דודו מזרחי בזק
צילום: טוויטר
ראיון

"בזכות ההתייעלות בזק פינתה מאות מיליונים שיעזרו לה מול התחרות"

לאחר הדוחות הנהלת החברה בראיון לביזפורטל: "8 ש' פרמיה במנויי דור 5 זה סביר"; "למרות ההשקעות בתשתית ההתייעלות תעזור לשמר EBITDA של 42%"; "אם נוכל למכור טריפל נפצה על הירידה בטלפוניה"; "מעבר לטלוויזיה באינטרנט יביא לחסכון נוסף - למרות שהתשלום לרשת וקשת יגדל"

איתי פת-יה |

קבוצת התקשורת בזק 0.8% מדווחת על צמיחה שנתית לראשונה מאז 2016, בשיעור של 1.1% שהביאה את ההכנסות לרמה של 8.82 מיליארד שקל. השיפור מיוחס לפלאפון ששבה לצמוח וכן לצמיחה בפעילות הקווית. ברבעון הרביעי של 2021 ההכנסות צמחו 2.5% ל-2.26 מיליארד שקל וה-EBITDA המתואם עלה בשיעור זהה ל-909 מיליון שקל. הרווח התפעולי עלה 20% ל-356 מיליון שקל, והרווח הנקי המתואם ירד 7.6% ל-256 מיליון שקל. היום ב-19:00 אבישי עובדיה במפגש זום על המניה ששווה פי 30 תוך שנה, על חתמים ושוק ההנפקות ועל הגאות בשווקים והאם זה הזמן לקנות או למכור?   תחזית החברה ל-2022 היא לרווח נקי מתואם של 1.0-1.1 מיליארד שקל, EBITDA מתואם של 3.6-3.7 מיליארד, CAPEX (השקעות הוניות) של 1.7-1.8 מיליארד שקל והגעה לכ-1.4 מיליון משקי בית מחוברים לסיבים. בטווח הבינוני תחזית ה-EBITDA המתואם היא לשמור על יציבות ושוליים של 43%-41% מההכנסות, CAPEX יציב עד 2024 והיחס בינו לבין המכירות, וירידה הדרגתית לאחר מכן; התזרים החופשי אמור להציג צמיחה ממוצעת לשנה בשיעור חד ספרתי-בינוני, ולגבי מצבת מנויי הסיבים היעד הוא 2.1 מיליון לקוחות. בבזק קווי הכנסות תשתית האינטרנט ברבעון דרכו במקום על 416 מיליון שקל, מגזר הטלפוניה ירד 10.5% ל-222 מיליון שקל. הכנסות המגזר כולו היו דומות והסתכמו בכמיליארד שקל, עם רווח תפעולי דומה של 358 מיליון שקל. מספר קווי האינטרנט המהירים ללא שינוי מסוף הרבעון השלישי - 1.524 מיליון, ונמוך מ-1.556 מיליון שנה קודם לכן. הירידה הייתה בלקוחות השוק הסיטונאי, וזו קוזזה בעלייה קלה בלקוחות ישירים של בזק עצמה. בחברה מצדם מדגישים כי שמרו על רמת ההכנסות חרף הירידה בתעריפי השוק הסיטונאי, לא רק במספר הלקוחות. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי אינטרנט מהיר של בזק עלה מ-102 שקל ברבעון המקביל ל-109 שקל. בפלאפון הכנסות הרבעון צמחו 13% ל-602 מיליון שקל, עם קפיצה של 30% במכירת ציוד (מיוחס להשקת דגמי טלפונים חדשים) ושקל 7% בהכנסות משירותים (424 מיליון שקל, התאוששות בהכנסות משירותי נדידה של יותר לקוחות שטסו לחו"ל). ברבעון צורפו כ-29 אלף מנויים ובחברה מדברים על "צמיחה מתמדת במנויי חבילות דור 5 שעומדת על כ-590 אלף בסוף 2021". בכל זאת ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) ללא שינוי - 55 שקלים בחודש, שיעור הנטישה ירד 0.1 ל-5.8%. המגזר עבר מהפסד בין 12 מיליון שקל לרווח של 13 מיליון שקל ברבעון. שיעור ה-EBITDA עלה מ-21.6% ל-25.7%. ב-yes הכנסות הרבעון עלו 1.6% ל-322 מיליון שקל. הרווח התפעולי אולם העמיק 27% מ-11 מיליון שקל ל-14 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם גדל 11% ל-58 מיליון שקל. ההפסד הנקי צומצם 29% מ-24 מיליון שקל ל-17 מיליון שקל. סך המזומנים שנבעו מפעילות שוטפת שולש ל-42 מיליון שקל. בנטו נוספו 3,000 מנויים מסוף הרבעון השלישי ובסוף התקופה הסתכם מספרם ב-563 אלף איש - מתוכם 226 אלף איש מנויי שירותי הטלוויזיה באינטרנט (כולל StingTV) לעומת 198 אלף בסוף הרבעון השלישי. שיעור הנטישה ירד מ-4.9% שנה קודם לכן ל-3.4% ברבעון הרביעי הפעם. ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) עלתה מ-186 שקל ברבעון המקביל ל-190 שקל בזה המדווח. ובבזק בינלאומי: דריכה במקום בשורה העליונה עם הכנסות של 328 מיליון שקל, אך מעבר מהפסד תפעולי בן 22 מיליון שקל לרווח של מיליון שקל בסעיף. שיעור ה-EBITDA קפת מ-1.2% ל-12.5%. ההפסד הנקי צומצם מ-13 מיליון שקל ל-5 מיליון שקל. דירקטוריון החברה עדכן את מדיניות חלוקת הדיבידנד כך שזה כעת יחולק מדי כחצי שנה בשיעור של 50% מהרווח לתקופה - והחל מהדוחות האחרונים שמתפרסמים עתה. על כן יחולק דיבידנד בסך כולל של 240 מיליון שקל, כ-0.09 שקל למניה. "הקבוצה מציגה תוצאות טובות מעבר לתחזית המעודכנת שפרסמנו בנובמבר", אומר יו"ר הקבוצה גיל שרון בשיחה עם ביזפורטל. "בבזק קווי הגענו עם הסיבים האופטיים ל-1.1 מיליון בתי אב תוך שנה. בטלוויזיה על אף התחרות העצומה משחקנים מקומיים וגלובליים יס מצליחה להפתיע ולא רק שאינה יורדת במנויים - היא עולה מעט וגם שומרת על ההכנסה הממוצעת למנוי וגם עוברת לתזרים חיובי בשנה כולה. בסך הכל הקבוצה הציגה אסטרטגיה של מעבר ממגננה לצמיחה ואנחנו בהחלט מתחילים בצעדים נכונים בכיוון". המנכ"ל דודו מזרחי מוסיף מצדו כי "בבזק קווי הצגנו בשנה גידול בהכנסות למרות שחיקה בטלפוניה והורדת מחירים בשוק הסיטונאי. פרסנו אגרסיבית סיבים והשקנו שירותים באמצע מרץ ועשינו זאת הכי מהר שיכולנו בכדי לפצות על השנים הארוכות בהן הנושא היה תקוע ברגולציה. במגזר העסקי אנחנו צומחים דו ספרתית למרות תחרות מאד חזקה שיש בתחום בכלל. על רקע התחרות הזו התוצאות של בזק בולטות לטובה". עוד מצטרף לראיון רן גוראון, מנכ"ל החברות הבנות שאומר כי "פלאפון חוזרת לצמיחה אחרי הרבה מאד שנים. יס בשנה מצוינת ובנקודת פתיחה טובה לתחרות החדשה. יש לנו 250 אלף לקוחות בשירותי ה-IP ושם העתיד – 90 אלף לקוחות StingTV שמסייעים לפצות על ירידה בלקוחות הפרימיום בלוויין. באופן טבעי לקוחות ספקי האינטרנט יעברו בשנים הקרובות לחברות התשתית (בשל ביטול ההפרדה בין ספק לתשתית בימים אלה - א.פ) ובמקרה שלנו הם יעברו לבזק. בנוסף אנחנו סוגרים 3 שנות התייעלות משמעותית שבשנה הקרובה יביא לחיסכון של 400 מיליון שקל בהשוואה להוצאות שלנו ב-2019. זה מעמיד אותנו בנקודה טובה להשקיע בדור חמישי, IP ועוד". אתם מדגישים שבפלאפון הייתה צמיחה במנויי דור 5 – אך ה-ARPU עמד במקום. למה אין השפעה? גוראון: "שוק הסלולר נמצא אחרי הרבה שנים של שחיקה. כשההכנסה עומדת במקום זה חדשות טובות. יש עדיין מגמת עומק של שחיקה ממעבר לקוחות בין חבילות, אך המגמה ההפוכה של עלייה ברומינג (שירותי נדידה בחו"ל - א.פ) ובדור 5 מפצה על הירידה. אנחנו מקווים שה-ARPU יחזור לטפס. לגבי שירותי הנדידה ישנה תנודתיות עם גלי הקורונה – עכשיו עדים לגל גדול של יציאה לחו"ל וזה חיובי אך קשה לדעת מה יהיה הלאה". ה-ARPU הוא בסופו של דבר ממוצע, אך ברקע התחרות עד כמה באמת מצליחים מצליחים לגבות יותר ממנויי הדור החמישי? הם משלמים פרמיה לעומת חבילות הדור הרביעי? התחלנו לפני שנה ויותר למכור שירותי דור 5 – הפרמיה הממוצעת היא של 8 שקלים בחודש ולדעתנו היא סבירה מאד". בבזק קווי איך נראית המגמה בהתייקרות ציוד הקצה – מסעיף הוצאות ההפעלה בדוחות, שכולל גם את התשלום על הקרן לפריסת סיבים באזורים לא כדאיים עבורכם, מבינים שלא גילגלתם את ההתייקרות. למה בעצם? מזרחי: "בזק לא מייקרת מחירים הרבה מאד שנים. אנחנו במקום זה מנסים לתת יותר ערך ללקוחות. הצמיחה לא באה מעליות מחירים אלא מכך שלקוחות מקבלים יותר - שדרוג קצבי הגלישה, הרשת הביתית וכן הלאה. אני לא זוכר מתי לאחרונה ייקרנו מחירים". מצד שני גם השיבושים בשרשרת הערך וההתייקרויות הללו הם דבר חריג. אולי כן היה בכוחכם לגלגל הלאה את ההתייקרות במקום לספוג אותה - לא ניסיתם. "כאמור האסטרטגיה לגידול בהכנסות מגיעה מלתת יותר ערך. אנחנו מחויבים לעשות הכי טוב שאנחנו יכולים ולהביא את הרכש במחירים הכי טובים - ואנחנו מצליחים". בקבוצה כולה ה-EBITDA המתואם ברבעון 4 כבר בשיעור 40% מההכנסות, בטווח הבינוני אתם רוצים שוליים של 41-43% - וזה בזמן של המשך השקעה בפריסת סיבים ובדור 5, איך משמרים את זה? טובי פישביין, סמנכ"ל הכספים: "בזק היא קבוצה גדולה שמושפעת מכל מיני דברים. השנה הצלחנו למצוח וחלק האסטרטגיה לחתור לצמיחה בשורה העליונה. זה לא תמיד מסתדר כי יש רגולציה כמו הורדת תעריפי הטלפוניה. הקבוצה עוסקת גם בהתעיילות ולכן אנחנו חושבים שנצרליח לשמר את ה-EBITDA. ב-2022 השנה המספר עומד על שוליים של קצת מעל 42%, שזה נחשב גבוה". אגב הטלפוניה, מתי אתם צופים מיצוי של מגמה הירידה, ולאיזה רמת הכנסות אנחנו אמורים לצפות בסוף התהליך? מזרחי: "טלפוניה קווית היא מוצר שנמצא בשחיקה בבזק הרבה שנים ובכל העולם. הדרך לצמצם את השחיקה היא לעבור לחבילת טריפל שכוללת קו נייח, כך הלקוח לא מסתכל על המוצר הבדיד אלא על כל החבילה. לצערי אצלנו זה נמנע מסיבות רגולטוריות (אי-אישור ביטול ההפרדה המבנית, להבדיל מזו התאגידית - א.פ) ולכן כל המוצרים נמכרים ברמה נפרדת. נראה ירידה בקצב השחיקה ברגע שנמכור את הטלפוניה כחלק מטריפל, ככל שנצליח לאשר זאת מול הרגולציה". אז אם לא צריך את זה אולי הלקוחות יגידו שעם כל הכבוד לטריפל - אין לנו מה לעשות עם הטלפוניה ולא נשלם על זה. "אנחנו לא רוצים למכור מוצר שהצרכן לא רוצה. לקוחות מתנתקים כבר הרבה שנים ועדיין יש לא מעט צרכנים במגזר העסקי שמראים הקו נייח הוא חי ובועט. בסוף העובדה שיש לנו על גבי תשתית אחת מספר מוצרים מייצרת ערך ללקוח". ומה לגבי ביטול ההפרדה בין תשתית לספק באינטרנט. יהיה לכם יתרון על פני חברות שכל פעילותן הייתה ספק - מצד שני יש לכם כזאת בתוך הבית – היא לא תתייתר? "אמרנו שהשינוי הרגולטורי יביא לשינויים בקבוצה. בזק בינלאומי תחדל לפעול כספק ואת לקוחותיה ננסה להעביר לשירות החוץ של בזק. בבזק קווי בנינו פלטפורמה מאד טובה לשירותי אינטרנט אחודים ונהיה ככל חברת תקשורת אחרת בעולם". מי רווחי יותר בסיבים – משקי הבית או המגזר העסקי? "נעדיף שלא להתייחס לסוגיית הרווחיות של מגזר כזה או אחר. בסך הכל שיעורי הרווחיות בפעילות הקווית גבוהים מאד למרות התחרות הקשה". איך תמשיכו לאסוף לקוחות עסקיים בזמן ששאר המתחרים גם כן צובאים עליהם? "בעבודה קשה ובשירות יוצא דופן. ה'פורטה' של בזק נשאר השירות במגזר העסקי. זה פקטור משמעותי והוא יותר חשוב מסוגיית המחיר. ציוני השירות שלקוחות עסקיים נתנו לנו הם בשיא כל הזמנים וזה מתבטא בתוצאות". פרטנר גם פתחו את התשתית שלהם לשוק הסיטונאי, הם לא יגנבו לכם לקוחות? "התחרות בתחום הסיבים היא חזקה ובועטת. IBC כבר מוכרת את התשתית למספר מפעילים, פרטנר 1.22% כשחקנית טריפל פועלת הרבה שנים בסיבים וכמו שציינת עכשיו תפתח פעילות סיטונאית. זה משקף עוד שלב בתחרות המאד משמעותית ואני חושב שאנחנו מתמודדים איתה בצורה מוצלחת". כבר כיום יס משלמת לקשת ורשת על התכנים – המעבר מלווין לאינטרנט יגרור תשלום נוסף, או שהעלויות ישארו כפי שהן כיום? גוראון: "בכל בית אב שאנחנו מעבירים מהלוויין לאינטרנט בטלוויזיה, אפילו אם זה ממיר בודד - מתחילים לשלם בגינו בהסכם ארוך טווח. העלויות פר מנוי לא אמורות לעלות והן נלקחו בחשבון בתכניות שלנו. כך בחשבון שהמעבר מהלוויין מייצרת חיסכון בקבוצה - מפסיקים לשלם ל חלל תקשורת -5.82% ומתחילים לשלם לבזק תוך הבית על תעבורה. יש התייקרות מסוימת בעלויות לקשת ורשת אבל זה חלק מהתכניות כפי שציינתי. טלוויזיה באינטרנט, בשונה מהלווין היא מוצר פחות עתיר שירות, וזה גם חלק מהחיסכון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIמניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AI

העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בורסת ת"א

אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה  לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.

למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.

העולות

נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.



סי-לאב - סי-לאב 0%   תופסת את העין עם עלייה של כ-10%. זו חברת מערכות מחשוב שהצטרפה לבורסה בפברואר 2021, בעיצומה של עונת ההנפקות, אז נכנסה לבורסה לפי שווי של כ-180 מיליון שקל ומחיר מניה של כ-18 שקל. כיום היא מבקשת להימחק מהמסחר לפי מחיר של 9 שקלים למניה סביב ה-78 מיליון שקל בשווי. אבל היום המניה מזנקת מעל לרמת מחיר הרכישה המוצעת, מה שמרמז שהמשקיעים מבקשים שהמחיקה תתבצע בפרמיה גבוהה יותר. סי-לאב עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות מחשב מתקדמות, הן במתכונת של מחשבים "ארוזים" במארזים תעשייתיים והן ככרטיסים אלקטרוניים ייעודיים שמוטמעים במערכות אחרות. החברה פועלת מול לקוחות מוסדיים ותעשייתיים בארץ ובעולם, ונחשבת לשחקנית נישתית בתחום המחשוב המותאם לצרכים ביטחוניים וייעודיים.


ג'ין טכנולוגיות - ג'ין טכנולוגיות 1.64%  מזנקת היום סביב ה-7% למרות שאין הודעה שיכולה להסביר את התנועה. GEEN AI “רוכבת” על גל ההתעניינות הגובר סביב תחום ה-AI, והיא לוקחת את זה ליישומים ארגוניים. ג׳ין, נולדה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה במאי האחרון, מפתחת פתרונות בינה מלאכותית לארגונים גדולים, בהם חברת החשמל, מכבי שירותי בריאות וגם התעשייה האווירית. לאחרונה הודיעה החברה על הרחבת הפעילות הבינלאומית, עם הקמת שני מרכזי הפצה בסינגפור - שיתפקד כמרכז הפעילות לאזור אסיה-פסיפיק, ובסן פרנסיסקו לשוק האמריקאי. ג'ין רחוקה מרווחיות, ברבעון השני היא שרפה 20 מיליון שקל, קפיצה משמעותית מהפסדים רבעוניים שנעים סביב ה-5 מיליון בחודש כשבקופה שלה יש רק 17 מיליון שקל, כך שסביר להניח שהיא תיאלץ לגייס הון בקרוב אם ע"י דילול או בדרכים אחרות. 


ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 3.78%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהתחזיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. החברה, שפועלת בתחומי ניהול ההספק, חיישני התמונה ופתרונות RF למובייל, נהנית מביקושים גוברים לשבבים המשמשים מרכזי נתונים ויישומי בינה מלאכותית, ומרחיבה השקעות בתחומי ה-SiGe וה-SiPho.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

החברה צופה ברבעון הרביעי של 2025 הכנסות של כ-440 מיליון דולר (±5%), המשקפות צמיחה של 14% בהשוואה לשנה שעברה ו-11% לעומת הרבעון השלישי. התחזית גבוהה בכ-5.6 מיליון דולר מהציפיות של האנליסטים ומשקפת המשך צמיחה בטכנולוגיות הליבה של החברה.

בהמשך להתרחבות בפעילות ה-SiPho וה-SiGe, טאואר הודיעה על השקעה נוספת של 300 מיליון דולר בהגדלת כושר הייצור ובפיתוח טכנולוגיות הדור הבא. ההשקעה כוללת הרחבת הקיבולת במפעל Fab 3 שבניופורט ביץ’, תוך שמירה על תפוקה מלאה, וכן הארכת חוזה השכירות של האתר בכ-3.5 שנים נוספות, עד לשנת 2030, בעלות שנתית ממוצעת של 24 מיליון דולר.