דוחות הקמעונאיות השבוע יגלו כמה פגעה האינפלציה בצרכן האמריקאי
עונת הדוחות בארצות הברית נמצאת בעיצומה, והשבוע יצטרפו למדחפות הקמעונאיות המסורתיות ובראשן וולמארט WALMART .
נציין שקמעונאיות האינטרנט (אי-קומרס) כמו אמזון AMAZON , איביי EBAY או שופיפי SHOPIFY INC כבר דיווחו בחלקן הגדול ותגובות השוק היו על פי רוב שליליות, אך חברות אלו נמדדות באופן אחר מהקמענאיות המסורתיות.
הדאגות מפני האטה כלכלית שגובו על ידי קריאת התוצר האחרונה שהראתה על ירידה מפתיעה בתמ"ג האמריקאי מתגברים. למרות הנתון הזה, וכן גם המשך עליית האינפלציה, עליית שיעורי הריבית והאירועים הגיאופוליטים, הצרכן האמריקאי ממשיך בשלו. נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש מרץ עלו ב-0.5% וב-6.9% ממרץ אשתקד. הכלכלנים מעריכים כי הנתונים החזקים ימשכו באפריל. הנתון הזה יתפרסם ביום שלישי השבוע, קונצנזוס התחזיות עומד על עליה של 0.7% מהחודש הקודם על פי אתר CNN, ואילו לפי בלומברג הנתון צפוי להיות עליה של 1%. כלומר, הרוחות הנגדיות לא יאטו את הוצאות הצרכנים גם בחודש הקרוב. יחד עם זאת בבלומברג מציינים כי אם נוציא את מכירות הרכבים הרי שהנתונים יתהפכו. במרץ העליה הייתה של 1.1% ואילו באפריל היא צפויה לעמוד על 0.4% בלבד.
אינדיקציה נוספת למצב הרוח של הצרכן האמריקאי ניתן יהיה לקבל מקמעונאיות הגדולות שצפויות לפרסם השבוע את דוחות הרבעון הראשון של שנת 2022. וולמארט, הקמעונאית הגדולה בעולם, צפויה לדווח ביום שלישי השבוע וכך תעשה גם חברת הום דיפו HOME DEPOT . יום לאחר מכן תדווח טארגט TARGET CORP , כמו גם חברת Kohl's KOHL'S CORP . חברת קוסטקו COSTCO WHOLESALE תדווח רק בשבוע הבא.
עד כה, חברות קמעונאות קטנות יותר שכבר דיווחו הציגו דוחות סולידיים, בין השאר משום שהלקוחות חוזרים לבצע יותר קניות בחנויות פיזיות עם החזרה לשגרה בחודשים האחרונים. זה היה אחד הגורמים שהשפיע לרעה על קמעונאיות האינטרנט, וצפוי להשפיע לטובה על מתחרותיהן הפיזיות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שצפוי להיות משמעותי ושהשפיע לטובה על הדוחות של קמעונאיות פיזיות קטנות יותר שכבר פירסמו את דוחותיהן לרבעון הראשון, ושצפוי להשפיע לטובה על אלה שיפרסמו השבוע הוא כוח התמחור שמצליח לחפות על עליית המחירים של היצרנים. בינתיים העלאת המחירים לצרכן הסופי לא פוגעת בצריכה. יחד עם זאת, לא ברור כמה עוד ניתן לסחוט את הלימון הזה, במיוחד על רקע שיעורי הריבית העולים. חלק מהצריכה מתבסס על אשראי שעכשיו יקר יותר וצפוי להיות יקר עוד יותר בחודשים הקרובים. גם עליית הריבית על מוצרים אחרים כמו דיור או מכוניות עלול להשאיר פחות כסף פנוי לצריכה בסופר מרקט, כך שלא ברור עוד כמה זמן הצרכן האמריקאי יוכל להמשיך להתעלם מעליית הריבית ולהמשיך לצרוך כרגיל.
חברת וולמארט, כאמור, תפרסם את דוחותיה ביום שלישי לפני פתיחת המסחר. האנליסטים צופים שהכנסות וול מארט יגיעו ל-139.23 מיליארד דולר. ברבעון המקביל הגיעו הכנסות החברה ל-137.16 מיליארד דולר, וברבעון הקודם היו הכנסות החברה 151.52 מיליארד דולר. בשורה התחתונה מצפים האנליסטים לירידה של 12% ל-1.48 דולר למניה לעומת 1.69 דולר למניה ברבעון המקביל.
החברה מצפה לצמיחה שנתית בהכנסות בכ-3%, ובחנויות זהות ביותר מ-3%. צמיחת עסקי האי-קומרס של החברה צפויה להיבלם עם החזרה של הלקוחות לחנויות הפיזיות ולהראות גדילה של 1.9% בלבד לעומת 37% בשנה שעברה. וולמארט היא אחת החברות היחידות שמניותיה מציגות עליה מתחילת השנה. עם סגירת המסחר ביום שישי האחרון נסחרת המניה במחיר גבוה ב-2.35% ממחירה בתחילת השנה. המניה נהנית משינוי טעמי המשקיעים, שמעדיפים חברות יציבות עם זרם מזומנים ורווחים קבועים על חשבון מניות צמיחה.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
באתר יאהו פינאנס מציינים ש-15 אנליסטים ממליצים על המניה בקניה או קניה חזקה לעומת 15 שממליציים בהחזק ועוד אחד שממליץ בתשואת חסר ואחד נוסף שממליץ למכור את המניה. מחיר היעד הממוצע הוא 166.47 דולר למניה לעומת מחיר נוכחי של 148.05 דולר למניה, אפסייד של 12.5%. שווי השוק של וולמארט הוא 408 מיליארד דולר.
טארגט, המתחרה שמציגה לאחרונה ביצועים יפים, צפויה להציג יציבות במכירות וירידה חדה ברווח. על פי זאקס קונצנזוס האנליסטים ביחס להכנסות החברה הוא 24.21 מיליארד דולר, 0.1% יותר מאשר ברבעון המקביל.יש לציין שברבעון המקביל חולקו בארצותה ברית מענקי העידוד בעקבות הקורונה שתרמו לרבעון חזק במיוחד, כך שחוסר הצמיחה בשורה העליונה מובנת. הרווח הנקי המתואם צפוי להראות צניחה של 19.8% ל-2.96 דולר למניה. אנליסטים מעריכים שהעלויות הגבוהות יותר, כמו גם שינוי תמהיל הקניות ממוצרים רווחיים יותר כמו רהיטים למוצרי מזון בהם שולי הרווח נמוכים יותר תשפיע על הרווח הנקי. במהלך המגיפה זכתה החברה למכירות גבוהות כיון ששרות המשלוחים שלה נמצא היעיל ביותר (אפילו יותר מאמזון) והצרכנים פנו יותר אליה. החזרה לחנויות הפיזיות צפויה לפגוע בחברה, בדומה לקמעונאיות האינטרנט.
על פי אתר יאהו פינאנס 18 מהאנליסטים סקפטים ביחד למניה ומעניקים לה המלצת החזק בלבד, זאת לעומת 2 בלבד שמעניקים המלצת קניה או קניה חזקה. 3 ממליצים על המניה בתשואת חסר ואחד ממליץ למכור את המניה. מחיר היעד הממוצע הוא 278.57 דולר למניה, לעומת מחיר נוכחי של 219.73 דולר למניה, אפסייד של 27%. שווי השוק של החברה הוא 102 מיליארד דולר.
גורל דומה צופים האנליסטים לחברת קוהל'ס. על פי הקונצנזוס החברה צפויה להציג יציבות בהנכסות ברמה של 2.85 מיליארד דולר, 0.8% פחות משנה קודם לכן. הרווח הנקי לעומת זאת צפוי לצנוח ב-25.7% ל-0.78 דולר למניה. מניית החברה ירדה בשבוע האחרון ב-13% על רקע ניסיון של משקיעים אקטיביסטים להשיג מושבים בדירקטריון החברה, ניסיון שבינתיים לא עלה יפה.
על פי אתר יאהו פינאנס האנליסטים חלוקים בדעתם בנוגע למניה. 7 ממליצים בקניה או קניה חזקה, 10 בהחזק ו-4 בביצועי חסר. מחיר היעד הממוצע הוא 63.64 דולר למניה לעומת מחיר נוכחי של 48.44 דולר, אפסייד של כ-31%. שווי השוק של החברה עומד על 6.3 מיליארד דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
