ב-2028 יהיה טוב: משרד האוצר מדווח על קידום תחבורה ותשתיות בהיקף של 110 מיליארד שקל
מדינת ישראל תשקיע בשנים הבאות 110 מיליארד שקל בקידום פרויקטי תחבורה ותשתיות חשובים לעתיד של ישראל. מתוכם, פרויקטים בהיקף של 50 מיליארד שקל יתבצעו בשיתוף עם חברות פרטיות, וכ-60 מיליארד יתבצעו ע"י חברות ממשלתיות, כך אומרים היום במשרד האוצר. למעשה לא מדובר בפרויקטים חדשים אבל באוצר רצו להראות שהמדינה פועלת וריכזו את הנתונים יחד. מה שאולי כן חדש הוא לוחות הזמנים לכל פרויקט, והשאלה היא כמובן האם המדינה תעמוד בהם? מניסיון העבר בפרויקטים גדולים בישראל, כמו נתב"ג 2000 שנפתח באיחור של כמה שנים, ופרויקטים רבים נוספים שהתעכבו מעבר לתכנון המקורי, אפשר לומר - שסביר להניח שלא. על פי האוצר מדובר על פרויקטי תחבורה בהיקף של 50 מיליארד שקל בקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן (הזוכים יוכרזו ברבעון הראשון של השנה הבאה וצפי ההפעלה על פי משרד האוצר הינו ב-2027, וב-2028 בהתאמה), הקווים הכחול והסגול של הרכבת הקלה בירושלים (יוכרז זוכה ברבעון השני של השנה הבאה, וצפי ההפעלה הינו ב-2028), נתיבים מהירים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב (סגירה פיננסית ברבעון השני של השנה הבאה וצפי הפעלה ב-2026), וכן מנהל רשת המטרו (כאשר ההכרזה על הזוכה תתבצע ברבעון הנוכחי). בנוסף, מדווחים במשרד האוצר על פרויקטי אנרגיה ומים של כ-5 מיליארד שקל. במסגרת פרויקט אשלים, דימונה, טיפול במים תע"ש רמת השרון, מתק התפלה גליל מערבי. פרוקיטי בינוי צה"ל בהיקף של 9 מיליארד שקל, שיופעלו ב-2028. פרויקטי תשתיות שנמצאים עדיין בשלב הטרום מכרז: בנוסף, באוצר מספרים על מספר פרויקטי תשתית שנמצאים 'בקנה', כלומר עוד לפני מכרז אבל אמורים להיות מקודמים בהמשך: פרויקט הרכבת הקלה נצרת חיפה צפוי להיות מפורסם מכרז ברבעון הנוכחי וכי ההפעלה צפויה להיות ב-2027, כמו גם סלילת מהירים בכביש 5 - אך טרם נקבע מועד הפעלה. בתחום האנרגיה והמים מדובר על פרוייקטים של 10 מיליארד דולר: פרויקט נוסף באשלים וכן פרויקטים לדו שימוש בקרקע לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות. במשרד מדברים גם על פרויקטים נוספים שנמצאים בשלב הייזום אך מדובר בשלבים מקודמים מדי מכדי להעריך את עלותם. אם כי באוצר נקבו במספר של 20 מיליארד שקל. מדובר על פרוייקטים בקשר לכביש 65, קווים כחול וחום בגוש דו, רכבת קלה בבאר שבע ושדה תעופה נוסף - אך כרגע אין כמובן כל צפי ביצוע ופתיחה עבור הפרויקטים הללו.
- 4.בכר 25/10/2021 05:49הגב לתגובה זומסלול הנתיב המהיר לוקח בערך 2 מסלולים ובמקום לפתוח את הכביש לכולם שיגיעו מהר יותר ליעדם מיעדים את המסלולים רק למי שיכול לשלם.
- 3.גדעון 24/10/2021 23:26הגב לתגובה זויש את תל-נוף, רמת-דוד ונבטים. רק להוסיף טרמינל אזרחי וקווי רכבת.
- 2.חבורת אפסים גונבי קרדיט ודעת (ל"ת)אבי 24/10/2021 21:03הגב לתגובה זו
- 1.דרור 24/10/2021 17:31הגב לתגובה זופתרונות של עניים הם היקרים ביותר . במקום להיכנס מתחילה לפרוייקט הרכבת התחתית . שופכים מיליארדים על הרכבת הקלה , הורסים את הרחובות , הורסים אלפי עסקים קטנים ובסוף הדרך יתברר שהרכבת הקלה לא מספיק לעשות את העבודה . מטרו כמו בערים גדולות בעולם נוסעת מתחת לפני האדמה באין מפריע ומתמודדת עם האתגרים כבר 200 שנה כמעט . הפרוייקט יכול היה להיבנות באמצעות מכרז בינ"ל ודורות שלמים היו מברכים על כך .
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
