חיסון קורונה
צילום: Mufid Majnun

כמה זמן ייקח לפתח חיסון נגד האומיקרון?

תומר אמן | (9)

פייזר ומודרנה, יצרניות החיסונים המובילות בעולם הודיעו כי הן בוחנות הזן החדש של הקורונה - אומיקרון, במטרה להתאים את החיסונים שלהן לזן הזה שנחשב-נתפס כמאיים יותר מזנים קודמים. על פי ההערכות של מומחי רפואה הזן הזה עמיד יותר לחיסונים ועל רקע החששות מהתפשטות הזן ומבלימה בהתאוששות הכלכלית, נסגרה אתמול וול סטריט בירידות חדות - היום הגרוע ביותר לדאו ג'ונס מתחילת השנה. מנגד, מניות התרופות המפתחות חיסונים ותרופות זינקו - הפרנסה שלהן מובטחת לעוד שנה לפחות. 

 

הזן החדש שגם הגיע לישראל אותר לראשונה בדרום אפריקה והוא מדאיג מאוד את אירגוני הבריאות שהגדירו  אותו כמסוכן. על רקע האיום שנובע ממנו, חברות התרופות המובילות בתחום החיסונים מתחילות לבדוק אותו ולהיערך בהתאם. פייזר הענקית עם שותפתה ביונטק  החלו בניסוי ראשוני לבחינת הווריאנט החדש והשפעת החיסונים עליו כשאנשי המחקר מסבירים כי  המידע שיתקבל בניסוי הראשוני (בטוחח של השבועיי הקרובים) ילמד האם הווריאנט החדש יצריך שינויים בחיסון ואם כן, אז איזה סוג של שינויים.

ואם החיסון יצטרך חיסון זה ייקח  להערכת החברה שישה שבועות. כלומר, למרות הבהלה צפוי חיסון לזן המיוחד גם אם הוא סתגלן יותר ועמיד לחיסון הקיים, תוך כחודשיים. מרגע שיש חיסון ועד להגעתו לחולים לוקח אומנם עוד חודש-חודשיים, ועדיין אלו בשורות טובות. 

גם במודרנה משדרים אופטימיות. מצד אחד, מסבירים בחברה כי מספר רב של מוטציות שכוללות את הזן החדש, מפחיתים את האפקטיביות של החיסון, אך מצד שני- החברה בוחנת מספר חלופות לזריקות בוסטר נגד האומיקרון, כולל אחת במינון גבוה יותר. החברה גם מפתחת זריקת בוסטר ספציפית לווריאנט החדש ולהערכתה זה עניין של מספר חודשים עד להשקה.

יצרניות חיסונים נוספות - ג'ונסון אנד ג'ונסון ואסטרהזנקה בוחנות את עמידות הזן החדש של הקורונה לחיסון שלה וכך בעצם בתעשייה כולה - נובהווקס ויצרניות אחרות שמפתחות חיסונים שעדיין לא הגיעו לשוק. בפועל, שוק החיסונים לקורונה הולך להיות בעתיד הקרוב צפוף כשכעת יש 5 חברות שמשווקות חיסונים ותוך שנה זה עשוי להגיע לקרוב ל-10 חברות. התחרות בין החברות מגבירה את הסיכוי לפתרון גם לוויריאנטים מורכבים יותר.  

אתמול במסחר בוול סטריט מניות התרופות שמפתחות חיסונים או תרופות זינקו. מודרנה זינקה ב-22%, פייזר ב-5%. המשך התחלואה והמורכבות של המגפה תורמים לעסקים שלהן. וולסטריט סבורה שהווריאנט מסוכן ושהחברות המחסנות ייהנו שוב מגל של ביקושים לחיסונים (המתאימים) ובכך מובטחת להם תקופה ממושכת של מכירות מוגברות - בדומה לשנה האחרונה. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    תמים 28/11/2021 10:30
    הגב לתגובה זו
    הבורסה היא הרמאות והעושק הגדולה ביותר שהאנושות המציאה.
  • 7.
    מודאג 28/11/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    זמן טוב לקנות מניות בבורסה
  • 6.
    עולם מטורלל שחי בפחד בגלל חברות התרופות הנוכלות (ל"ת)
    מרמים את כולם 28/11/2021 07:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קדימה לחסן את כולם שוב (ל"ת)
    לסמם את ההמון 27/11/2021 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ביולוג 27/11/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
    יש אופטימיות מוגזמת, שכאן ניתן לפתח חיסון ושאכן ניתן לפתחו ולהפיצו במהירות. השוק מנופח לחחוטין, וירידה של 2% משקפת אמונה שתוך זמן קצר, יש חיסון חדש או שכלל לא יהיה בו צורך. אבל עדיין מחיר המניות גבוה משמעותית מהמצב לפני המגיפה, ולכן יותר סביר שהמניות ירדו
  • איציק 27/11/2021 15:27
    הגב לתגובה זו
    אתה גאון
  • 3.
    לרון 27/11/2021 13:42
    הגב לתגובה זו
    זמן,כך או אחרת,הזן הזה הוא קונספירציה להפחדה כדי שהעולם ילך להתחסן ,ראו את מה שנפל בבורות הבורסה ואת מה שמנגד עלה,והגיעו למסקנה!!
  • 2.
    שמוליק 27/11/2021 12:23
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שקרה על כל הפייק ווריאנטים עד היום. זה כבר פעם שניה שמוכרים ווריאנט דרום אפריקאי בדיוק באותו טיעון כאילו שיש בו יותר מוטציות
  • 1.
    שמתם לב שזה פורסם בבלק פריידי. קונספרצית כסף (ל"ת)
    G 27/11/2021 10:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.