הרכב השיתופי בחיפה car2go קאר2גו
צילום: המשרד להגנת הסביבה

קאר טו גו מעלה את מחיר הנסיעות ברכבים השיתופיים שלה

שיעור ההתייקרות הצפוי הוא 30 אגורות לקילומטר, המשקף התייקרות של 30% במחיר הנסיעה. דמי המנוי החודשיים, הן ללקוחות פרטיים והן לעסקיים, לא יעלו.
משה כסיף |

האינפלציה בעולם בכלל, ועליית מחירי הדלק בפרט, מחלחלות גם לשוק הישראלי ומשפיעות בהדרגה על כל תחומי החיים. אחת ההשפעות הראשונות של העליות נוגעת למחירי הרכבים השיתופיים של גוטו (GOTO) גלובל. החברה מפעילה בארץ את שירות שיתוף הרכב קאר טו גו (Car2Go). היום שלחה החברה הודעה לכל המנויים שלה, על העלאה צפויה בעלות השימוש ברכב השיתופי. ההעלאה תיכנס לתוקף בתאריך ה־28 ביוני. שיעור ההעלאה יהיה, על פי ההודעה, 30 אגורות לקילומטר. המחיר החדש משקף התייקרות של עד 30% במחיר הנסיעה השוטף. (לא כולל דמי מנוי). לדברי החברה, "בתקופה האחרונה אנו חווים התייקרות כללית במשק ובפרט במחירי הדלק שעלו בעשרות אחוזים". יחד עם זאת ההתייקרות אינה תקפה לשימוש באוטותל, שירות הרכב השיתופי של עיריית תל אביב, שגם אותו מפעילה גוטו גלובל. מספר הלקוחות ושיעורי העלייה הצפויים במסלולי השימוש לחברת קאר טו גו יש, לפי דבריה, 450 אלף לקוחות רשומים, כאשר 46% מהלקוחות הללו פועלים בישראל. עם המנויים הללו נמנים לקוחות פרטיים וגם לקוחות עסקיים. לדברי החברה, לא תחול עלייה במחירים של מסלולי השימוש ללקוחות הפרטיים והעסקיים כאחד, והם יישארו ללא שינוי. לקוח פרטי במסלול לייט משלם, נוסף על דמי השימוש לכל קילומטר, סכום חודשי של 20 שקלים. לקוח פרטי המוגדר משתמש כבד (מסלול דרייב) שילם עד עתה, וימשיך גם בעתיד, לשלם 50 שקלים לחודש. במסלול עסקי לייט המחיר עומד על 50 שקל לחודש, ובמסלול למשתמשים כבדים, הנקרא מסלול דרייב, מחיר המנוי עומד על 150 שקלים בכל חודש. סוג המכונית וההשפעה שלו על ההתייקרות ההתייקרות הצפויה בעלות הנסיעה לכל קילומטר היא זהה בכל סוגי הרכב. כך למשל, לקוחות פרטיים שבחרו במכונית קטנה (קיה פיקנטו לדוגמה)  ושילמו עד כה 2 שקלים לקילומטר עבור 50 הקילומטרים הראשונים, ישלמו החל מהתאריך הנקוב 2.30 שקלים לכל קילומטר, דהיינו העלאה של 15 אחוזים במחיר. במסלולים המאסיביים יותר, שמעבר ל־50 קילומטרים, המחיר יתייקר משקל אחד עד כה, ל־1.30 שקלים. כאן משתקפת עלייה של לא פחות מאשר 30%. עם זאת, למרות צריכת הדלק השונה, ההעלאה היא אחידה בכל הדגמים ומתייחסת אך ורק למספר הקילומטרים. "הסיבה הבלעדית להחלטת החברה לבצע עליית מחיר, לאחר תקופה ארוכה שבה מחירי השירות לא עודכנו והחברה בחרה לספוג בעצמה את העליות", כך מסרה החברה, "נובעת מהעלייה התלולה במחירי הדלק. גם במחירים המעודכנים, השימוש בשירות ממשיך להיות הוגן ואטרקטיבי לקהל המנויים, ומשתלם הרבה יותר משימוש ברכב פרטי". מה זה רכב שיתופי רכב שיתופי הוא רכב המושכר לנהג על בסיס יומי, שעתי או תקופתי. השוכר יכול לשכור את הרכב באמצעות אפליקציה, ולאסוף אותו מחניון מוסכם וידוע מראש. ישנם מודלים שונים להשכרה, אבל באופן עקרוני השוכר אמור להחזיר את הרכב בתום ההשכרה לחניון מוסכם מראש. התשלום עבור ההשכרה מתבצע, כפי שכבר הוסבר בכתבה, לפי קילומטרים. בנוסף, כל משכיר משלם דמי מנוי חודשיים. עבור בעל הרכב, השכרת הרכב בשיטה הזאת חוסכת ממנו את הצורך להחזיק רכב משלו, עם כל ההוצאות הכרוכות בכך. עבור החברה, מודל ההשכרה הוא חסכוני ומאפשר לה להפחית את ההוצאות, ולגלגל את ההפחתה לשוכרים. ואולם העליות התלולות במחירי הדלק נגסו נתח נכבד מהרווחים של החברה, מה שחייב אותה, לדבריה, להעלות הן את מחיר הנסיעה לכל קילומטר והן את מחיר המנוי.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5