בניין מודרנה
צילום: מודרנה

מודרנה נופלת: לא מומשה האופציה לרכש נוסף ע"י COVAX - הלקוח הגדול של נובהווקס שגם יורדת

יוזמת החיסון למדינות עניות יכולה הייתה לרכוש 166 מ' מנות ממודרנה אך האופציה פגה בלי שמומשה. ההסכמים החתומים שלה לשנה הם בהיקף 19 מיליארד ד' ואולי המשקיעים תמחרו גם את האופציה. נובהווקס מתמהמהת עם האספקה, וחתמה על COVAX על היקף של 1.1 מיליארד מנות
איתי פת-יה |

חברת בשם Sunshine Biopharma (סימול: SBFM) שהפיתוח שלה מבוסס טכנולוגיית mRNA יותר ממכפילה את שוויה בשעה זו. אלא שההתלהבות מה-mRNA קשורה בשימושי העתיד שלו, במקרה של סאנשיין, נגד הסרטן (המולקולות שפיתחה הוכיחו יעילות נגדו לפי הדיווח החדש). לעומת זאת, ה-mRNA שכבר יצא לעולם להתנסות בו – זה של חיסוני הקורונה – כנראה פחות מרגש. יוזמת COVAX לחיסון המדינות העניות, זו שנלחמה עבורן והצליחה פחות ממדינות המערב לשריין הזמנות מהחברות הגדולה, בחרה לא לממש את האופציה שניתנה לה לרכש נוסף של חיסונים מ-  MODERNA (MRNA), החברה שהטיקר שלה הוא על שם הטכנולוגיה. המניה יורדת ב-6%. ייתכן כי הצעד הזה הוא שמפיל ב-14% גם את  NOVAVAX INC (NVAX), המייצרת חיסונים לקורונה בשיטה שונה.

לא רק COVAX וויתר על האופציה, כך גם איחוד מדינות אפריקה, וזאת למרות הקושי שעדיין קיים בהשגת חיסונים. ל-COVAX ניתנה אופציה לרכישת 166 מיליון מנות נוספות עבור הרבעון השלישי של השנה, וכמות זהה בזה הרביעי – האופציה הזו הייתה למימוש עד דדליין של האחד באפריל.

COVAX היא יוזמה שנתמכת על ידי ברית החיסונית העולמית GAVI, וכן על ידי ארגון הבריאות העולמית וקואליציית חדשנות המוכנות לאפידמיה. נכון לחודש פברואר היא עוד הייתה זקוקה ל-300 מיליון מנות של החיסון.

ההסכם הקיים בין היוזמה למודרנה הוא בהיקף של 650 מיליון מנות לאספקה מתחילת אשתקד ועד סוף 2022. דובר מטעם היוזמה מסר לתקשורת העולמית שהמשא ומתן מול מודרנה הוא חלק מהליך רגיל של קבלת החלטות בדבר מימוש או אי מימוש של אופציות הרכש – כפי שקורה עם היצרנים". ב-GAVI אמרו שהם מקיימים שיחות עם יצרנים כדי להתאים לתזמון ולהיקף הביקוש לחיסונים שתואם את צרכי המדינות.

אחרי שב-COVAX פגרנו מאחור עם הזמנות החיסונים, מתחילת השנה ועד אפריל כבר סיפקו 1.4 מיליארד מנות של החיסון לתושבי 144 מדינות. הבעיה עדיין אצל חלק מהמדינות העניות היא שינוע החיסונים, לא ההזמנה שלהם, תוך שמירה על הטמפרטורה הדרושה כדי שלא יתקלקלו. עוד הן נתקלות בפחד מההתחסנות, או מחסור באמצעים לממן את מערך ההפצה.

COVAX הוא הלקוח הגדול ביותר של נובהווקס, וההסכם בין השתיים הוא בהיקף של 1.1 מיליארד מנות. נובהווקס התעכבה עם אספקת החיסונים לא רק ל-COVAX, אלא גם ללקוחות נוספים – וזאת בשל עיכוב בהליך הרגולטורי לאישור החיסון לשימוש על ידי קבוצות גיל שונות. בפברואר אמרה שהיא מצפה לספק עד סוף הרבעון הראשון רק 80 מיליון מנות ל-COVAX, קרי פחות מ-10% מההזמנה בסך הכל.

מתחילת השנה מניית מודרנה ירדה בכ-31% כשכיום היא נסחרת לפי 65 מיליארד דולר. גם היא אגב מפתחת חיסונים נוספים בטכנולוגיית mRNA, בהם אחד נגד איידס שהניסוי בו כבר החל – דיווח שהקפיץ את המניה בזמנו. עוד פיתוח עליו היא שוקדת הוא חיסון משולב לקורונה, שפעת ווירוס ה-RSV.

קיראו עוד ב"גלובל"

ב-2021 מודרנה סיפקה 807 מיליון מנות של חיסון הקורונה שלה, שהיתרגמו למכירות של 17.7 מיליארד דולר. הרבעון הרביעי גילם מכירות חיסונים בקצב שנתי של 1.2 מיליארד מנות וכושר ייצור החיסונים של מודרנה צפוי להגיע השנה ל-2-3 מיליארד מנות. לשנת 2022 יש למודרנה הסכמי אספקה חתומים בהיקף מכירות כולל של 19 מיליארד דולר. ייתכן כי המשקיעים תמחרו פנימה ציפייה למימוש האופציה מצד COVAX.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.