דגים
צילום: Pixabay
פרשת השבוע

חינם זה הכי יקר, או - האם הדגים במצרים באמת היו בחינם?

פרשת בהעלותך - בני ישראל דורשים בשר ומתלוננים שבמצרים הם קיבלו אוכל בחינם - האם הם שכחו שהם עבדו בפרך, או שדבר שאנו לא משלמים עליו ישירות אנחנו חושבים שהוא בחינם?
גיא טל | (11)

בישראל ישנם הרבה דברים חשובים ובסיסיים לחיינו אותם אנו מקבלים ללא תשלום. כך החינוך על פי רוב (למעט תשלומי הורים זניחים יחסית), אנו נהנים משרותי הבריאות הציבוריים בחינם, רוב הכבישים לא גובים תשלום על השימוש בהם, אנו נהנים משיטור שאמור לשמור על החוק והסדר ברחובות ללא תשלום וכו'. אנחנו אוהבים חינם, חינם זה טוב. אך האם באמת כל הדברים האלו בחינם? 

בפרשת השבוע נגמרת האידליה ששררה תקופה קצרה לאחר יציאת מצרים, והעם מתחיל להתלונן ולכעוס. התורה לא חוסכת את שבט ביקורתה מאותם אנשים: "והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאווה וישובו ויבכו גם בני ישראל ויאמרו מי יאכילנו בשר?". למה חשבו האספסוף, ואז גם בני ישראל איתם, שמישהו צריך להאכיל אותם בשר? הציפיות נבנו כנראה על סמך הרגלים קודמים, כפי שאומר הפסוק הבא: "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חינם, את הקישואים ואת האבטיחים ואת החציר ואת הבצלים ואת השומים". הרי במצרים קיבלנו הכל בחינם, אומרים בני ישראל, דגים, אבטיחים שומים - מכל טוב הארץ, ועתה, מי יאכילנו בשר? 

בזוכרנו את הסיפורים מספר שמות אנחנו תוהים קצת לגבי הטענה הזו של בני ישראל. הרי כידוע בני ישראל היו עבדים במצרים, הם כבר הספיקו לשכוח זאת? מה זאת אומרת שהם קיבלו חינם? הרמב"ן מסביר מה משמעות החינם הזה: "שהיו שם ישראל עבדי המלך עושים מלאכתו, והיה מפרנס אותם בלחם צר ובמים לחץ, והיו נפוצים בעיר ונכנסין בגנות ובשדות והיו אוכלים מן הירקות ואין מכלים (מתלונן) כמנהג עבדי המלך, ונותנים להם על שפת היאור ממנת המלך דגים קטנים אשר אין להם דמים (ערך) במצרים". 

כלומר, לדברי הרמב"ן כעבדי המלך ומשרתיו העובדים בפרך מיום ועד ליל היו זכאים בני ישראל להטבות מסוימות. קצת אוכל, קצת דגים קטנים שלא יכולים להימכר בשוק, וכמה פרות או ירקות שהיו מלקטים מפה ומשם. תמורת מה קיבלו בני ישראל את ההטבות האלו? תמורת עבודת פרך מבוקר ועד ליל עליה נאמר "ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך, וימררו את חייהם בעבודה קשה בחומר ובלבנים ובכל עבודה בשדה". אז העיסקה היא בעצם עבודת פרך מבוקר ועד ליל תמורת כמה דגיגונים.  זה נקרא בחינם? בני ישראל כבר שכחו איך הם חיו רק לפני שנה וקצת?

לומדים מפה עקרון חשוב. כאשר אדם לא משלם באופן ישיר על משהו שהוא מקבל זה נראה לו כאילו זה בחינם, למרות שהתשלום העקיף עלול להיות גבוה בהרבה. בני ישראל לא קיבלו במצרים שום דבר בחינם. אבל לא כל פעם שהם אכלו דגיגון או חתיכת אבטיח הם שילמו, אז הם הרגישו וחשבו שזה "בחינם". 

תחושת ה"בחינם" על דברים שאנחנו משלמים עליהם עם פרמיית אי יעיליות וחוסר תחרות לא צריכה לסמא את עיננו מלהבין את המנגנון שבו אנו משלמים באופן עקיף על כל השרותים שאנו מקבלים, ובחלק לא מבוטל מהמקרים גם כאלה שאנשים אחרים מקבלים. בישראל אין חינוך חינם, אין בריאות חינם ואין  כבישים חינם. על הכל אנחנו משלמים באמצעות המיסים. יש לדון בשאלה האם זה נכון ויעיל שנממן את החינוך שלנו ואת הבריאות שלנו באופן הזה, אך לחשוב שזה "בחינם" בגלל שאני לא משלם בקופה כשאני נכנס לבית החולים זו טעות אופטית.

והטעות הזו יקרה, כי היא משפיעה על כל הדיון הציבורי. כשעולה דרישה ציבורית להגדיל את סל התרופות, להשקיע בתשתיות, להעלות את שכר המורים או העובדים הסוציאלים, להציל את חברת התעופה הלאומית, להעלות את שכר המינימום וכו' וכו', חייבים להבין שייתכן שזה מוצדק ויתכן שלא, אולי זו החלטה נכונה ואולי לא, אבל בכל מקרה זה לא בחינם. אני לא טוען חלילה שהנושאים האלו לא חשובים, או שדיון רציונלי מבוסס נתונים לא יביא למסקנה שיש לתקצב את הנושאים הללו בצורה נדיבה יותר, אני רק אומר  שצריך להבין את המשמעות. הכל עולה כסף שמשלם המיסים משלם. במצרים הדגה לא הייתה בחינם כמו שבישראל הכבישים לא באמת בחינם. 

קיראו עוד ב"בארץ"

לפעמים נוצרת אווירה ציבורית לפיה יושבת באוצר חבורה של פקידים אכזריים שונאי עניים שרק נהנים לראות אנשים סובלים, שהרי הם יכולים פשוט לפתוח את הברז ונהרות של כסף יזרמו ויפתרו את כל בעיותינו, ולא יהיה עוד עוני וסבל ותרופות מחוץ לסל התרופות, ולמה הם לא עושים את זה? כי הם אנשים רעים. זוהי כמובן טעות גמורה ששיח ה"חינם" וה"מגיע" מקדם ובכך גורם נזק לאיכות הדיון הציבורי וליעילות החלטות שמתקבלות.

פוליטקאים כמובן רוכבים על הגל הפופליסטי הזה ומצהירים (כמעט תמיד כשהם באופזיציה) שצריך להעלות את השכר, ולשלם לקבוצה הזו ולקבוצה ההיא, ואיך זה יתכן שלא נשקיע בזה או בזה וכו'. פוליטקאים אחרים נוהגים להתגאות (כמעט תמיד כשהם בקואליציה) שנתתי לזה ותקצבתי את ההוא והשקעתי בכך וכך, משל הוא הכניס יד לכיסו הפרטי ושילם בנדיבות ליבו על כל ההשקעות הממשלתיות. זאת לעומת הפוליטיקאי היריב שהוא רע לב וקמצן. 

האמת היא כמובן רחוקה מכך. יש להתייחס לכיס הציבורי בחרדת קודש, כיון שזה כסף של כל אחד ואחד מאיתנו ששולם בזיעת אפינו ובעבודה שעבדנו יום וליל. גם אם הקשר הוא לא ישיר ואינטואיטיבי צריך להבין כי כל קריאה להגדלה תקציבית צריכה להיות במודעות מלאה שזה נלקח מאיתנו ועל חשבוננו. מכאן אפשר לדון האם נכון לעשות אותה או לא. אין בדיון הזה טוב ורע נדיב וקמצן אלא סדרי עדיפויות ומגבלות התקציב שנבנה באמצעות המיסים שלנו.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יחזקאל 10/06/2022 16:11
    הגב לתגובה זו
    אהבתי
  • 9.
    אהבתי (ל"ת)
    שמואל ג. 10/06/2022 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לרון 10/06/2022 08:46
    הגב לתגובה זו
    אינטרסנטים אך מהו ה"מגזר" המנצל את הקופה ותורם מעט מאוד אם בכלל????נחשו אתם
  • יש 2 מגזרים, תחרות קשה... (ל"ת)
    חחח 11/06/2022 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ברוך 09/06/2022 22:16
    הגב לתגובה זו
    מה שאני אומר הרבה זמן לאנשים, בדיוק עם הדוגמא הזאת על בני ישראל. אנשים רוצים אבא ואמא שידאגו להם ויביאו להם את האוכל, גם כשהמחיר כבד מנשוא, ומתגעגעים בנוסטלגיה לתור זהב מדומיין כמו הסוציאליסטים שרוצים שהמדינה "תתן להם בית" כאילו הם היו מוכנים לחזור לתקופת הצנע ולוותר על האייפון, המכונית, הוולט והעלי אקספרס כל שני וחמישי
  • 6.
    כסף,כח ,והרבה כבוד,מושחתים (ל"ת)
    אנונימי 09/06/2022 21:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איזה חברה תעופה לאומית יש לנו? (ל"ת)
    פיפו 09/06/2022 21:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אכן חוכמת חיים נטו (ל"ת)
    ארי 09/06/2022 21:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יפה מאוד! מסר מעולה! (ל"ת)
    יורי 09/06/2022 21:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מאד יפה (ל"ת)
    איש חכם 09/06/2022 20:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חלם 09/06/2022 20:27
    הגב לתגובה זו
    כל הציבור העובד מכל המגזרים משלם מיסים גבוהים. העלוקות נהנים מאורח החיים שלהם בחינם.
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון

אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.

בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.

אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?

על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.

גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.

בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

קרדיט ורד פרקשקרדיט ורד פרקש

תובנות על הישראלי הממוצע מהמהלך של בנק הפועלים

מעל מיליון לקוחות היו זכאים להטבה ששווה כסף מזומן, אך כמעט מחצית מהם כלל לא השתתפו; חלק העדיפו מענק של 100 שקלים על פני מניות בשווי גבוה יותר וללא עמלות, עדות להעדפת ודאות על פני פוטנציאל; הפערים בין צעירים למבוגרים ובין נשים לגברים משרטטים את דמותו של ה"ישראלי הממוצע"

תמיר חכמוף |

בנק הפועלים פועלים -1.67%   חילק אתמול מאות אלפי מניות ללקוחותיו במהלך ראשון מסוגו בישראל. מעבר לאירוע הסמלי, הנתונים מהחלוקה מספקים הצצה ייחודית להרגלי החיסכון וההשקעה של הישראלי הממוצע.

אדישות מפתיעה

בישראל יש אמרה של "נותנים לך - תיקח", לכן האדישות שעולה מהנתונים של הבנק דיי מפתיעים. מעל מיליון לקוחות היו זכאים לקבל את ההטבה, אך בפועל פחות מ-600 אלף לקוחות (כ-593 אלף לקוחות המחזיקים בכ-440 אלף חשבונות) בחרו באחת מהאפשרויות לקבלת ההטבה שחילק הפועלים. כלומר, כמעט מחצית כלל לא טרחו להצביע או אפילו לבדוק מה מוצע להם. זה מלמד על פער גדול בין הציבור לבין העולם הפיננסי, גם כשהבנק מציע כסף או מניות בחינם, רבים מעדיפים להתעלם. אפשר לקרוא לזה ריחוק מהבנק, חוסר מודעות או פשוט אדישות, אבל התוצאה היא שחלק גדול מהלקוחות ויתר על הטבה ממשית מבלי להתעניין.

שנאת הסיכון

הבחירה במענק הכספי של 100 שקלים, על פני מניות בשווי גבוה יותר, המוערך בכ-124.5 שקל ביום ההטבה, ממחישה עד כמה חלק בציבור מעדיף ודאות על פני פוטנציאל. רבים מהלקוחות ויתרו על ערך עודף מיידי, פשוט מפני שהכסף המזומן נראה להם "בטוח יותר". גם כשהבורסה מציעה נזילות מלאה, חוסר ההבנה או החשש מהלא נודע מובילים לחירות כלכלית מוגבלת, הציבור מוכן להפסיד כדי להרגיש שקט נפשי. חלק מהלקוחות ויתרו על רווח מיידי, למרות שהמניות ניתנו ללא עמלות, ללא דמי משמורת וללא אירוע מס, כלומר הטבה נטו לחשבון.

חשיפה ראשונה לשוק ההון?

כ-60% מהלקוחות שבחרו במניות לא החזיקו קודם לכן ניירות ערך בחשבון הבנק. מצד אחד, מדובר במהלך שפתח את הדלת לעשרות אלפי משקי בית שלא היו מחוברים כלל לשוק ההון. מצד שני, ייתכן שהנתון הזה משקף גם תופעה אחרת. הרבה ישראלים שמבינים בהשקעות כבר מזמן לא עושים זאת דרך הבנקים, אלא דרך בתי השקעות חיצוניים שמציעים עמלות נמוכות יותר. כך או כך, מדובר בתזכורת לפערים גדולים מאוד בגישה להשקעות.

פער גילאים מובהק

בפילוח גילאים נחשף פער משמעותי, כאשר רק 58% מהצעירים בני 18-25 בחרו במניות, לעומת 70% בקבוצת גילאי 46-55. זה לא בהכרח "שנאת בורסה", אלא יותר תחושת ריחוק וחוסר עניין אצל הצעירים, שעוסקים פחות בחיסכון והשקעות לטווח ארוך ויותר בבזבוזים של כאן ועכשיו. האבסורד הוא שהבורסה היא כלי שמאפשר נזילות כמעט יומיומית, ושווי ההטבה שהתקבל מהמניות גבוה מזה שהתקבל במענק החד פעמי בגובה 100 שקל. מנגד, ככל שהגיל עולה, כך גדלה המוכנות לבחור באפיק שמסמל השקעה, גם אם מדובר במתנה קטנה. התמונה שעולה היא של דור צעיר שנשאר קרוב יותר למזומן, לעומת דור מבוגר יותר שכבר מבין את החשיבות שבהשקעות.