לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

הפרלמנט האירופאי הצביע בעד איסור מכירת רכבים מזהמים מ-2035

 בפרלמנט של האיחוד סוברים שנורתה יריית הפתיחה ליישום המטרות והציפיות הירוקות השאפתניות של האיחוד ומקדמות אותו צעד אחד קרוב יותר ליעד לצמצום הפליטות ממכוניות נוסעים ורכבים מסחריים ב-100% עד שנת 2035
איתן גרסטנפלד | (2)

מחוקקים אירופיים הצביעו אתמול בעד איסור מכירת מכוניות וטנדרים חדשים של דיזל ובנזין באיחוד האירופי משנת 2035, מה שמהווה יריית הפתיחה ליישום המטרות והציפיות הירוקות השאפתניות של האיחוד.

ביום רביעי, 339 חברי הפרלמנט האירופי הצביעו בעד התוכניות, שהוצעו על ידי הנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי. נגד ההצעה היו 249 חברי פרלמנט, בזמן ש-24 נמנעו. תוצאות ההצבעה מקדמות את האיחוד צעד אחד קרוב יותר ליעד שלו לצמצם את הפליטות ממכוניות נוסעים ורכבים מסחריים ב-100% עד שנת 2035, בהשוואה ל-2021. עד שנת 2030, היעד הוא הפחתת פליטות של 50% עבור טנדרים ו-55% עבור מכוניות.

הנציבות אמרה בעבר שמכוניות נוסעים וטנדרים מהווים כ-12% ו-2.5% בהתאמה מסך פליטת הפחמן הדו חמצני של האיחוד האירופי. כעת, ינהלו חברי הפרלמנט האירופי משא ומתן על התוכניות יחד עם 27 המדינות החברות בגוש. בינתיים הפורשת הטרייה, בריטניה, רוצה להפסיק את מכירת המכוניות המונעות על ידיד דיזל ובנזין עד 2030. הממלכה תחייב את כל המכוניות והטנדרים החדשים החל משנת 2035 להיות בעלי פליטה אפסית של פחמן דו חמצני.

מי שקיבלו את ההחלטה באופן פחות טוב היו חברי איגוד יצרני הרכב האירופי, שהוציאו הודעה כי הם "מודאגים מכך שחברי הפרלמנט האירופי הצביעו על קביעת אבן יעד של 100% CO2 לשנת 2035". אוליבר זיפסה, נשיא ACEA ומנכ"ל ב.מ.וו, אמר שהתעשייה שלו נמצאת "בעיצומה של דחיפה רחבה לרכבים חשמליים, עם דגמים חדשים שמגיעים בהתמדה. אבל בהתחשב בתנודתיות ואי הוודאות שאנו חווים באופן גלובלי מדי יום, כל רגולציה ארוכת טווח מעבר לעשור הזה היא מוקדמת בשלב מוקדם זה", הוסיפה זיפסה. "במקום זאת, יש צורך בבדיקה שקופה באמצע הדרך כדי להגדיר יעדים לאחר 2030".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איסור מכירה ולא איסור שימוש ולכן אין ירידה של 100 אחוז (ל"ת)
    א 10/06/2022 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני בעד 2034 אבל גם 2043 נשמע טוב (ל"ת)
    מני 09/06/2022 23:37
    הגב לתגובה זו
וול סטריט,  Photo by Keenanוול סטריט, Photo by Keenan

וול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?

המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא לקראת סיום השנה, ה-S&P 500 מתקרב ל-7,000 נקודות, והמשקיעים בוחנים את המשך מדיניות הריבית של הפד לצד מעבר הדרגתי מהובלת מניות הטכנולוגיה לסקטורים אחרים

שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום 2025 כשהוא בשיאים היסטוריים, והציפייה בקרב המשקיעים היא לנעילה חיובית של השנה. המדדים המובילים נסחרים סמוך לרמות שיא, לאחר שהתאוששו מתנודתיות מוקדמת יותר בדצמבר, שנבעה בעיקר מחולשה במניות הטכנולוגיה על רקע חששות מהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית. 


מדד S&P 500 רשם שיא חדש לפני חג המולד, והוא נמצא במרחק של כ־1% בלבד מרמת 7,000 נקודות, רף סמלי שמעולם לא נפרץ. אם המגמה הנוכחית תימשך, זה יהיה החודש השמיני ברציפות של עליות במדד, רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז השנים 2017–2018. גם מדד נאסד"ק, המוטה לטכנולוגיה, מסכם שנה חזקה עם עלייה דו־ספרתית.


מדיניות הפד במוקד

על רקע סיום השנה, תשומת הלב של השווקים מופנית בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי הוריד את הריבית המצטברת ב־75 נקודות בסיס בשלושת ישיבותיו האחרונות, לרמה של 3.50%–3.75%, אך ההחלטה האחרונה התקבלה ברוב דחוק, והתחזיות של חברי הוועדה לגבי המשך השנה הקרובה אינן אחידות. פרסום פרוטוקול הישיבה הקרובה עשוי לשפוך אור על חילוקי הדעות בתוך הבנק.


נושא נוסף שמרחף מעל השווקים הוא זהות יו"ר הפד הבא. כהונתו של ג'רום פאוול מסתיימת במאי, והמשקיעים ממתינים להודעת הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו להחלפה. כל רמז להחלטה צפוי להשפיע על המסחר בטווח הקצר, במיוחד בתקופה של נזילות נמוכה.


למרות העליות במדדים, הרכב העליות בשוק השתנה בחודשים האחרונים. מניות הטכנולוגיה, שהיו המנוע המרכזי של העליות בשנים האחרונות, רשמו ביצועי חסר מאז נובמבר, בעוד שסקטורים אחרים תפסו את מקומן כמובילי השוק. מניות פיננסים, תחבורה, בריאות וחברות קטנות הציגו תשואות עודפות, תופעה שבוול-סטריט מגדירים כרוטציה של משקיעים לעבר תחומים שבהם רמות התמחור נמוכות יחסית והחשיפה לסיכונים בענף הטכנולוגיה מוגבלת יותר.


בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'ט בארדו, צילום: רשתות

בריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?

אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סרטים צרפת


בריז’יט בארדו, אחת הדמויות האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי, הלכה לעולמה היום בגיל 91, כך נמסר בהודעה מטעם הקרן להגנת בעלי חיים שהקימה לפני ארבעה עשורים. במהלך חייה, מהופעה בסרטים אייקוניים ועד לפעילות ציבורית משמעותית, בארדו ביססה מוניטין ככוכבת קולנוע בינלאומית, סמל מין של שנות ה-50 וה-60, אך גם כאחת הפועלות הבולטות בעולם לזכויות בעלי חיים.

 

סמל תרבותי של דור

בריז’יט מאריה־פרנסואז בארדו נולדה בפריז ב-1934 למשפחה מבוססת והחלה את דרכה כדוגמנית כבר בגילאי ההתבגרות כאשר הופיעה על שער המגזין ELLE . הופעת הפריצה היה בסרט "ואלוהים ברא את האישה" שביים אז בעלה הראשון, רוז’'ה ואדים, תפקיד שהפך אותה לסמל מין בינלאומי ולשחקנית המרוויחה ביותר בצרפת לאותה תקופה. מעבר לתדמית, בארדו גילמה דמויות מורכבות במספר רב של סרטים בולטים כגון 'האמת', 'הגוף והלב', 'ויוה מריה' ועוד. בארדו גם היתה לדמות השראה עבור אמנים ויוצרים חשובים, לא רק בסרטים אלא גם בתרבות הפופולרית כולה, כמו האמן האמריקני אנדי וורהול שיצר דיוקן אייקוני בדמותה והזמר יוצר הצרפתי-יהודי סרז' גינזבורג, עימו הייתה במערכת יחסית וגם הקליטה שירים.

עם פרישתה מהקולנוע בשנת 1973, בגיל 39 בלבד, היא נקטה צעד לא אופייני לכוכבים: היא ויתרה, לפחות באופן רשמי על המשך השתתפותה בהפקות מסחריות על מנת להתמקד במאבק למען זכויות בעלי חיים.

לאחר פרישתה מהקולנוע, בארדו הקדישה את עצמה כמעט לגמרי לפעילות למען זכויות בעלי חיים. הקרן שייסדה הביאה לפתרונות מעשיים להצלת מינים בסכנת הכחדה, הקמת מקלטים וחינוך ציבורי, והפכה לגוף מוכר גם מחוץ לצרפת. פעילות זו ושמרה על מעמדה הציבורי גם בשנותיה האחרונות.

בשנים האחרונות חלה החמרה במצבה הבריאותי, כולל מספר אשפוזים, אך עד היום האחרון חיה בארדו שמרה על מעמדה האייקוני כשחקנית צרפתיה וגם כפעילה חברתית למען בעלי חיים