רכבים חשמליים – כל הדגמים בישראל, מה טווח הנסיעה וכמה זה עולה?
כלי רכב חשמליים הפכו כבר מזמן מחזון "על הנייר" לעובדה בשטח. המהפכה רק צוברת תאוצה, כשכל יום עולים על הכבישים בעולם וגם בישראל עוד ועוד רכבים חשמליים על חשבון הרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית. למעשה, יש הסבורים כי 2025 תהיה שנת המפנה, שבה ישתנה שיווי המשקל כך שעל הכבישים ייסעו יותר רכבים חשמליים מרכבים "רגילים".
את דגל המהפכה נושאת חברת טסלה האמריקאית, שהוקמה בשנת 2003 והיום, בסוף 2021, היא נסחרת בוול סטריט לפי שווי של יותר מ-780 מיליארד דולר. ברבעון השני של 2021 הסתכמו מסירות הרכבים של טסלה ב-250 אלף ברחבי העולם.
מהפכת הרכבים החשמליים לא נעלמת מעיני הישראלים, והם מעוניינים לקחת בה חלק. יבואני הרכב מצדם דואגים לספק להם עוד ועוד אפשרויות לרכישה של רכבים מהסוג הזה, כך שכיום יש בישראל כבר יותר מ-20 דגמים של כלי רכב חשמליים שזמינים לרכישה.
במדריך שלפניכם נסקור את סוגי כלי הרכב החשמליים שקיימים בישראל, את טווח הנסיעה של כל אחד לאחר הטענה, וכמובן את המחירים.
טסלה
לחברת הדגל של הרכבים החשמליים יש כמה דגמים שמשווקים בישראל:
מודל 3 – מדובר ברכב משפחתי גדול ויוקרתי, שהוא אחד הנמכרים ביותר בעולם. הרכב נמכר בשלוש גרסאות השונות זו מזו במספר המנועים, בביצועים ובטווח הנסיעה. כל הדגמים מצוידים בין היתר בבקרת אקלים, כניסות usb, תאורת לד, כניסה ללא מפתח, ריפוד דמוי עור, מראות צד מתקפלות ופתיחה חשמלית של דלת תא המטען. בגרסה הבסיסית מביניהן ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת 5.6 שניות, ובגרסאות הנוספות היא אף מתקצרת.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- טווח נסיעה: 448 – 580 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 35 דקות
- מחיר: 191,929 שקל עד 272,313 שקל
מודל S (יגיע לישראל בתחילת 2022) - הרכב הכי ותיק של טסלה הוא מכונית סלון, והוא קיים בכמה גרסאות, השונות זו מזו בין היתר במספר המנועים ובקיבולת הסוללה. מדובר ברכב שנותן טווח נסיעה ארוך במיוחד. בגרסה הבסיסית ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת 3.2 שניות ובגרסאות הנוספות היא מתקצרת.
- טווח נסיעה: 660 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 23-30 דקות
- מחיר: 534,783 שקל עד 812,714 שקל.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
מודל X (יגיע לישראל בתחילת 2022) – רכב שטח משפחתי גדול שמספר המושבים בו הוא 5 וניתן להרחבה ל-6 או 7. מאחור הוא מצויד בדלתות שנפתחות כלפי מעלה. הוא מוצע בשתי גרסאות, שאחת מהן מיועדת לנסיעה למרחקים.
למרות גודלו, בגרסה הבסיסית ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת 2.6 שניות בלבד.
- טווח נסיעה: 580 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 40 דקות
- מחיר: 590,462 שקל עד 757,387 שקל
לאוהבי-חסידי טסלה, אנחנו מציעים להיכנס למדריך המלא על טסלה - כמה עולה ומה מקבלים? הידעתם - טסלה לא באמת יקרה יותר מטויוטה או מאזדה
יונדאי איוניק – רכב משפחתי קומפקטי שהוא גרסה חשמלית של רכב היברידי מוכר תחת אותו שם, ומבחינת העיצוב שתי המכוניות דומות מאוד. מבפנים הרכב מצויד בין היתר בחימום לכיסאות, תאורת לד, מראות צד חשמליות ומשטח טעינה אלחוטי לטלפון נייד. ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת לו 9.7 שניות.
- טווח נסיעה: 311 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 54 דקות
- מחיר: 159,990 שקל
יונדאי קונה – רכב שטח קטן שהוא גרסה חשמלית לשתי גרסאות קודמות שלו, גרסת טורבו-בנזין וגרסה היברידית, ולעומתן הוא עבר מתיחת פנים כך שהוא נראה יותר מודרני לעומת הגרסאות הקודמות. בישראל הוא משווק ברמת גימור אחת, כולל כניסה ללא מפתח וקיפול מראות חשמלי. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש תיקח לו 9.9 שניות.
- טווח נסיעה: 305 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 47 דקות
- מחיר: 142,900 שקל
פיאט 500 – רכב מיני עירוני בעל עיצוב רטרו ייחודי המוכר מגרסאות קודמות שלו. הגרסה הבסיסית שלו מאפשרת נסיעות קצרות בלבד, אבל המחיר אטרקטיבי במיוחד. הגרסה המשודרגת תאפשר טווח נסיעה גדול יותר. משווק בישראל בארבע גרסאות. הדגם הבסיסי יאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות.
- טווח נסיעה: 190-320 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 30-35 דקות
- מחיר: 99,900 שקל עד 154,900 שקל
פג'ו 2008-e – רכב השטח המשפחתי של היצרנית הצרפתית הוא גרסה חשמלית לרכב קיים, והוא מציע נוחות, גובה ועיצוב אסתטי. ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 9.8 שניות.
- טווח נסיעה: 320 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 30 דקות
- מחיר: 164,990 שקל
פג'ו 208-e – רכב סופר מיני בעל נוכחות ועיצוב חדשני, שהוא גרסה חשמלית לרכב בנזין קיים. מבחינת העיצוב, ההבדלים בין הדגמים קטנים, והגרסה החשמלית מצוידת בין היתר בכניסה ללא מפתח, קיפול חלונות חשמלי ובקרת אקלים. ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 8.3 שניות.
- טווח נסיעה: 339 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 30 דקות
- מחיר: 152,990 שקל
רנו זואי – רכב סופר מיני שמוגדר כרכב עירוני, גרסה חשמלית לרכב בנזין, והוא אחד הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר. ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 11.4 שניות.
- טווח נסיעה: 306 ק"מ
- מחיר: 124,990 שקל
אופל קורסה – רכב סופר מיני שהוא גרסה חשמלית לדגם בנזין ותיק מאוד. העיצוב של השניים דומה מאוד, אם כי הגרסה החשמלית זכתה לכמה תוספות שמקנות לה מראה צעיר ועדכני יותר. משווק בישראל ברמת גימור אחת, הכוללת בין היתר כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, קיפול חשמלי למראות צד, משטח טעינה לטלפונים ניידים ועוד. ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת לו 8.1 שניות.
- טווח נסיעה: 335 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 30-55 דקות
- מחיר: 147,990 שקל
MG ZS EV – רכב פנאי קטן מתוצרת סין (MG היתה במקור חברה בריטית וכיום היא בבעלות SAIC הסינית), בעל עיצוב מודרני, שהיה הנמכר ביותר בישראל בשנת 2020 וזכה בתואר "אוטו השנה" בקטגוריית רכב חשמלי בשנת 2021. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש תיקח לו 2.8 שניות.
- טווח נסיעה: 263 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): שעה
- מחיר: 128,888 שקל
GAC GE3 – רכב פנאי קטן מתוצרת סין (GAC היא אחת החברות הגדולות והוותיקות בסין), אשר מתאים לנסיעות עירוניות או לטיולים קצרים. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 8.6 שניות. בישראל אין לו אפשרות של טעינה מהירה, וטעינה ביתית תיקח לו כשמונה שעות.
- טווח נסיעה: 309 ק"מ
- טעינה מהירה: לא נתמך
- מחיר: 139,000 שקל
AIWAYS U5 – רכב פנאי מרווח וגדול יחסית, בעיצוב עתידני, של חברה סינית צעירה שהוקמה רק בשנת 2017 ומתמקדת בייצור רכבים חשמליים. בישראל הוא משווק בשתי רמות גימור. ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 7.5 שניות.
- טווח נסיעה: 400 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 40 דקות
- מחיר: 157,500 שקל עד 172,500 שקל
סרס 3 – רכב שטח מתוצרת סינית (מותג הרכבים החשמליים SERES פועל תחת דונגפאנג, קבוצת הרכב השנייה בגודלה בסין), שהוא גרסה חשמלית לרכב קיים. בישראל הוא משווק ברמת גימור אחת, וכולל בין היתר בקרת אקלים, חלון גג פנורמי, בלם יד חשמלי, קיפול חשמלי למראות צד, משטח טעינה לטלפונים ניידים ועוד. ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 8.9 שניות.
- טווח נסיעה: 301 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 30 דקות
- מחיר: 139,900 שקל
ניסאן ליף – רכב משפחתי קומפקטי שמתאים לנסיעות עירוניות. קיים בשלוש רמות גימור, אבל בישראל משווק ברמת גימור אחת. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 7.9 שניות.
- טווח נסיעה: 270 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 40 דקות
- מחיר: 161,190 שקל
קיה נירו – רכב פנאי קומפקטי, שהוא גרסה חשמלית לרכב היברידי ותיק יותר, ומבחינת העיצוב שני הדגמים דומים מאוד. משווק בישראל ברמת גימור אחת ויאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 7.8 שניות.
- טווח נסיעה: 455 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 42 דקות
- מחיר: 179,900 שקל
מקסוס יוניק 5 – מיניוואן משפחתי מרווח מתוצרת saic הסינית, בעל שבעה מושבים. מבחינת האבזור הוא כולל בין היתר ריפודי עור, גג פנורמי, תא מטען חשמלי ועוד. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 9.5 שניות.
- טווח נסיעה: 260 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 30 דקות
- מחיר: 198,194 שקל
לקסוס UX 300e – ג'יפון קומפקטי שהוא הרכב החשמלי הראשון של מותג היוקרה היפני. משווק בישראל בשתי רמות גימור. הבסיסית יותר כוללת בין היתר הגה מחומם, תצוגה עילית לנהג, מערכת שמע עם 6 רמקולים ועוד. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 7.5 שניות.
- טווח נסיעה: 315 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 50 דקות
- מחיר: 227,900 שקל עד 257,900 שקל
מרצדס EQC – הדגם החשמלי הראשון של מותג רכבי היוקרה, וככזה הוא מספק עיצוב יוקרתי ומוקפד במיוחד. משווק בישראל בשלוש רמות גימור. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 5.1 שניות.
- טווח נסיעה: 412 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 40-75 דקות
- מחירים: 499,900 שקל עד 589,900 שקל
מרצדס EQA - הדגם החשמלי השני של מותג רכבי היוקרה, שמשווק בישראל בשלוש רמות גימור. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש לוקחת לו 8.9 שניות.
- טווח נסיעה: 426 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 30 דקות
- מחירים: 299,900 שקל עד 379,900 שקל
אאודי 55 e-tron – הרכב החשמלי המלא הראשון של מותג היוקרה שהוא חלק מקבוצת פולקסווגן הגרמנית. מדובר ברכב החשמלי השני הנמכר ביותר בישראל בשנת 2020, והוא משווק כאן בשתי רמות אבזור. יאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 5.7 שניות.
- טווח נסיעה: 398 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 26 דקות
- מחיר: 532,022 שקל
פורשה טייקן – מכונית הספורט בעלת 5 הדלתות היא הרכב החשמלי הראשון של מותג היוקרה. היא משווקת בישראל בארבעה דגמים. הדגם הבסיסי מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4 שניות.
- טווח נסיעה: 407 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 36 דקות
- מחיר: 895,000 שקל
יגוארi-pace - רכב פנאי יוקרתי ספורטיבי שזכה בפרסים רבים על עיצוב, חדשנות, בטיחות נוסעים ועוד. מתאים לעד חמישה נוסעים ומשווק בישראל בשלוש רמות גימור. דגם הבסיס מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4.8 שניות.
- טווח נסיעה: 470 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 45 דקות
- מחיר: 454,000 שקל עד 508,000 שקל
ב.מ.וו iX3 – רכב פנאי שהוא גרסה חשמלית של רכב בנזין קיים של המותג הגרמני, כך שהעיצוב הבסיסי נותר דומה. משווק בישראל ברמת גימור אחת, ויאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 6.8 שניות.
- טווח נסיעה: 454 ק"מ
- טעינה מהירה (עד 80% מהסוללה): 34 דקות
- מחיר: 429,900 שקל
- 12.י 07/01/2022 20:03הגב לתגובה זומתידלוק לתידלוק ועם החלפה של נהגים,הרכב נסע מיליוני קילומטרים,חוץ מעמידה זניחה לתידלוק, הטבלה לא מסוגלת לנסוע ככה ,היא צריכה שיטעינו אותה ויפנקו אותה כל שלוש שעות של נסיעה,מעניין לקחת טסלה כזאת ולראות מתי היא מתפרקת...בקיצור הרכבים האלה כולם אחד אחרי השני לא נבחנו במבחן הזמן.הזמן יגיד כמה פעמים תיתקעו אותו ומה המינוסים של החיה הזאת
- 11.פחחחחחחחחחחחח 10/10/2021 23:46הגב לתגובה זוכשאנחנו בטיול, החברים עם הטבלה צריכים באמצע הטיול לחזור הבייתה להטעין את הרכב ולחזור אלינו לטיול למחרת. איזה עולב
- אלון 17/10/2021 01:32הגב לתגובה זולא סיפרו לך שזה לא רכב שטח אלא רכב עם מרווח גחון אפסי? כמה כסף אתה מקבל על טוקבק?
- שי פיש 16/10/2021 20:51הגב לתגובה זומטעינים בחנייה בבית או במקום העבודה
- 10.איוניק 5 וטסלה Y?? (ל"ת)אמיר 07/10/2021 11:25הגב לתגובה זו
- באמת, Y טסלה? (ל"ת)דיזל 07/10/2021 12:36הגב לתגובה זו
- 9.יואב 07/10/2021 11:02הגב לתגובה זוהטווחים עדיין לא מספקים וכן פריסת עמדות הטעינה,שהן תחליף לתחנות הדלק שנמצאות בכל חור, עדיין מספרן נמוך מאוד ולא מעניק ביטחון לחרדת הטווחים שקיימת ברוב הדגמים כרגע. שלא לדבר על מחירי הרכב ההזויים.
- 8.מה לגבי הסוללות שבכל סוג רכב ? אורך חיים , קרינה ... (ל"ת)נשמח להרחבה 07/10/2021 09:29הגב לתגובה זו
- 7.מוטרד 07/10/2021 09:24הגב לתגובה זומישהו מוכן לפרט ?
- יואב 07/10/2021 14:29הגב לתגובה זואין קרינה במצברים, זרם ישר dc
- גרגמל 17/10/2021 01:59גם בdc קיים שדה אלקרומגנטי
- יא נעל. בכל זרם חשמלי שעובר במוליך, יש קרינה א"מ (ל"ת)עוד נעל 10/10/2021 23:47
- אלון 07/10/2021 11:53הגב לתגובה זואבל זה לא באמת מעניין אותך, כי זה טוקבק ממומן של יבואן שמוכר מוצר ששורף רעל מסרטן (בנזן)
- 6.אסף 07/10/2021 08:26הגב לתגובה זומי קונה אוטו שכל 300 ק"מ צריך הטענה של מעל חצי שעה? אי אפשר לנסוע איתו אפילו כיוון אחד לאילת
- אאא 07/10/2021 18:13הגב לתגובה זואפשר לחשוב שאתה נוהג לאילת פעמיים בשבוע. בתכלס זה למשרד וחזרה ולאיזה בילוי קטן בסופש.
- 5.איוניק 5....שכחת? (ל"ת)ביאליק 07/10/2021 07:35הגב לתגובה זו
- 4.בשום מקום לא כתוב מה החסכון של חשמל לעומת בנזין (ל"ת)משה ראשל"צ 07/10/2021 07:18הגב לתגובה זו
- דרור 07/10/2021 12:42הגב לתגובה זו18000 ק"מ עלות חשמל 1820 ש"ח ובהצלחה עם הטיפולים במוסך....
- 3.בכר 07/10/2021 06:04הגב לתגובה זומכוניות חשמליות זה דבר נהדר אבל מי שקונה חייב להכניס לחישובי ההוצאות של החלפת בנק מצברים בסביבות כל 3 שנים ואם הוא מטעין את הרכב בטעינה מהירה או משתמש ברכב בעיקר לנסיעות קצרות אז הוא מקצר את אורך חיי המצברים. בהצלחה למתלהבים.
- ברוב החברות יש אחריות 8 שנים על הסוללות (ל"ת)דרור 07/10/2021 12:39הגב לתגובה זו
- כלכלן 10/10/2021 23:51וזה מעבר לירידת הערך הכללית של הרכב.. הסוללה עולה עשרות רבות-מאוד של אלפי שקלים. ..תלוי בדגם.
- 2.מושון 07/10/2021 00:16הגב לתגובה זומסתבר שטסלה הכי משתלמת לקניה: גם מחיר נמוך יותר, גם טווח סוללה גדול יותר, וגם ביצועים טובים הרבה יותר. לא מבין למה לקנות משהו אחר בכלל…..
- 1.הדולר לא שווה יותר מ 1.5 שח..... גג עד 1.7 שח לדולר (ל"ת)השוק לפני קריסה 06/10/2021 22:58הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
