נשיא סין שי גינגפינג
צילום: Palacio do Planalto

סדר עולמי חדש - סין תומכת כלכלית ברוסיה

סין מגבירה את ייבוא החיטה מרוסיה; מול הסנקציות מהמערב כנגד רוסיה, זה עשוי לעזור לרוסים; האם התמיכה תתרחב בהמשך 

הסנקציות על רוסיה שהטילה ארה"ב לצד סנקציות מהאיחוד האירופי ובריטניה, הן בהחלט משמעותיות. אבל סין תומכת כלכלית ברוסיה - הממשל הסיני אמר כי היחסים עם רוסיה יישארו "נורמליים" וכמו כן אישרו הסינים הגדלת ייבוא חיטה מסין. סין לא רואה את מה שקורה בין רוסיה לאוקראינה כפלישה או כמתקפה. 

זה סדר עולמי חדש. הסינים והרוסים לצידם הם כוח שאי אפשר להתעלם ממנו, הם בהחלט מבטאים גוף שמסוגל להתמודד מול המערב. בהיבט הכלכלי התמיכה של סין ברוסיה אומנם לא תחפה על כל הירידה בפעילות הכלכלית של המערב עם רוסיה, אבל זה גם לא עניין של מה בכך - כפי שמנסה הבית הלבן לתאר. הגיבוי הסיני גם כלכלית וגם פוליטית הוא דרמטי.  

על רקע הסנקציות הדרמטיות לרבות הקפאת כספים של חשבונות חברות רוסיות בבנקים בארה"ב, כמו כן צמצום דרמטי של פעילות הסחר בין המערב לרוסיה, חברות הדירוג חתכו את דירוג האשראי של  רוסיה לזבל, הבורסה ברוסיה קרסה, והשאלה הגדולה היא כמה זמן תימשך הלחימה עד שיגיעו לסוג של הסדר. 

ככל שהסינים יתמכו ברוסיה כלכלית, כך הלחימה יכולה להימשך זמן רב יותר. ב-2021 היה היקף הסחר בין רוסיה לסין כ-150 מיליארד דולר, מדובר על גידול של כ-36% ביחס לשנה קודמת, כאשר הייצוא הרוסי הסתכם בכ-80 בעוד שהייבוא הסתכם ב-70 מיליארד - משמע עודף של כ-10 מיליארד דולר. 

הגדלת העודף לצד המשך הזרמת הגז והנפט שבינתיים הסנקציות בתחום זה הם שוליות, יאפשרו לרוסים להמשיך עם הלחימה, אם כי, ייתכן שמעבר לעניין הכלכלי, גם הם לא ושבים על לחימה ממושכת, כאשר חלק ממטרותיהן כבר הושג. האפשרות של סיפוח חלקים מאוקראינה, חלקים בהם יש תמיכה לרוסיה, על השולחן ומטרה נוספת שהושגה - כבר אי אפשר לזלזל בכוונות של הרוסים ובטח שלא בחוזקם והשפעתם.  

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    רוקר 27/02/2022 12:47
    הגב לתגובה זו
    המערב חייב להבין שכל עוד הוא קונה מסין ,הוא מחזק את כל מתנגדיו המערב בעולם שמקבלים חסות מבינים. לי נראה שלבסוף המערב יצמצם את הסחר עם המזרחיים והן גם יצמצמו כדי להגן על עצמם.ושלום לכולם.עד המלחמה על אוצרות טבע.
  • 8.
    מותו של העולם החופשי (ל"ת)
    ממ 27/02/2022 08:46
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לרון 27/02/2022 07:53
    הגב לתגובה זו
    יגרמו לסדר עולמי חדש,זו כבר לא "מלחמה קרה" זו מלחמת ידידות מול החרמה
  • 6.
    נכון חלקית 27/02/2022 04:17
    הגב לתגובה זו
    סין לא יכולה לאפשר לעצמה את השווקים במערב, ולא בארה"ב. זה מאזן את השאיפות האימפריאליסטיות שלה, ויש לה גם בעיות מבניות בתוך סין עצמה
  • אא 12/04/2022 19:52
    הגב לתגובה זו
    סין היא לא דמוקרטיה ליברלית והשאיפות שלה הן להשפעה כזו שתביא בסופו של דבר לשליטה. כך הם הופכים להיות חיוניים עבור כלכלת העולם עד לשלב שבו אי אפשר בלי סין. ואז סין תשלוט .
  • לרון 27/02/2022 07:56
    הגב לתגובה זו
    רוסי סיני איראני מובהק יותר ואז המערב יהיה פחות חשוב לסין
  • 5.
    ישראלי 26/02/2022 21:09
    הגב לתגובה זו
    במקום להלחם בסין ולהתידד עם רוסיה, הם הפגינו שרירים ואטימות. עכשיו היוהרה שלהם תוביל את המערב לאבדון.
  • 4.
    משה 26/02/2022 19:35
    הגב לתגובה זו
    להחרים את סין לא לקנות מהם כלום ככל הניראה גם הם צמאים לפלוש ימחק שמן
  • 3.
    גדעון 26/02/2022 12:21
    הגב לתגובה זו
    אם המערב לאניתעשת מהר, הוא יאבד את ההגמוניה שהושגה עם התפרקות הגוש הסובייטי. על מנהיגי המערב: א. להבין את עוצמת האתגר הרוסי ולבלום אותו. ב. לתקוע יתד בין השותפות סין-רוסיה. סין מסייעת לרוסיה להתמודד עם הסנקציות, ובתמורה רוסיה תסייע לסין עם מלחמת בסחר בינה לבין ארה"ב. מנהיגי המערב אינם מבינים זאת?
  • 2.
    קולולולו 26/02/2022 12:19
    הגב לתגובה זו
    הרי היה ברור שסין, איראן , צפון קוריאה יתמכו ברוסיה כי גם הן סובלות מסנקציות של המערב . האמריקנים צריכים לאותת לסינים שאם הם יעזרו לרוסים הרי שגם הם יסבלו .
  • מאוחר מידי 26/02/2022 18:49
    הגב לתגובה זו
    עם לסין היה נזק כלכלי גם לשאר העולם היה נזק כלכלי… הכל שם כבר כל המפעלים כל המוצרים הם מפסיקים לעבוד נהיות בעיות בשרשרת ההספקה קיצור אי אפשר
  • 1.
    מה ההשפעה על בזן שירדה (ל"ת)
    בזן 26/02/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.