סוף שנה מוצלח לשנה כלכלית טובה - עונת הקניות תהיה חזקה
סנטה קלאוס הגיע - השבוע שנפתח בירידות חדות על רקע אכזבה מכישלון חבילת ההוצאה של ביידן וחשש מהתפשטות האומיקרון, התהפך והפך לשבוע מהסרטים. מחקרים חדשים הראו ששיעור האישפוז מהאומיקרון נמוכים, בדרום אפריקה דווח על דעיכה בנדבקים באומיקרון, נתוני התמ"ג לרבעון השלישי שפורסמו אתמול בארה"ב לימדו על צמיחה מהירה מהצפוי (2.3% לעומת צפי ל-2.1%), סקר אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד עלה בבולטות ולהערכת כלכלני בלומברג הנתונים מרמזים שזאת הולכת להיות עונת קניות חגים חזקה מאד למרות האינפלציה הגואה והמוצרים שלא מגיעים. זה מה שאנחנו אוהבים בשוק האמריקאי, תמיד עם סוף טוב. מדדי המניות עלו ברובם לרמות טרום האומיקרון והפחד התפוגג, כשמדד ה-VIX ירד מתחת ל-20 נקודות. חג שמח.
גם בישראל הנתונים אתמול המשיכו ללמד שלא האינפלציה הגבוהה יחסית, לא שיעור האבטלה הרחב והגבוה (6.5%) ולא העיכובים באספקה מפריעים לצרכנים, כשהפדיון בענפי הכלכלה השונים ממשיך לזנק בקצב שנתי מהיר של 11% בחודשים אוג'-אוק' ובמיוחד בלטו לטובה ענפי הבידור, אומנות ופנאי שהתרחבו בקצב שנתי של 43%! איזה בידור! היום יפרסם בנק ישראל את המדד המשולב שיעזור להבין אם האומיקרון הפריע לבידור להימשך גם בנובמבר.
מי שלא יצא מבור האומיקרון ולא חזר לרמות שקדמו לו הן תשואות האג"ח הארוכות שנותרו נמוכות יחסית. לא שזה רע, להיפך זה מדהים כי הן בעצמן תומכות בשוק המניות, רק שזה קצת מוזר כי בטווחים הקצרים השוק דווקא כן התקדם לעבר הכרה בהעלאות ריבית ואף החל לראשונה לתמחר העלאה בארה"ב כבר בחודש מאי. להערכת כלכלני בלומברג הסבר אפשרי לרמה הנמוכה שנותרה בתשואות הוא המדיניות המרחיבה של הבנק הסיני. הסינים נזכיר קיצצו החודש את דרישת יחס הרזרבה מהבנקים ב-50 נקודות בסיס (RRR) והשוק מצפה שימשיכו בהקלות מוניטריות נוספות ב-2022 עד כדי אפילו אפשרות של הפחתת ריבית. זאת כדי להתמודד עם הכלכלה המקומית המאטה ובעיות האשראי שצצות בעיקר בענף הנדל"ן.
הסבר אחר לתשואות שנותרו נמוכות עשוי להיות קשור להתקררות בציפיות האינפלציה - זה היה כ"כ צפוי שאחרי שהפד יכיר בכך שהאינפלציה לא בדיוק טרנזיטורית היא תראה פתאום יותר טרנזיטורית... אין לו מזל זה. ציפיות האינפלציה הגלומות בארה"ב ל-10 שנים עומדות על 2.5% לעומת 2.8% טרום האומיקרון ומתקשות לעלות בחזרה. האם לאור החולשה במחיר הנפט, הקיפאון במחירי ההובלה הימית, הבעיות באישור חבילת ההוצאה של ביידן המשקיעים מתקשים לראות מנועים שיעלו את האינפלציה מדרגה נוספת? בינתיים יש להם את מחירי המכוניות המשומשות שמתייקרים בכל חודש בממוצע ב-100 דולר, אבל קצת מלחיץ לבנות על תופעה כל כך מוזרה וחריגה אסטרטגיה ארוכת טווח.
- אושרה ארכה להגשת הבקשות למענק האומיקרון - עד ה-17.11
- חגיגית מענקים - ירידה בפעילות בתחילת השנה, תזכה במענק אומיקרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.ברק 23/12/2021 11:50הגב לתגובה זוכשהממשל צריך להחזיר חובות הוא שם מיסים על הכלכלה, החזרת חובות לבנקים ולזרים שואבת כסף מהכלכלה האמריקנית והיא יוצרת צמצום כמותי בעצמה. זו הסיבה שהבקים חושבים שהאינפלציה טרנזיטורית ושפאווללא יעלה את הריבית. היינו בסרט הזה שלוש פעמים מאז 2008 ואתם יכולים לבדוק בכותרות, כל פעם בכו שתיהיה אינפלציה ובסוף המחירים ירדו די מהר בגלל כל החובות בשוק.לאנשים יש זכרון קצר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
