מטוס עתידני יונייטד איירליינס
צילום: אתר יונייטד איירליינס

היקפי התעופה האזרחית חוזרים לרמת הטרום קורונה

חברות התעופה ברחבי העולם מעלות את תחזית ההכנסות ומדווחות על ביקוש גבוה מהרגיל בחודשים האחרונים במה שנראה כהתאוששות חזקה מהצפוי ממגיפת הקורונה, ולמרות ביטולי טיסות עקב המצב ברוסיה
גיא טל |

מתרבים הסימנים לכך ששוק התעופה חוזר לרמת הפעילות שנרשמה טרם מגיפת הקורונה, ואף מתעלה עליה. 

חברת תעופת הלאו קוסט ריינאיר RYANAIR HLDS PLC האירית דיווחה אמש על הקטנת ההפסד השנתי הצפוי כשמספר הנוסעים מתעלה על זה של טרם מגיפה הקורונה בפעם הראשונה. חברת התעופה הגדולה באירופה לטיסות מוזלות מצפה כעת להפסד של בין 350 ל-400 מיליון יורו בשנה המסתיימת בסוף מרץ 2022, לעומת תחזית קודמת להפסדים של עד 450 מיליון יורו. ההפסד השנתי המשוער הוא שיפור לעומת הפסד של 815 מיליון יורו שנה קודם לכן. 

על פי דברי החברה היא הטיסה כ-11.2 מיליון אנשים בחודש הקודם בהשוואה ל-0.5 מיליון בלבד במהלך הסגר שנה קודם לכן, ויותר מ-10.9 מיליון שטסו עם החברה בחודש מרץ 2019, לפני פרוץ המגיפה. זו הפעם הראשונה שהיא מסיעה בחודש נתון יותר נוסעים מאשר באותו חודש לפני המגיפה. יש לציין שבחודש הזה כבר הורגשה ההשפעה של הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהביאה לביטול של 2000 טיסות והקפאת הפעילות באוקראינה, ואף על פי כן, מספרי הנוסעים גבוהים מהצפוי.

בהסתכלות שנתית הגיע מספר הנוסעים ל-97 מיליון, הרבה יותר מאשר 27.5 מיליון שנה קודם לכן, אך עדיין מתחת ל-149 מיליון בשנה שקדמה למגפה. 

אינדקציה נוספת להתאוששות שוק התעופה מגיעה מחברת AIR LEASE העוסקת בהחכרת מטוסים לחברות התעופה. החברה הודיעה על הזמנה של 32 מטוסי בואינג BOEING 737 MAX כדי לענות על הדרישות הגוברות של חברות התעופה למטוסים בעלי גוף צר לאור העליה בביקוש של הלקוחות לטיסות. לאחר הרכישה צי מטוסי המקס של החברה יעמוד על 130 מטוסים. מטעם החברה נמסר: "משפחת מטוסי ה-737 MAX מאפשרת לחברות התעופה למקסם את הציים שלהם לאורך מגוון רחב של משימות ולהפחית את השימוש בדלק ופליטות פחמן בלפחות 20% בהשוואה למטוסים אותם הם מחליפים". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.