רמזים בתשואת האג"ח? דויטשה בנק אומר בפה מלא: "ב-23' יהיה מיתון"

"הצפי שלנו הוא ממש מחוץ לקונצנזוס הכלכלנים - אך זה לא יהיה כך לעוד הבה זמן", כתבו בבנק. לפיהם, במחצית השנה הבאה הריבית בארה"ב תהיה כבר ב-3.5%, הרבה מעל 2.8% ביעד של הפד, והרבה לפני סוף 2024. הם מעריכים שהאבטלה תעלה ל-4.9% אז, ושעד הקיץ הבא שוק המניות ירד 20%
איתי פת-יה | (10)

בשוק התמקדו בסוף השבוע האחרון בהיפוך עקומת תשואות האג"ח של ממשלת ארצות הברית, בין אלה לפדיון עוד שנתיים לבין אלה לפידיון בעוד עשר שנים, כשבשונה מהשגרה, התשואה על הראשונות הייתה גבוהה מהאחרונות. ציפיות האינפלציה, שהיא גם אינדיקטור על מצב הכלכלה והצמיחה שלה, משתקפות באגרות החוב הללו, כשאלה ל-10 שנים משמשות בנצ'רק. המסר מהמספרים היה שהשוק צופה מיתון. אך מדוע לחפש רמזים ומסרים בין השורות? בדויטשה בנק אומרים בפה מלא "ב-2023 ארצות הברית תכנס למיתון".

ההגדרה של מיתון בארצות הברית היא שני רבעונים רצופים שבהם התמ"ג יורד. הבנק הפדרלי כעת מעלה את הריבית, עוד 6 העלאות צפויות השנה ובסוף 2024 היא אמורה להיות ברמה של 2.8%, כך הודיע. לפי דויטשה בנק, הפד לא יצליח גם להלחם באינפלציה עם כלי הריבית וגם לשמר את צמיחת הכלכלה האמריקאית, כך אומרים כלכלני הבנק דייויד פולקרטס-לנדאו ופיטר הופר.

לפיהם, הפד יבצע העלאות גדולות יותר ב-3 הפעימות הבאות, כאלה של 50 נקודות בסיס, ולא 25 (0.25 נקודות). כך, כבר באמצע השנה הבאה תגיע הריבית ליותר מ-3.5% - הרבה מעל 2.8%, והרבה לפני סוף 2024 (במתווה של הפד צפו שכבר בתחילת 2024 תעלה הריבית ל-2.8% ותיוותר ללא שינוי עד סוף אותה שנה).

התחזית הזו של דויטשה בנק היא מבין הראשונות מצד הבנקים הגדולים שמדברת שחור על גבי לבן על מיתון. הקולגה ז'אן האציוס מגולדמן זאקס בכלל אמר תפנית שלילית בכלכלה היא "רחוקה מלהיות בלתי נמנעת", כשהוא מסמתך על רמות המזומנים הגבוהות של החברות.

"הצפי שלנו למיתון בארצות הברית בשנה הבאה הוא ממש מחוץ לקונצנזוס הכלכלנים", כתבו פולקרטס-לנדאו והופר בסקירה שלהם. "אנו מצפים שזה לא יהיה כך לעוד הרבה זמן". עוד צופים בבנק שהפד יצמצם את המאזן שלו מ-8.9 מיליארד דולר ב-2 טריליון דולר עד סוף השנה הבאה. "הכלכלה צפויה לספוג מכה מההידוק של הפד עד סוף השנה הבאה ותחילת 2024.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    זה מיידי 06/04/2022 22:05
    הגב לתגובה זו
    2022 תהיה שנה גרועה במחצית השניה שלה מכל הבחינות
  • 6.
    המיתון כבר כאן מזמן (ל"ת)
    שמוליק 06/04/2022 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זה ישפיע חזק על שוק מחירי הדירות שיקרסו בחדות.הערכות אחרות מדברות על ירידות של 40%-50% בשוק מניות , יש פה מצב כלכלי חמור שהעולם לא ידע איך להתמודד איתו .האינפלציה תעלה בחדות וכך גם הריביות. (ל"ת)
    כלכלן 06/04/2022 12:25
    הגב לתגובה זו
  • פוזיציונר 06/04/2022 17:50
    הגב לתגובה זו
    מנסה לקנות מניות בזול הא?
  • 4.
    anonimy 06/04/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    העלאת המחירים כבר פה חיה ובועטת = אינפלציה. מיתון וכו' עוד ניראה
  • 3.
    שלמה גבע 06/04/2022 08:58
    הגב לתגובה זו
    חכמה גדולה אפשר לשנות את הדעה הרבה פעמים החכמה מה יהיה ב 22----בטח בלגן
  • 2.
    אוהד 06/04/2022 00:40
    הגב לתגובה זו
    מ2010 אותו תקליט שבור
  • כבר מאמצע השנה הזאת (ל"ת)
    יקרה הרבה לפני 06/04/2022 09:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בן 05/04/2022 23:13
    הגב לתגובה זו
    עוד חומר שיווקי לשורטיסטים
  • אם כבר הפוך 06/04/2022 09:09
    הגב לתגובה זו
    אם כבר הפוך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social