ניפוץ בועה
צילום: Istock

שנת 2021 הייתה חלומית עבור הסטארט-אפים: האם הבועה קרובה להתפוצץ?

משקיעי הון סיכון מודאגים שזמני הפריחה בהייטק קרובים לסיום, בעקבות הירידה של מניות הטכנולוגיה, והעלאת הריבית הצפויה של הפד; חברות הייטק שמתכוננות ל-IPO נכנסות למשאים ומתנים מחודשים עם הקרנות, וחלקן צפויות לקבל הערכות שווי שוק נמוכות יותר משציפו

סתיו קורן |

אחרי שנה שוברת קופות של עסקאות הון סיכון, חלק מהמשקיעים חוששים שזמני הפריחה לא יימשכו עוד זמן רב. סטארט-אפים טכנולוגיים גייסו שיא של 621 מיליארד דולר במימון קרנות הון סיכון ברחבי העולם בשנת 2021, כך לפי CB Insights. עלייה של יותר מכפול לעומת שנה קודם לכן. מספר חברות "חד קרן" בבעלות פרטית בשווי של מיליארד דולר או יותר עלה ב-69% ל-959 חברות.

הערכות שווי של חברות פרטיות כמו Stripe ו-Klarna התנפחו לעשרות מיליארדי דולרים, בסיוע הצפה של מזומנים כתוצאה ממדיניות מוניטרית רופפת במיוחד והאצת האימוץ פלטפורמות דיגיטליות במהלך תקופת הקורונה.

כעת, כאשר הפדרל ריזרב רומז על תוכניות להעלות את הריבית במטרה לצנן את עליית המחירים, המשקיעים בחברות טכנולוגיה בצמיחה גבוהה מקבלים רגליים קרות. מדד נאסד"ק ירד ב-15% עד כה השנה, מכיוון שחששות ממדיניות הדוקה יותר הובילו לירידות של מניות צמיחה.

בשווקים הפרטיים מתחילה להתעורר פאניקה בגלל המכירות הגבוהות במניות הטכנולוגיות. משקיעי הון סיכון אומרים שהם כבר שומעים על עסקאות שניתנו למשא ומתן מחודש בהערכות שווי נמוכות יותר ואפילו על נסיגה של תשקיפים שכבר הוגשו לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC). חברות בשלבים מאוחרים יותר צפויות לחוות פגיעה קשה, בעוד שתוכניות של חברות מסוימות לצאת להנפקה עלולות להיעצר לעתיד הנראה לעין.

השינוי בטון מהדהד סנטימנט שלילי על השקעות סטארט-אפ סביב תחילתה של מגיפת הקורונה. במרץ 2020, קרן ההון סיכון סקויה קפיטל (Sequoia Capital) הזהירה את  מפני "מערבולת" בפוסט בבלוג שמזכיר את המצגת שלה מ-2008 "R.I.P. זמנים טובים." לתקופה קצרה, חברת עמק הסיליקון צדקה: מספר חברות סטארט-אפ ראו את הערכות השווי שלהן קוצצות בתחילה, בעוד שלאחרות נשלפו גיליונות מונחים.

קומץ חברות הצליחו לגייס סבבי מימון מרשימים בשבועות הראשונים של השנה החדשה. Checkout, חברת תשלומים מבריטניה שבה  רכשה עסקה של מיליארד דולר לפי שווי מפלצתי של 40 מיליארד דולר, בעוד שחברת הנסיעות האסטונית בולט השיגה שווי של 8.4 מיליארד דולר בגיוס של 711 מיליון דולר.

אבל חלק מהחברות הון סיכון מודאגות שאנו עומדים לראות גל של "סבבי ירידה", שבו סטארט-אפים מגייסים כספים לפי שווי נמוך יותר מאשר בסבבים קודמים. הם אומרים שחברות בשלבים מאוחרים יותר של גיוס כספים צפויות להיפגע הכי קשה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"יהיה יותר לחץ כלפי מטה על התמחור בסבבים מאוחרים יותר", אמר סער גור, שותף כללי בחברת ההון סיכון CRV. "אנחנו צפויים לראות יותר דחיסת שווי ויהיה קשה יותר לבצע סבבי שלבים רבים מאוחרים יותר", הוסיף גור. "ולא נראה שלחברות יש תווי שיפור מהיר כל כך בלי הרבה יותר התקדמות עסקית." אמר

גור, משקיע מוקדם ב-DoorDash, אמר שחברות סטארט-אפ פרטיות רבות השיגו הערכות שווי של מיליארדי דולרים על סמך השוואות למכפילים בשוק המניות. כעת, כשכמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ראו את מחירי המניות שלהן יורדים, מתחרים בשווקים הפרטיים עלולים להיאלץ ללכת בעקבותיהם, אמר גור.

חוסיין קאנג'י, שותף בהוקסטון ונצ'רס, חושב שחברות טכנולוגיה פרטיות צפויות להשהות כל תוכנית להנפקות ראשוניות כאשר תנאי הנזילות יתחילו להתהדק. "אני חושב שחלון ההנפקה ייסגר", אמר קנג'י. 

ובכל זאת, יש הרבה כסף בעסקאות SPAC (חברות רכישה למטרות מיוחדות) אמר קנג'י. חברות ספאק הן חברות מעטפת רשומות שמוציאות חברות אחרות לציבור באמצעות עסקאות מיזוג. בשנת 2021, החברות הללו גייסו שיא של 145 מיליארד דולר, כמעט הכפלה מהסכום של השנה הקודמת.

חלק מהמשקיעים חוששים שמדיניות הדוקה יותר עלולה לגרום לצניחת שוקי המניות בדומה להתפוצצות בועת הדוט-קום בתחילת שנות ה-2000. למרות שראוי לציין, יש כבר זמן רב חששות שמניות הטכנולוגיה בארה"ב הן בועה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.