בגולדמן זאקס חוששים ממיתון, אבל מרגיעים: לא מדובר במיתון עמוק
הכלכלנים ממשיכים להתלבט ולהתווכח לגבי הצפי לכלכלה העולמית ובמיוחד למובילה - הכלכלה האמריקאית. הדעות חלוקות לגבי רמת הסיכון לכניסה למיתון, מתי זה יגיע, בשנה הנוכחית או הבאה וכמה עמוק הוא יהיה.
בבנק ההשקעות גודלמן זאקס מצטרפים לאלו המנסים לחזות את ההתפתחויות הכלכליות. כלכלני בנק ההשקעות מעריכים כי הסיכון שארצות הברית תיגרר למיתון עוד השנה עולה, יחד עם זאת הוא לא יהיה כה נורא. כלכלני בנק ההשקעות הכפילו את הסיכוי לכניסה למיתון ב-12 החודשים הקרובים לעומת התחזית הקודמת, וכעת מעריכים סיכון זה ב-30%. ההגדרה המקובלת למיתון הוא התכווצות התוצר במהלך שני רבעונים רצופים.
לקריאה נוספת בנוגע לחששות ממיתון:
>>> מיתון קל בדרך בארה"ב; תוכנית תמיכה לאג"ח ממשלתיות באירופה
>>> "האינפלציה לא תישאר לאורך זמן; גם אם יהיה מיתון הוא יהיה קצר"
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> מיתון הוא לא סוף העולם, מיתון זמני הוא "חלק מהחיים"
>>> האם אנחנו באמת לפני מיתון בארה"ב?
>>> שני שליש מכלכלני המקרו בארה"ב סבורים שיהיה מיתון לא חריף ב-2023
>>> סקטורים דפנסיבים להגנה מפני מיתון: תשתיות בריאות מזון והיגיינה
הסיבה לתחזית החדשה היא שבגולדמן מעריכים כעת שהצמיחה ברבעון הרביעי תהיה נמוכה יותר גם ללא התחשבות בגורמים לא צפויים. כעת הם סבורים שהצמיחה ברבעון האחרון של השנה תהיה של 0.9% בלבד ביחס לרבעון המקביל. ההאטה מיוחסת בעיקר לירידה בצריכה הפרטית ובנוסף ממנו חוששים כלכלני הבנק הוא המשך העלאת הריבית אל תוך האטה בפעילות הצרכנים.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"אנו דואגים יותר ויותר מכך שהנהגת הפד קבעה רף גבוה ומאד ספציפי למה יאפשר האטה בהידוק המוניטרי, ושהוא חש מחויב לענות בצורה חזקה לאינפלציה גבוהה ולציפיות אינפלציה גבוהות לנוכח העליה במחירי האנרגיה, וזאת גם אם הפעילות תאט בצורה חדה" כתבו דויד מריסל ורוני ווקר, כלכלני הבנק.
יחד עם זאת בגולדמן זאקס מעריכים שהמיתון לא יהיה עמוק או חמור. ברבעון הקודם הכלכלה האמריקאית התכווצה במפתיע, כך שהתכווצות נוספת, אפילו של כמה עשרות אחוזים בודדים או אפילו עשירית האחוז. כבר תחשב "רשמית" כמיתון, אך במידה והכלכלה תחזור לצמוח ברבעון שלאחריו הרי שמדובר במיתון קצר ומתון מאד. במצב כזה הירידה הצפויה בתעסוקה וההאטה הכלכלית יהיו מאד מינוריים.
הכלכלנים כתבו שגורמים מנבאים למיתון עמוק הם משבר פיננסי או חימום יתר של הכלכלה, אבל אף אחד מהגורמים הללו לא מתקיים כעת, ושהם אינם מודאגים לגביו, וזאת לנוכח העובדה שהמגזר הפרטי מראה יציבות פיננסית חזקה כעת. להערכת הכלכלנים צמיחת המשכורות והאינפלציה יפלו במקרה של מיתון מתון כזה, והפד ימהר להגיב בהורדת הריבית.
יחד עם זאת, גם מיתון לא כל כך חמור עלול להיות כואב. במהלך שלושת המיתונים המתונים האחרונים - 1960, 1990, 2001 - התוצר ירד ב-3.75% לעומת הפוטנציאל והאבטלה קפצה ב-2.5%, כיום מדובר בכמיליון אמריקאים נוספים מחוץ לשוק העבודה בשנה הקרובה במידה ותרחיש כזה יתממש.
בשוק המניות לעומת זאת לא צפויה ירידה משמעותית נוספת, במידה ותרחיש המיתון המתון תתממש. במקרים קודמים הירידה הייתה של עד 30%, ירידה שכבר קרתה בנאסד"ק, ובסנופי היא לא רחוקה משם.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
