גרים בפריפריה? אתם גוזרים שכר נמוך גם על הילדים שלכם בעתיד
מי אמר שבחירת מקום מגורים היא עניין של טעם בלבד? הורים קובעים את מקום המגורים שלהם לפי מגוון שיקולים רחב (קירבה למשפחה המורחבת, רצון לגור באזור עם נוף, בתים עם גינות ועוד) אבל יש לכך גם מחיר כלכלי משמעותי - לא רק עליהם אלא גם על הסיכוי של הילדים שלהם לשפר את השכר שלכם, כך על פי מחקר חדש של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר.
מדובר למעשה בפגיעה כלכלית ביכולת ההשתכרות של הילדים שלכם - בעוד עשרות שנים.
מוביליות (ניידות/ניעות) חברתית גבוהה כלפי מעלה היא מצב בו ילדים המשתייכים למשפחות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך מצליחים לטפס בבגרותם במעלה הסולם ולשפר את מצבם ביחס להוריהם בתדירות גבוהה. במילים פשוטות, המחקר בחן את הסיכוי למוביליות בשכר של הילדים של משפחות מהפריפריה, לעומת משפחות ממרכז הארץ.
על פי המחקר, ובדומה למחקרים בארה"ב, הסיכוי של ילד שמגיע ממשפחה עם הון חברה גבוה יחסית (כלומר - שיעור עבירות אלימות נמוך ושיעור גיוס גבוה לצבא) והורים שמנהלים תא משפחתי זוגי - גבוה הרבה יותר, לעומת משפחות עם הון חברתי נמוך ומשפחות חד הוריות.
אבל אם זה ממצא שניתן לומר שהוא 'נתון' ואולי אין הרבה איך לשנות אותו, הנתון של מקום המגורים משמעותי לא פחות ואף יותר.
המחקר בדק נתונים של שנתונים 1979-1983 ובחן את הקשר בין ההכנסה של 432 אלךף צעירים בגילאי 28-36 עם הכנסות ההורים שלהם מעבודה סביב גיל 50 (כשהילדים היו בני 20-24).
- "שרי החינוך באים והולכים ובשביל שלא תהיה שביתה הם נותנים עוד כסף"
- טסלה מבקשת לאשר חלוקת מניות הטבה בשיעור של 3 ל-1: איך תגיב המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהנתונים עולה כי הסיכוי של צעירים ממשפחות חרדיות לשפר את ההכנסה הוא נמוך מאוד, הסיכוי של צעירים מהציבור הערבי גבוה יותר אך עדיין נמוך מאוד ביחס לציבור היהודי שאינו חרדי (הישוב הערבי עם הסיכוי הגבוה ביותר מגיע רק לחציון של שאר הציבור בישראל).
בנוסף, הסיכוי של צעירים מהפריפריה לשפר את מצבם ביחס להוריהם נמוך בהרבה מאשר הסיכוי של צעירים מיישובים במרכז הארץ. ההזדמנות של ילד מהשכבות הנמוכות במרכז הארץ דומה לסיכוי של ילד ממשפחה בינונית בפריפריה.
כך, ילדים מהאחוזון ה-25 שגדלו בנפת פתח תקווה הגיעו בבגרותם להכנסה דומה לזו של ילדים שגדלו בנפת צפת במשפחות מהאחוזון ה-49.
מה המשמעות הכספית?
על פי האוצר, ההכנסה השנתית הממוצעת מעבודה של ילדים שהגיעו מהחציון התחתון ושגדלו באזור פתח תקווה עמדה בבגרותם על כ-76 אלף שקל, לעומת כ-68.8 אלף שקל בקרב מי שגדלו באזור הכנרת – פער של יותר מ-10%.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
הסיכוי של ילד בטבריה שנולד למשפחה מהחמישון התחתון להגיע לחמישון העליון הוא רק 10%, בעוד הסיכוי של ילד מראשון לציון להגיע לחמישון העליון הוא יותר מפי 2 ועומד על 23%. הפער בשכר הוא כ-14% בהכנסה השנתית. ההכנסה של ילדים מהחציון התחתון מראשון לציון עמדה בבגרותם על כ-77.2 אלף שקל, לעומת כ-67.6 אלף שקל בקרב מי שגדלו בטבריה. לחילופין, ילדים מהאחוזון ה-25 שגדלו בראשון לציון הגיעו בבגרותם להכנסה דומה לזו של ילדים שגדלו בטבריה במשפחות מהאחוזון ה-53.
באוצר מציינים כי אם לא היה קשר בין הכנסות ההורים להכנסות של הילדים שלהם בעתיד - היינו צריכים לקבל שהסיכוי של ילדים מהחמישון התחתון להגיע לחמישון העליון הוא כ-20%, כלומר בעוד המצב בראשון לציון מצוין - המצב בטבריה, איך לומר, על הפנים
(רק רמת הגולן יוצאת דופן, אך באוצר מסבירים שמדובר ככל הנראה עקב מספר התושבים הנמוך וממילא מעט נתונים).
למעשה, כמעט כל הישובים בארץ שמסווגים ברמת המוביליות הגבוהה ביותר נמצאים במרכז הארץ (ואליהם מצטרפים גם מיתר בדרום, מבשרת ציון ליד ירושלים וזיכרון יעקב). בניגוד לכך - רוב הישובים עם המוביליות הנמוכה נמצאים רחוק מהמרכז - בעיקר בצפון.
הפער הגדול ביותר נמדד בין כוכב יאיר ובין מעלה אפרים, פער של 20 נקודות אחוז או פער של 35% בשכר. ההכנסה השנתית הממוצעת מעבודה של ילדים שהגיעו מהחציון התחתון ושגדלו בכוכב יאיר עמדה בבגרותם על כ-85 אלף שקל, לעומת כ-63 אלף שקל בקרב מי שגדלו במעלה אפרים.
הנה רשימת הישובים עם הסיכויים הגבוהים ביותר, ורשימת הישובים עם הסיכויים הנמוכים ביותר. פער של 5 נקודות במדד פירושו פער של יותר מ-10% בשכר
מוביליות חברתית בישראל. הסיכוי של צעירים לשפר את השכר ביחס להוריהם. מקור: משרד האוצר
עד כמה משמעותית השונות הגיאוגרפית ברמת המוביליות? על פי האוצר, "אנחנו מחשבים שעבור יהודים שאינם חרדים שיפור של סטיית תקן אחת בגובה המוביליות ברמה המקומית מהווה כ-G, כלומר, לאזור מהאפקט של שיפור בסטיית תקן אחת בדירוג הכנסת ההורים של הפרט. המגורים יכולה להיות תרומה שאינה מבוטלת למידת ההצלחה של ילדים ממשפחות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך, אף ביחס לשיפור תיאורטי בהכנסותיהם של הוריהם.
מפת האזורים עם הסיכויים הגבוהים ביותר, והאזורים עם הסיכויים הנמוכים ביותר:
אמנם מדובר במחקר שמתאר מצב ולא מחקר סיבתי, החוקרים במשרד האוצר מצאו קשר חזק מאוד בין הנתונים (0.8%), ובאוצר ממליצים למדינה למקד את הסיוע בדיור במעבר של משפחות לאזורים חזקים יותר בארץ - כלומר כן: לגרום לאנשים לעבור לגור יותר במרכז ופחות בפריפריה.
- 11.חן 26/01/2022 22:01הגב לתגובה זובכל מקום יש להם העדפות: באוניברסיטאות, במקומות עבודה ציבוריים, ומה לא. ואילו לחרדים- כלום להפוך בדיוק. רק דוחים אותם מכל מקום . עם שאוכל את בשרו
- 10.ממש 26/01/2022 15:10הגב לתגובה זואתם גוזרים על עצמכם ועל ילדים שלכם עוני ויאוש עשרות שנים קדימה. שום שכר לא יציל אותכם... הכתבה מעודדת לקחת משכנתא ל- 80 שנה ולשעבד את החיים. בהצלחה
- 9.אמיר 26/01/2022 14:16הגב לתגובה זואכפת לכם רק מכסף !!!! מה עם שמחה ? אהבה ? אושר ? ככל שאנשים יותר בפריפריה הם יותר שמחים ומרוצים ! כסף לא הכל בחיים . בושה לכתבה
- משה 15/01/2023 04:35הגב לתגובה זוהחיים בפריפריה חרא ממש, מנסיון.
- גבי 26/01/2022 19:46הגב לתגובה זואלוף
- 8.לרון 26/01/2022 13:48הגב לתגובה זואך מדובר בכל מדינת ישראל בשטח כולל פצפון יחסית למדינות אחרות,והמוזר הוא שבשטח כה קטן קיימת בכלל "פריפריה"
- 7.אנונימי 26/01/2022 13:43הגב לתגובה זולא מעניין אותם,במקום לפתח תעסוקה בצפון ובדרום,דואגים רק לעצמם. מדינת עולם שלישי. מי שצעיר שיברח מפה,בחיים לא יהייה לו בית וחסכונות,אלא אם אבא נתן לי..
- 6.אחד העם 26/01/2022 13:43הגב לתגובה זומרוויחים פחות, עושים פחות ספורט, מעשנים יותר, שמנים יותר, וכל זה בגלל שהם גרים בפריפריה. הנחמה - זה המצב בכל העולם . והכי חשוב - דרעי וליצמן יעשו הכל לשמר את המצב, ביחוד בכל הנוגע לחינוך שזה הגורם הכי חשוב , אחרת המוסד שלהם יתמוטט.
- שמעון לביא 26/01/2022 13:59הגב לתגובה זותקרא את הכתבה...
- 5.מפה מוזרה 26/01/2022 13:35הגב לתגובה זו"מוביליות גבוהה" (אדום), באזור רמלה. מובליות בינונית באזור השרון?! המפה הפוכה מהנתונים במקרה הזה.
- אמנון דוידי 26/01/2022 14:01הגב לתגובה זויותר קשה להתקדם עוד הרבה מעבר לשכר שהוא כבר גבוה. אבל ממקום כמו רמלה שהוא 'הפריפריה' של המרכז - יש סיכויים טובים יותר להתקדם מאשר ממקומות רחוקים יותר בארץ
- 4.יודע 26/01/2022 13:20הגב לתגובה זוגיליתם שבפריפריה מרוויחים פחות . ואווו. אינשטיין
- לא נכון. תקרא. הרעיון הוא שגם הילדים ייפגעו (ל"ת)שמעון לביא 26/01/2022 14:01הגב לתגובה זו
- 3.אם זאת המסקנה צריך לסגור את המדינה! (ל"ת)יפית 26/01/2022 13:01הגב לתגובה זו
- למה? צריך להביא אנשים למרכז. במקום לזרוק אותם רחוק (ל"ת)דוד כהן 26/01/2022 14:02הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 26/01/2022 12:25הגב לתגובה זואם היו לנו היכולות/הכסף היינו גרים במרכז...
- ברור שכן. אני גר בפריפריה כי טוב לי (ל"ת)אבי צרפתי 26/01/2022 14:01הגב לתגובה זו
- 1.וואי, נשארה דירה בשבילי במרכז?! חחח (ל"ת)איציק 26/01/2022 12:18הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
