הרכב השיתופי בחיפה car2go קאר2גו
צילום: המשרד להגנת הסביבה

קאר טו גו מעלה את מחיר הנסיעות ברכבים השיתופיים שלה

שיעור ההתייקרות הצפוי הוא 30 אגורות לקילומטר, המשקף התייקרות של 30% במחיר הנסיעה. דמי המנוי החודשיים, הן ללקוחות פרטיים והן לעסקיים, לא יעלו.
משה כסיף |

האינפלציה בעולם בכלל, ועליית מחירי הדלק בפרט, מחלחלות גם לשוק הישראלי ומשפיעות בהדרגה על כל תחומי החיים. אחת ההשפעות הראשונות של העליות נוגעת למחירי הרכבים השיתופיים של גוטו (GOTO) גלובל. החברה מפעילה בארץ את שירות שיתוף הרכב קאר טו גו (Car2Go). היום שלחה החברה הודעה לכל המנויים שלה, על העלאה צפויה בעלות השימוש ברכב השיתופי. ההעלאה תיכנס לתוקף בתאריך ה־28 ביוני. שיעור ההעלאה יהיה, על פי ההודעה, 30 אגורות לקילומטר. המחיר החדש משקף התייקרות של עד 30% במחיר הנסיעה השוטף. (לא כולל דמי מנוי). לדברי החברה, "בתקופה האחרונה אנו חווים התייקרות כללית במשק ובפרט במחירי הדלק שעלו בעשרות אחוזים". יחד עם זאת ההתייקרות אינה תקפה לשימוש באוטותל, שירות הרכב השיתופי של עיריית תל אביב, שגם אותו מפעילה גוטו גלובל. מספר הלקוחות ושיעורי העלייה הצפויים במסלולי השימוש לחברת קאר טו גו יש, לפי דבריה, 450 אלף לקוחות רשומים, כאשר 46% מהלקוחות הללו פועלים בישראל. עם המנויים הללו נמנים לקוחות פרטיים וגם לקוחות עסקיים. לדברי החברה, לא תחול עלייה במחירים של מסלולי השימוש ללקוחות הפרטיים והעסקיים כאחד, והם יישארו ללא שינוי. לקוח פרטי במסלול לייט משלם, נוסף על דמי השימוש לכל קילומטר, סכום חודשי של 20 שקלים. לקוח פרטי המוגדר משתמש כבד (מסלול דרייב) שילם עד עתה, וימשיך גם בעתיד, לשלם 50 שקלים לחודש. במסלול עסקי לייט המחיר עומד על 50 שקל לחודש, ובמסלול למשתמשים כבדים, הנקרא מסלול דרייב, מחיר המנוי עומד על 150 שקלים בכל חודש. סוג המכונית וההשפעה שלו על ההתייקרות ההתייקרות הצפויה בעלות הנסיעה לכל קילומטר היא זהה בכל סוגי הרכב. כך למשל, לקוחות פרטיים שבחרו במכונית קטנה (קיה פיקנטו לדוגמה)  ושילמו עד כה 2 שקלים לקילומטר עבור 50 הקילומטרים הראשונים, ישלמו החל מהתאריך הנקוב 2.30 שקלים לכל קילומטר, דהיינו העלאה של 15 אחוזים במחיר. במסלולים המאסיביים יותר, שמעבר ל־50 קילומטרים, המחיר יתייקר משקל אחד עד כה, ל־1.30 שקלים. כאן משתקפת עלייה של לא פחות מאשר 30%. עם זאת, למרות צריכת הדלק השונה, ההעלאה היא אחידה בכל הדגמים ומתייחסת אך ורק למספר הקילומטרים. "הסיבה הבלעדית להחלטת החברה לבצע עליית מחיר, לאחר תקופה ארוכה שבה מחירי השירות לא עודכנו והחברה בחרה לספוג בעצמה את העליות", כך מסרה החברה, "נובעת מהעלייה התלולה במחירי הדלק. גם במחירים המעודכנים, השימוש בשירות ממשיך להיות הוגן ואטרקטיבי לקהל המנויים, ומשתלם הרבה יותר משימוש ברכב פרטי". מה זה רכב שיתופי רכב שיתופי הוא רכב המושכר לנהג על בסיס יומי, שעתי או תקופתי. השוכר יכול לשכור את הרכב באמצעות אפליקציה, ולאסוף אותו מחניון מוסכם וידוע מראש. ישנם מודלים שונים להשכרה, אבל באופן עקרוני השוכר אמור להחזיר את הרכב בתום ההשכרה לחניון מוסכם מראש. התשלום עבור ההשכרה מתבצע, כפי שכבר הוסבר בכתבה, לפי קילומטרים. בנוסף, כל משכיר משלם דמי מנוי חודשיים. עבור בעל הרכב, השכרת הרכב בשיטה הזאת חוסכת ממנו את הצורך להחזיק רכב משלו, עם כל ההוצאות הכרוכות בכך. עבור החברה, מודל ההשכרה הוא חסכוני ומאפשר לה להפחית את ההוצאות, ולגלגל את ההפחתה לשוכרים. ואולם העליות התלולות במחירי הדלק נגסו נתח נכבד מהרווחים של החברה, מה שחייב אותה, לדבריה, להעלות הן את מחיר הנסיעה לכל קילומטר והן את מחיר המנוי.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.