סונוס רמקול
צילום: צילום מסך

"3 מכשירים בממוצע אצל כל לקוח"; 48% אפסייד ליצרנית הרמקולים סונוס

החברה מודאגת מהאספקה בעונת החגים בצל משבר השבבים, אך אופטימית לגבי 2022 - וכך גם האנליסטים. הצמיחה השנתית הגיעה לכ-30% עם הכנסות של 1.7 מיליארד ד'. היומרות: התחרות עם אפל, אמזון וכו' בסגמנט הרמקולים החכמים, ובקרוב אף בסטרימינג
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה אודיו אפסייד

גולשים שיכנסו לאתר של יצרנית הרמקולים  SONOS INC (SONO), שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר, יגלו שעבור חלק מהמוצרים יצטרכו לחכות שלושה חודשים, בצל משבר השבבים והעיכובים בהובלה הימית, שגם התייקרה. סמנכ"לית הכספים בריטאני באגלי אמרה לאתר מרקטווץ' "ברבעון הנוכחי זה יכול להיות קשה עבורנו לצמוח. מבחינת אספקת ההזמנו ללקוחות הסיטואציה עדיין די קשוח בהיבטי הרכיבים והלוגיסטיקה". ואולם, נראה כי החברה חושבת שעד אוקטובר הבא הצרה כבר תהיה מאחוריה – שכן השוק התעודד מהתחזית לשנה הבאה שסיפקה, אחרי שהביסה את צפי השוק לרבעון הקודם. האנליטסים מעניקים לה אפסייד של עד כ-48%. למעשה, בסונוס זה עתה סגרו מבחינתם את שנת 2021, עם הרבעון שהסתיים לפי לוח הזמנים שלהם בתחילת אוקטובר. הרבעון הנוכחי, שאצל אחרים הוא הרביעי של 2021, עבורם הוא הראשון של 2022, קרי התחזית השנתית שלהם היא לאוקטובר 2021-2022. בחברה מוכרים רמקולים חכמים לבית, שמתקשרים גם עם שירותי כרומקאסט של גוגל, אלכסה של אמזון וסירי של אפל. בין סדרת המוצרים שלה גם סאונד-בר, סאב-וופרים, רמקולים להתקנה בתוך קירות ותקרות, מגברים, סטרימרים של מוזיקה, שמתחברים למערכות אודיו של הלקוחות וניתן להזרים דרכם מוזיקה מהסלולארי, המחשב, הטאבלט וכו' לרמקולים שאינם של החברה, וכן רמקולים חכמים ניידים (עם בטריה נטענת). מוצרי החברה ממותגים כמוצרי יוקרה, ותג המחיר בהתאם. רוצים לדעת איך להשקיע, מה זה השקעות פאסיביות, איך לפזר את התיק ואיך לחסוך בעמלות ודמי ניהול? אנחנו נלמד אתכם  (ללא עלות) - להרשמה לקורס מספר הלקוחות של החברה, אלה שקנו ממנה עד כה, עלה בשנה שעברה 15% ל-12.6 מיליון. המנכ"ל פטריק ספנס אמר על כך כי "אנו רואים את הלקוחות הקיימים קונים עוד מוצרים שלנו, ועם כל משק בית חדש שאנחנו מצרפים – כדור השלג מתחיל להתגלגל. ממוצע המכשירים שלנו אצל כל משק בית מלקוחותינו עלה ל-3.0 – וזה משקף את הכח של המודל שלנו. אנחנו שואפים להאריך עוד יותר את משך החיים של כל לקוח עבורנו ככל שנשיק מוצרים ושירותים חדשים". ברבעון הקודם הציגה סונוס צמיחה של 5.8% להכנסות של כ-595 מיליון דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-352 מיליון דולר. הרווח למניה על בסיס Non-GAAP היה 8 סנט (11.8 מיליון דולר בסך הכל), קיטון לעומת 33 סנט למניה שנה קודם לכן (40.7 מיליון דולר) – אך עדיין הרבה מעבר לציפיות השוק, שחשב שתפסיד 7 סנט למניה (פער של כ-173%). החברה עברה להפסד תפעולי של 11.5 מיליון דולר מרווח תפעולי של 15.4 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם הסתכם בכ-17.1 מיליון דולר (13.7% מהמכר) בעוד האנליסטים העריכו שיהיה 16 מיליון דולר. שנה קודם לכן היה 46.4 מיליון (4.8% מהמכר). ב-12 החודשים צמחו ההכנסות בכ-29.4% מ-1.3 מיליארד דולר ל-1.7 מיליארד. הרווח השנתי Non-GAAP היה 1.77 דולר למניה (248.3 מיליון בסך הכל) למול 67 סנט למניה שנה קודם לכן (79.2 מיליון דולר בסך הכל). תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-253 מיליון מול 162 מיליון לפני שנה ותזרים המזומנים החופשי צמח 61% לכ-208 מיליון דולר. כעת מצפים בסונוס ששנת 2022 שלהם תסתיים בצמיחה של 12-16% להכנסות של 1.925-2 מיליארד דולר (האנליסטים הניחו שתתן תחזית של 1.86 מיליארד דולר), כשספנס דיבר על "צבר הזמנות בריא". ה-EBITDA המתואם עתיד להסתכם ב-280-325 מיליון דולר עם שוליים של 14.5-16.2% (בתחזיות המוקדמות של האנליסטים: 285 מיליון). שיעור הרווחיות הגולמית להערכה יסתכם ב-46-47%, בהתאם לתחזיות השוק. לפי החברה, הם חווים "מומנטום עוצמתי" שיביא אותה להגשמת היעד שפרסמה מוקדם יותר השנה ל-2024, עוד לפני המועד. מדובר בצמיחה שנתית ממוצעת של 13%, עם שולי רווחיות גולמית של 45-47% ושולי EBITDA מתואם של 15-18%. האנליסטים עצמם מצפים שתצמח ב-14% ב-2022 וב-12.3% ב-2023, אז תכניס להערכתם 2.19 מיליארד דולר. עוד הם צופים שהרווחים בשנה שזה עתה נפתחה עבורה יהיו נמוכים מאלה של זו שרק נגמרה, ואז יעלו שוב ב-2023. אחרי השלמה של תכנית רכישות עצמיות של מניות החברה בהיקף 100 מיליון דולר (5.2 מיליון מניות במחיר ממוצע של 19.3 דולר למניה), סונוס יזמה אחת נוספת בהיקף גבוה יותר של 150 מיליון דולר, מה שאמור לתמוך בביקושים למניה. בהתאם לתוצאות, בשוק העלו את תחזיות הרווח שלהם מהחברה לשנה. אלה עלו  ב-10.5% בחודש האחרון לערך – 4 אנליסטים העלו תחזיות, השאר לא עדכנו אותן מטה. מכאן, הם גם גזרו בהתאם את מחירי היעד שלהם. הטווח נע בין 40 דולר למניה ל-53 דולר עם אמצע של 47.8 דולר (מחיר הנעילה בשישי: 32.25 דולר), מה שמשקף אפסייד של 24%-64.3%, או לפי הקונצנזוס 48%. סטיית התקן היא 4.87 דולר, נמוכה יחסית, מה שמשקף הסכמה בסך הכל בין האנליסטים המסקרים. לפי מדד פירמת המחקר Zacks Research, המניה נמצאת ב-5% העליונים מתוך דירוג של 4,000 מניות המבוסס על ארבע פקטורים הקשורים בהערכות הרווח של השוק מהן. על כן, הם מגדירים את ההמלצות עליה בדרגה של "Strong Buy". ואולם, לסונוס יש גם יומרות שתצטרך להראות שהיא מסוגלת להוציא לפועל. ראשית, לא בטוח שהעלייה במספר המכשירים לכל משק בית לקוח באמת תעלה כל הזמן – הדבר תלוי בהצעת הערך שלה. אם לא תצליח "לעלות" על צרכים חדשים של הלקוחות ותתן להם מענה, ואם כל צרכיהם של אלה יסופקו על ידי קו המוצרים הנוכחי, רק תחלופתם או שדרוגם יביא למכירות נוספות לכל לקוח. מעבר לכך, ענקיות הטכנולוגיה שהמכשירים שלה מתקשרים איתן הן גם מתחרות שלה ומייצרות רמקולים בעצמן. אם לא די בכך, לסונוס יש שאיפות להכנס לתחום הסטרימינג למוזיקה באיכות גבוהה (גם לאחרים יש), בתמחור של 7.99 דולר לחודש. למה דווקא היא? לא ברור. גוגל ניסתה את ההרפתקה הזאת במשך עשור לערך, ויצאה ממנה עם הזנב בין הרגליים לפני כשנה. את אותה גוגל, אגב, סונוס תבעה על הפרה של 5 פטנטים (בקצרה: "שיתפנו פעולה, קיבלתם גישה לטכנולוגיה שלנו – והעתקתם אותה", גוגל מפנה את אותה טענות חזרה אליה). בארצות הברית ארגון הסחר הפדרלי בגיבוי בית המשפט קיבל מוקדם יותר השנה את טענותיה של סונוס – מה שהביא בזמנו לקפיצה במניה. כעת העניין נמצא בבחינה אצל ארגון הסחר העולמי. מתחילת השנה עלתה המניה בכ-32% למול עלייה של כ-17% במדד הנאסד"ק אליו היא משוייכת. היא עדיין רחוקה בכ-35% מהשיא באפריל שהיה 43.41 דולר למניה. החברה הונפקה ב-2018.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
באפט
צילום: טוויטר

ברקשייר חושפת השקעה של כמיליארד דולר בנדל"ן ברבעון השני

הדיווח האחרון בטופס 13F שפורסם ביום חמישי חשף פוזיציה חדשה בדי.אר הורטון ובלנאר, שמעידה על אמונה כי הריביות צפויות לרדת, מה שעשוי להיטיב עם שוק הדיור; במקביל, התגלו רמזים על רכישה חסויה נוספת

רן קידר |

וורן באפט ממשיך להפתיע. הדו"ח הרבעוני של ברקשייר הת׳אוויי חשף כי החברה רכשה מיליוני מניות של חברות נדל"ן אמריקאיות כמו די.אר הורטוןD R Horton Inc 1.05%  עם רכישה של כ-1.5 מיליון מניות בשווי של כ־191 מיליון דולר, והגדילה משמעותי את החזקתה ב-לנאר Lennar 1.76%  לכ-7.2 מיליון מניות, בשווי כולל של כ־799 מיליון דולר. באפט שמר על הפתעה נוספת, בצורת שורת רכישה חסויה, שלא פורטו בה המניות המדויקות שנרכשו.

חיזוק החשיפה לשוק הדיור האמריקאי, מגזר שנפגע קשות מעליית הריבית והאינפלציה, מעידה על אמונתו של באפט שהסקטור מתחיל להראות סימני התאוששות, בין היתר על רקע ירידה מסוימת בריביות והתקררות בלחצי המחירים.

לצד רכישות אלו, עלתה תשומת הלב הציבורית להשקעה משמעותית של ברקשייר במניות יונייטד הלת' UnitedHealth 12.78%  , שם נרכשו יותר מ-5 מיליון מניות בשווי של כ-1.57 מיליארד דולר. אמנם נכון לסוף הרבעון ברקשייר רשמה הפסד של כ-13% על ההשקעה, אך עצם הגילוי על הרכישה גרם למניית UNH לזנק ב-11% ביום אחד. לכך הצטרפה גם העובדה ששני גופי השקעות נוספים חשפו כי הגדילו גם הם חשיפה למניה.

מדיניות של סודיות 

במקביל, אחת המועמדות המרכזיות לתואר "המניה הסודית" היא יצרנית הפלדה Nucor Nucor Corp 0.73%  . מניית החברה פרצה ביום שישי רמה טכנית חשובה, לאחר שנחשף כי ברקשייר מחזיקה בה 6.6 מיליון מניות, שנרכשו לפי מחיר ממוצע של 129.54 דולר, הרבה מתחת למחיר הנוכחי שעומד על כ-153 דולר. הרווח הנאה, יחד עם דפוסי הרכישה הקודמים והתגובה החיובית בשוק, מחזקים את ההשערה שנוקור הייתה חלק מהרכישה החסויה. עם זאת, העובדה שמחירי המניה לא ירדו משמעותית במהלך הרבעון עלולה לרמז כי מדובר ברכישה ישירה ולא בהיקף שהצדיק חסיון רגולטורי.

ברקשייר נהגה בעבר לשמור רכישות חסויות כדי למנוע ממתחרים לנהור אחרי אותן השקעות, ובכך להקפיץ את מחיר המניה לפני שסיימה לצבור אחזקה משמעותית. כך קרה למשל בהשקעה של 7 מיליארד דולר בחברת הביטוח צ׳אב Chubb Corp -0.55%   ב-2024, שפורסמה באיחור לאחר שתי דחיות בבקשה לחשיפה פומבית. גם מניות שברון Chevron Corp. 0.9%   ו-ורייזון Verizon Communications Inc. 1.7%    דווחו באיחור במהלך 2020 ו-2021, מטעמים דומים.

מטא
צילום: טוויטר

חקירה נגד מטא לאחר שהצ'טבוט שלה ניהל שיחות רומנטיות עם ילדים

בעקבות תחקיר רויטרס לגבי הנחיות פנימיות שהתירו למערכות AI של מטא לקיים שיח רומנטי עם ילדים, הסנאטור הרפובליקני ג'וש הולי פותח בחקירה מקיפה שתבחן את מנגנוני ההגנה של החברה

רן קידר |
נושאים בכתבה מטא
הסנאטור ג'וש הולי, יו"ר ועדת המשנה לפשיעה וטרור של הסנאט האמריקאי, הודיע על פתיחת חקירה פרלמנטרית נגד מטא  Meta Platforms 0.4%   בעקבות פרסום תחקיר של סוכנות רויטרס שחשף מסמך פנימי מטריד, שבו נקבע כי צ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית של החברה יכולים לקיים שיחות "רומנטיות" ואף "חושניות" עם ילדים.

על פי הדיווח, הנחיות פנימיות שאושרו במטה מטא אפשרו לדמויות AI לומר לילדים בני שמונה משפטים כמו: "כל סנטימטר בגופך הוא יצירת אמנות, אוצר שאני מוקיר". במסמך נכתב כי ניתן לתאר ילדים במונחים של אסתטיקה ומשיכה ויזואלית, כל עוד לא נעשה שימוש ישיר בשפה מינית או בהתייחסות מפורשת לנכונות מינית. חשיפת החומר גרמה לסערה פוליטית וציבורית מיידית, והציתה מחדש את הוויכוח סביב גבולותיה של הבינה המלאכותית כאשר היא נפגשת עם נושאים רגישים של בטיחות קטינים.

מטא עם מדיניות "מתכנתים ובוכים"

במכתב שנשלח למנכ"ל מטא מארק צוקרברג, דרש הולי להעביר לוועדה מסמכים, טיוטות מוקדמות של המדיניות, דו"חות סיכון פנימיים ותכתובות עם גורמי רגולציה. המטרה היא להבין מי אישר את ההנחיות, כמה זמן היו בתוקף ומה נעשה כדי להסירן לאחר שהדבר נחשף. בנוסף, דורש הולי מסמכים על כלים להגבלת תוכן בבוטים של החברה, ובפרט על הגבלות שנועדו להגן על קטינים או למנוע מתן ייעוץ רפואי ומפגשים פנים אל פנים עם משתמשים.

מטא טענה בתגובה כי מדובר בטעויות פנימיות שהוסרו, והדגישה כי למדיניות התקפה יש איסורים ברורים נגד כל ביטוי מיני או משחק תפקידים בעל אופי מיני עם קטינים. דובר החברה, אנדי סטון, אמר כי הדוגמאות שצוטטו אינן מייצגות את המדיניות שלנו והן אינן תקפות עוד. החברה סירבה להגיב ישירות על מכתבו של הולי.

החקירה הזו מצטרפת לשרשרת ארוכה של ביקורות ודיונים משפטיים נגד מטא בנושא הגנת ילדים. למעלה מ-40 מדינות בארצות הברית הגישו תביעות נגד החברה בטענה שהמוצרים שלה פוגעים בבריאות הנפשית של קטינים. במהלך שימוע סוער שנערך בקונגרס בשנה שעברה, דרש הולי מצוקרברג להתנצל בפני הורים שנפגעו מהשימוש באפליקציות החברה.

מעבר להשלכות הישירות על מטא, מדובר בצעד נוסף במאבק רחב יותר שמנהלים מחוקקים משתי המפלגות נגד ענקיות הטכנולוגיה. הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל הדמוקרטי ומרשה בלקבורן הרפובליקנית מקדמים חקיקה חדשה בשם "חוק בטיחות הילדים ברשת" (Kids Online Safety Act), שנועד להבטיח פרטיות ושמירה על קטינים בסביבה הדיגיטלית. בנוסף, בפברואר השנה עבר בקונגרס עבר לאחרונה חוק פדרלי בשם Take It Down, שנועד לחייב פלטפורמות דיגיטליות להסיר בתוך זמן קצוב תמונות או סרטונים אינטימיים שהופצו ללא הסכמה.