"יש לנו צבר הזמנות של מאות מיליוני שקלים; הבעיה היא הייצור"
"בלוס אנג'לס לדוגמא, עם ארבעה מיליון תושבים ושימוש מאסיבי ברכבים, יש לנו מספר פרויקטים. מנוע הצמיחה העיקרי הוא חדירה לטריטוריות נוספות. המוצר שלנו נחשב למוביל טכנולוגי ברמה הגלובלית, יש מעט מאוד חברות שיודעת לתת את היצע התוכנות שאנחנו מספקים במערכות האלה", כך אומר מנכ"ל יוטרון חיים שני בראיון לביזפורטל. השבוע החברה חתמה על הסכם של הקמת חניון אוטונומי בקנדה. סך התמורה הצפויה לחברה מסתכמת בכ-14 מיליון שקל ולדברי שני: "קנדה מעט שונה ממקומות אחרים שאנחנו עובדים בהם, בגלל הטמפרטורות הנמוכות, ותופעות נוספות של חורף כמו רכבים עם הרבה שלג ומלחים, המערכת אמורה להתמודד עם בעיות של קורוזיה חזקה וחלודה". "כל פעם אנחנו בודקים מטרופולין אחר, וכאשר חושבים שהוא מתאים, החברה מתחילה תהליכים של שיווק, מכירה, וכן יזמות ואדריכלות. אלה דברים שלוקחים הרבה זמן, אז מן הסתם כשנכנסנו לשוק כמו קנדה לקחנו את הדברים הללו בחשבון. תהליך מכירה נמשך בהגדרה כשנתיים, והחברה בתוך תהליכים כאלה תקופה ארוכה – בודקים התאמה ומבצעים התאמות טכניות ללקוח". חברת יוטרון -0.15% שפועלת בתחום החניות והמחסנים האוטונומיים, ונשלטת על ידי קרן פימי (44.3%) ובידי המנכ"ל והמייסד חיים שני (19.4%) הונפקה במרץ 2019 בבורסה בת"א. היא למעשה פוצלה מחברת יוניטרוניקס 1.76% , כאשר קרן פימי נכנסה לתמונה - במטרה למקד את פעילויות החברה. מניית החברה נסחרת היום לפי תמורת 8.9 שקלים, המשקף שווי שוק של 183 מיליון שקל. מניית החברה רשמה עליה שנתית של 12.4%, ובשלושת חודשים האחרונים קפצה ב-19%. היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל - האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם - פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן "בחציון הראשון של 2021 החברה מכרה את כל המחזור של שנת 2020". הוא מסביר. "ישנה עלייה משמעותית במכירות - אבל המכירות הן לא הבעיה, יש לנו צבר הזמנות מאוד גדול, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הבעיה היא יכולות הייצור. אמנם בשנים האחרונות רשמנו עלייה משמעותית בקצב הייצור, אך בהתאם לקצב ההזמנות, נהיה חייבים להמשיך לראות איך אנחנו מגדילים את הייצור". עם זאת, צריך לזכור שמדובר עדיין על מכירות קטנות. במספרים מדובר על 16.6 מיליון שקל בחצי השנה הראשונה של 2021 לעומת 7.8 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד. החברה עברה לרווח תפעולי של 6.6 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 1.8 מיליון שקל אשתקד. החברה גם עברה לרווח נקי של 3.1 מיליון שקל לעומת הפסד של 20.7 מיליון שקל אשתקד. נשמע מבטיח, אך אתם לא מחזיקים במפעל - איך תעמדו בביקושים? "אמנם אין לנו מפעלים, אבל אנחנו עובדים עם קבלני משנה בכמה מדינות - מזרח אירופה, ארה"ב ומקסיקו. בכל המדינות האלה החברה נמצאת בהסכמי ייצור. ובכל מדינה יש אנשים שלנו שמבצעים בקרות איכות". אז תגדילו את שיתופי הפעולה עם קבלני המשנה? "מרבית קבלני המשנה שהתקשרנו איתם בתקופה האחרונה מסוגלים לגדול, ואין לנו צורך בעוד קבלנים. למרביתם יש את היכולות לייצר פי שתיים ופי שלוש מהתפוקה הנוכחית, כך שאין צורך לגייס קבלנים נוספים". אז מה זו בכלל חניה אוטומטית? "הפתרון שפיתחנו פשוט מאוד - הנהג נוגע ברכב ונוסע אתו לאיזשהו חדר יחסית גדול, הדלת נפתחת בצורה אוטומטית והוא נכנס עם הרכב פנימה. הנהג משאיר את הרכב בתוך החדר ויוצא החוצה. ברגע שהנהג יוצא החוצה המערכת מתחילה לעבוד, היא מודדת את המידות של הרכב ושולחת רובוט שנוסע מתחת לרכב ומאתר את הגלגלים של הרכב ואוחז בהם, מרים אותם טיפה ונוסע עם האוטו, עם מערכת שינוע כמו מעליות או קרוניות – הרובוט עולה כל פעם על אלמנט אחר בעזרתו הוא מחנה את הרכב. פיתחנו גם אפליקציה למנויים באמצעותה הלקוח יכול לבצע את כל הפעולה בעזרת האפליקציה, אבל אפשר לתפעל את זה גם בלעדיה". "בנוסף, למערכת יש אפשרות להטעין רכבים חשמליים - במידה והנהג סימן שהוא מעוניין בטעינה של הרכב, למערכת יש מצלמה שמזהה את פתח הטעינה של הרכב,, והרובוט מכניס את הידית טעינה ומבצע טעינה". זה כמובן מיועד לשוק הרכבים החשמליים "ברוב החניונים שלנו בצפון אמריקה יש אחוז מסוים של חניות שמיועדות לטעינה חשמלית, יש רגולציה בחלק גדול מהטריטוריות בצפון אמריקה, לפיה לא ניתן להתקין חניון חדש אם אין בו כמות מסוימת של עמדות טעינה חשמליות". מרבית המכירות שלכם בצפון אמריקה – האם אתם פונים לשווקים נוספים? והאם תפעלו גם בישראל? "בישראל, אלקטרה חניה מייצגים את קו המוצרים שלנו, אנחנו לא עובדים מול לקוחות בישראל – אלקטרה חניה רוכשים את המערכות שלנו ומפעילים אותן. אנחנו כרגע פועלים רק בצפון אמריקה, וגם זה בקושי. אנחנו כל הזמן נכנסים לטריטוריות חדשות, יש לנו מגבלות של עמידה בביקושים – אז עד לאחרונה עבדנו עם 7 אזורים בתוך ארה"ב, ועכשיו הוספנו גם את קנדה. זה תהליך שלוקח לנו הרבה מאוד זמן, כל טריטוריה כזו היא יותר גדולה מישראל". כאמור, שני הוא גם המייסד של חברת יוניטרוניקס 1.76% הציבורית, שנסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 334 מיליון שקל, אותה הקים בסוף שנות ה-80, שפעלה גם היא בתחום החניונים והמחסנים האוטונומיים, עד שקרן פימי של ישי דוידי נכנסה לתמונה ב-2016, והחליטה יחד עם שני לפצל את החברות כמהלך אסטרטגי. "בתוך יוניטרוניקס היו שלוש פעילויות של מערכות אוטומציה לפני הפיצול. נכון לכעת פימי ואני מחזיקים ביחד ב-70% מיוניטרוניקס. הפעילויות פוצלו כדי לאפשר מיקוד בכל אחת מהחברות". אומר שני. אז אין לכם כל-כך מתחרים בארץ, מי המתחרים שלכם בחו"ל? "בשוק האמריקאי יוטרון היא השחקן המוביל במחוז של החניה האוטומטית. יש גם חברה שנקראת רובוטיק פארקינג, שפועלת בתחום הזה. המערכת שלנו יותר מתקדמות משלהם בהרבה היבטים". איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים מהיום? "אנחנו מנסים להפוך להיות השחקן המוביל, או בין השחקנים המובילים בעולם לא רק בארה"ב. החזון שלנו הוא שלא יהיה יזם בארה"ב שיחליט שהוא רוצה להקים מערכת אוטומטית ולא יפנה אלינו, ואני חושב שאנחנו מתקרבים לשם. מכאן והלך, חובת ההוכחה היא עלינו".
- 7.בני 31/12/2021 05:26הגב לתגובה זומחזור המכירות קטן מאוד פחות ממליון דולר בחודש. יש המון חברות המספקות חניה אוטומטית. לפי דעתי קצב החדירה שלהם לשווקים נמוך מאוד
- 6.לימור 30/12/2021 21:27הגב לתגובה זוומישהו בזמן האחרון החל לאסוף כאילו אין מחר. לא ברור למה.
- 5.יוסי 30/12/2021 08:28הגב לתגובה זוקטנים ואת זה הם בקושי מייצרים...אז למה החברה הזאת שווה 180 מיליון ש''ח בבורסה ?
- 4.בונסו 29/12/2021 21:13הגב לתגובה זובטוח יש חברה יפנית או גרמנית שמייצרת בעצמה טכנולוגיה כזו
- 3.שידעו לשמר עובדים קודם כל.... (ל"ת)אהה 29/12/2021 18:33הגב לתגובה זו
- 2.העבר את הייצור לאפריקה יש שם אנשים צעירים משכילים 29/12/2021 11:40הגב לתגובה זוהעבר את הייצור לאפריקה יש שם אנשים צעירים משכילים שמשוועים לעבודת ייצור טכנולוגית יותר מכך אם תבקש סיוע במיבני תעשיה אני אדע לארגן לך את כל הנדרש אפריקה היא העתיד ובמיוחד הצעירים יתרונות נוספים אנגלית שפה עיקרית ובנוסף העדפה מיסויית לשוק הצפון אמריקאי למעשה פטור ממיסים. בכל עזרה [email protected] מפעלים תעשייתיים באפריקה.
- 1.קובי 29/12/2021 09:47הגב לתגובה זורגליים על הקרקע לא מוכר סיפורים. בהצלחה !
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
