יניב חבר בליץ
צילום: יח"צ
ראיון

"מעבר למכירות קטנועים נספק יכולות של טלמטיקס, ניהול ציים ועוד"

יניב חבר, סמנכ"ל הכספים של חברת הקטנועים החשמליים בליץ אומר כי על אף הירידה בהכנסות ממכירות קטנועים, המכירות הכמותיות עלו. עוד הסביר למה לא התנתקו מהספק שאחראי לתקלה בסוללות; ובינתיים - מחצית חלשה כשדומינוס' פיצה אחראית ל-55% מהמכירות  
איתי פת-יה | (4)

חברת בליץ 0% המייצרת קטנועים חשמליים מדווחת על גידול בההכנסות במחצית הראשונה של השנה ב-3% לסך של 4.2 מיליון שקל. עקב הוצאות רישום למסחר בסך כ-30.5 מיליון שקל ההפסד התפעולי העמיק ל-33 מיליון שקל וכך ההפסד בתקופה קפץ מ-388 אלף שקל בתקופה המקבילה לכ-32.9 מיליון שקל כעת. בנטרול הוצאות הרישום למסחר מדובר בהפסד של 2.37 מיליון שקל. בראיון לביזפורטל מדבר סמנכ"ל הכספים יניב חבר על פעילות החברה ומנועי הצמיחה שלה.

העלייה בשורה העליונה מיוחסת לגידול של 21% בהכנסות משירותי תחזוקה ומכירת חלפים, שהסתכמו ב-1.86 מיליון שקל. בו בזמן, ההכנסות ממכירות הקטנועים דווקא ירדו ב-8% לסך של 2.3 מיליון שקל מרמה של 2.5 מיליון שקל שנה קודם לכן. ואולם חבר אומר לנו כי מבחינת מכירות כמותיות (עליהן החברה לא מדווחת) לא הייתה ירידה. למעשה, בתקופה נמכרו יותר אופנועים מהדגם החדש – שהוא זול יותר מזה שקדם לו ונמכר בתקופה המקבילה אשתקד. יודגש כי שני סעיפי ההכנסות תלויים זה בזה במידה – יותר קטנועים שתמכור היום משמעם יותר כאלה שידרשו תחזוקה או חלפים מחר.

הרווח הגולמי עלה בכמאתיים אלף שקל לכ-1.6 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם היה שלילי ברמה של 2.3 מיליון שקל למול רמה שלילית של 0.2 מיליון בחציון המקביל אשתקד. הוצאות המחקר והפיתוח עלו מכחצי מיליון שקל ל-2 מיליון והוצאות ההנהלה וכלליות עלו במיליון שקל לכ-1.8 מיליון, בשני הסעיפים מדובר בהגדלת כח האדם לקראת התרחבות לחו"ל.

הלקוח הגדול ביותר של בליץ הוא אלגד פיצה, זכיין של רשת דומינו'ס פיצה בישראל, שעושה שימוש בקטנועי בליץ עבור צי המשלוחים שלו. בתקופת הדוח הכנסות ממכירות הקטנועים ללקוח זה הסתכמו ב-1.5 מיליון שקל וההכנסות משירות ותחזוקה בכ-800 אלף שקל – יחדיו 55% מסך ההכנסות בתקופה. יותר מכפול משיעור המכירות בתקופה קודמת.

בליץ נכנס לבורסה לאחר מיזוג עם חברת ענבר גרופ. מנייתה של האחרונה זינקה בתחילת דצמבר אשתקד עם הפרסום על הסכם המיזוג. אחרי הזינוק ההוא ועד עתה עלתה המניה בכ-80% וכעת החברה נסחרת לפי שווי של 196 מיליון שקל. מתחילת החודש לעומת זאת ירדה בכ-15%.

בהקשר זה יוזכר כי בתחילת החודש בליץ דיווחה כי התגלתה תקלה בסוללות של הדגם X3000,  ש-15% מהיחידות שמכרה החברה עד כה היו מדגם זה. נמצא כי בטמפרטורות חמות במיוחד, כפי שנצפו הקיץ בישראל, הסוללות התחממו יתר על המידה. החברה סיפקה ללקוחותיה מענה, בין היתר בדמות סוללות נוספות (בכל קטנוע ניתן להשמיש 3 סוללות), כדי שיחליפו ביניהם עוד טרם התחממות היתר. המענה האופטימלי ללקוחות עתיד להיות מסופק ברבעון האחרון של השנה.

"אנחנו נמצאים דיונים עם הספק על ההתקשרות והאחריות", משיב חבר לשאלתנו האם אותו מענה גרר הוצאות נוספות מהחברה שייתכן ונגלה בדוחות הבאים. גם בדוחות מנמקים בבליץ את התקלה בבעיה אצל הספק ועל כך מסביר חבר כי "יש עניין של אחריות ספק, ויש בדיקות שהחברה מבצעת שהן בדיקות רקע מסודרות – וכאן הייתה חריגה מצד הספק מהבדיקות שסוכמו. תמיד כשפורקים סוללה היא מתחממת. באופן טכני, בין האנודה והקטודה ישנו האלקטרוליט, שהוא החומר הכימי שמסייע בהולכה. אנחנו חושבים לעבוד על מתאר שיהיה שונה עבור סוללות שנספק ללקוחות באזורים עם טמפרטורות קיצוניות – כמו בקיץ הישראלי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

למה בכלל אחרי ה"פשלה" הזאת שלא תתנתקו מאותו ספק?

"הוא נחשב לאחד הספקים הטובים בעולם. הטכנולוגיה שלנו נמצאת בקדמת הבמה. מעטות החברות שנותנות ניצולת אנרגטית כפי שאנחנו מצליחים לתת בעזרתו".

דיווחתם על פיילוט הוכחת היתכנות עם רשת מזון מהיר בבלגיה והולנד שיש לה 3,000 סניפים ב-10 מדינות. איפה הדברים עומדים?

"הקטנועים שלנו נפרשו אצל מספר רשתות בינלאומיות שאת חלקם אנשים מכירים אך לא נוכל לחשוף. זה עתה המנכ"ל שלנו רפאל המריא לבלגיה להמשיך שיחות. בינתיים אנחנו מקבלים פידבקים ומקווים עד סוף השנה לקבל הזמנות ראשונות מאירופה. בהשוואה לפוטנציאל בישראל, באירופה ללקוחות שעליהם אנחנו מסתכלים יש ציים מסיביים הרבה יותר. הרעיון שלנו, מעבר לקטנועים לספק יכולות של טלמטיקס, ניהול ציים ועוד. כלומר, השאיפה היא להפוך את כל הצי למחובר ואפילו בהמשך להתממשק לפלטפורמה של הלקוח עצמו".

למה הכוונה? כרגע אתם מוכרים קטנועים, טלמטיקס, ניהול ציים – זה כבר אומר תכנה שתגיד מי פנוי איפה, מה מצב הסוללות, נתונים על הנהיגה עצמה. אין לכם דבר כזה כרגע.

"יהיה גם מרכיב כזה, וגם בעזרתו, לצד ההכנסות הקיימות משירותים ותחזוקה, נעשה יותר שיפטינג למודל של הכנסות חוזרות. את זה ניישם בעיקר בחו"ל, ואכן אנחנו עובדים על הפרישה שלנו באירופה ובאפריקה ואדגיש שבליץ לא מכוונת להתחרות עם הונדה על עיצוב האופנוע. גם באירופה ובמדינות הכי מתפתחות, מדהים לגלות שיש עסקים, שכיוון שהם לא גדולים, היצרנים הגדולים בתחומנו לא מסתכלים עליהם. לעומת זאת בשבילנו מדובר בפלח שוק מעניין".

איזה עוד שירות תוכלו לספק ללקוחות באותו "באנדל" עליו אתה מדבר?

"למשל נוכל לנצל לטובתנו ארביטראז' בעלויות הביטוח וכך להוזיל גם להם עלויות. בארץ אם אני רוצה להחליף לאופנוע את הביטוח אין לי אפשרות לעשות את זה כי אני תלוי ב'פול' ולא יכול לקבל פוליסה פרטית. בחו"ל יש אפשרות כזאת. כבר במהלך החציון עליון דיווחנו הראינו שבמספר אפיקים בליץ שינתה את פניה לעומת החציון המקביל ב-2020. נכנסנו לתחום ההשכרה והליסינג כדי לומר ללקוחות 'תראה שזה עובד ואז אם תרצה תקנה', כדי להוריד חסמי מכירה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    תהייה: מדוע סינגפור לא מאפשרת קטנועים חשמליים? (ל"ת)
    dw 29/08/2021 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לירן 29/08/2021 05:40
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין לו בכלל
  • 2.
    אנונימי 29/08/2021 02:08
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין בהם
  • 1.
    פשוט קשקשן (ל"ת)
    תמיר 28/08/2021 21:07
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץנבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץ

לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם

לאומי הצליח "לגנוב" את המימון לקיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?

ליאור דנקנר |

קיסטון קיסטון אינפרא -1.11%  , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.

המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.

המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.


מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא

הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.

כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.