ריאד ערב הסעודית
צילום: ekrem osmanoglu, Unsplash

סעודיה מנפיקה את ענקית המימן ACWA בהנפקה הגדולה מאז ארמקו

מדובר בהנפקתה של החברה הבינ"ל למים ופרויקטי חשמל הסעודית. שווי החברה צפוי לעמוד על קרוב ל-11 מיליארד דולר, כשהחברה מציעה מניות בהיקף של 1.2 מיליארד דולר ומדווחת על ביקושים גבוהים במיוחד
ארז ליבנה | (1)

בדצמבר 2019, הממשלה הסעודית הנפיקה לראשונה את חברת הנפט הלאומית, ארמקו (2222.SA), חברת הנפט הגדולה בעולם ומי שהייתה דאז החברה הגדולה בעולם – מאז אפל APPLE (AAPL) ומיקרוסופט MICROSOFT (MSFT) עקפו אותה – עם שווי של כמעט 2 טריליון דולר. הסעודים גייסו סכום שיא של 29.4 מיליארד דולר במכירה של 3 מיליארד מניות לפי קצת למעלה מ-8.5 דולר למניה – כשבסך הכול הונפקו 1.5% מהחברה.

 

אז מחר החברה הבינ"ל למים ופרויקטי חשמל (International Company for Water and Power Projects), שמתמחה בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת וירוקה, תנפיק ותחל להיסחר בבורסה הסעודית. החברה קיבלה את הקיצור המשעשע משהו ACWA, כמשחק מילים למילה הלטינית למים: Aqua.

>>האם ישראל בדרך להפוך למעצמה בטכנולוגיית המימן?

לפי תשקיף החברה, היא מפעילה מתקני מים, רוח ופוטו-וולטאים ובעלת פרויקטים משמעותיים בתחום המימן – נגיע לזה – שמפיקים כיום למעלה מ-20GW חשמל, כשמטרתה ב-5 השנים הקרובות היא יותר מלהכפיל את ההספק ל-41.6GW. כיום הפקת חשמל מהווה 33% מהכנסות החברה וזה צפוי לעלות ל-50% עד סוף העשור והיא אמורה לספק 70% מהאנרגיה המתחדשת בסעודיה עד 2030.

 

שווי ACWA, שמחציתה מוחזק על ידי קרן העושר הסעודית (PIF), מוערך ב-10.9 מיליארד דולר. החברה מציעה קצת יותר מ-11% ממניות החברה ובהיקף של 1.2 מיליארד דולר, לפי מחיר של 14.93 דולר (56 ריאל) למניה. PIF תמשיך להחזיק ב-44% מהחברה.

 

מטרתם של הסעודים בהנפקה היא למשוך משקיעים בינ"ל לתמוך בניסיון הסעודי לבזר את הכנסותיה מתלות כמעט בלעדית בתעשיית הנפט. לפי בלומברג, הביקושים למניה בקרב המוסדיים הייתה גבוהה והגיעו להיקפים של כמה מיליארדי דולרים.

החלק של ACWA בתעשיית המימן הסעודית

בשבוע שעבר סיפרנו לכם כאן על האינטרסים של סעודיה בתעשיית המימן העולמית, עם הקמתה של העיר ניאום (Neom). אז ACWA שותפה ב-33% בפרויקט יחד עם חברת Air Products & Chemicals (APCD.VI) בבניית תחנת כוח מימנית, שתקבל את האנרגיה שלה מחווה משולבת מאנרגיה סולארית ואנרגיית רוח ושתפיק 4GW חשמל.

 

כחלק מהשיפט של סעודיה להתרחק מכלכלה מבוססת על הכנסות נפט, כמו דובאי הניסיונית, מטרת העל של ניאום היא להיות אטרקציה תיירותית. הסעודים גם לא חוסכים בכסף, כשלעיר תקציב פיתוח של 500 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 11/10/2021 14:30
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה בעיר הזו חחחחחחח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.