקציבים, זלזלו בפתרון הזה והתעקשו שההשקעה (הקטנה, במונחים ממשלתיים) הזו מיותרת ואינה נחוצה. היה זה עיוורון חושים טוטאלי, שאת תוצאותיו אנו קוצרים כיום בכל תחומי ענף התיירות, כשהמוחשי ביניהם הוא הכאוס בנתב"ג, אבל לא רק שם. גם בקרב סוכני הנסיעות יש כיום מחסור בכוח אדם שיטפל בלקוחות ובצבר ההזמנות הגדול.

למרבה הצער, הזיכרון הלאומי שלנו הוא קצר-טווח, ואיש אינו דורש כיום מפקידי האוצר, וגם מן השרים הממונים, לשלם את המחיר על השחצנות, האטימות וקוצר הראות שלהם. עם קצת חזון, פתיחות, ומחשבה קדימה, היה ניתן בקלות לצאת מן המשבר הזה מחוזקים, ואולי אף להגדיל משמעותית את הפעילות התיירותית בישראל, הן בתיירות היוצאת והן בזו הנכנסת. חבל.

תגובות לכתבה(38):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 35.
    אגף תקצבים אחראי להרבה מחדלים, והאוצר רק מחפש מיסים חדשים יש להם בעיה בחשיבה, איזה מח מעוות עוסק בלהמציא מיסים חדשים? היה מס על טלוויזיות מעל 55 אינטצ' הזוי, אגרת גודש הזוי! (ל"ת)
    אלמוג 03/08/2022 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    דוד 02/07/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
    יותר היסטריה ואובדן דעת כללי בו פקידי ממשל מתחומי הבטחון מנהלים מדיניות רפואית
  • 33.
    ביבי הנכלולי סגר את שדה דב ,וזה בכיה לדורות! לא לשכוח! (ל"ת)
    סוקרטס 30/06/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    שימרית 30/06/2022 19:29
    הגב לתגובה זו
    למרות הכול עובדי נתב"ג מצליחים להעביר מעל לשמונים אלף נוסעים ביום בעוד שדות תעופה בעולם כושלים לחלוטין כמו סחיפול ההולנדי והעצום בו מגבילים לשבעים אלף נוסעים ביום. חלק ניכבד מהבעיות הן דווקא של חברות התעופה בגלל העדר דיילים בדלפקים וצוותי קרקע ומטוסים שהיו מקורקעים שנתיים.
  • 31.
    תחשבו בהגיון 30/06/2022 18:43
    הגב לתגובה זו
    ואם היו משלמים להם לשבת בבית הם לא היו עובדים בעוד עבודה?
  • 30.
    . 30/06/2022 18:42
    הגב לתגובה זו
    רק שההחלטות הרעות של ליברמן נוגעות לישראל הראשונה זה תופס כותרות. וכשהבן אדם הפסיק חלתים במיידי לאנשים בלי כסף אף אחד לא דיבר.
  • 29.
    יוסי 30/06/2022 17:22
    הגב לתגובה זו
    בסחיפהול לא מסוגלים לטפל ביותר מ-70,000 נוסעים. סחיפהול זה נמל HUB. לפני הקורונה עברו בו בקלות 200,000 נוסעים ביום. לצורך השוואה, בנתב"ג עוברים בשיא בין 60,000 ל-70,000 ביום כמו בסחיפהול שגדול פי ארבע מנתב"ג. לשוק ייקח לפחות שנתיים להגיע לאיזון...
  • 28.
    אשר 30/06/2022 15:12
    הגב לתגובה זו
    ליברמן אולי אתה צריך מריצה ?
  • 27.
    חזרתי מחו"ל. המצב על הפנים בכל המקומות. הכתב לא עשה שיע (ל"ת)
    Jakub 30/06/2022 14:21
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    אסף 30/06/2022 14:18
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שמה שמר קרסו מתאר הוא חלק מהבעיה . אבל כמי שטס לאחרונה כמה פעמים, חלק מהבעיה נגרם כתוצאה מהמודל החדש של הטיסות שרוב החברות דבקות בו - למכור כרטיס טיסה בלי "כלום" לא מזוודה, לא מקום ישיבה וכו' . התוצאה - בידוק (צק אין) בדלפקי החברות אורך המון זמן , ויכוחים אין קץ על תשלומי תוספות , עודף משקל וכו'. חייבים לשנות את המודל הזה חזרה חייבים לשאוף שאנשים יגיעו לטיסה ברוב המקרים עם טרולי ויוותרו על הבידוק הפיזי בדלפק.
  • 25.
    אנונימי 30/06/2022 13:53
    הגב לתגובה זו
    עכשיו ממריא מפאריס.שימרו את העובדים בתשלום בתקופת הקומונה.אז למה הטיסה מתעכבת בשעה?מדוע מעט דיילות קרקע והן אינן יעילות? מדוע שתי בקריות דרכונים על טיסה אחת? עמדתי 3 שעות ב 4 תורים כגון לגייט.העיקר להשמיץ את הממשלה.בנתבג ביציאה ללא הפקדת מזוודות תוך שעה הייתי בדיוטי.כאן ללא הפקדת מזוודות 3 שעות.
  • 24.
    אזרח 30/06/2022 13:45
    הגב לתגובה זו
    נתב"ג תמיד היה ותמיד יהיה ברדק אחד גדול כי הוא נשלט ע"י וועד העובדים של רש"ת ששהפך למאפיה בחסות הליכוד. הכל מינויים פוליטיים ונפוטיזם. אנשים שלא היו מקבלים לסדר מדפים בסופר מקבלים 30K-50K משכורת. עד שנתב"ג לא יופרט לא יהיה שינוי.
  • 23.
    מנחם 30/06/2022 13:29
    הגב לתגובה זו
    כמו כל דבר אצלו - שחצנות וגסות הרוח, בלי טיפה מקצועיות - ברוך שפטרנו ממנו ומכל החבורה הזו !!
  • 22.
    שמשי 30/06/2022 13:09
    הגב לתגובה זו
    אנחנו , הציבור הישראלי אשם כי הוא בוחר מנהיגים מטומטמים מושחתים מנוולים רודפי בצע ושלמונים. עז זה נאמר. או לא נאמר - השם ירחם. בטוח שלא.
  • 21.
    איזה תחום לא קורס בישראל? (ל"ת)
    אבי 30/06/2022 12:52
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    מי ישמע 30/06/2022 12:15
    הגב לתגובה זו
    כמה שנים לוקח להכשיר סבל או פקיד קבלה?
  • 19.
    Rr 30/06/2022 11:36
    הגב לתגובה זו
    קורה אצלנו מה שקורה בכל העולם. כתב קטן ומשמיצן
  • 18.
    ממשלה חסרת תפקוד. לא שהקודמת היתה טובה יותר ! (ל"ת)
    חיים 30/06/2022 11:24
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    קלוד 30/06/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
    בגלל המדיניות הזחיחות והאטימות של ליברמן, מבקש מכל עולה חבר העמים וכל נפגעי החלטותיו המופקרותך להחרים בבחירות הקרובות ב 1 לנובמבר את המפלגה שלו "ישראל ביתנו" ולהצביע למפלגות אחרות. פעם אחת ולתמיד צריך להעניש את אביגדור ליברמן שלוח הרסן ולהוריד אותו מתחת לאחוז החסימה. מצידי באמת שיחזור למקצוע הקודם שלו לעסוק בהובלות
  • יש ר אלי 30/06/2022 12:41
    הגב לתגובה זו
    השאלה אם היית קונה מביבי ספה או ארון?
  • 16.
    אתה צודק, שר אוצר הזוי, שרת תחבורה גרועה (ל"ת)
    מיקי 30/06/2022 11:13
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    איציק 30/06/2022 11:08
    הגב לתגובה זו
    מנגנון הבידוק של פרופיל הישראלי הממוצע אינו מתאים לתקופתנו. זוג ישראלים או משפחה נורמטיבית שנוסעים לחול עוברים בידוק קשוח מדי. צריך לייעל את הבידוק לישראלי הממוצע
  • 14.
    אמנון 30/06/2022 10:44
    הגב לתגובה זו
    בגללם עשו רקבת קלה ולא מטרו בגללם בתי חוךים לא יכולים לקנות מכשור רפואי (צריך רישיונות) גם כשיש כסף.הם חושבים שהם יכולים לנהל את המדינה, הם טועים.הם משתמשים בשיטת קומוניסטיות הם לא התקדמו עם הזמן הם תקועים ב 1960.
  • 13.
    כואב הלב שביבי לא רה"מ ואי אפשר להאשים אותו (ל"ת)
    שיר כאב 30/06/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אבי 30/06/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    אז למה לשמר אותם? טוב יותר להם ולמשק ככה
  • 11.
    אנונימי 30/06/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    ממשלות לא יודעות לנהל
  • 10.
    אזרח 30/06/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    מנסה להזמין תור יש רק לדצמבר, אנחנו בשנת 2022 זה רמת השירות ועוד טוענים שזמן ההנפקה הוא לפחות 6 שבועות. בעבר היית מגיע בשעות קבלת קהל, אמנם מחכה שעה עד שעתיים אבל מקבל דרכון עד 10 ימים אחרי. ממש משרד הפנים שינה והשתפר בשירות....
  • 9.
    בקיצור אמרת ממשלה של מטומטמים שכרגע עפו הביתה היידה ביב (ל"ת)
    משה ראשל"צ 30/06/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שרת תחבורה לא מתפקדת ושר אוצר אטום וזו התוצאה. (ל"ת)
    אבי 30/06/2022 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בן 30/06/2022 10:11
    הגב לתגובה זו
    תורים בנתבג זה ישראלים שבורחים מהמדינה לא תיירים שנכנסים אליה
  • 6.
    דוד 30/06/2022 10:11
    הגב לתגובה זו
    ראשון האשמים המנכל. כל התירוצים , לא יד על ץי קצצו לי וכואתה ראשון האשמים!
  • 5.
    משה 30/06/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    רצו שינוי קיבלו את דוברמן שר אוצר אדם שלא מבין כלום ושום דבר בכלכלה וחברה ומבין טוב מאד בדיקטטורה ושרידות פוליטית ע"י שקרים וחוסר אמינות
  • 4.
    ביקשנו מהמדינה/אמא שתשלם ותקנה ותבשל בשבילנו (ל"ת)
    אזרחית 30/06/2022 10:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הפתרון שרים מקצועיים ולא פוליטיקאים מושחתים בתור שרים (ל"ת)
    יותם 30/06/2022 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 30/06/2022 09:53
    הגב לתגובה זו
    אם לא הבנת אדון קרסו ,משרד האוצר חיסל את החקלאות,את החינוך,ועכשיו את התיירות . אבל למפלגות יש כסף ולחלק לנציגנו בכנסת אשר מתנהלים לפי אינטרסים פוליטיים אישיים,לא מעניינים הנושאים האלה. רק כסף ואינטרסים. הרי ליברמן יוכל להציג בבחירות שהוא שר אוצר מצויין- חיסל את הגרעון מהקורונה,תקציב יעני מאוזן ,ואכן זה המצב הבעיה שאם התיירות לא מתפקדת החינוך לא מתפקד אין חקלאות ומערכת בריאות קורסת ולא מתקדמת, אז המדינה ואזרחיה בבעיה,שקורטים לה שר האוצר
  • 1.
    הממשלה שעשתה עלינו "בנט" (עוקץ) (ל"ת)
    טייגר 7 30/06/2022 09:52
    הגב לתגובה זו
  • והקודמת עשתה "ביבי" (נהנתנות וזילזול) (ל"ת)
    אלמוג 30/06/2022 10:47
    הגב לתגובה זו
  • מה שהקים מבצר על חשבונך (נהנתן ומזלזל) זה הקרח מרעננה (ל"ת)
    אלמוג החוכמולוג 30/06/2022 12:42
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.