אורי תדמור KLA
צילום: KLA

KLA רכשה לפני 3 שנים את אורבוטק ב-3.4 מיליארד; היום אורבוטק שווה מעל 10 מיליארד

אורבוטק מוכרת על פי ההערכות בקצב של כ-1.5 מיליארד דולר; מאז העסקה עלתה מניית KLA פי 3.5; KLA אחת המעסיקות הגדולות בארץ מגייסת עוד 300 עובדים
נתנאל אריאל | (6)
נושאים בכתבה KLA Corporation

חברת אורבוטק שהיתה מיזוג בין אורבוט לאופטרוטק - שתי חברות ישראליות שהתחרו על שוק הבדיקות למעגלים מודפסים, היא אחת מספינות הדגל של הכלכלה המקומית. אורבוטק הגיעה למעמד מוביל בתעשיית הבדיקות למעגלים מודפסים ולצגים שטוחים. בעקבותיה הוקמה קמטק "הקטנה"  שנסחרת היום ב-1.8 מיליארד דולר (לא כל כך קטנה) כשאורבוטק עצמה נמכרה לפני שלוש שנים ל-KLA הענקית.

מה קרה מאז לאורבוטק? היקף העובדים גדל משמעותית (קרוב לפי 2), היקף המכירות עובר על פי ההערכות את ה-1.5 מיליארד דולר, גידול של כ-605 ביחס לקצב המכירות בתקופת המכירה. מניית KLA TENCORהנסחרת בנאסד"ק זינקה פי 3.5 במהלך התקופה, הרבה בזכות הרכישה לשווי של 51 מיליארד דולר. אורבוטק במונחים של היום ובגאות היום בשווקים היתה יכולה להיות שווה מעל 10 מיליארד דולר (ואפילו יותר). אבל אף אחד לא יודע לתזמן רכישות וקניות גם לא בעלי שליטה. 

KLA שמפתחת ומייצרת מערכות בקרה ומדידה לשוק המוליכים-למחצה, מעגלים מודפסים צגים שטוחים ועוד, דיווחה היום כי תגייס באמצעות השלוחה הישראלית 300 עובדים נוספים וזה הישג. KLA אומנם עושה זאת בשקט, אבל היא אחת המעסיקות הזרות הגדולות כאן. זה חשוב - כי עובדי הייטק בסטארטאפים זה נחמד, אבל זה גם מסוכן. כאשר תגיע, אם תגיע דעיכה, אז הסטארטאפים הם הראשונים להינזק. לכן, חברות מבוססות וגדולות הן בולם זעזועים בתקופת משבר. לרןב הן מפטרות פחות, ומחזיקות את תעשיית ההייטק עדיין חיה ובועטת, אבל למה לדבר על חלום בלהות. המצב עכשיו הוא כידוע מצויין.

   

KLA מעסיקה לפני הדיווח על כוונה להגדיל את מצבת העובדים כ-1,500 עובדי הייטק בישראל, במגדל העמק וביבנה (מתוך 12,000 עובדי החברה בעולם). מתחילת השנה גייסה החברה בישראל כבר כ-300 עובדים.

על פי החברה, היקף הייצוא של המכונות שלה שפותחו ויוצרו בישראל עולה על 1 מיליארד דולר בשנה (בעבר וגם כעת, לאורבוטק היו גם מתקנים בחו"ל כך שהתרומה למכירות גבוה מהמכירות הישירות מהארץ). החברה מדווחת על קצב הכנסות של 8.4 מיליארד דולר גידול של כ-20% ביחס לשנה שעברה - והמשמעות היא שהשלוחה הישראלית אחראית על חלק משמעותי מהמכירות - בין 15% ל-25% מהמכירות. 

KLA דיווחה על רווח שנתי של מעל 2 מיליארד  דולר. בנוסף החברה תגדיל ב-17% את הדבידנד ומנגד תקצה 2 מיליארד דולר לרכישה מחדש של מניות. 

 

אורי תדמור, נשיא KLA ישראל: "המחסור העולמי בשבבים פוגע בייצור סמארטפונים חדשים, טלוויזיות, רכבים או כל מוצר אלקטרוני אחר, ומשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו. לכן, כחברה אנו מרגישים מחויבים לשוק העולמי ועושים כל מה שניתן כדי לסייע בשחרור הפקק שנוצר בתהליך ייצור השבבים, במטרה להגדיל קיבולת העבודה ויכולות הייצור של הלקוחות שלנו."

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לדברי גיל וסולי, סמנכ"ל כספים ב- KLA: "האיתנות הפיננסית של החברה, כמו גם התוצאות המרשימות לרבעון, מאפשרות לנו להמשיך להשקיע בהון האנושי ובמחקר ופיתוח. השקעות אלה יובילו  אותנו לקראת פריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות נוספות בעתיד ויסייעו לנו לשמור על המעמד של KLA כמובילה בשוק המוליכים למחצה, אשר צפוי לחצות את רף ה-520 מיליארד דולר במונחי מכירות שנתיות".

בשנה הבאה צפויה KLA להגיע למחזור מכירות של 8.9 מיליארד דולר ולהרוויח קרוב ל-3 מיליארד דולר. בשווי של כ-51 מיליארד דולר מדובר על מכפיל רווח של 17.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אלי 12/07/2025 12:21
    הגב לתגובה זו
    כל המנהלים של החברת פח הזאת נפלטו לכל מיני חברות טק ישראליות ורק עושים נזקים ולא לוקחים אחריות. עצה שלי לא לגייס מנהלים מאורבוטק זחיחות התנשאות וכלומניקיות יותר נזק מתועלת. בכל מקום שיש אורבוטקים יש השמדת ערך .
  • 4.
    בכלל לא כתבה ממומנת (ל"ת)
    גועל נפש של חברה 10/10/2021 16:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גועל נפש של חברה 10/10/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
    משלמים מתחת לממוצע, ממוצע הגילאים מעל ל50, בירוקרטיה, שרשרת חתימות על כל דבר.איכס איכס איכס.
  • 2.
    עובד KLA, מרוצה מאוד (ל"ת)
    איציק 03/10/2021 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיקנו את קמטק (ל"ת)
    מאיר 03/10/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
  • היא לא נקנתה כבר ע"י CIMS הסינית? (ל"ת)
    אחד 07/10/2021 13:03
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.