מה יעשו הבחירות לתחבורה בישראל? רמז: נא להתאזר בסבלנות
לנבחרי הציבור שלנו ששכחו, תחבורה היא צורך חיוני וזכות בסיסית; מצב התחבורה בישראל גרוע כבר שנים רבות, העמידה בפקקים הפכה כבר לבלתי נסבלת ואין אור בקצה המנהרה; ואם היה כזה, המשבר הפוליטי הוא בבחינת סתימת הגולל
אחרי שנתיים של קורונה, סגרים ועבודה מהבית יצאו המוני ישראל בחזרה לשגרה ואיתה – איך לא – בעיות התחבורה והפקקים הבלתי נגמרים. כידוע, המומחים לא מבשרים טובות בעניין, להיפך, המצב ילך ויחמיר ואנו נבלה יותר ויותר שעות בכבישים. אין צורך להרחיב על הפגיעה בכלכלה, בזיהום האוויר, בכיס הפרטי וגם באיכות החיים שלנו – כל אלו יעמיקו עוד יותר. מדינת ישראל תקועה ואין מי שיבוא לה מרפא. תקועה בפקק, תקועה בירוקרטית, תקועה תפעולית ואולי הכי חמור – תקועה מחשבתית.
העתיד הוא תחבורה ציבורית, ובישראל קיים מגוון רחב מאוד של סיבות מדוע אנחנו נכשלים בניהול מערך תחבורה ציבורית יעיל, אבל כאן גם המקום להדגיש כי כל אותן הבעיות פתירות בתנאי שישכילו נבחרי הציבור להבין כי התחבורה הציבורית היא העתיד; לא רק משרד התחבורה, דרושה הבנה טוטאלית בין-משרדית בשיתוף הרשויות המקומיות על חשיבות הנושא והנעה מסיבית של פתרונות שחלקם יכולים לקרות מחר בבוקר ולא דורשים היערכות מוקדמת משום סוג שהוא. לבעיית התחבורה הציבורית יש גם נזק כלכלי כבד - מדובר בנזק שנתי למשק של 20 מיליארד שקל, כך על פי מבקר המדינה.
וכן, נראה היה ששרת התחבורה מרב מיכאלי השכילה להבין את חשיבותה של התחבורה הציבורית ככזו שתחלץ את עם ישראל מהפקק. מיכאלי מובילה בימים אלו את רפורמת "דרך שווה" להוזלת התעריפים ויצירת רף מחירים אחיד בכל הארץ בשונה מעיוותים שהיו עד כה. יודגש כי גם לפני כן התעריפים היו מאוד זולים בהשוואה עולמית. עם זאת, זה לא מה שיגרום לאנשים לעבור לתחבורה ציבורית. על מנת שזה יקרה דרושה השקעה מסיבית, כזו שלא נראתה שנים רבות בישראל, בשיפור תשתיות התחבורה הציבורית בישראל.
העתיד הוא אגרות גודש - בישראל עולות 200 אלף מכוניות נטו לכביש כל שנה (300 אלף ברוטו). המשמעות היא שלא משנה כמה כבישים נסלול בישראל, הפקקים ילכו ויגברו. הפתרון הנכון, היעיל ביותר ושמבוצע בהצלחה והוכח כמשהו שעובד באנגליה, סינגפור, שבדיה ועוד, הוא אגרות גודש, כלומר לשלם כסף על על כניסה לכביש. ההיגיון הוא מיסוי על הנזק שאנחנו גורמים לאחרים בכך שאנחנו עולים על הכביש (וגם על זיהום האוויר שאנחנו גורמים). היתרון של אגרות הגודש על פני מס הבלו (מס הדלק) הוא שמדובר בעלות ישירה ולא עקיפה כמו הבלו: כשאתה משלם על כניסה לכביש אתה יודע בדיוק מתי שילמת ועל מה. ואתה יכול לחשוב על אלטרנטיבות כמו נסיעה בשעה מוקדמת או מאוחרת יותר, עבודה מהבית, תחבורה שיתופית, תחבורה ציבורית ועוד.
- נתניהו הציג את ממשלתו החדשה בכנסת: "מצפה שתכבדו את הכרעת הבוחר"
- אריה דרעי מתקרב לאוצר - מה המצע הכלכלי של ש"ס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיה היא שהציבור שונא במיוחד את אגרות הגודש (למרות שזה יקל עליו את החיים ויפתור את הפקקים).
איפה זה עומד? עקרונית, הממשלה והכנסת אישרו את כניסת אגרות הגודש לתוקף בישראל, אבל אי שם מתישהו ב-2024-2025. כלומר, מדובר כאן בהחלט במהלך לטובת הציבור, שכרגע מה שצריך זה בעיקר לא להפריע. אם ממשלה פופוליסטית תפעל כביכול 'לטובת הציבור' ותבטל את אגרות הגודש - זה יהיה אסון לציבור הנוסעים. נכון, אולי כולנו נשלם מס גודש, אבל זה מס שיעזור לכך שנוכל גם לנסוע ולא רק לעמוד בפקקים (חלקנו נעבור להשתמש באלטרנטיבות. זה לא מס שעוזר לעשירים בכלל. הוא הוא פשוט מסוות נכון יותר את הנסועה בכבישים).
רצים אל הקלפי, מזניחים את הכל
ישראל מוצאת את עצמה בפעם החמישית בתוך 3.5 שנים ניגשת אל הקלפי ומי יודע אם בפעם האחרונה. האסון הזה, לא רק שלא בריא לדמוקרטיה, הוא לא בריא לאף תחום בו יש לממשלה אחריות: הכלכלה, הבריאות, הביטחון, הדיור, החקלאות – וכן גם לתחבורה.
מצב התחבורה מדמם; דרושים נת"צים, חניוני "חנה וסע", אוטובוסים חדשים, הכפלה של מספר הנהגים, שיפור תנאי ההעסקה של הנהגים, הנחת מסילות רכבת, רכבות קלות, פרויקט המטרו האדיר, חיבורים לפריפריה, ואגרות גודש - שנותר רק לקוות שלא יבוטלו על ידי הממשלות הבאות. אז אם מרב מיכאלי תכננה לפתור את כל הדברים הללו, או אפילו מקצתם, הרי שדבר אחד מכל אלו לא יקרה. הדבר היחיד שכן יקרה הוא רפורמת התעריפים שתיכנס לתוקף בחודש אוגוסט, אבל היא כאמור לא מסוג הפתרונות שיוציאו אותנו מהפקק.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
הפוליטיקאים שלנו לא מסתדרים והאזרחים צריכים לשלם את המחיר. ובשורה התחתונה, אל תהיו אופטימיים, אל תסמכו על נבחרי הציבור ואל תבקשו פתרונות. עצוב מאוד שזה המצב במדינה אבל ההיסטוריה הוכיחה לנו שבסוף כל אחד ידאג לעצמו, וכמו בטבע, החזק ישרוד.
- 10.קומבינטור 21/06/2022 17:02הגב לתגובה זוחשוב לזכור שבישראל אין UBER או מוניות שירות בכל עיר כי נהגי המוניות התפקדו לליכוד ודאגו לחסום את זה. במקום זה כץ הדביל רק בנה עוד ועוד כבישים. המדיניות פה נקבעת ע"י קומבינטורים עסקנים שבוחשים בליכוד.
- 9.אם לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת - תיהנו מהפקקים (ל"ת)אני 21/06/2022 16:52הגב לתגובה זו
- 8.הפתרון של מיכאלי:עליית מחיר הנסיעה באוגוסט (ל"ת)יש פתרון!!! 21/06/2022 16:15הגב לתגובה זו
- 7.שאול 21/06/2022 15:50הגב לתגובה זואין כניסה של רכב פרטי למרכזי הערים . תחבורה ציבורית מחושמלת במחירים מאד זולים ובנתיבים בלעדיים מהירים . פשוט ולעניין .
- אזרח 21/06/2022 16:58הגב לתגובה זובלי תחבורה ציבורית בסופ"ש זה לא יהיה תחליף. לא ייתכן שבמדינת "הייטק" תחבורה ציבורית לא עובדת 1.5 בשבוע.
- 6.רשות מקומית 21/06/2022 14:55הגב לתגובה זוזה הזמן של הרשות המקומית לבצע נתצים בשטחה ומסלולי אופנים ותערפי חניה אך עקב הבחירות המתקרבות גם אצלם הם יפחדו להרגיז את הבוחרים
- 5.יוני 21/06/2022 14:48הגב לתגובה זוממשלות ישראל לא יכולות עוד להתעלם מהכביש הנ"ל, שר תחבורה שלא מצליח בקדנציה שלו לטפל בהרחבת הכביש אפילו בקטע מסויים אין לו זכות להמשיך בכיסא הזה, כנ"ל לגבי ראש ממשלה.
- 4.אז יהיה שר תחבורה נורמלי ולא עסקנית חסרת השכלה (ל"ת)אני רק שאלה 21/06/2022 14:42הגב לתגובה זו
- 3.חדרתי 21/06/2022 14:28הגב לתגובה זושנה חיכיתי שהגב" מכאלי תעביר חוק לתחבורה ציבורית בשבת אבל נדה אני לשמאל לא מצביא יותר לסגור את משרד התחבורה
- 2.שמיר 21/06/2022 14:13הגב לתגובה זוכתבה מעננינת מאוד
- 1.האוטובוסים מדגרה למחלות כי הם צפופים. חשוב לחייב מסכות (ל"ת)מפחד לנסוע באוטובוס 21/06/2022 14:13הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.
