אילון מאסק
צילום: יוטיוב

מאסק - "יש לי תחושה רעה בקשר לכלכלה ולשווקים"; עוצר את גיוס העובדים בטסלה

במייל פנימי שהתפרסם ברויטרס, מבטא מאסק את חששו מהמצב של הכלכלה; לטסלה 5,000 משרות פתוחות, מאסק דרש לעצור את הגיוסים ובכוונתו לצמצם את עובדי החברה ב-10%, כלומר פיטורים של 10 אלף עובדים
נתנאל אריאל | (32)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

אלון מאסק בתחושה רעה לגבי הכלכלה והשווקים הפיננסים. מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה TESLA INC , כתב במייל לבכירי החברה שיש לו תחושה קשה לגבי מצב הכלכלה והשווקים - ופורסם ברויטרס.  המייל  נשלח יומיים אחרי הודעה של מאסק לעובדי טסלה לחזור למקום העבודה או לעזוב את החברה. המשמעות הפרקטית של המייל היא עצירת גיוסים ופיטורי עובדים.

כמה? טסלה מעסיקה כ-100,000 עובדים בחברה ובחברות הבנות שלה בסוף 2021, כך שמדובר על כ-10 אלף עובדים. החששות של מאסק מהאטה ומיתון מתבטאים בהמשך המכתב. הוא סבור שיצרניות הרכב עלולות להיפגע. ולכן, הוא מקפיא את כל הגיוסים. לטסלה היו על פי ההערכות 5,000 משרות פתוחות ומאסק דרש לעצור את הגיוסים לכל המשרות האלו. במקביל מתכוון מאסק לפטר עד 10% מכח האדם בחברה.

טסלה היא הצומחת מבין יצרניות הרכב. היא נתפסת כחדשנית, כמודרנית וכצעירה מבין כל חברות הרכב. היא המנוע החזק והדומיננטי בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים ואם שם יש תחושה של חולשה, זה עלול להעיד על חולשה בכל הסקטור.

תגובות לכתבה(32):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    לם 07/09/2022 21:58
    הגב לתגובה זו
    איש הזוי ומאד מעצבן,החיים של כולם בעולם יהיו קצת יותר טובים אם יסגרו את מאסק לשנה בחדר אטום בלי טוויטר
  • 23.
    פקיר 22/08/2022 10:13
    הגב לתגובה זו
    מי קונה רכב, שבאיזה מקום בעולם, אחד שמשתמש בסמים יכול לעקוב אחריו, ולהשבית את הרכב מתי שירצה ?
  • 22.
    למאסר הייתה תחושה שהקורונה תעלם תוך 4 חודשים. (ל"ת)
    עוד גאון 08/06/2022 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    שורטיסט על טסלה 05/06/2022 16:49
    הגב לתגובה זו
    אפשר לעשות כסף על טסלה - אם מוכרים אותה בשורט ב 700$ ומחכים שהמניה תרד ל 100$
  • לך על זה. (ל"ת)
    חיימון 05/09/2022 10:32
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    Bond james Bond 05/06/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
    עד 10 אחוז למעלה או למטה .בהצלחה
  • 19.
    חוש חש 04/06/2022 21:24
    הגב לתגובה זו
    בינתיים הקפיא את הרכישה - מה שאומר שישלם פיצוי של מיליארד דולר לטוויטר וכנראה גם יחטוף תביעה ממשקיעי טוויטר שהפסידו עקב ביטול הרכישה.
  • 18.
    הברוקר 03/06/2022 19:19
    הגב לתגובה זו
    כן כן
  • 17.
    מאסקולוג 03/06/2022 15:25
    הגב לתגובה זו
    אז עכשיו נחשפה הסיבה למה הוא מתעקש שאנשים יחזרו למשרד. זה נותן לו סיבה לפטר אנשים ולא בעילה של פטורי התייעלות. כמו שעשה סקר בטוויטר לגבי מכירת המניות שהתברר כחרטא, כך הוא ממשיך להתל בנו.
  • 16.
    אמרתי וחוזר קנו גרמניה .רק עולה (ל"ת)
    איתמר 03/06/2022 15:19
    הגב לתגובה זו
  • אין עליך... ממליץ עליך למשרת נגיד בנק ישראל (ל"ת)
    עוד טרמח 08/06/2022 15:16
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מעוניין לקנות בזול (ל"ת)
    איתמר 03/06/2022 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אמרתי וחוזר קנו גרמניה .רק עולה (ל"ת)
    נחום 03/06/2022 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    הכל בגלל ביבי (ל"ת)
    קלקלן 03/06/2022 15:17
    הגב לתגובה זו
  • משה 27/09/2022 14:27
    הגב לתגובה זו
    ועד עכשיו אנחנו משלמים. רק לא ביבי.
  • 12.
    הכל יעלה אל תדאגו. סתם דיבורים (ל"ת)
    נחום 03/06/2022 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מניות במיוחד מחירי הדירות ירדו חזק בשנה וחצי הקרובות (ל"ת)
    מסכים 03/06/2022 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אל תקנו שום מילה שלו...מחפש לקנות בזול על חשבון התמימים,איוב היו צריכים לקרוא לו (ל"ת)
    יוסף 03/06/2022 13:30
    הגב לתגובה זו
  • שורטיסט על טסלה 05/06/2022 16:52
    הגב לתגובה זו
    קח בחשבון שהמניה יכולה לרדת מ 700$ ל 100$ מקווה שאין לך הרבה מניות שירדו כ"כ הרבה.
  • 9.
    רפול 03/06/2022 13:29
    הגב לתגובה זו
    כתבה באתר.האיש מכר מניות טסלה כדי לקנות את טוויטר ועכשיו יש לו כסף ביד לעשות קניות...
  • יזדי 22/08/2022 10:15
    הגב לתגובה זו
    על נקה 7
  • 8.
    אבי 03/06/2022 13:14
    הגב לתגובה זו
    שומר על הקופה, הוא לא מאמין שיוכל להרויח מהשקעות והתרחבות נוסף.
  • 7.
    ימים אחרונים לצאת מהשווקים , הסערה דופקת בדלת ... (ל"ת)
    דן 03/06/2022 13:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מטוטלת או איך שכותבים את זה:) (ל"ת)
    אריק 03/06/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ספינר הכי חכם בעולם - יגרום לפראירים למכור מנות טבלה בהפסד ואז ירכוש אותן (ל"ת)
    007 03/06/2022 12:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זה משליך על ירידות עצומות בשוק (ל"ת)
    רוני 03/06/2022 12:15
    הגב לתגובה זו
  • שורטיסט על טסלה 05/06/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
    למה בעצם שהמניה לא תרד מ 700$ ל 100$ ?
  • 3.
    כמובן שזה משליך על שוק המניות שהולכות לקבל ירידה רצינית מאוד למטה (ל"ת)
    רוני 03/06/2022 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כמובן זה משליך על כל שוק המניות שהולכים לירידות חזקות מאוד (ל"ת)
    רוני 03/06/2022 12:13
    הגב לתגובה זו
  • בן 03/06/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    הדביל הזה מעסיק רק 100 אלף עובדים. כמה אתה מעסיק? מ כאן ה דביל?
  • 1.
    אנונימי 03/06/2022 12:09
    הגב לתגובה זו
    כל נאד שמשחרר אחד כזה בזמן כזה, יכול לגרום לנפילות
  • לאמוניני 03/06/2022 18:29
    הגב לתגובה זו
    באוזן..האא?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.