סין אסיה
צילום: Getty images Israel

למה קרן הפנסיה הממשלתית הגדולה ביפן לא תשקיע באג"ח סיני?

סין שהוכנסה לאחרונה למדד WGBI היוקרתי, תזכה להתעלמות מהמוסדי הגדול בעולם בשל שלל סיבות, שחלקן חורגות מהתחום הכלכלי גרידא. האם זה יסמן את הדרך למוסדיים נוספים?
ארז ליבנה | (2)
נושאים בכתבה יפן סין פנסיה
לרוב, כשאג"ח מדינתי נכנס למדדים הגלובליים המובילים, מדובר ביום חג למדינה. למה? כי כניסה למדדים האלה זו הבעת אמון בינלאומית בכלכלה ובמשטר מקומיים, שמשמעותה זרימה של יותר ביקושים, ובשל כך גם עלייה בהשקעות חוץ, לאגרות החוב שמנפיקות מדינות - ויש לכך אפקטים כלכליים נוספים. הכלכלנים בישראל רק חיכו שישראל תוכנס למדד האג"ח הממשלתי העולמי (WGBI) של ה-FTSE ראסל באפריל אשתקד.   המדד היוקרתי עוקב ומודד כבר למעלה מ-30 שנה כלכלות יחסית מפותחות בפרמטרים של הכנסות קבועות, מטבע מקומי ואג"ח ממשלתי של למעלה מ-20 מדינות החברות במדד. ה-WGBI נחשב לבנצ'מארק שדרכו בוחנים חוב לאומי של מדינות. בין היתר חברות בו ארה"ב, גרמניה, צרפת, איטליה, הולנד, ספרד, מקסיקו, מלזיה ועוד.   גם סין בדרך לשם. במארס האחרון הודיעו לה כי נכנסת למדד היוקרתי, בתהליך ארוך שאמור להיות מושלם בתוך 3 שנים מסוף אוקטובר – כלומר באוקטובר 2024 סין תהפוך לחברה מלאה.   אולם במקרה הסיני, כבר התגלעו סדקים בנכונות של השחקנים המשתתפים במדד, להשקיע באג"ח הסיני. בשבוע שעבר, קרן ההשקעות של קרנות הפנסיה של ממשלת יפן (GPIF), מהמוסדיים הגדולים בעולם אם לא הגדול שבהם, הודיעה כי לא תשקיע באג"ח מבוסס יואן שנכנס למדד החודש.   עד כמה גדולה הקרן? בסוף יוני האחרון GPIF ניהלה 197 טריליון יין, או 1.7 טריליון דולר, כשבערך רבע מזה מושקע באג"ח מדינתי. סך הכול GPIF משקיעה דרך WGBI לא פחות מ-180 מיליארד דולר.   ביום רביעי האחרון הדירקטוריון של GPIF הודיע כי החברים בעד התרחקות מהאג"ח הסיני, הן בשל חששות ממצב הנזילות, חשש מיציבות והן בשל היכולת להגיע לפשרות במקרה שהסינים לא יעמדו במחויבויות שלהם. הקרן תמשיך להשקיע במדדי WGBI, אבל לא בכאלה שכוללים את האג"ח הסיני.   במארס החזיקה הקרן אג"ח של אוורגרנד (3333.HK) השוקעת בקרוב ל-90 מיליון דולר, אולם נפתרה מהם וכבר עכשיו לקרן אין נכס אחד מבוסס יואן. "אי אפשר להגיע לפשרות על האג"ח של הממשלה הסינית במערכות הבינ"ל שבהם משתמשים באג"ח ממשלתי. הנזילות של שוק האג"ח עדיין מוגבלת ביחס לגודל ההשקעות של GPIF והמסחר בחוזים עתידיים אסור על שחקנים שאינם סיניים", אמר יו"ר GPIF, מאסאטקה מיאזונו, בישיבה ביולי, שתוכנה פורסם בשבוע שעבר.   בשנים האחרונות האג"ח הסיני צבר פופולריות במערב, מאחר והוא מציג תשואה לפדיון גבוה משמעותית מהאג"ח אמריקאי, 2.8% ביחס ל-1.5% בהתאמה, כשאג"ח של הממשלה היפנית עומד על 0%. באירופה, התשואות לפדיון הן שליליות. לכן ההתרחקות של יפן היא משמעותית והיא עלולה לסלול את הדרך לקרנות נוספות מרכישת אג"ח סיני ממשלתי.   העניין הוא, שזה לא עניין כלכלי גרידא. המתיחות בין המדינות היא גבוהה בשני העשורים האחרונים, במיוחד סביב העוינות הסינית בים הסיני הדרומי, אבל לא רק. ביולי האחרון וידאו שאושר על ידי המפלגה הקומוניסטית בסין, איים על יפן במלחמה גרעינית אם תתערב צבאית במצב שטאיוון.   הנה הווידאו: כנראה שיפן, בעלת בריתה הגדולה של ארה"ב באזור, שבעה מהעוינות הסינית, כשתמיכה באג"ח סיני ממשלתי, הוא בעצם חיזוק המדינה היריבה, שפולשת בבוטות לתחומה הטריטוריאלי ומאיימת לשנות סדרי עולם מדיניים וכלכליים בכל אזור מזרח אסיה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארז מה עמדתך על השקעה במניות האינטרנט הסיניות? 03/10/2021 23:44
    הגב לתגובה זו
    ארז מה עמדתך על השקעה במניות האינטרנט הסיניות?
  • 1.
    רעיון מצויין 03/10/2021 20:30
    הגב לתגובה זו
    רעיון מצויין
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.