טוויטר רשת חברתית אפליקצייה פלאפון
צילום: Istock

אילון מאסק מציע לרכוש את כל מניות טוויטר ב-43 מיליארד דולר - המניה מזנקת ב-13% בטרום

המיליארדר ומנכ"ל טסלה מציע לרכוש 100% ממניותיה של טוויטר בתמורה ל-54.2 דולר למניה. מדובר באפסייד של 18% על מחיר המניה הנוכחי. מאסק לדירקטוריון: "אין לי אמון בהנהלה, צריך להפוך את טוויטר לחברה פרטית"
נתנאל אריאל | (4)
נושאים בכתבה אלון מאסק טוויטר

מניית הרשת החברתית  TWITTER INC קופצת ב-13% בטרום מסחר בוול סטריט לאחר שהמיליארדר ומנכ"ל טסלה  TESLA INC אילון מאסק מציע לרכוש את כל המניות של טוויטר ב-54.2 דולר למניה במזומן, גבוה ב-18% מעל שער הסגירה של אתמול שעומד על 45.85 דולר למניה.

מניית טוויטר איבדה מאז חודש יולי האחרון 34% מערכה והיא נסחרת כעת לפי שווי של 36.7 מיליארד דולר. השווי של 100% ממניות טוויטר לפי הצעת הרכישה של מאסק הוא כ-43 מיליארד דולר.

מאסק מאיים במרומז שלא יישאר בחברה אם הצעתו לא תיענה "ההצעה שלי היא סופית"

במכתב ששלח לדירקטוריון החברה כתב מאסק כי הוא מאמין שטוויטר "לא תשגשג ולא תשרת את הציווי החברתי (חופש הביטוי. נ"א) במתכונתה הנוכחית. צריך להפוך את טוויטר לחברה פרטית. לטוויטר יש פוטנציאל יוצא דופן ואני אפתח את החברה". מאסק הוסיף ואיים במרומז שלא יישאר בחברה: "ההצעה שלי היא ההצעה הטובה והסופית שלי. אם העסקה לא תצליח - בהתחשב בכך שאין לי אמון בהנהלה ואני גם לא מאמין שאני יכול להניע את השינוי הנדרש בשוק הציבורי - אצטרך לשקול מחדש את עמדתי כבעל מניות".

לדברי מאסק ההצעה שלו "גבוהה ב-54% מהיום שבו התחלתי להשקיע במניה, ה-28 בינואר 2022, ופרמיה של 38% על יום המסחר לפני ההכרזה על ההשקעה שלי". אבל האם מדובר בהצעה מספיק אטרקטיבית לבעלי המניות? שאלה טובה. רק לפני שנה מחיר המניה של טוויטר כבר היה ב-70 דולר, אבל כאמור מאז המניה איבדה גובה. אם בעלי המניות הנוכחיים מאמינים בה לטווח ארוך ייתכן כי יירצו להישאר בהשקעה, אבל אם הם נלחצו בעקבות הנפילה בערך המניה - ייתכן שיירצו לצאת מההשקעה.

מאסק 'שכח' לדווח על הפיכתו לבעל עניין בטוויטר

לאחרונה רכש מאסק 9.2% מהחברה והקפיץ את המניה באותו יום ב-27%. אחר כך טוויטר הודיעה כי מאסק יצטרף לדירקטוריון החברה, אלא שהוא החליט לבסוף לוותר על כך כדי שיוכל לרכוש יותר מניות אם ירצה.

אתמול אגב, הוגשה תביעה נגד מאסק לפיה הוא היה צריך לחשוף כבר ב-24 במרץ כי הגיע לנתח של 5% בחברה, שכן הוא הגיע לכך עשרה ימים קודם לכן ב-14במרץ. מאסק התעכב עד 4 באפריל עם ההודעה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), וזאת לא לפני שהגיע לאחזקה של 9% ממניות טוויטר בעזרת רכישות נוספות והפך לבעל המניות הגדול בחברה. 

מה הראו התוצאות של טוויטר?

מאסק צייץ באחרונה נגד חופש הביטוי הלא מספק לדבריו שמאפשרת טוויטר למשתמשיה. "טוויטר מהווה דה פקטו את כיכר העיר מבחינת השיח הציבורי, והיא נכשלת בהגנה על עקרונות חופש הביטוי. האם דרושה פלטפורמה חדשה?", כתב ושאל, כשהוא משיב למשתמש אחר ומספר כי הוא שוקל ברצינות להקים רשת חברתית מתחרה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בטוויטר הודיעו באחרונה על תכנית רכישות עצמיות של מניותיה בהיקף של 4 מיליארד דולר. ברבעון הנוכחי הם מצפים להכניס 1.17-1.27 מיליארד דולר, כשאמצע הטווח נמוך מתחזית השוק שהייתה 1.26 מיליארד דולר. ההפסד התפעולי על בסיס GAAP ברבעון אמור להסתכם ב-175-225 מיליון דולר. ההכנסות בשנה כולה עתידות לצמוח בכ-20-25%.

במספר המשתמשים היומיים הפעילים נרשמה ברבעון האחרון המדווח, הרביעי של 2021, עלייה של 13% ל-217 מיליון (עלייה של 13% בשנה), מול ההערכות שהיו 218.5 מיליון משתמשים. בסוף הרבעון השלישי הנתון עמד על 211 מיליון. בחברה אשררו את היעד ל-315 מיליון משתמשים יומיים פעילים עד סוף השנה הבאה ולהכנסות ברמה של 7.5 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חשבון קשה 22/04/2022 14:10
    הגב לתגובה זו
    נחשב גאון.
  • 3.
    להכין שורט או לונג לעניין הזה? (ל"ת)
    אא 14/04/2022 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחלה אילון (ל"ת)
    כמו שצריך 14/04/2022 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איש אחד 14/04/2022 14:11
    הגב לתגובה זו
    משער , לא יודע בוודאות נראה שמקפיץ את מחיר המניה וימכור את אחזקותיו בקרוב
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.