סונוס רמקול
צילום: צילום מסך

"3 מכשירים בממוצע אצל כל לקוח"; 48% אפסייד ליצרנית הרמקולים סונוס

החברה מודאגת מהאספקה בעונת החגים בצל משבר השבבים, אך אופטימית לגבי 2022 - וכך גם האנליסטים. הצמיחה השנתית הגיעה לכ-30% עם הכנסות של 1.7 מיליארד ד'. היומרות: התחרות עם אפל, אמזון וכו' בסגמנט הרמקולים החכמים, ובקרוב אף בסטרימינג
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה אודיו אפסייד

גולשים שיכנסו לאתר של יצרנית הרמקולים  SONOS INC (SONO), שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר, יגלו שעבור חלק מהמוצרים יצטרכו לחכות שלושה חודשים, בצל משבר השבבים והעיכובים בהובלה הימית, שגם התייקרה. סמנכ"לית הכספים בריטאני באגלי אמרה לאתר מרקטווץ' "ברבעון הנוכחי זה יכול להיות קשה עבורנו לצמוח. מבחינת אספקת ההזמנו ללקוחות הסיטואציה עדיין די קשוח בהיבטי הרכיבים והלוגיסטיקה". ואולם, נראה כי החברה חושבת שעד אוקטובר הבא הצרה כבר תהיה מאחוריה – שכן השוק התעודד מהתחזית לשנה הבאה שסיפקה, אחרי שהביסה את צפי השוק לרבעון הקודם. האנליטסים מעניקים לה אפסייד של עד כ-48%.

למעשה, בסונוס זה עתה סגרו מבחינתם את שנת 2021, עם הרבעון שהסתיים לפי לוח הזמנים שלהם בתחילת אוקטובר. הרבעון הנוכחי, שאצל אחרים הוא הרביעי של 2021, עבורם הוא הראשון של 2022, קרי התחזית השנתית שלהם היא לאוקטובר 2021-2022.

בחברה מוכרים רמקולים חכמים לבית, שמתקשרים גם עם שירותי כרומקאסט של גוגל, אלכסה של אמזון וסירי של אפל. בין סדרת המוצרים שלה גם סאונד-בר, סאב-וופרים, רמקולים להתקנה בתוך קירות ותקרות, מגברים, סטרימרים של מוזיקה, שמתחברים למערכות אודיו של הלקוחות וניתן להזרים דרכם מוזיקה מהסלולארי, המחשב, הטאבלט וכו' לרמקולים שאינם של החברה, וכן רמקולים חכמים ניידים (עם בטריה נטענת). מוצרי החברה ממותגים כמוצרי יוקרה, ותג המחיר בהתאם.

רוצים לדעת איך להשקיע, מה זה השקעות פאסיביות, איך לפזר את התיק ואיך לחסוך בעמלות ודמי ניהול? אנחנו נלמד אתכם  (ללא עלות) - להרשמה לקורס

מספר הלקוחות של החברה, אלה שקנו ממנה עד כה, עלה בשנה שעברה 15% ל-12.6 מיליון. המנכ"ל פטריק ספנס אמר על כך כי "אנו רואים את הלקוחות הקיימים קונים עוד מוצרים שלנו, ועם כל משק בית חדש שאנחנו מצרפים – כדור השלג מתחיל להתגלגל. ממוצע המכשירים שלנו אצל כל משק בית מלקוחותינו עלה ל-3.0 – וזה משקף את הכח של המודל שלנו. אנחנו שואפים להאריך עוד יותר את משך החיים של כל לקוח עבורנו ככל שנשיק מוצרים ושירותים חדשים".

ברבעון הקודם הציגה סונוס צמיחה של 5.8% להכנסות של כ-595 מיליון דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-352 מיליון דולר. הרווח למניה על בסיס Non-GAAP היה 8 סנט (11.8 מיליון דולר בסך הכל), קיטון לעומת 33 סנט למניה שנה קודם לכן (40.7 מיליון דולר) – אך עדיין הרבה מעבר לציפיות השוק, שחשב שתפסיד 7 סנט למניה (פער של כ-173%). החברה עברה להפסד תפעולי של 11.5 מיליון דולר מרווח תפעולי של 15.4 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם הסתכם בכ-17.1 מיליון דולר (13.7% מהמכר) בעוד האנליסטים העריכו שיהיה 16 מיליון דולר. שנה קודם לכן היה 46.4 מיליון (4.8% מהמכר).

ב-12 החודשים צמחו ההכנסות בכ-29.4% מ-1.3 מיליארד דולר ל-1.7 מיליארד. הרווח השנתי Non-GAAP היה 1.77 דולר למניה (248.3 מיליון בסך הכל) למול 67 סנט למניה שנה קודם לכן (79.2 מיליון דולר בסך הכל). תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-253 מיליון מול 162 מיליון לפני שנה ותזרים המזומנים החופשי צמח 61% לכ-208 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

כעת מצפים בסונוס ששנת 2022 שלהם תסתיים בצמיחה של 12-16% להכנסות של 1.925-2 מיליארד דולר (האנליסטים הניחו שתתן תחזית של 1.86 מיליארד דולר), כשספנס דיבר על "צבר הזמנות בריא". ה-EBITDA המתואם עתיד להסתכם ב-280-325 מיליון דולר עם שוליים של 14.5-16.2% (בתחזיות המוקדמות של האנליסטים: 285 מיליון). שיעור הרווחיות הגולמית להערכה יסתכם ב-46-47%, בהתאם לתחזיות השוק.

לפי החברה, הם חווים "מומנטום עוצמתי" שיביא אותה להגשמת היעד שפרסמה מוקדם יותר השנה ל-2024, עוד לפני המועד. מדובר בצמיחה שנתית ממוצעת של 13%, עם שולי רווחיות גולמית של 45-47% ושולי EBITDA מתואם של 15-18%. האנליסטים עצמם מצפים שתצמח ב-14% ב-2022 וב-12.3% ב-2023, אז תכניס להערכתם 2.19 מיליארד דולר. עוד הם צופים שהרווחים בשנה שזה עתה נפתחה עבורה יהיו נמוכים מאלה של זו שרק נגמרה, ואז יעלו שוב ב-2023.

אחרי השלמה של תכנית רכישות עצמיות של מניות החברה בהיקף 100 מיליון דולר (5.2 מיליון מניות במחיר ממוצע של 19.3 דולר למניה), סונוס יזמה אחת נוספת בהיקף גבוה יותר של 150 מיליון דולר, מה שאמור לתמוך בביקושים למניה.

בהתאם לתוצאות, בשוק העלו את תחזיות הרווח שלהם מהחברה לשנה. אלה עלו  ב-10.5% בחודש האחרון לערך – 4 אנליסטים העלו תחזיות, השאר לא עדכנו אותן מטה. מכאן, הם גם גזרו בהתאם את מחירי היעד שלהם. הטווח נע בין 40 דולר למניה ל-53 דולר עם אמצע של 47.8 דולר (מחיר הנעילה בשישי: 32.25 דולר), מה שמשקף אפסייד של 24%-64.3%, או לפי הקונצנזוס 48%. סטיית התקן היא 4.87 דולר, נמוכה יחסית, מה שמשקף הסכמה בסך הכל בין האנליסטים המסקרים. לפי מדד פירמת המחקר Zacks Research, המניה נמצאת ב-5% העליונים מתוך דירוג של 4,000 מניות המבוסס על ארבע פקטורים הקשורים בהערכות הרווח של השוק מהן. על כן, הם מגדירים את ההמלצות עליה בדרגה של "Strong Buy".

ואולם, לסונוס יש גם יומרות שתצטרך להראות שהיא מסוגלת להוציא לפועל. ראשית, לא בטוח שהעלייה במספר המכשירים לכל משק בית לקוח באמת תעלה כל הזמן – הדבר תלוי בהצעת הערך שלה. אם לא תצליח "לעלות" על צרכים חדשים של הלקוחות ותתן להם מענה, ואם כל צרכיהם של אלה יסופקו על ידי קו המוצרים הנוכחי, רק תחלופתם או שדרוגם יביא למכירות נוספות לכל לקוח.

מעבר לכך, ענקיות הטכנולוגיה שהמכשירים שלה מתקשרים איתן הן גם מתחרות שלה ומייצרות רמקולים בעצמן. אם לא די בכך, לסונוס יש שאיפות להכנס לתחום הסטרימינג למוזיקה באיכות גבוהה (גם לאחרים יש), בתמחור של 7.99 דולר לחודש. למה דווקא היא? לא ברור. גוגל ניסתה את ההרפתקה הזאת במשך עשור לערך, ויצאה ממנה עם הזנב בין הרגליים לפני כשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".