אלקטריאון
צילום: אלקטריאון

אלקטריאון התקינה מקטע כביש באיטליה - האם המודל אפשרי?

החברה השלימה התקנת מקטע כביש חשמלי באורך 1 קילומטר, במסלול ייעודי צמוד לכביש האגרה A35 בחבל לומברדי שבצפון איטליה, והפעילה אותו באמצעות המערכת שלה. אבל להחליף את כל הכבישים בעולם - מדובר בעלויות גבוהות מאוד
סתיו קורן | (10)

חברת אלקטריאון -0.83% המפתחת כבישים המטעינים רכבים בעת הנסיעה עליהם, השלימה התקנת מקטע כביש חשמלי באורך 1,050 מטרים, במסלול ייעודי צמוד לכביש האגרה A35 בחבל לומברדי שבצפון איטליה בזמן של 16 שעות, והפעילה אותו באמצעות מערכת התוכנה מבוססת הענן פרי-פיתוחה של החברה המאפשרת יכולת ניטור מדדים (פרמטרים) כמו טעינת הרכב וניטור האנרגיה המועברת מהכביש.

במסגרת הפרויקט ביצעה החברה בשיתוף פעולה עם יצרניות הרכבים אינטגרציה מלאה של רכיבי צד הרכב לטעינה אלחוטית בשני רכבים חשמליים, פיאט 500 של קונצרן סטלאנטיס (Stellantis) , ואוטובוס חשמלי E-WAY  12 מטר של קונצרן IVECO. האוטובוס נטען אלחוטית תוך כדי נסיעה מהכביש החשמלי בכ-60 קילוואט בממוצע משלושה מקלטים והרכב הפרטי באופן סטטי ובהמשך ייבדק בטעינה דינאמית. הכביש שהותקן, בנוי מארבעה סוגי אספלט שונים לבדיקת ביצועים והטמנה מהירה, זוהי הפעם הראשונה שרכב פרטי נטען בצורה אלחוטית סטטית מחוץ למתקן הפיתוח שלה בבית ינאי.

התקנת המקטע בוצעה במסגרת פרויקט "זירת העתיד" (Arena del Futuro), שנרכש על-ידי חברת כבישי האגרה האיטלקית ברבמי (Brebemi), כולל שיתוף פעולה עם יצרנית הרכב האירופית סטלאנטיס ואת יצרנית הרכבים הכבדים IVECO לרבות אינטגרציה עם רכבים מתוצרתן.  

אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון: "פרויקט "זירת העתיד" הינו אחד ממיזמי התחבורה החדשניים והחשובים ביותר בעולם, ואנו גאים מאוד לקחת בו חלק".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דור 07/12/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
    המתחרים. בניסוי בשוודיה מצאו שהתשתית של אלקטריאון יקרה פי 2 מהמתחרים והמקלט של אלקטריאון חלש פי 10 מהמתחרים. יש סיכוי סביר שהטכנולוגיה של כביש חשמלי תיכנס לשימוש, אבל כנראה זו לא תהיה אלקטריאון היקרה והלא-יעילה, אלא הטכנולוגיה המתחרה. עוד ייתרון לטכנולוגיה המתחרה היא שהמתחרים מסוגלים להיות תואמים אחד לתשתית של השני. תארו לכם הייתם מנויים של טלפון סלולרי ולא הייתם יכולים לעשות "רואומינג" לתשתית של חברות אחרות. אלקטריאון כרגע בונים על להיות ספק יחיד של הטכנולוגיה שלהם, בעוד המתחרים מכירים בצורך לריבוי ספקים ומקימים סטנדרט שיאפשר שימוש בטכנולוגיה של המתחרים.
  • 8.
    אחד 07/12/2021 14:39
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מדבר על החלפת כל הכבישים בעולם ,מדובר על מקטעים שיטעינו רכבים כבדים ופרטים ,העתיד יהיה נטול זהב שחור שנותן את הכוח לאנשים מטומטמים שלובשים גלביה וצועקים אללה הוא עכבר
  • 7.
    נראה שהכתב פתח פוזיציית שורט (ל"ת)
    אנונימי 06/12/2021 10:25
    הגב לתגובה זו
  • יצחק 08/02/2022 12:45
    הגב לתגובה זו
    שרלטנות על גבול ההונאה העיק שלקחו ממשקיעים שני מיליארד שקל
  • 6.
    אנונימי 06/12/2021 10:24
    הגב לתגובה זו
    חבל שהכתב מנסה לשמור על האג'נדה שלו גם כאשר יש קבלות , כתבה מגמתית לייצר אנטי , כבישים שבהם תחבורה ציבורית ידועים מראש ואף במסלול מיוחד משלהם. בנוסף יש מקומות כמו שדות תעופה , נמלים שבהם משאיות כבדות מעבירות סחורות בנתיב ידוע מראש. אחלה חברה עם פוטנציאל ענק גאווה ישראלית בהצלחה
  • 5.
    אורן 06/12/2021 09:43
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יכנס להשקעות מטורפות של החלפת כבישים. ושלא לדבר על תחזוקה של כבישים כאלו. תוך שנתיים-שלוש רוב הרכבים החשמליים יאפשרו ממוצע גבוה של 600-1000 קילומטר בין טעינות ולחלופים טעינות מהירות של דקות בודדות...
  • 4.
    יהויכין 06/12/2021 08:39
    הגב לתגובה זו
    את שלושת התשובות רשם יחצן של אלקטריאון
  • 3.
    לרכבי משא ונוסעים שהם מהמזהמים ביותר יש דרך קבועה 05/12/2021 19:57
    הגב לתגובה זו
    לרכבי משא ונוסעים שהם מהמזהמים ביותר יש דרך קבועה ושרירותית ששם הטכנולוגיה של אלקטריאון עובדת , מחצית מהדרך מספיקה להטענה .
  • 2.
    רון 05/12/2021 15:07
    הגב לתגובה זו
    כבישים מסויימים עם תעבורה גבוהה ישודרגו, חלקם במסגרת שיפוץ רגיל, ובעלות לא מאוד גבוהה
  • 1.
    אבי 05/12/2021 14:44
    הגב לתגובה זו
    אם הייתם בודקים עוד טיפה הייתם יודעים ומדווחים לקוראים שאין צורך להחליף את כל כבישי העולם (טענה מגוכחת ואבסורדית) אוטובוסים שהם המזהמים הגדולים נוסעים במסלול קבוע וידוע מראש, מספיק לחשמל נתיבים מהירים שהרי אין כוונה להיפתר להיפתר מהסוללות רק להקטין אותן לכדי כ 20% מגודלן היום
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):