אביגדור ליברמן
צילום: תמר מצפי

מחיר הבשר ושמן זית יירדו? ליברמן פרסם צו לביטול המכס

מחירי הבשר גבוהים ב-43% ומחירי שמן הזית יקרים פי 2 מאשר בספרד למשל, בחודשים האחרונים ליברמן מסיר מגבלה אחר מגבלה על יבוא - ומוכיח שכאשר רוצים לקדם תחרות ופתיחת המשק לייבוא כדי להוזיל מחירים זה אפילו אפשרי
נתנאל אריאל | (5)

מחירי הבשר בישראל גבוהים ב-43% ממדינות ה-OECD ומחירי שמן הזית גבוהים גם הם בעשרות אחוזים. על פי נתוני האוצר הם גבוהים פי 2 מאשר בספרד למשל. על פי חוקי הכלכלה, פתיחת השוק ליבוא חופשי של מוצרים מובילה בדרך כלל לירידת מחירים לצרכן. כך קרה גם בארץ במקרים קודמים, וכך מקווים באוצר שיקרה גם בתחום הדגים ובתחום החמאה (בתחום הגבינות הקשות גבינה מיובאת זולה בכ-25%) וכעת גם בתחום הבשר. שר האוצר אביגדור ליברמן, בתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, פרסם להערות ציבור צו המבטל את המכס על יבוא בשר בקר טרי, נקניקים ועוד. כמו כן, הצו כולל פתיחת מכסה פטורה ממכס לייבוא שמן זית "במטרה להוזיל את המחירים ולהפחית את יוקר המחייה".  הצו של ליברמן כולל ביטול של המכס על בשר בקר, נקניקים ומוצרי בשר נוספים וכן פתיחת מכסות פטורות ממכס לייבוא שמן זית בגובה 6,500 טון. מכסות הייבוא בנושא שמן הזית יחולקו על פי משרד האוצר באמצעות הליך תחרותי על המחיר לצרכן. באוצר אומרים כי "בדומה להפחתות מכסים שבוצעו בעבר, ביטול המכס על בשר בקר טרי ומוצרי בשר נוספים צפוי להוזיל את המחיר לצרכן ולהגדיל את הצריכה. כמו כן, ביטול המכס יגדיל את מגוון המוצרים המיובאים לישראל, כך שהצרכן הישראלי יוכל ליהנות ממבחר רחב יותר". לקריאה נוספת: >>> הסרת הפיקוח על החמאה טובה לציבור ורעה לאינטרסנטים - שכמובן כועסים >>> בישראל משלמים מכס של 560% על תפוחים ו-270% על עגבניות. למה בעצם?  שר האוצר, אביגדור ליברמן: ״צעד זה הוא המשך לשורה של צעדים שנקטנו בחודשים האחרונים במטרה להיאבק ביוקר המחיה, לעודד תחרות בשוק ולהוזיל את המחירים לצרכן. ביטול המכס על מוצרי הבשר וחלוקת מכסות שמן זית בהליך תחרותי, יבטיח הורדת מחירים וחיסכון שיתגלגל חזרה לצרכנים.  נמשיך להוריד מחירים ולהיאבק ביוקר המחיה״. שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר: "אזרחי ישראל זכאים למגוון רחב יותר של מוצרים ומחיר זול יותר. המהלך של הורדת המכסים על בשר ושמן זית הוא משלים למהלכים נוספים שאנו מבצעים במקביל להגדלה משמעותית של התמיכה הישירה בחקלאות הישראלית, קידום סימון ארץ המקור ומענקי השקעות בחדשנות וטכנולוגיה בחקלאות״.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ברכה 21/06/2022 15:52
    הגב לתגובה זו
    האם זה יגיע לצרכנים ?
  • 3.
    Hguy 18/03/2022 17:00
    הגב לתגובה זו
    גם בשר כבש. פרות ירקות. דבש. תאפשרו ייבוא מקביל בכל תחום. תמנעו קרטלים מונופולים. שיתאמצו להרוויח. ראו מחירי הסלולר.
  • 2.
    mr. m 14/03/2022 21:44
    הגב לתגובה זו
    לכיסם את ההפרש
  • 1.
    טוב מאוד ועדיין טיפה בים (ל"ת)
    ירני 14/03/2022 21:31
    הגב לתגובה זו
  • רשף. 18/03/2022 11:30
    הגב לתגובה זו
    ליברמן חושב שהוא קוסם. שיוריד את מחיר העלות. אז נוכל להתמודד. הכל יקר כאן. מים ודשנים. אז איך מתמודדים.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.