השקעה מניות
צילום: Jason Briscoe on Unsplash

מה עוצר את השוק מלהיכנס לשוק דובי ואיך זה קשור ל"יד הנעלמה"

רגע לפני כניסה לשוק דובי, השוק עשה סיבוב פרסה - האם זה מקרי? וגם סיבה נוספת שעשויה להעלות את השווקים
משה כסיף | (19)

מדד S&P 500 נפל מתחילת השנה ב-18% ונעצר פעם אחר פעם רגע לפני טריטוריית השוק הדובי. האם זה מקרי? נתחיל מזה שהשוק חושש מאוד מכניסה לטריטוריה של שוק דובי. זו אולי הגדרה טכנית, אבל יש לה משמעויות ריאליות. כניסה כזו עלולה לגרום לוועדות השקעה לצמצם חשיפה ולהפחיד את משקי הבית שיזרימו הוראות מכירה. 

יש אינטרס גדול של הגופים הפועלים בשוק ושל הפירמות הנסחרות בשוק שלא להידרדר להגדרה של שוק דובי. והם פועלים בהתאם. הם מבצעים רכישה חוזרת של מניות בתקופה של ירידות. דוגמאות לאופן הפעולה הזה קיימות למכביר: כל ענקיות הטק רוכשות מניות של עצמן ובהיקפים גדולים ורובן העלו את היקף הרכישות ברבעונים האחרונים. מדובר בכמות עצומה של כסף, מדובר ב"נשק יום הדין" והפירמות משתמשות בו - הן קונות את עצמן לדעת. גם בעלי עניין רוכשים - וורן באפט הוא דוגמה מצוינת לכך, והוא לא היחיד. 

לצד הרכישות של החברות עצמן ובעלי העניין יש גם פעולות של מנהלי החברות. מנהלי חברות לרוב נמצאים ב"מוד" של מכירות כי הם מקבלים אופציות ואחת לתקופה מממשים את המניות שהתקבלו מהאופציות. כלומר, בכירים בחברה בהגדרה יהיו יותר בצד המוכרים, אבל בחודשים האחרונים יש יותר מנהלי חברות שמכניסים את היד לכיס ומדווחים על רכישות. 

סגן הנשיא לשעבר של קארבנה, דן קוויל, קנה מניות  בעת שהמחירים שלהן ירדו לשפל. מנכ"ל סטארבקס קנה ב-10 מיליון דולר מניות של המותג, שעבר טלטלה והמחירים של המניות שלו צללו. סמנכ"ל הכספים של GM רכש את מניות החברה, שהמחירים שלהן ספגו ירידה חדה. מנהלי אינטל ניצלו את הצניחה במחיר לרכישת כמות מכובדת של מניות. שוואב כמעט מחק רווחים של שנה שלמה, ואז המנכ"ל הסתער וביצע רכישה. הפעולות הללו אינן הראשונות, וככל הנראה גם לא האחרונות, שמבצעים בעלי עניין בתקופה שבה המניות שבידם נמצאות בשפל.

כל סוגי הרכישות האלו אולי עוצרים את השוק מלגלוש לשוק דובי. אבל מעבר לכך יש גורם נוסף - "היד הנעלמה". מדובר בפעילות שלא מכוונת על ידי גורם ספציפי-ייעודי ושיש לה כח רב בשווקים. היא פועלת לפי ציפיות והערכות והיא מקבלת איתותים שמוסכמים על אנשים וגורמים רבים. היד הנעלמה ראתה שהשוק לא מגיע לשוק דובי, שברגע האחרון הוא עוצר, היא קיבלה איתות שלא נכנסים לשוק דובי והאיתות הזה חלחל לשוק והיד הנעלמה הרימה את השוק במהירות חזרה. 

האם המחירים אטרקטיביים?

יש סיבות טובות לירידות בשווקים - הריבית עולה, אינפלציה גואה, מלחמה באוקראינה,  ויש סיבה אחת טובה לעליות - המחירים הפכו למעניינים בחלק מהתחומים. משקיעים לטווח ארוך עשויים להגדיל חשיפה למניות. ויש גם עניין חשוב נוסף שיכול להשפיע דרמטית על השווקים - חשש של הבנקים המרכזיים מגלישה למיתון והאטה. למה הכוונה? העלאת הריבית אכן נחוצה למלחמה באינפלציה, אבל העלאת הריבית שמקטינה צריכה פוגעת במשק ובצמיחה ועלולה לגרום למיתון. הבנקים המרכזיים צריכים להעלות ריבית אבל בצורה שתפגע כמה שיותר באינפלציה וכמה שפחות במשק - זה לא באמת אפשרי. זה סוג של ניסוי וטעייה, ומהר מאוד הם עלולים להגיע למצב של טעות ואז להגיד - "אופס, הריבית פוגעת במשק, צריך להוריד אותה". נשמע מופרך. אבל האפשרות הזו קיימת. אז יש סיבות טובות לירידה בשווקים - עליית ריבית, מלחמה, אינפלציה ועוד. יש סיבה אחת טובה - אחרי ירידות של 30% בנאסד"ק יש מניות במחירים מעניינים, אבל יש גם רצון עז של המובילים שלא לגלוש למיתון - והתרופה נגד מיתון היא ריבית נמוכה. 

ועכשיו מעט תיאוריה - מהי רכישת מניות על ידי בעלי עניין ומה המשמעות שלה?

בעלי עניין בתאגיד הם מי שמחזיקים בראשותם אחוז מסוים מהמניות שלו, בהתאם לחוקי המדינה שבה פועל התאגיד. לחילופין, בעל עניין הוא גם בעל תפקיד בכיר שהוא ממלא בתאגיד. במדינת ישראל, ההגדרה של בעל עניין קרובה יותר להגדרה האמריקאית "INSIDER". על פי חוק בישראל, בעל עניין הוא כל מי שמחזיק ביותר מאשר 5% מהון המניות ומכוח ההצבעה בחברה. לחילופין, מדובר במי שיכול למנות דירקטור אחד או יותר או את מנכ"ל החברה. מנכ"ל החברה וחברי הדירקטוריון נחשבים גם הם לבעלי עניין.

קיראו עוד ב"גלובל"

כשאדם מוגדר כבעל עניין, יש משמעות רבה לעסקאות שהוא מבצע במניות העסק. ההנחה היא שבדרך כלל לבעלי עניין יש מידע באשר להתנהלות הפנימית ובאשר לעסקאות גדולות שנחתמו, או שעתידות להיחתם. כמו כן, בעל עניין נחשף לדו"חות כספיים לפני שהם מובאים לידיעת הציבור. מהטעם הזה, עסקה שמבצע בעל עניין עשויה להשפיע על מהלך המסחר במניות ולהגדיל, או להקטין את הביקוש למניה בהתאם. ככל שבעלי עניין רוכשים מניות, שאר המשקיעים עשויים להסיק שמצב החברה משופר ואין חשש לנפילות בערך המניה. מנגד, מכירות של בעלי עניין עלולות לגרום למכירת מניות על ידי משקיעים אחרים, מה שעלול להוריד את ערך המניה עוד יותר. זאת הסיבה שסילברמן אמר כי "מבחינה היסטורית, רכישת מניות על ידי בעלי עניין מסמלת תחילתו של מומנטום".

 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    הטיפים שבפנניקהוהשורטיסטים הכי טיפשים (ל"ת)
    אליהו סביח 26/05/2022 20:15
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    גם ככה השווקים לא ירדו חיסלו שורטיזם (ל"ת)
    יצחק 26/05/2022 20:13
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    לקנות היום ומחר כי מחרתיים יהיה יקר (ל"ת)
    יעקב 26/05/2022 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מיתון שמע מיתון קנו נסדק דקס בנקים (ל"ת)
    יעקב 26/05/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לא להיות בשורט. תמו הירידות רק עליות (ל"ת)
    יעקב 26/05/2022 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    V 26/05/2022 13:28
    הגב לתגובה זו
    מניות חזקות ירדו בין 50% ל70% ויותר אנחנו במפולת הגדולה בהיסטוריה.זה רק הפרומו לפני הריסוקים הכבדים ....
  • אתה כנראה חדש באזור אם אתה מדבר ככה (ל"ת)
    דוד הגנן 27/05/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יריב 26/05/2022 12:29
    הגב לתגובה זו
    התרמות המחירים לא הסתיימו, המכפילים עדיין גבוהים מדי, גם בארץ. החודש האלים ביותר הוא בדרך כלל אוקטובר. אחרי אוקטובר אפשר אולי בהדרגה לרכוש נכסים. תהיה גם יותר וודאות מבחינת הריבית והאינפלציה.
  • משקיע 26/05/2022 21:01
    הגב לתגובה זו
    מי שמחכה מפסיד בדרך כלל את ה"שמנת" של העליות....
  • 8.
    כתבה לא רצינית (ל"ת)
    חחחח 26/05/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אזרח פשוט 26/05/2022 10:26
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל מעודד שורטיסטים וכל הזמן דואג לכותרתו שחורות הפעם מישהו הכניס להם בעיין
  • 6.
    השוק משתנה 26/05/2022 10:18
    הגב לתגובה זו
    בחודשים הבאים ככל שהנתונים על מיתון יוחמרו, ככל שהשוק יתרוקן מהכסף שפוזר מאז 2008, ובל נשכח את המלחמה באוקראינה והשפעותיה על הכלכלה העולמית - אז כבר לא יצליחו לעצור את השוק הדובי.
  • 5.
    י 26/05/2022 09:53
    הגב לתגובה זו
    אם יש יד נעלמה, כנראה שאותה יד מחליטה מתי להפיל את השווקים ומתי להטיס אותם. העובדה שיש מחזוריות קבועה של ראלי חזק ואחר כך נפילות לא נגרמת מעצמה. יש גופים שקונים מניות בשפל בכספם שלהם, אחר כך מטיסים את השווקים עם כספי משקיעים, כשמחליטים שהגיעו לשיא הם מוכרים אט אט את המניות שקנו בכספם שלהם וכדי להתחיל סייקל חדש של עליות, מרסקים את השווקים בכספי משקיעים. כך אותם גופים עושים תשואות אדירות ולמשקיעים הקטנים נשארים פירורים.
  • 4.
    אנונימי 26/05/2022 09:52
    הגב לתגובה זו
    בזמן פאניקה כשהירידות מחריפות, השחקנים הגדולים והמוסדיים מתחילים במסע קניות, הציבור הרחב ובעיקר אלו שנכנסו לראשונה לשוק לאחרונה וזה המשבר הראשון שלהם מוכרים מלחץ וחשש שהכסף "ימחק". המדדים הגדולים בעולם ככל הנראה לא ימחקו לאורך זמן מי שלא עומד בלחצים ובתנודות לא מתאים לשוק ההון.
  • 3.
    רון גל 26/05/2022 09:11
    הגב לתגובה זו
    לשוק וכל כתבה כזו מעודדת אותי להיכנס רק לך תדע אם למישהו יש פה אינטרס ואני אוכל אותה.
  • ניתאי 26/05/2022 17:08
    הגב לתגובה זו
    אל תחכה לכתבה הנכונה, אלא תבחר בין חמש לעשר חברות שאתה אוהב וכשהמכפיל לטעמך - תקנה.
  • 2.
    טייגר 7 26/05/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
    ירד ירד יותר מ 20%
  • 1.
    אין כמו צים (ל"ת)
    יצחק 26/05/2022 08:38
    הגב לתגובה זו
  • לרון 27/05/2022 12:07
    הגב לתגובה זו
    תמיד "רצים" אחר הטרנדי,אדם סמית? "היד הנעלמה ,"אכן לא מהיום רק מודגש תמיד בירידות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.