מטרו רכבת
צילום: מצגת משרד האוצר

ב-2028 יהיה טוב: משרד האוצר מדווח על קידום תחבורה ותשתיות בהיקף של 110 מיליארד שקל

משרד האוצר כינס מסיבת עיתונאים כדי לספר את מה שכבר ידוע. המשרד דיווח על תוכניות עם המגזר הפרטי בהיקף של 50 מיליארד שקל בשנים הבאות - אך מדובר בפרוייקטים שכבר דווח עליהם בעבר. במשרד אומרים: "מה שחדש זה ההיקף וריכוז המידע"
נתנאל אריאל | (4)

מדינת ישראל תשקיע בשנים הבאות 110 מיליארד שקל בקידום פרויקטי תחבורה ותשתיות חשובים לעתיד של ישראל. מתוכם, פרויקטים בהיקף של 50 מיליארד שקל יתבצעו בשיתוף עם חברות פרטיות, וכ-60 מיליארד יתבצעו ע"י חברות ממשלתיות, כך אומרים היום במשרד האוצר. למעשה לא מדובר בפרויקטים חדשים אבל באוצר רצו להראות שהמדינה פועלת וריכזו את הנתונים יחד. מה שאולי כן חדש הוא לוחות הזמנים לכל פרויקט, והשאלה היא כמובן האם המדינה תעמוד בהם? מניסיון העבר בפרויקטים גדולים בישראל, כמו נתב"ג 2000 שנפתח באיחור של כמה שנים, ופרויקטים רבים נוספים שהתעכבו מעבר לתכנון המקורי, אפשר לומר - שסביר להניח שלא. על פי האוצר מדובר על פרויקטי תחבורה בהיקף של 50 מיליארד שקל בקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן (הזוכים יוכרזו ברבעון הראשון של השנה הבאה וצפי ההפעלה על פי משרד האוצר הינו ב-2027, וב-2028 בהתאמה), הקווים הכחול והסגול של הרכבת הקלה בירושלים (יוכרז זוכה ברבעון השני של השנה הבאה, וצפי ההפעלה הינו ב-2028), נתיבים מהירים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב (סגירה פיננסית ברבעון השני של השנה הבאה וצפי הפעלה ב-2026), וכן מנהל רשת המטרו (כאשר ההכרזה על הזוכה תתבצע ברבעון הנוכחי). בנוסף, מדווחים במשרד האוצר על פרויקטי אנרגיה ומים של כ-5 מיליארד שקל. במסגרת פרויקט אשלים, דימונה, טיפול במים תע"ש רמת השרון, מתק התפלה גליל מערבי. פרוקיטי בינוי צה"ל בהיקף של 9 מיליארד שקל, שיופעלו ב-2028. פרויקטי תשתיות שנמצאים עדיין בשלב הטרום מכרז: בנוסף, באוצר מספרים על מספר פרויקטי תשתית שנמצאים 'בקנה', כלומר עוד לפני מכרז אבל אמורים להיות מקודמים בהמשך: פרויקט הרכבת הקלה נצרת חיפה צפוי להיות מפורסם מכרז ברבעון הנוכחי וכי ההפעלה צפויה להיות ב-2027, כמו גם סלילת מהירים בכביש 5 - אך טרם נקבע מועד הפעלה.  בתחום האנרגיה והמים מדובר על פרוייקטים של 10 מיליארד דולר: פרויקט נוסף באשלים וכן פרויקטים לדו שימוש בקרקע לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות. במשרד מדברים גם על פרויקטים נוספים שנמצאים בשלב הייזום אך מדובר בשלבים מקודמים מדי מכדי להעריך את עלותם. אם כי באוצר נקבו במספר של 20 מיליארד שקל. מדובר על פרוייקטים בקשר לכביש 65, קווים כחול וחום בגוש דו, רכבת קלה בבאר שבע ושדה תעופה נוסף - אך כרגע אין כמובן כל צפי ביצוע ופתיחה עבור הפרויקטים הללו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בכר 25/10/2021 05:49
    הגב לתגובה זו
    מסלול הנתיב המהיר לוקח בערך 2 מסלולים ובמקום לפתוח את הכביש לכולם שיגיעו מהר יותר ליעדם מיעדים את המסלולים רק למי שיכול לשלם.
  • 3.
    גדעון 24/10/2021 23:26
    הגב לתגובה זו
    יש את תל-נוף, רמת-דוד ונבטים. רק להוסיף טרמינל אזרחי וקווי רכבת.
  • 2.
    חבורת אפסים גונבי קרדיט ודעת (ל"ת)
    אבי 24/10/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דרור 24/10/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
    פתרונות של עניים הם היקרים ביותר . במקום להיכנס מתחילה לפרוייקט הרכבת התחתית . שופכים מיליארדים על הרכבת הקלה , הורסים את הרחובות , הורסים אלפי עסקים קטנים ובסוף הדרך יתברר שהרכבת הקלה לא מספיק לעשות את העבודה . מטרו כמו בערים גדולות בעולם נוסעת מתחת לפני האדמה באין מפריע ומתמודדת עם האתגרים כבר 200 שנה כמעט . הפרוייקט יכול היה להיבנות באמצעות מכרז בינ"ל ודורות שלמים היו מברכים על כך .
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.