אלון מאסק
צילום: הרצאת טד

מניית טסלה נפלה 10% ומאסק טוען – "לא הבנתם את כוונתי"

אחרי שאמר שיש לו תחושה רעה לגבי הכלכלה ודרש להקפיא את המשרות החדשות בטסלה ולהתחיל לפטר עובדים, מאסק משנה גרסה – "מספר העובדים הכולל יעלה ב-12 החודשים הקרובים".
משה כסיף | (15)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

מאסק בכל מקום. בטסלה, בטוויטר, בקריפטו. האיש גאון, אבל האם הוא יכול להתפצל לכל כך הרבה פעילויות. אם הייתי משקיע בטסלה וההשקעה היתה בשל גאוניותו וניהולו של מאסק הייתי מודאג – הוא לא באמת מנהל רק את טסלה. הוא מנהל בעיקר את מה שבא לו וזה אומר כמה דברים במקביל. זה גם החשש של משקיעי טסלה על רקע העסקה לרכוש את טוויטר. הם חוששים גם מכך שהוא ייאלץ למכור מניות טסלה למימון העסקה אבל בעיקר בשל תשומת הלב שהוא יפנה לבייבי החדש.

כן פיטורים או לא פיטורים?

שלשום התפרסם מייל פנימי של מאסק שבו הוא כותב למנהלי טסלה שיש לו תחושות רעות לגבי כיוון הכלכלה, הוא דורש את הקפאת הגיוסים וכן מתחיל במהלך לצמצום עובדים בהיקף של עד 10% מכח האדם בחברה (הרחבה כאן).

אבל, האמירה הזו הפילה את המנייה והיתה גם זרז גדול לנפילה  בשוק. מניית טסלה איבדה קרוב ל-10%. אולי בשל הנפילה, מאסק שינה כיוון ב-180 מעלות ואמר כי מספר העובדים הכולל של טסלה שמעסיקה כיום 100,000 עובדים יגדל ב-12 החודשים הבאים, אם כי כמות העובדים המקבלים משכורת קבועה  יישאר כמעט ללא שינוי.

 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    עמי 21/09/2022 14:22
    הגב לתגובה זו
    טרול צמרת
  • 13.
    "הדבר שצריך לקחת מהאמירות זו תחושתו הרעה"? חחח, נעל (ל"ת)
    כלכלן 13/09/2022 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    התבנית של הגרף והעלייה לאזור 400 מחייבת תיקון ל-50/200 (ל"ת)
    פג 07/09/2022 06:18
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אריק 10/07/2022 16:31
    הגב לתגובה זו
    אילן מאסק רצה לעצור את הצנזורה בטוויטר ולכן הוא נבלם ע"י הדמוקרטים במיוחד. בטלו לו את החותמת(או שאיימו שיבטלו) של "חברה ירוקה" ESG וזה שווה הרבה. התחילו לעשות recall למכוניות שלו ואיימו שיחמירו עם זה. ע"י פגיעה אנושה בטסלה (או איום לפגיעה) עצרו את המימון שלו לרכישת טוויטר. מה שהכי מדהים זה שלא מפרשמים את זה בעיתונות המרכזית בארץ או בארה"ב. עולם הפוך- הדמוקרטים תומכים בצנזורה... Fact chek וכו
  • 10.
    מאיר 06/06/2022 09:10
    הגב לתגובה זו
    סובל ממניה דיפרסיה.
  • 9.
    אריק 06/06/2022 07:40
    הגב לתגובה זו
    מצב הכלכלה לא טוב בארה"ב ובכפר הגלובלי כמובן. לגבי טסלה ספציפית אני חושב שכשיורד גשם יורד על כולם. הריי הוא לא יושב כל יום ומנתח את הכלכלה הגלובלית , אלא את טסלה ,הבייבי שלו. ימים יגידו
  • 8.
    הוא בסיחרור (ל"ת)
    מכיר מקרוב 06/06/2022 00:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מליארדר מאגלומן שמדי פעם פולט דברים לתיקשורת בחוסר 05/06/2022 18:20
    הגב לתגובה זו
    מליארדר מאגלומן שמדי פעם פולט דברים לתיקשורת בחוסר אחריות כלפי המשקיעים במניה. כנראה שלא איכפת לו שאנשים מפסידים כסף. הרי הוא מליארדר. טעות להשקיע בחברה עם בעלים חסר אחריות
  • 6.
    שורטיסט על טסלה 05/06/2022 16:53
    הגב לתגובה זו
    המניה יקרה ורק החלה לרדת. מ 700$ ל 100$ יש עוד הרבה מקום לרדת. אם רוצים להרוויח על טסלה אז כדאי לשקול למכור אותה בשורט.
  • גלילאו 06/06/2022 12:34
    הגב לתגובה זו
    המחיר שנקבת בו משקף מכפיל רווח 6 לשנה הבאה. אם זאת הערכת השווי בעינך לחברה שצומחת בקצב של טסלה, כנראה ששוק ההון זה לא המקום עבורך.
  • 5.
    Bond james Bond 05/06/2022 16:32
    הגב לתגובה זו
    פלוס מינוס עד 10 אחוז לחודש. Fair enough for everyone. בהצלחה.
  • 4.
    שיסתום פשוט את נפה ולא יהיו אי הבנות ! (ל"ת)
    רוברט 05/06/2022 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אם המניה היתה עולה אז היבנו, דפוק 05/06/2022 13:16
    הגב לתגובה זו
    אם המניה היתה עולה אז היבנו, דפוק
  • 2.
    יגאל 05/06/2022 11:50
    הגב לתגובה זו
    ומה זה אומר על המעריצים שלו?
  • 1.
    ממש... 05/06/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיבה להקשיב לו. בדיעבד אולי עוד יתברר שצדק אבל באותה מידה אפשר להטיל מטבע. ה"תחושה" שלו לא מדויקת יותר משלך או שלי. רק שהוא, בהבל ציוץ, יכול להסיט מניות מעלה או מטה. הפעם ירה לעצמו ברגל ונבהל מאוד מהר. מומלץ לשמור מרחק מטיפוס כזה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.