סוף שנה מוצלח לשנה כלכלית טובה - עונת הקניות תהיה חזקה
סנטה קלאוס הגיע - השבוע שנפתח בירידות חדות על רקע אכזבה מכישלון חבילת ההוצאה של ביידן וחשש מהתפשטות האומיקרון, התהפך והפך לשבוע מהסרטים. מחקרים חדשים הראו ששיעור האישפוז מהאומיקרון נמוכים, בדרום אפריקה דווח על דעיכה בנדבקים באומיקרון, נתוני התמ"ג לרבעון השלישי שפורסמו אתמול בארה"ב לימדו על צמיחה מהירה מהצפוי (2.3% לעומת צפי ל-2.1%), סקר אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד עלה בבולטות ולהערכת כלכלני בלומברג הנתונים מרמזים שזאת הולכת להיות עונת קניות חגים חזקה מאד למרות האינפלציה הגואה והמוצרים שלא מגיעים. זה מה שאנחנו אוהבים בשוק האמריקאי, תמיד עם סוף טוב. מדדי המניות עלו ברובם לרמות טרום האומיקרון והפחד התפוגג, כשמדד ה-VIX ירד מתחת ל-20 נקודות. חג שמח.
גם בישראל הנתונים אתמול המשיכו ללמד שלא האינפלציה הגבוהה יחסית, לא שיעור האבטלה הרחב והגבוה (6.5%) ולא העיכובים באספקה מפריעים לצרכנים, כשהפדיון בענפי הכלכלה השונים ממשיך לזנק בקצב שנתי מהיר של 11% בחודשים אוג'-אוק' ובמיוחד בלטו לטובה ענפי הבידור, אומנות ופנאי שהתרחבו בקצב שנתי של 43%! איזה בידור! היום יפרסם בנק ישראל את המדד המשולב שיעזור להבין אם האומיקרון הפריע לבידור להימשך גם בנובמבר.
מי שלא יצא מבור האומיקרון ולא חזר לרמות שקדמו לו הן תשואות האג"ח הארוכות שנותרו נמוכות יחסית. לא שזה רע, להיפך זה מדהים כי הן בעצמן תומכות בשוק המניות, רק שזה קצת מוזר כי בטווחים הקצרים השוק דווקא כן התקדם לעבר הכרה בהעלאות ריבית ואף החל לראשונה לתמחר העלאה בארה"ב כבר בחודש מאי. להערכת כלכלני בלומברג הסבר אפשרי לרמה הנמוכה שנותרה בתשואות הוא המדיניות המרחיבה של הבנק הסיני. הסינים נזכיר קיצצו החודש את דרישת יחס הרזרבה מהבנקים ב-50 נקודות בסיס (RRR) והשוק מצפה שימשיכו בהקלות מוניטריות נוספות ב-2022 עד כדי אפילו אפשרות של הפחתת ריבית. זאת כדי להתמודד עם הכלכלה המקומית המאטה ובעיות האשראי שצצות בעיקר בענף הנדל"ן.
הסבר אחר לתשואות שנותרו נמוכות עשוי להיות קשור להתקררות בציפיות האינפלציה - זה היה כ"כ צפוי שאחרי שהפד יכיר בכך שהאינפלציה לא בדיוק טרנזיטורית היא תראה פתאום יותר טרנזיטורית... אין לו מזל זה. ציפיות האינפלציה הגלומות בארה"ב ל-10 שנים עומדות על 2.5% לעומת 2.8% טרום האומיקרון ומתקשות לעלות בחזרה. האם לאור החולשה במחיר הנפט, הקיפאון במחירי ההובלה הימית, הבעיות באישור חבילת ההוצאה של ביידן המשקיעים מתקשים לראות מנועים שיעלו את האינפלציה מדרגה נוספת? בינתיים יש להם את מחירי המכוניות המשומשות שמתייקרים בכל חודש בממוצע ב-100 דולר, אבל קצת מלחיץ לבנות על תופעה כל כך מוזרה וחריגה אסטרטגיה ארוכת טווח.
- אושרה ארכה להגשת הבקשות למענק האומיקרון - עד ה-17.11
- חגיגית מענקים - ירידה בפעילות בתחילת השנה, תזכה במענק אומיקרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.ברק 23/12/2021 11:50הגב לתגובה זוכשהממשל צריך להחזיר חובות הוא שם מיסים על הכלכלה, החזרת חובות לבנקים ולזרים שואבת כסף מהכלכלה האמריקנית והיא יוצרת צמצום כמותי בעצמה. זו הסיבה שהבקים חושבים שהאינפלציה טרנזיטורית ושפאווללא יעלה את הריבית. היינו בסרט הזה שלוש פעמים מאז 2008 ואתם יכולים לבדוק בכותרות, כל פעם בכו שתיהיה אינפלציה ובסוף המחירים ירדו די מהר בגלל כל החובות בשוק.לאנשים יש זכרון קצר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
