מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא
דוחות

מטא (פייסבוק) עם תוצאות מעורבות: מפספסת בעליונה ועוקפת בתחתונה - המניה מזנקת ב-8% באפטר

החברה דיווחה על רווח מתואם של 2.72 דולר למניה, על הכנסות של 27.9 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח מתואם של 2.56 דולר למניה על הכנסות של 28.2 מיליארד דולר; ירידה נוספת במספר המשתמשים בפלטפורמה - אבל החברה צופה ירידה בהוצאות וזה משמח את השוק
נתנאל אריאל | (1)

מטא (לשעבר פייסבוק) בתוצאות מעורבות: החברה עוקפת בשורת הרווח עם 2.72 דולר למניה על הכנסות של 27.9 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח מתואם של 2.56 דולר למניה על הכנסות של 28.2 מיליארד דולר. 

החברה גם מדווחת כי מספר המשתמשים היומי בפייסבוק עלה ב-4% ביחס לשנה שעברה ל-1.96 מיליארד (מעל הצפי ל-1.95 מיליארד), וכי מספר המשתמשים הפעילים בחודש עלה ב-3% ל-2.94 מיליארד (מתחת לצפי לעליה ל-2.97 מיליארד). עוד הוסיפה כי מספר המשתמשים היומי בכל הפלטפורמות (פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם) עלה ל-2.87 מיליארד וכי המספר החודשי עלה ל-3.64 מיליארד - בשניהם מדובר בעליה של 6%.

ייתכן שהמשקיעים מעודדים מכך שהחברה צופה כעת כי היא תוציא פחות מהתחזית הקודמת שלה. החברה צופה כי ההוצאות שלה בשנה כולה יסתכמו ב-87-92 מיליארד דולר, לעומת תחזית קודמת ל-90-95 מיליארד דולר.

החברה צופה כי הוצאות תשלומי ההון, כולל חכירות מימוניות יהיו בטווח של 29-34 מיליארד דולר (זהה להערכה הקודמת).

תחזית לרבעון הבא: הכנסות של 28-30 מיליארד, מתחת לצפי האנליסטים

סמנכ"ל הכספים של החברה צופה כי ההכנסות ברבעון השני של השנה יהיו בטווח של 28-30 מיליארד דולר, והאמת שזו לא תחזית מרשימה בכלל, כאשר מדובר על תחזית שהיא מתחת לצפי האנליסטים. אלה צופים הכנסות של 30.63 מיליארד דולר ברבעון הבא.

הוא הוסיף כי הוא מניח שהחברה גם תיפגע משינוי במט"ח בשיעור של 3% משנה לשנה, בהתבסס על שער החליפין הנוכחי.

נזכיר כי בעקבות תוצאות הרבעון הקודם פייסבוק התרסקה. השוק חשש מהאטה בצמיחה כשהחברה מתמודדת עם בעיות בעסקי הליבה שלה - הפרסום - עקב שינוי מדיניות הפרטיות של אפל APPLE , האטה בצמיחה של פייסבוק, התחרות מצד טיק טוק וכן הוצאות גדולות על פרויקט המטאוורס השאפתני. גם התחזיות להמשך לא היו מעודדות. הערכות החברה היו שהצעדים של אפל יחתכו 10 מיליארד דולר מהכנסות החברה בשנת 2022. מאז הדוחות המניה נסחרת במגמה שלילית ואיבדה יותר מ-30% מערכה.

לאחרונה סבלה פייסבוק משתי הורדות המלצה לקראת הדוחות. הסיבות המרכזיות הן האטה כללית בשוק הפרסום הדיגיטלי וכן המשך הלחץ מצד אפל שמונעת מעקב אחר משתמשים במכשירי האיפון, כמו גם חששות במישורי מקרו כלכלה. 

אנליסט בנק RBC ברד אריקסון הוריד את מחיר היעד למניה מ-245 ל-240, עדיין אפסייד על מחיר של 175 דולר היום, אך משמר את המלצת משקל היתר למניה. הבסיס לשינוי מחיר היעד של אריקסון היה סדרת שיחות שהוא ביצע עם סוכניות פרסום דיגיטלי לחברות בגודל קטן ובינוני, מה שחיזק את בטחונו בכך שמטה עתידה להציג רבעון חלש נוסף. "החלטות ההוצאה על פרסום נשארות גמישות, כשבפעם הראשונה הרבה עסקים קטנים ובינוניים לא מנתבים את הכספים לפייסבוק. היינו מצפים לחזרה לפייסבוק בנקודה מסוימת בגלל גודל הקהל שלה ויתרונות שימור יחסיים... אבל אנו רואים שלא סביר שהתזה הזאת תתגשם בקרוב". לדבריו מפרסמים קיצצו את הוצאותיהם על פייסבוק, ומנתבים את כספם לגוגל GOOGLE , טיק טוק, לינקאדין (שבשליטת מיקרוסופט MICROSOFT ) ומשפיעני רשת. הוא רואה גם צמצום כללי בהוצאות על פרסום באירופה על רקע המשבר באוקראינה. למרות כל זאת אריקסון נשאר שורי על המניה בטווח הארוך, אך לא מצפה לשינוי מומנטום בזמן הקרוב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ג'ייסון הלפסטיין, אנליסט אופנהיימר, נדיב יותר עם מחיר היעד למניה, אך גם הוא חותך אותו מהמחיר המאד לא ריאלי של 375 דולר למניה אותו הציג לפני כן, למחיר גם לא מאד ריאלי של 305 דולר למניה - אפסייד של 42%, ומשמר את המלצת תשואת יתר למניה. לאחר השתתפות בכנס בנוגע לרכישת מדיה דיגיטלית הוא מגיע למסקנה שהטרגוט בפייסבוק ואינסטגרם עדיין לא השתפר, ושיש ניתוב מחדש של כספים לפלטפורמות פרסומות אחרות. 

הלפסטיין מצפה ששילוב של המצב באוקראינה, כלכלה אירופית חלשה יחסית והשפעה שלילית של מדיניות אפל תפגע בתוצאות החברה בטווח הקצר. 1.5% מהכנסות מטה שהגיעו מרוסיה ב-2021 לא צפויות להתקבל בזמן הקרוב, וסך הכל רבע מהכנסות פייסבוק מגיעות מאירופה הנחלשת. הלפסטיין קיצץ את תחזית ההכנסות לשנים 2022 ו-2023 ב-9%. 

אנליסט נוסף רוהיט קולקארני, מפירמת MKM Partners ערך סקירה לעונת הדוחות הקרובה בקרב מניות האינטרנט, והזהיר שכל הקבוצה עלולה להיות מושפעת מטווח רחב של אירועי מקרו - כולל רוסיה, אינפלציה, העלאת שיעורי הריבית והימשכות מגפת הקורונה. במיוחד הוא חושש מהשפעת המלחמה על הכלכלה האירופית. "בעוד מניות האינטרנט התאוששו ב-15% מאז אמצע מרץ, אנו מאמינים שהתמשכות הקונפליקט באוקראינה עלול לזלוג אל הרבעון השני באירופה. במקרה כזה אנו מאמינים שהתחזית לטווח הקצר לחברות עם חשיפה גבוהה לאירופה ולצרכנים אירופאים נמצאות בסיכון גבוה יותר". 

סיכון נוסף עליו מצביע האנליסט הוא השפעה שיעורי ריבית גבוהים יותר על הוצאות על פרסומות בחברות שרגישות להעלאת ריבית כגון מכוניות ונדל"ן. עצתו היא, אם כן, להישאר במניות עם חשיפה נמוכה לאירופה, הסתמכות נמוכה על שרשראות האספקה, וכאלה שלא מושפעות משערי הריבית. בעוד התיאור הזה נשמע כמו תיאור של חברה דימיונית כלשהי, האנליסט מצביע על כמה חברות שלדעתו עונות על ההגדרה הזו, ביניהן lyft  LYFT INC CL A וסנאפצ'ט  SNAP INC .

בכל זאת, ישנם עדיין אנליסטים רבים שחיוביים על המניה. על פי אתר יאהו פיננס ישנם 17 אנליסטים האוחזים בהמלצת "קניה חזקה" על המניה, אליהם מצטרפים 24 נוספים עם המלצת קניה. 3 אנליסטים בלבד מחזיקים בהמלצת מכירה, תשואת חסר או החזק - אחד לכל אחת מההמלצות הנ"ל. מחיר היעד הממוצע הוא 324 דולר למניה, המשקף אפסייד לא מאד הגיוני של 50% למניה שנמצאת במומנטום שלילי. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חברה פח (ל"ת)
    גוני דפ 28/04/2022 11:49
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.