בגולדמן זאקס חוששים ממיתון, אבל מרגיעים: לא מדובר במיתון עמוק
הכלכלנים ממשיכים להתלבט ולהתווכח לגבי הצפי לכלכלה העולמית ובמיוחד למובילה - הכלכלה האמריקאית. הדעות חלוקות לגבי רמת הסיכון לכניסה למיתון, מתי זה יגיע, בשנה הנוכחית או הבאה וכמה עמוק הוא יהיה.
בבנק ההשקעות גודלמן זאקס מצטרפים לאלו המנסים לחזות את ההתפתחויות הכלכליות. כלכלני בנק ההשקעות מעריכים כי הסיכון שארצות הברית תיגרר למיתון עוד השנה עולה, יחד עם זאת הוא לא יהיה כה נורא. כלכלני בנק ההשקעות הכפילו את הסיכוי לכניסה למיתון ב-12 החודשים הקרובים לעומת התחזית הקודמת, וכעת מעריכים סיכון זה ב-30%. ההגדרה המקובלת למיתון הוא התכווצות התוצר במהלך שני רבעונים רצופים.
לקריאה נוספת בנוגע לחששות ממיתון:
>>> מיתון קל בדרך בארה"ב; תוכנית תמיכה לאג"ח ממשלתיות באירופה
>>> "האינפלציה לא תישאר לאורך זמן; גם אם יהיה מיתון הוא יהיה קצר"
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> מיתון הוא לא סוף העולם, מיתון זמני הוא "חלק מהחיים"
>>> האם אנחנו באמת לפני מיתון בארה"ב?
>>> שני שליש מכלכלני המקרו בארה"ב סבורים שיהיה מיתון לא חריף ב-2023
>>> סקטורים דפנסיבים להגנה מפני מיתון: תשתיות בריאות מזון והיגיינה
הסיבה לתחזית החדשה היא שבגולדמן מעריכים כעת שהצמיחה ברבעון הרביעי תהיה נמוכה יותר גם ללא התחשבות בגורמים לא צפויים. כעת הם סבורים שהצמיחה ברבעון האחרון של השנה תהיה של 0.9% בלבד ביחס לרבעון המקביל. ההאטה מיוחסת בעיקר לירידה בצריכה הפרטית ובנוסף ממנו חוששים כלכלני הבנק הוא המשך העלאת הריבית אל תוך האטה בפעילות הצרכנים.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"אנו דואגים יותר ויותר מכך שהנהגת הפד קבעה רף גבוה ומאד ספציפי למה יאפשר האטה בהידוק המוניטרי, ושהוא חש מחויב לענות בצורה חזקה לאינפלציה גבוהה ולציפיות אינפלציה גבוהות לנוכח העליה במחירי האנרגיה, וזאת גם אם הפעילות תאט בצורה חדה" כתבו דויד מריסל ורוני ווקר, כלכלני הבנק.
יחד עם זאת בגולדמן זאקס מעריכים שהמיתון לא יהיה עמוק או חמור. ברבעון הקודם הכלכלה האמריקאית התכווצה במפתיע, כך שהתכווצות נוספת, אפילו של כמה עשרות אחוזים בודדים או אפילו עשירית האחוז. כבר תחשב "רשמית" כמיתון, אך במידה והכלכלה תחזור לצמוח ברבעון שלאחריו הרי שמדובר במיתון קצר ומתון מאד. במצב כזה הירידה הצפויה בתעסוקה וההאטה הכלכלית יהיו מאד מינוריים.
הכלכלנים כתבו שגורמים מנבאים למיתון עמוק הם משבר פיננסי או חימום יתר של הכלכלה, אבל אף אחד מהגורמים הללו לא מתקיים כעת, ושהם אינם מודאגים לגביו, וזאת לנוכח העובדה שהמגזר הפרטי מראה יציבות פיננסית חזקה כעת. להערכת הכלכלנים צמיחת המשכורות והאינפלציה יפלו במקרה של מיתון מתון כזה, והפד ימהר להגיב בהורדת הריבית.
יחד עם זאת, גם מיתון לא כל כך חמור עלול להיות כואב. במהלך שלושת המיתונים המתונים האחרונים - 1960, 1990, 2001 - התוצר ירד ב-3.75% לעומת הפוטנציאל והאבטלה קפצה ב-2.5%, כיום מדובר בכמיליון אמריקאים נוספים מחוץ לשוק העבודה בשנה הקרובה במידה ותרחיש כזה יתממש.
בשוק המניות לעומת זאת לא צפויה ירידה משמעותית נוספת, במידה ותרחיש המיתון המתון תתממש. במקרים קודמים הירידה הייתה של עד 30%, ירידה שכבר קרתה בנאסד"ק, ובסנופי היא לא רחוקה משם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
